Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

surrande biljud när man scrollar etc

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-08 23:24

Jag har precis fått hem en iFire-adapter så att jag kan använda iMacens små klot-högtalare till mina G4.
Men när jag scrollar eller drar i t.ex. ett fönster så hörs det ett ytterst irriterande surr i högtalarna. T.o.m. när man startar ett program låter det som det sitter en mygga i högtalarna. Någon form av störning är det men hur tusan blir jag av med skiten!?!

• Oregistrerad
  • 2004-07-08 23:56

Mygga i högtalarna ? Djungelolja! (Sorry, kunde inte låta bli ...)
Nä, jag vet inte så säkert... verkar snarast bero på iFire. Sära på kablarna så dom till högtaleriet inte är i närheten av mus och t-bord. Men iFire är ju Firewire så det borde inte vara det. Har du någon annan FW-enhet inkopplad samtidigt?
Nä, det låter fabrikationsfel ...

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-09 00:39
Ursprungligen av Soundgeek:

Mygga i högtalarna ? Djungelolja! (Sorry, kunde inte låta bli ...)
Nä, jag vet inte så säkert... verkar snarast bero på iFire. Sära på kablarna så dom till högtaleriet inte är i närheten av mus och t-bord. Men iFire är ju Firewire så det borde inte vara det. Har du någon annan FW-enhet inkopplad samtidigt?
Nä, det låter fabrikationsfel ...

Nä, nu har jag försökt allt! Om man håller högtalaren direkt mot örat så hör man att den surrar konstant, så någon manick är det som stör men jag har inget annat än en ljudkort anslutet till PCI och det kan det ju vara. Skit!...i så fall.

Under beta-perioden av ett Adobe-program rapporterade en annan av betatestarna att de fick ett surrande ljud i samband med en ny build. Jag trodde först att de skojade men tydligen så var det riktigt. Det är fixat nu, men får man fråga om surret hos dig uppstår i alla program, eller bara vissa?

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-09 13:00
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Under beta-perioden av ett Adobe-program rapporterade en annan av betatestarna att de fick ett surrande ljud i samband med en ny build. Jag trodde först att de skojade men tydligen så var det riktigt. Det är fixat nu, men får man fråga om surret hos dig uppstår i alla program, eller bara vissa?

Det uppstår hela tiden i alla program, även Finder. Det räcker att bara röra musen över skärmen så surrar de lite. Värst är ändå skrollning och när man drar musen över alla symboler i Docken. Då fräser det riktigt ur högtalarna Även när man startar program låter det som man steker bacon, fast på långt håll...men ändå otroligt irrriterande. Jag gissar numera på att det är processorn som är boven.

• Oregistrerad
  • 2004-07-09 13:20

Jag gissar på att +5V är lite överbelastat...

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-09 17:49
Ursprungligen av Pär:

Jag gissar på att +5V är lite överbelastat...

Plus 5 Volt?

Jag har också ett biljud, som ett surr (från min PB), men det måste vara riktigt tyst i rummet för att jag ska höra det. Ibland upplever jag det som ett pipande istället.

Om du söker lite här på forumet kommer du och hitta en hel del trådar om det. Jag skulle tro att de flesta trådar handlar om samma biljud men att man uppfattar det som att det kommer från olika håll. En del tror på grafikkortet, andra på processorn eller på hårddisken. Hmmm, om jag tänker efter så (tror jag) att det oftast handlat om bärbara iofs...

Jag har ingen aning, men jag skulle gissa på att mitt ljud kommer från grafikkortet.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-09 17:52
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Jag har också ett biljud, som ett surr (från min PB), men det måste vara riktigt tyst i rummet för att jag ska höra det. Ibland upplever jag det som ett pipande istället.

Om du söker lite här på forumet kommer du och hitta en hel del trådar om det. Jag skulle tro att de flesta trådar handlar om samma biljud men att man uppfattar det som att det kommer från olika håll. En del tror på grafikkortet, andra på processorn eller på hårddisken. Hmmm, om jag tänker efter så (tror jag) att det oftast handlat om bärbara iofs...

Jag har ingen aning, men jag skulle gissa på att mitt ljud kommer från grafikkortet.

Mitt ljud kommer från högtalarna. Men det är någon hårdvara som stör...och det MÅSTE vara processorn eftersom ALLT man gör genererar ljud. Fast varje sak man gör har olika ljud. Allt från ett "prrrrrr" till "skrap".

• Oregistrerad
  • 2004-07-09 19:05

+5V är matning till logik, USB, PCI, visst på diskarna med mer och så vidare

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-09 20:40
Ursprungligen av Pär:

+5V är matning till logik, USB, PCI, visst på diskarna med mer och så vidare

Krypström m.a.o.

• Oregistrerad
  • 2004-07-09 22:37
Ursprungligen av Quarken:

Krypström m.a.o.

Nä, bara att det drar så mycket ström så switchaggregatet inte orkar hålla spänningen väl filtrrad. Sitter de då ett ljudkort (ex.v.) som inte filtrerar matningsspänningen ytterligare och som har lite dålig "common mode rejection" så kommer det att höras ut…
Är väl ett ganska vanligt problem på datorer…

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-10 00:33
Ursprungligen av Pär:

Nä, bara att det drar så mycket ström så switchaggregatet inte orkar hålla spänningen väl filtrrad. Sitter de då ett ljudkort (ex.v.) som inte filtrerar matningsspänningen ytterligare och som har lite dålig "common mode rejection" så kommer det att höras ut…
Är väl ett ganska vanligt problem på datorer…

Jag har haft många Macar i min närvaro. Detta är min 5:e plus alla Macar på jobbet som jag servat genom åren...kanske 40-50 sammanlagt, men aldrig har jag hört ett sånt oväsen förrän nu. Lite småbrus här och där har jag kanske upplevt någon gång men detta är nästan löjligt :/
Problemet började när jag satte in iFire-adaptern. Det hördes inget konstigt från den inbyggda högtalaren.

• Oregistrerad
  • 2004-07-09 21:27

Grafikkortet är mest sannolikt skurken i dramat.

Det är ett välkänt problem i musikbranschen att om man har grafikkortet för nära ljudkortet får man diverse störningar (om man har a/d & d/a internt på ljudkortet). Och i min PB så typ tjuter det när jag uppdaterar skärmen och ett litet svagt ljud ligger alltid där tills skärmen går i vila, och i en laptop ligger det mesta nära varandra.

Dålig ström brukar skapa brusaktigt surr och klick mer än något annat.

Jag hade ett liknande problem på en gammal Pc. det visade sig vara grafikkortet, stängde av en funktion på kortet i windows sen funkade det fint. Testa med ett annat grafikkort kanske?

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-10 00:29
Ursprungligen av emilsson:

Det är ett välkänt problem i musikbranschen att om man har grafikkortet för nära ljudkortet får man diverse störningar (om man har a/d & d/a internt på ljudkortet). Och i min PB så typ tjuter det när jag uppdaterar skärmen och ett litet svagt ljud ligger alltid där tills skärmen går i vila, och i en laptop ligger det mesta nära varandra.

Jag har en strömutjämnare så det är kanske inte det. Det konstiga var att problemet började när jag satte in iFire-adaptern. Det hördes inget konstigt från den inbyggda högtalaren före det.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-08-04 09:53
Ursprungligen av emilsson:

Har du provat Emilssons tips dvs att flytta på ljudkortet (se hans inlägg ovan)? Jag tror precis som Emilsson att det kan vara problemet.

/Conny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-11 19:55

Jag har samma problem med min PB G4 när jag kopplar det till mitt Quad 405 slutsteg. Det är jorden som är skum har jag en känsla av. Får surr när jag kopplar in min skrivare (USB), en extra jord koppling. När jag kopplar in extern VGA skärm händer samma sak. Jag har löst problemet lite fult genom att dämpa steget. Ska prova att sätta en trafo i signalvägen och se om det är jorden annars är det nåt annat dumt.

Om jag håller ner en meny i programmet DCgui så hörs ett svagt pipljud ur min G5. Har aldrig hört det i något annat program. Krävs att det är tyst i rummet för att man ska höra det så det är ingen stor grej.

• Oregistrerad
  • 2004-09-18 16:25

Jag hade samma problem med min gamla TiBook 667. På min nya PB 12" 1,33 har jag inte märkt nåt, men häromdan så märkte jag detta problemm med min nya G5a 2,5. Hade hörlurarna på min, och då hörde jag samma typ av ljud i hörlurarna som jag hade hört tidigare med min TiBook 667.

1
Bevaka tråden