- Mattias Hedman
- Medlem ●
- Sundsvall
Ibland slås jag av hur smart OS X är. Hur enkelt jag kan göra som jag vill. Inte som systemet vill.
HIttade en tråd här som jag inte orkade lösa nu, funderade på hur jag skulle kunna läsa den senare.
Bokmärka den... nja vill inte skärpa ner i bokmärkerna det är skitigt som det är där ändå.
Skriva ut... slösa papper på det? Näää...
Han funderade och funderade men så!
Nja inte rikigt men så tog jag "Spara som pdf" istället. Så nu har jag tråden på skrivbordet som pdf istället.
*mys*
Ja, PDF-sparandet från vilka program som helst är perfekt! Jag skrev visserligen aldrig ut saker innan den funktionen kom heller, men nu kan jag lära andra att göra det också. Det är ett stort steg mot det papperslösa kontore!
Man kan också spara bokmärken i speciella mappar i Safaris bokmärkesvisning, istf i Bokmärkesmenyn. Ännu en smart funktion om mnan inte vill skräpa ner menyn.
så tog jag "Spara som pdf" istället. Så nu har jag tråden på skrivbordet som pdf istället.
*mys*
Guuuuud va omständigt!
När jag vill spara en sida utan att bokmärka, så bara markerar jag hela URL:en i adressfönstret och drar ner den till skrivbordet.
(Åkej, jag erkänner...det kräver ju att man är online när man vill öppna sidan vikket inte PDF-lösningen gör - antar jag. Sen vet jante om detta funkar i fler läsare än Firefox)
Du slog huvudet på spiken... du måste vara online.
Jag gjorde detta delvis för att jag ska åka buss i en massa timmar imorgon och kan då inte vara online.
Men visst jag gör även som du gör när jag vet att jag kommer kunna vara online för att läsa den.
Jag fick det här svaret i ett mail från en "administratör" på Lunds Tekniska Högskola.
"Däremot vill jag informera dig om att jag inte kan skicka i pdf-format från
min dator, så även framöver kommer du få en del information i word-format."
Välkommen till Windows.
Ciryon
Jag fick det här svaret i ett mail från en "administratör" på Lunds Tekniska Högskola.
Välkommen till Windows.
Ciryon
Att man inte kan skicka i pdf-format, beror det på att det inte finns nån "Sänd till e-postmottagare" i Acrobats menyer? :rolleyes:
Välkommen till Windows.
Ciryon
Om man har adobe acrobat installerat så går det alldeles utmärkt... skickar massa pdf filer på jobbet både från word och spcs.
Om man har adobe acrobat installerat så går det alldeles utmärkt... skickar massa pdf filer på jobbet både från word och spcs.
Jo, iofs.
…men alldeles utmärkt? Min peze brukar behöva omstarter titt som tätt för att det skall funka…
…det gôtta med OSX är att det funkar, och funkar as is…
Jo, iofs.
…men alldeles utmärkt? Min peze brukar behöva omstarter titt som tätt för att det skall funka…
…det gôtta med OSX är att det funkar, och funkar as is…
Jo så upplever jag det också ibland, men startar om PCn både på jobbet och här hemma 2-3ggr i veckan. får se hur det blir med min nya PB som jag har beställt... den kommer man iofs att starta om även om det inte behövs för man har den ju knappast igång när man åker nånstans
Jo så upplever jag det också ibland, men startar om PCn både på jobbet och här hemma 2-3ggr i veckan. får se hur det blir med min nya PB som jag har beställt... den kommer man iofs att starta om även om det inte behövs för man har den ju knappast igång när man åker nånstans
Håller med Peth (om jag förstod honom rätt ). Om jag åker nånstans stänger jag bara igen locket = datorn går ner i vila. Fäll upp locket och du är igång igen.
Det finns ingen anledning att stänga av PBn när du åker nånstans och har datorn med dig. Sätt den i vila bara.
Jag stänger av min iBook när jag åker bort några dagar eller någon vecka och inte tar datorn med mig.
Välkommen till Windows.
Ciryon
Det finns gratis-sätt att skapa PDF i Windows kan du ju hälsa honom
Det kan du göra från alla program som kan skriva ut inte bara Safari.
Sa jag inte att detta var en super funktion?
Inte så mycket 90-tal heller.
Utan att förta något av glädjen i att kunna skriva ut till PDF så skulle jag vilja rekommendera alla som har fullversion av Acrobat att prova funktion "web capture" eller att skapa PDF från webbsida, det är en grym funktion som slår rena utskrifts-PDF:er med hästlängder.
Utan att förta något av glädjen i att kunna skriva ut till PDF så skulle jag vilja rekommendera alla som har fullversion av Acrobat att prova funktion "web capture" eller att skapa PDF från webbsida, det är en grym funktion som slår rena utskrifts-PDF:er med hästlängder.
OT: på tal om sånt, jag gjorde en en ytterst enkel utility for att ta screenshots av webbsidor till PNG: http://0x.se/paparazzi/ Den där versionen (0.1 ) är lite allämnt småbuggig i GUI't men den funkar mer eller mindre.
Men jag kom på att kanske borde slänga in möjligheten att spara som andra format också, såsom pdf.
Jag har haft min PB med mig på två veckors resa i USA .
Stängde inte av den en enda gång.
Laddade upp batteriet på hotell bara ( och en gång på flyget , det var coolt , i en Airbus , economy plus !)
Den drar ( tror jag ) mindre ström av att gå i vila än av att göra uppstarter.
Ja du kan antingen använda innehållsökning, vilket är i praktiken helt värdelöst eftersom det är helt osannolikt långsamt och otillförlitligt, eller så kan du använda Acrobat Catalog, i fullversion av Acrobat, för att generera ett index, det är snabbt och tillförlitligt, när väl indexfilen är skapad.