Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en bild av ditt skrivbord

Tråden skapades och har fått 3113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-28 17:25

Cogito ergo Mac: För jobbigt att ladda ner ett program som tar utrymme för en ynklig liten uppgift.

daniels: Bildstorleken verkar inte vara ett problem för de personer som har sett dem.

Anledningar till varför jag envisas är dessa, väl den som passar dig bäst:

- Jag är lat
- Har haft samma problem förut (har velat visa upp mitt skrivbord på macen till exempel). Eftersom jag då inte ville ha en mikroskopisk bild valde jag att använda MacWorld ännu en gång.
- Jag har dåliga erfarenheter av alla tjänster där man laddar upp bilder.
- Principsaken att 99.se har en löjligt LÅG gräns (en gräns skulle vara helt OK, om det bara inte var så att de bilder jag har försökt förminska med förhandsvisning alltid blir riktigt dåliga kvalitéts mässigt).

Så var det med det. Varför bryr sig folk ens? Det handlar ju bara om mitt skrivbord, strunta i det om ni inte kan se bilderna?

Nu börjar det bli jävligt offtopic, för fortsatt intresse, skicka gärna mail eller PM till mig.

Ursprungligen av Adzam 1:

Cogito ergo Mac: För jobbigt att ladda ner ett program som tar utrymme för en ynklig liten uppgift.

daniels: Bildstorleken verkar inte vara ett problem för de personer som har sett dem.

Anledningar till varför jag envisas är dessa, väl den som passar dig bäst:

- Jag är lat
- Har haft samma problem förut (har velat visa upp mitt skrivbord på macen till exempel). Eftersom jag då inte ville ha en mikroskopisk bild valde jag att använda MacWorld ännu en gång.
- Jag har dåliga erfarenheter av alla tjänster där man laddar upp bilder.
- Principsaken att 99.se har en löjligt LÅG gräns (en gräns skulle vara helt OK, om det bara inte var så att de bilder jag har försökt förminska med förhandsvisning alltid blir riktigt dåliga kvalitéts mässigt).

Så var det med det. Varför bryr sig folk ens? Det handlar ju bara om mitt skrivbord, strunta i det om ni inte kan se bilderna?

Nu börjar det bli jävligt offtopic, för fortsatt intresse, skicka gärna mail eller PM till mig.

Anledningen till att "folk" bryr sig är att de/man förväntar sig att kunna se de bilder som visas/länkas till i denna tråd. Det är ju liksom hela syftet med tråden Att visa hur det ser ut och kan då inte merparten (de som saknar inloggning på MW) inte se bilderna ja då är det ju liksom ingen mening med att lägga upp dem. Det är iaf vad jag tycker/tror/anser.

Ursprungligen av Adzam 1:

Cogito ergo Mac: För jobbigt att ladda ner ett program som tar utrymme för en ynklig liten uppgift.

daniels: Bildstorleken verkar inte vara ett problem för de personer som har sett dem.

Anledningar till varför jag envisas är dessa, väl den som passar dig bäst:

Misstänkte att du var lat. Svårt att hitta pigga 16-åringar idag.
Tack för din förklaring.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-28 19:28

...men det är fortfarande vissa personer som kan se dem, därför finns det en anledning att lägga upp bilderna. Nu kan inte alla se bilderna, men om jag inte alls hade lagt upp dem skulle ingen sett dem.

Så resonerar jag...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-29 08:36

Man bockar och bugar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-29 19:09

Mmm, roligt att du inte såg Liftarens Guide Till Galaxen referensen i den listan. Att den första även var på skämt, ja det missa du också.

Ja, det blir väl så med åren antar jag; allt var bättre förr. Måste dock vila lite nu, efter dagens sommarjobb...

/Adam ;D

Hej! Så här ser det ut hos mig.
(Och ja jag är medveten om att det behöver dammas och rengöras lite...)

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=662742873&size=l

Mitt skrivbord, fick datorn igår:D nu är allt inkopplat och det funkar kanon:D

Mitt skrivbord

Så här ser det it hemma hos mig. det enda som fattas är en till cinema display men det är på gång...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-08 19:49

Mars 2006

Mars förra året. Troligen kommer den nya placeras liknande

Ursprungligen av Petersen:

Mars förra året. Troligen kommer den nya placeras liknande

Helt underbart. Är det dell 24 du har kopplat till 17' tummaren? Hur upplever du skärmen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-08 22:41
Ursprungligen av BosnianX:

Helt underbart. Är det dell 24 du har kopplat till 17' tummaren? Hur upplever du skärmen?

Dellen presterar precis det den ska, korrekta färger, jämnt ljus över hela grillen och är som du säkert vet totalt nerpruttad med in & utgångar för alla tänkbara ändamål. Samt minneskortsläsarna som slottar i vänsterkanten på den.

Det är inte en 17" MBP utan en 15.4", det är fotat med 10mm så därav det "groteska" perspektivet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-10 13:08
Ursprungligen av senor_hag:

Så här ser det it hemma hos mig. det enda som fattas är en till cinema display men det är på gång...

Gryyymt fräscht! Lätt snyggast hittils!

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Gryyymt fräscht! Lätt snyggast hittils!

Tack!

nu kommer en uppdatering...

Kritik tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-08 21:40

Skrivbordet på jobbet, ser nästan likadant ut hemma! Fast hemma så har jag det inte lika "luftigt"

Ursprungligen av Kenneth M:

Skrivbordet på jobbet, ser nästan likadant ut hemma! Fast hemma så har jag det inte lika "luftigt"

En himla massa Lacie-lådor i hyllan ser jag...oanvända...

  • Oregistrerad
  • 2007-07-09 05:01

Det är kul att se att så många Macanvändare har välinredda arbetsplatser. Mitt eget försök till heminredning skulle väl få glamourbögarna från Fab5 att tappa handväskan.

Kanneth: Får man fråga hur mycket lagringskapacitet ni får med 1 Xserve och 4 x Xserve raid? Ser riktigt imponerande ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-09 12:30
Ursprungligen av Doktor G:

Mitt eget försök till heminredning skulle väl få glamourbögarna från Fab5 att tappa handväskan.

Haha, kul
Det roliga med bilden på mitt kontor är att ni inte ser det bakom kameran..hehe.
Det är städat..men jag har hållt på att fixa rummet sen i onsdags.. Varit här hela helgen och första dagen på semester idag... Men jag måste fan få ordning på allt innan jag verkligen går på semester.

Ursprungligen av Doktor G:

Får man fråga hur mycket lagringskapacitet ni får med 1 Xserve och 4 x Xserve raid? Ser riktigt imponerande ut.

Inte 100% men det är lite mer än 20tb.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

En himla massa Lacie-lådor i hyllan ser jag...oanvända...

Använder de diskarna för att skicka grejjer till alla sammarbetspartners. Tanken var att de skulle fungera som backuppdiskar i början men den idén sprack när mediat på diskarna blev obrukbara "tack vare" en rejäl miss i planeringen i för mediaflödet. Så diskarna är väldigt använda men jag skickar alltid hela kartonger istället för bara disken. Så att "kunderna/sammarbetspartners" ska hantera de som nya...
Finns inget värre än att få tillbaka en hårddisk som ser ut att ha varit med om 7:e världskriget och bara varit borta 2 veckor.

Ursprungligen av Kenneth M:

Använder de diskarna för att skicka grejjer till alla sammarbetspartners.

Det var en mycket finurlig lösning på att skicka stora mängder data, borde väl vara mer ekonomiskt än att skicka det via nätet på typ ftp.. borde gå långsammare än postens företagspaket?

Törs man fråga vad du pysslar med på jobbet som genererar så stora mängder data att du måste skicka hårddiskar fram och tillbaks? Video i någon form är min gissning

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-09 17:38

Videomedia bl.a.
Jag har under hela mitt media yrkesverksamma lilla liv alltid skickat hårddiskar fram och tillbaka. Med innerstads bud eller längre sträckor med UPS eller andra större bolag. Aldrig posten...hehe
Att försöka FTP'a ett par 100gb...skulle bli tokig. Dels för att det tar tid för båda parter, men skulle nätverket få en knäpp så skulle "4 timmars" överföring vara åt hel*ete.

Sen kan transport av hårddiskar vara en bra lösning om inte alla parter har t.ex. en HDCAM bandare eller liknande. Jag fick t.ex. HDV band för ett litet tag sen och jag har inte en HDV bandare...Alla kan nästan jobba med alla format idag smärtfritt men det är inte alla som har hårdvaran för det (Band mässigt)

I mitt fall så handlar det bara om att speeda upp hela processen.

tack för ett intressant svar!!
jag kör bara mac hemma på "lek" så att säga men det är altid lika intressant att höra historier ur proffssens vardag och hur ni jobbar. Men nu vet jag att jag dragit tråden offtopic, så nu återgår vi till att beundra alla läckra skrivbord!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-15 13:39

Rätt fascinerande! Av alla personer som har postat en bild på sitt skrivbord så är det 2st som är vänsterhänta. 1 är jag osäker på och alla som har laptops utan mus vet jag inte.
Men snacka om att vänsterhänta verkar vara minoritet!

Ursprungligen av Kenneth M:

Men snacka om att vänsterhänta verkar vara minoritet!

Jo, vänsterhänta är nog i minoritet, men jag gissar att det finns många vänsterhänta som liksom jag själv kör med traditionell skrivbordsuppställning med musen till höger. Trots kraftig vänsterhänthet har jag aldrig trivts med musen i vänster hand.

Ursprungligen av johan ekstrom:

Jo, vänsterhänta är nog i minoritet, men jag gissar att det finns många vänsterhänta som liksom jag själv kör med traditionell skrivbordsuppställning med musen till höger. Trots kraftig vänsterhänthet har jag aldrig trivts med musen i vänster hand.

Samma här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 09:21

Off-topic

Jag har orsakat att inläggen blivit "off-topic" nu... Soollyy! (gott snack)

Vi kanske ska ta och starta en "organisera din mac-arbetsplats" tråd alternativt en tråd om korgflätning om nu någon är fena på det?

Får väl ta mig i kragen och lägga upp en bild jag med, får ta och titta på det när jag kommer hem från jobbet. (vilket påminner mig om jag borde jobba i stället för att vara offtopic på 99.se)

Så här ser det ut idag...

Här är det:

Kommer att flytta snart så en uppdatering kommer snart

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-15 23:48

Tvärtom här. Jag är högerhänt och har musen till vänster. Känner andra som kör likadant med. Smidigare med numeriska tangentbordet då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 07:41
Ursprungligen av lobStar:

Tvärtom här. Jag är högerhänt och har musen till vänster. Känner andra som kör likadant med. Smidigare med numeriska tangentbordet då.

Ja, jag önskar att jag kunde använda musen med vänster hand. Mer ergonomiskt, med tanke på den numeriska delen och att man får sträcka höger arm. Men man kan ju träna upp det.

Bevaka tråden