Som Ander säger så är det en tillverkningsteknisk fråga - teknologin medger helt enkelt inte 100% yield. Tillverkningsprocessen är väldigt kostsam eftersom man som tillverkare måste titta på den färdiga skärmen innan man kan bestämma sig om skärmen är OK eller inte (utefter de krav man ställer, tex antal döda pixlar). Och att sätta samman skärmen tar lång tid och inkluderar många steg och mycket material. Så därför måste man sätta en gräns någonstans för var man definerar en skärm som OK eller inte - ju högre krav, ju högre styckkostnad för skärmen.
Det är som disketter - det fanns några få tillverkare av själva disketten, men priset bestämdes av hur mycket tester det enskilda märket gjorde och var man lade ribban för antalet fel. Eller för den delen processorer - det går att screena ut CPUer ur tillverkningsprocessen som klarar tex högre klockfrekvens än spec, men det kostar mer på grund av hanteringen.
Så å ena sidan så är det surt att ha döda pixlar, men å andra sidan så skulle en skärm utan döda pixlar kosta väldigt mycket tror jag, vilket inte heller är önskvärt.
Inte för att det är någon tröst
/CX