- Erik R.
- Medlem ●
- Malmö
Detta är skrivet av en kille på RME's R&D:
"Hello,
Windows XP SP2 includes new drivers for FireWire. These new drivers have
a phantastic new feature: as soon as they recognize a FireWire 800
capable device, the whole bus speed is limited to 100 MBit/s. In other
words: no audio record/playback anymore with a Fireface 800!
This is not a RME case, as it affects ANY FireWire 800 device. If you
have a FW800 PCI card and an FW 800 harddisk - go see the bits come one
by one through the 'Fire'Wire cable...
We were aware by this problem for some time, but really did not imagine
that Microsoft would have the guts to try to bury an existing standard.
We just downloaded the final public version, and it is simply unbelievable!
.From our side there is zero that we can do, as the detection and
slow-down happens outside of our hardware and driver control. If you
research the issue, you will find that there are alredy companies that
try to sell new FireWire drivers to you, so that it works again under
SP2. A word of warning: those drivers will most likely not work
correctly with a Fireface 800!
The solution for this mess is as simple as it can be: after the SP2
update, reinstall the old (SP1) FireWire drivers. In our tests this
solved all problems and brought back the old performance and compatibility.
Detailed instructions on how to do this will be released by RME tomorrow.
Regards
xxxx xxxx
RME"
Vad håller MS på med egentligen?
Sanslöst....
Detta har inget med hårdvara att göra. MS har byggt in denna begränsning i XP SP2. Orsaken till detta agerande är givetvis att MS helst ser Firewire dö ut. De jävlas helt ekelt.
Fy F-n vilket skitföretag. Fritt fram att piratkopiera MS program! Bojkotta skiten!
Fritt fram att piratkopiera MS program!
Piratkopiering hjälper Micorosft att bibehålla sin dominans på marknaden. Byt till Mac eller Linux istället och övertyga dina vänner att göra samma sak. Använd inte Microsoft Office, utan Open Office istället.
Ciryon
Piratkopiering hjälper Micorosft att bibehålla sin dominans på marknaden. Byt till Mac eller Linux istället och övertyga dina vänner att göra samma sak. Använd inte Microsoft Office, utan Open Office istället.
Ciryon for Prez.
Ciryon
Lugn lugn, jag är på mac sedan 1984.
Det går naturligtvis att misstänka en konspiration (vilket jag gärna gör :-), men kan det ine vara så enkelt att det är en bugg? Det bör synas på deras vilja att rätta till felet den närmaste tiden...
/CX
Jag tycker vi borde slakta det idésjälande företaget!
Jag är rätt säker på att det inte rör sig om en bugg.
Varför det? Det kan mycket väl vara en bugg. FireWire-hårdvara (särskilt 800) är inte så vanlig på Windows, vilket gör att det kan ha sluppit igenom testningen.
Jag kan inte se en enda anledning till att det här skulle göra någon nytta för MS.
Varför det? Det kan mycket väl vara en bugg. FireWire-hårdvara (särskilt 800) är inte så vanlig på Windows, vilket gör att det kan ha sluppit igenom testningen.
Jag kan inte se en enda anledning till att det här skulle göra någon nytta för MS.
Nej, jag tycker misstankarna verkar aningen löjliga. Folk verkar tro att Microsoft drivs av satan själv, och att främsta målet är att djävlas med folk. Deras främsta mål är att tjäna pengar. Vad skulle de tjäna på att inte stödja FW800?
Nej, jag tycker misstankarna verkar aningen löjliga. Folk verkar tro att Microsoft drivs av satan själv, och att främsta målet är att djävlas med folk. Deras främsta mål är att tjäna pengar. Vad skulle de tjäna på att inte stödja FW800?
Det finns ingen motsättning mellan viljan att tjäna pengar och olika åtgärder som saboterar för andra. Det kallas inlåsning. Apple var på sin tid mästare i detta. Macintosh var en sluten burk, med sina egna gränssnitt. Inga större möjligheter att koppla in PC-tillbehör på den tiden. Apple förlorade knappast på detta. Själva idén med ett komplett paket: Skärm, tangenbord, huvudenhet och egna skrivare : var grudnen till framgången. Idag är det mer komplext.
För MS innebär Firewire att Apple tjänar pengar! USB2 att Apple inte tjänar penar. Lägg ihop 800+2!
För MS innebär Firewire att Apple tjänar pengar! USB2 att Apple inte tjänar penar. Lägg ihop 800+2!
Men kriget mellan Apple och Microsoft verkar knappast pågå mellan företagen. Det händer att Jobs och Gates käkar lunch tillsammans, och de beskriver relationerna mellan företagen som mycket goda. Kriget mellan företagen pågår nog mest hos konspirationsteoretiskt lagda nördar.
Microsoft har en avdelning som utvecklar programvara för Mac, och numera utvecklar de även Virtual PC, ifall det var en nyhet för någon. Om Microsofts främsta mål vore att sänka Apple, så skulle de ha lagt ner Office för länge sedan, och därigenom gjort Macen hopplös i de flesta kontorssammanhang.
Men kriget mellan Apple och Microsoft verkar knappast pågå mellan företagen. Det händer att Jobs och Gates käkar lunch tillsammans, och de beskriver relationerna mellan företagen som mycket goda. Kriget mellan företagen pågår nog mest hos konspirationsteoretiskt lagda nördar.
Microsoft har en avdelning som utvecklar programvara för Mac, och numera utvecklar de även Virtual PC, ifall det var en nyhet för någon. Om Microsofts främsta mål vore att sänka Apple, så skulle de ha lagt ner Office för länge sedan, och därigenom gjort Macen hopplös i de flesta kontorssammanhang.
Nu råkar ju RME vara ett företag som utvecklar hårdvara och mjukvara och de har sin största målgrupp hos Windowsanvändare. Att RME skulle vara "konspirationsteoretiskt lagda nördar" är inte särskilt sannolikt.
Jag tror att ditt övriga spekulerande är ovidkommande och fånigt. Man måste döma MS efter hur de _faktiskt_ agerar. Jag tror inte att det handlar om ett krig mellan företagen, däremot kan det mycket väl vara ett krig om defacto standard för dataöverföring i audio/video.
Jag har nyss talat med personen som skrev e-mailet som jag citerade ur i första inlägget. MS har ett flertal gånger blivit uppmärksammade på problemet, men de har inte visat någon vilja att göra något åt det. Jag tycker också att detta verkar ologiskt och korkat, men så är det.
Jag tror iofs att macce har en poäng, eller jag hoppas det i varje fall.
MS har ett flertal gånger blivit uppmärksammade på problemet, men de har inte visat någon vilja att göra något åt det. Jag tycker också att detta verkar ologiskt och korkat, men så är det.
Inget ovanligt beteende hos MS. Jag hade en gång en lååång kommunikation med MS om en bugg i Word. De lovade bättring, men verkade aldrig förstå att problemet var ett skräpsamlingsproblem i samband med OLE. Det slutade med att jag fick ett brev där MS avslutade vår kommunikation eftersom jag var "den enda av våra (MS) millioner och åter millioner användare jorden över som enbart använder MS-produkter för att klaga på dem och hitta fel i dem". Resultatet blev att jag hittade andra produkter, övergav MS-DOS och MS-Windows till förmån för MacOS och - så småningom - Linux. Som en jämförelse kan sägas att jag en gång fann en bugg i xfig (tror jag det var). Den var fixad på mindre än 48 timmar och då menar jag tiden tills uppdaterad version fanns tillgänglig på Linux-speglar världen över. Buggen i MS Word fanns kvar i Office 2000. Numera använder jag OpenOffice för allt som har med Worddokument att göra.