Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite Panik! 1 månad och 2 döda pixlar :(

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad gör jag nu? Åtgärdar Apple det här? Har haft problem med tangentbordet också, men det här var droppen. Den första månaden är ju också den månaden man är som försiktigast med sin dator så att hitta det här var ganska tungt. Känns som om jag drabbats av ett måndagsexemplar.

Blir ju kul att ringa supporten i morgon. Sist jag ringde, då det gällde tangentborded, fick jag prata med nån pajas som gäspade hela tiden och berättade att han var trött.. Jo, man brukar ju gäspa när man är trött, wise ass.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-10 01:43

Jo det är en kroppslig reflex för att kroppen ska få mera syre...

Apple har nån policy på att det får vara upp till tre eller fyra döda pixlar innan man byter skärmen så desvärre får du nog som flera tidigare våndas. Trist som f-n när det gäller nya grejer. Du kan ju höra med dem....

Har för mig det är 5 pixlar utspritt eller 3 pixlar tätt ihop som gäller. Det finns tidigare trådar att söka fram i ämnet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-11 00:20

är det inte därför man väljer mac och deras superior maskinvara? och det dubbla priset?
att slippa dylika problem?
jmf med pc skiten?
mvh

Alla som säljer platta bildskärmar har liknande problem och liknande policy för vad som är garantifall eller ej. Fråga mig inte varför men tekniken med platta skärmar är tydligen väldigt svår att få helt tillförlitlig.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 18:33
Ursprungligen av Anders Täpp:

Alla som säljer platta bildskärmar har liknande problem och liknande policy för vad som är garantifall eller ej. Fråga mig inte varför men tekniken med platta skärmar är tydligen väldigt svår att få helt tillförlitlig.

Äh, det är apple som inte vill lägga ner några resurser på quality assurance. Jag hade döda pixlar på min ibook-tolva, från fucking leverans! Jag kollade av både med Apple direkt och macademic. Det närmsta jag kom ett försök till förklaring var att "det är många transistorer i dom där vet du, det är nästan omöjligt att få alla felfria."

Tråkigt med en så tölig policy också, det finns ju skärmtillverkare som har en zero-tolerance på döda pixlar och byter ut direkt.

*shrug*

Man får tydligen köpa i butik och kräva att få kontrollera först, så man iallfall får en bra skärm första veckorna eller så.

Ursprungligen av mgns:

...Man får tydligen köpa i butik och kräva att få kontrollera först, så man iallfall får en bra skärm första veckorna eller så.

Jag har dragit samma slutsats som dig. Platt skärm eller bärbar dator köper man över disk så man kan kolla av pixlarna innan man bär hem den.

Jag köpte den då nya Cinema Display 20 för ett år sen och bytte två gånger innan jag fick en som var helt felfri. Idag har jag 1 st trasig pixel. Det lustiga är att jag aldrig tänker på den trasiga pixeln när jag sitter vid datorn nuförtiden. Samma fel på skärmen när den var ny såg jag som oacceptabelt så jag bytte. Där ligger väl lite av dilemmat. Apple tror kanske att de flesta inte bryr sig om en död pixel när de väl vant sig vid datorn.

3-5.. verkar snarare som 100. Apple vägrade svara på frågorna Toms Hardware ställde om döda pixlar. Istället hänvisar dom till en dålig hemsida där dom skriver massa skit utan att ge svar på tal. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=22194
"...vad du ska göra om din LCD-bildskärm med aktiv matris har oacceptabelt antal bildpunktsavvikelser."
Tyvärr så får man inte veta vad som är oacceptabelt och när jag ringde apple care för några dagar sedan så visste Wille, eller vad grabben hette, inte själv vad som var "oacceptabelt", men han tyckte att två var för lite. Istället hänvisade han mig att ringa Apple Store och kräva pengarna tillbaka genom öppet köp. Ringde dit idag och tråkia Ola förklarade att det var 2 veckors öppet köp som gällde, och jag har haft min burk i nästan 4. Så nu sitter man här, 14 000 kronor fattigare och är orolig för att en pixel kanske ska börja lysa rött mitt på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 18:35

Hm, om du bara haft datorn en månad så kanske du kan råka backa över skärmen med bilen eller nått. Täcker AC drulle?

Alla datorföretag har mycket liknande policys för döda pixlar på sina skärmar.
Jag har precis fått tillbaka en dator, HP/Compaq, som bl.a. hade 2 döda pixlar på skärmen det godkänndes inte. Så den har fortfarande samma skärm.

Kolla alltid skämen när du köper en bärbar dator. Ta inte emot den om den skulle ha döda pixlar. Det är det enda råd jag kan ge.

Som Ander säger så är det en tillverkningsteknisk fråga - teknologin medger helt enkelt inte 100% yield. Tillverkningsprocessen är väldigt kostsam eftersom man som tillverkare måste titta på den färdiga skärmen innan man kan bestämma sig om skärmen är OK eller inte (utefter de krav man ställer, tex antal döda pixlar). Och att sätta samman skärmen tar lång tid och inkluderar många steg och mycket material. Så därför måste man sätta en gräns någonstans för var man definerar en skärm som OK eller inte - ju högre krav, ju högre styckkostnad för skärmen.

Det är som disketter - det fanns några få tillverkare av själva disketten, men priset bestämdes av hur mycket tester det enskilda märket gjorde och var man lade ribban för antalet fel. Eller för den delen processorer - det går att screena ut CPUer ur tillverkningsprocessen som klarar tex högre klockfrekvens än spec, men det kostar mer på grund av hanteringen.

Så å ena sidan så är det surt att ha döda pixlar, men å andra sidan så skulle en skärm utan döda pixlar kosta väldigt mycket tror jag, vilket inte heller är önskvärt.

Inte för att det är någon tröst

/CX

1
Bevaka tråden