Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med vectorgrafik från Autocad

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har en kund som ritar sina produkter i Autocad nu ska jag göra en annons åt dem.
mitt problem är att autocad exporterar sina ritnigar i .WMF klarar illustrator av att läsa det formatet ? eller vet ni något annat sätt som är bättre för mig jag har bilderna . BMP men jag vill gärna ha dom i vectorgrafik..

Mvh Claes Berggren

• Oregistrerad
  • 2004-08-12 16:28

Illustrator kan läsa dxf vilket Autocad föredrar att exportera i. (Ligger dock inte under exportera utan under "spara som" )

Dock vet jag inte hur illustrator hanterar "ytor" i dxf formatet, inte heller hur autocad hanterar dom heller. Jag exporterar bara trådmodeller hit och dit.

Ursprungligen av emilsson:

Illustrator kan läsa dxf vilket Autocad föredrar att exportera i. (Ligger dock inte under exportera utan under "spara som" )

Dock vet jag inte hur illustrator hanterar "ytor" i dxf formatet, inte heller hur autocad hanterar dom heller. Jag exporterar bara trådmodeller hit och dit.

Har man tur har de ritat i ytor men AutoCaddare har en benägenhet att rita i streck. AutoCAD har fortfarande ena foten i sjuttiotalet och är rätt DOS-iga i sitt tankesätt. Det tog exemplevis ända till version 14 innan man uptäckte en grej kalllat TYPSNITT.

Är det 3D från början så är bättre möjligheter men då måst eman ha 3D i programmet. Själv använder jag VectorWorks som är bra på AutoCAD har 3D och är rätt bra på att skapa redigerbara Illustratorfiler.

/Claes Lundström

• Oregistrerad
  • 2004-08-13 13:08

Autocad kan via PDF Writer göra riktigt bra PDF-filer.

Tack för all hjälp grabbar det löste sig jättebra

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-08-13 22:07
Ursprungligen av Kattenselma:

Tack för all hjälp grabbar det löste sig jättebra

Om det nu landade i dfx-filer så se upp med linjetjocklekarna. De har en tendens att få värdet noll. Alltså inte speciellt tjocka linjer

Linjerna syns på skärmen, ser fina ut på skrivaren, men på plåt är de knappt synbara. Är det många linjer med noll-värde och många linjer med andra värden kan man få ett litet helsike att ändra nollorna till ett vettigt värde...bara så du vet

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-14 10:07

Det går att exportera som eps från Autocad också. Men banorna tenderar att bli rätt ruttna. Går att fixa till efteråt iofs...

Min erfarenhet av att öppna dwg och dxf är att det kan se rätt knasigt ut. Förvrängda perspektiv, felaktig linjetjocklek osv.

• Oregistrerad
  • 2004-08-14 11:05
Ursprungligen av Kalle W:

Det går att exportera som eps från Autocad också. Men banorna tenderar att bli rätt ruttna. Går att fixa till efteråt iofs...

Min erfarenhet av att öppna dwg och dxf är att det kan se rätt knasigt ut. Förvrängda perspektiv, felaktig linjetjocklek osv.

Det är därför PDF är att föredra. Allt blir som om det skulle ut på arkitektens skrivare.
Har precis hjälp en av våra AutoCad/ArchiCad-kunder med detta dilemma och PDF Writern blev perfekt för leverans till trycksaksproducenten.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-08-14 19:38
Ursprungligen av Schuckert:

Det är därför PDF är att föredra. Allt blir som om det skulle ut på arkitektens skrivare.
Har precis hjälp en av våra AutoCad/ArchiCad-kunder med detta dilemma och PDF Writern blev perfekt för leverans till trycksaksproducenten.

Men då vill det också till att trycksaksproducenten har ställt in sin rip eller PDF-kontroll på att alla linjer aldrig får bli tunnare än t.ex. 0,3 punkter...

Ursprungligen av Schuckert:

Mer än sådär är nog inte PDF Writern. Erfarenhetsmässigt är det bättre att skriva ut som en PS-fil och använda distillern.

Claes Lundström

• Oregistrerad
  • 2004-08-15 12:02
Ursprungligen av TouchCAD:

Mer än sådär är nog inte PDF Writern. Erfarenhetsmässigt är det bättre att skriva ut som en PS-fil och använda distillern.

Claes Lundström

Jag talar efter praktisk erfarenhet, inte teoretiska lösningar. Både kunden och grafikern är nöjda. Det är bara vektorgrafik och linjerna är precis så breda man vill ha dem. Man får dock färga om dem manuellt, vilket är busenkelt i Illustrator.

Acrobat 6 professional innehåller faktiskt en utmärkt plugin till AutoCad, som såvitt jag hört gör ett riktigt bra jobb, och behåller mer info än alla andra sätt

http://www.adobe.com/products/acrobat/engineering.html

1
Bevaka tråden