Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M$ begraver Firewire 800!!!

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-11 12:51

Om dom vill jävlas så bör dom väl göra likadan begränsning på FW400 som under SP2 nu då går 4ggr snabbare än FW800 under XP. Men om det nu skulle vara så att dom vill att fw skall dö ut? Tror ni verkligen det kommer göra det? Tidiga G3´er hade ju standard FW portar långt innan dom fanns på microsoft burkar väl?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 13:03

Det kan inte vara så enkelt att de har begränsat hastigheten för att det är ett simpelt sätt att upprätthålla kompatibilitet med f-n och hans moster...? Minsta motståndets lag, liksom. Den stora Svensson-massan använder ju ändå inte FW på det viset och kommer således aldrig att märka att det inte går med full fräs.

"Man kan göra så. Men det är inte rätt." :rolleyes:

• Medlem
  • 2004-08-11 13:09

En sjuk grej är att ALLA externa hårddiskar per automatik har cachen avstängd, när de ansluts till Windows. Man måste manuellt sätta på den. Anledningen är att risken att förlora data, när Windows nyckfullt bestämmer sig för att avmontera enheten, ska elimineras.

Det gör att de allra flesta inte utnyttjar hastigheten på sina diskar.

Kul, mer video/audio folk över till Mac.
(Nästan alla är ju redan här.. )

• Medlem
  • 2004-08-11 13:29

Självklart är det en bugg, det var väl inte länge sedan Apple slappte en uppdatering som påverkade vissa firewire diskar så att de blev helt tömda.

Det där har jag lite svårt att tro på pga att nästan alla moderkort har nu mera FW400 och någon enstaka modell har FW800. Så om Microsoft gör detta kommer de automatiskt på kollisionskurs med hårdvaror tillverkarna. Microsoft samarbetar väldigt tätt med just hårdvaror tillverkare vad jag vet.
Visserligen vet jag att Microsoft trycker hårt på att man ska köra USB2, men inte att de skulle vilja utrota FW, det har jag väldigt svårt att tänka mig. Förvisso så kan man aldrig sluta att förundras vad Microsoft kan hitta på.

OM det är en bugg, så är MS i varje fall medveten om den sedan en tid. Rimligtvis skulle de inte släppt SP2 i nuvarande skick om de verkligen tänkt göra något åt det. De HAR resurser för att lösa problemet snabbt om de bara vill, dessutom, så fungerar det om man installerar FW drivisarna från SP1 istf de nya.

Jag tror att MS vill tvinga över användarna till USB2. Om som sagt FW800 stöds av _väldigt_ få moderkort (jag har verkligen letat efter ett, eftersom vi behövde en PC för att testa bl.a. RME FW800 korten). Jag tror inte på en konflikt med hårdvarutillverkarna i detta fallet.

• Medlem
  • 2004-08-11 14:30

Att MS är medvetna om buggar är ingen garanti för att de tar tag i dem snabbt. Ett så stort företag är sannolikt som alla andra företag i samma storlek: allt tar tid.

Optimist

Ursprungligen av Erik R.:

Detta är skrivet av en kille på RME's R&D:

"Hello,

Windows XP SP2 includes new drivers for FireWire. These new drivers have
a phantastic new feature: as soon as they recognize a FireWire 800
capable device, the whole bus speed is limited to 100 MBit/s. In other
words: no audio record/playback anymore with a Fireface 800!

This is not a RME case, as it affects ANY FireWire 800 device. If you
have a FW800 PCI card and an FW 800 harddisk - go see the bits come one
by one through the 'Fire'Wire cable...

We were aware by this problem for some time, but really did not imagine
that Microsoft would have the guts to try to bury an existing standard.
We just downloaded the final public version, and it is simply unbelievable!

.From our side there is zero that we can do, as the detection and
slow-down happens outside of our hardware and driver control. If you
research the issue, you will find that there are alredy companies that
try to sell new FireWire drivers to you, so that it works again under
SP2. A word of warning: those drivers will most likely not work
correctly with a Fireface 800!

The solution for this mess is as simple as it can be: after the SP2
update, reinstall the old (SP1) FireWire drivers. In our tests this
solved all problems and brought back the old performance and compatibility.

Detailed instructions on how to do this will be released by RME tomorrow.

Regards
xxxx xxxx
RME"

Vad håller MS på med egentligen?

Frågan är hur många PC-moderkort RME provade med?
Tydligen var det hela ganska lättfixat.

Ursprungligen av Errol Garner:

Frågan är hur många PC-moderkort RME provade med?
Tydligen var det hela ganska lättfixat.

Nej, frågan är INTE hur många PC-moderkort RME provade med.
Tänk själv: Nisse Nilsson på RME hittar en bugg i SP2 beta, han testar med sina egna produkter plus en hel hög andra FW produkter, men han bryr sig inte om att testa samma sak på någon av de andra burkarna som står i samma lokal som används för utveckling, utvärdering och felsökning.

Faktum kvarstår: i SP2 finns en begränsning av FW800 bandbredden (än så länge). Det jag spekulerar i är om det är avsiktligt eller ej. Jag misstänker att det är det. Om det INTE är det, så är det dålig betatestning och det är ju inte bra i sig.

Nej, frågan är INTE hur många PC-moderkort RME provade med.

Självklart är det relevant hur många moderkort de provade FW800 med SP2 på , speciellt med tanke på hur prestanda mellan olika moderkort på PC sidan kan skilja enormt. Och olika kort har ju olika buggar.

Du missförstår mig, visst är det relevant. Men det är en ickefråga i detta fall.

Felet är framkallat på en av våra burkar (vi är RME ÅF), hos RME själva samt hos minst en av våra kunder. RME har troligtvis installerat SP2 i ett antal burkar och testat dessutom. Det var i varje fall intrycket jag fick när jag talade med deras snubbe.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-08-11 21:53

Det märkliga med firewire 800 är att både skriv och läshastigheten på nya G5 maskiner är långsammare än på en gammal G4 maskin och tom powerbook.
Detta gynnar ju inte precis videoarbete eller ljudarbete. När Apple äntligen fått lite fart under huven så fungerar inte firewire 800 med G5 som det är tänkt.
Kan det vara något med 800 standarden som ställer till problem?
mvh

Tror inte det, då skulle väl inte felet vara så lätt avhjälpt som att installera de gamla FW drivisarna? Jag har inte upplevt FW800 som långsamt...Men jag har inte mätt hastigheten iofs.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-08-11 22:05

Tror inte det, då skulle väl inte felet vara så lätt avhjälpt som att installera de gamla FW drivisarna? Jag har inte upplevt FW800 som långsamt...Men jag har inte mätt hastigheten iofs.

http://barefeats.com/fire42.html#g5vpb

It's still a "scandal," however, when a PowerBook G4 beats up on a Dual G5 in the dual FW800 raid writing "contest."

enligt barefeats som har gjort flertal mätningar , är det en i det närmaste en genant hastighet som firewire 800 kommer upp till tillsammans med G5. Han påvisade felet för flera månader sedan och trodde att det kanske var avhjälpt iom sista OSX uppdateringen. Vilket ej var fallet.
mvh

Senast redigerat 2004-08-11 22:16

Intressant, kanske hårdvarurelaterat?

Bevaka tråden