Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få folder att öppna som lista?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-25 19:43

Detta retar gallfeber på mig:

Shift + Cmnd + a för att öppna Applications-foldern, och den jäkeln öppnar "as icons" med programikoner här o där. Jag vill ha den att öppna som "columns", men hur 17 jag än bär mig och och ställer in, så öppnar den joefelen "as icons" nästa gång likt förbannat.

Vad göra?

Det är ett outsägligt träsk att få Finder att öppna fönster på ett förutsägbart sätt, för att ta det kort så går det inte, men det bästa du kan göra är att ställa in Finder på "visa nya fönster i kolumnvy"

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-25 20:02
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ett outsägligt träsk att få Finder att öppna fönster på ett förutsägbart sätt, för att ta det kort så går det inte, men det bästa du kan göra är att ställa in Finder på "visa nya fönster i kolumnvy"

Jorå, jag har Finder inställd med "Open new windows in column view".
De e ju fan att detta inte funkar....

• Oregistrerad
  • 2004-08-25 20:01
Ursprungligen av Danne V:

Detta retar gallfeber på mig:

Shift + Cmnd + a för att öppna Applications-foldern, och den jäkeln öppnar "as icons" med programikoner här o där. Jag vill ha den att öppna som "columns", men hur 17 jag än bär mig och och ställer in, så öppnar den joefelen "as icons" nästa gång likt förbannat.

Vad göra?

Jaa du… i min burk så öppnas fönster så som de såg ut när de stängdes (brukar ha ikoner på mappar med lite i, lista på sådana med mer i och kollumner i dom joxigaste )
Varför din inte minns det vet jag inte riktigt… Har du fått en glömsk burk?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-25 20:06
Ursprungligen av Pär:

Har du fått en glömsk burk?

Don efter person.....
Man kanske ska ta o slänga några plist-filer lite på måfå sådär...mer spännande då...
Allvarligt talat, så e det ju faktiskt jävligt pissigt av ett företag som tar ut ganska kraftiga pengar för grejerna. Nästan vartenda program jag har där man pular med foldrar o filer (typ Dreamweaver) klara ju detta galant.

• Oregistrerad
  • 2004-08-25 20:08
Ursprungligen av Danne V:

Don efter person.....
Man kanske ska ta o slänga några plist-filer lite på måfå sådär...mer spännande då...
Allvarligt talat, så e det ju faktiskt jävligt pissigt av ett företag som tar ut ganska kraftiga pengar för grejerna. Nästan vartenda program jag har där man pular med foldrar o filer (typ Dreamweaver) klara ju detta galant.

Iofs. men som jag sa så tycker jag min burk fixar fönstervyerna helt nöjaktigt…
(…antingen har jag en osedvanligt snart dator, eller oxå är jag inte så petig )

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-25 20:16
Ursprungligen av Pär:

Iofs. men som jag sa så tycker jag min burk fixar fönstervyerna helt nöjaktigt…
(…antingen har jag en osedvanligt snart dator, eller oxå är jag inte så petig )

Min e nog bara "osedvanlig"....

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-08-25 20:13

Det jag, helt ovetenskapligt, har kommit fram till är att det krävs en ut- och inloggning för att inställning av visningssätt ska ligga kvar. Bra? Knappast.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-25 20:17
Ursprungligen av frazze:

Det jag, helt ovetenskapligt, har kommit fram till är att det krävs en ut- och inloggning för att inställning av visningssätt ska ligga kvar. Bra? Knappast.

Det e ju ett "long shot" men värt att prova:

Kan du bara berätta EXAKT hur? Jag menar: Ska jag låta ett fönster vara öppet i mitt favoriitläge när jag loggar ut, eller? Detaljer...detaljer...

Ni kan sluta försöka, detta är en följd av den ändrade fönsterhanteringen i OS X. I OS 9 så kunde varje mapp bara ha ett fönster

alltså: mapp=fönster

I OS X så kan samma mapp visas i ett oändligt antal fönster, och det är naturligtvis bra, men leder till problemet att det är praktiskt taget omöjligt att veta vad ett fönster kommer att visa - den inställning den ärver från fönstret, eller den inställning som ligger sparad i DS_store-filen

Det är bara att lära sig leva med ett element av slumpmässighet. Finns ingen vattentät lösning

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-25 21:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ni kan sluta försöka, detta är en följd av den ändrade fönsterhanteringen i OS X. I OS 9 så kunde varje mapp bara ha ett fönster

alltså: mapp=fönster

I OS X så kan samma mapp visas i ett oändligt antal fönster, och det är naturligtvis bra, men leder till problemet att det är praktiskt taget omöjligt att veta vad ett fönster kommer att visa - den inställning den ärver från fönstret, eller den inställning som ligger sparad i DS_store-filen

Det är bara att lära sig leva med ett element av slumpmässighet. Finns ingen vattentät lösning

Jodå, jag begriper att det är ett problem föa Macen med just det du nämner. Men dom omständigheterna är nåt helt annt: Jag snackar om att öppna ett nytt fönster - inget annat. Följaktigen har jag ställt in Finder att "Open new windows in column view". Lika fullt gör den inte (alltid) det, utan bara då o då. Dessutom är det just bara Applications-fildern som är trotsig.

Ja ja...jag tar en pilsner istället. Kollar OS o fotboll o struntar i detta för nu...

Tack alla för tips.

Testa detta: öppna önskad mapp, gör en resize av fönstret och stäng omedelbart. Nu borde inställningen ha fastnat (om jag nu tror rätt vill säga).

Hmm, glömde visst att skriva att man skall göra önskade inställningsändringar innan resizen!

1) Öppna en mapp.
2) Gör önskade inställningar.
3) Stäng fönstret (navigera INTE vidare!)
4) Öppna fönstret igen och notera att inställningarna fastnat.

Så fort du navigerar vidare anser Finder att du bara är ute och surfar i filstrukturen, och då sparas inga inställningar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-25 22:16
Ursprungligen av Monkeyboy:

1) Öppna en mapp.

Så fort du navigerar vidare anser Finder att du bara är ute och surfar i filstrukturen, och då sparas inga inställningar.

Tack,
Ska testa.

D

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-28 10:27
Ursprungligen av Monkeyboy:

1) Öppna en mapp.

Detta var nog det dummaste jag varit med om... inte tipset, utan att tipset funkar... mac som brukar vara logiskt... detta var ologiskt

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-25 22:33

Kolla så att du har rätt rättigheter på mappen du vill påverka. Har du inte skrivrättigheter i den så sparas inte dina ändringar.

Det kan också vara så att du gjort ändringar på mappen med en annan användare som sparat inställningarna i .DS_Store och din användare du är inloggad med just nu inte kan skriva över den filen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-25 22:43
Ursprungligen av Kalle W:

Kolla så att du har rätt rättigheter på mappen du vill påverka. Har du inte skrivrättigheter i den så sparas inte dina ändringar.

Det kan också vara så att du gjort ändringar på mappen med en annan användare som sparat inställningarna i .DS_Store och din användare du är inloggad med just nu inte kan skriva över den filen.

Kalle,
Jorå, här finns korrekta rättigheter, och jag är ende användaren.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-27 00:27

Tangenter

Jag är ingen tangentbord-freak, men vissa kommandon är helt klart nödvändiga i OSX. De är t.ex cmd+1, cmd+2, cmd+3 som ställer in Finder-fönster i de olika visningslägena.
Skulle bli helt galen utan de tangenterna. Prova dom!

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-26 06:04

Jag tycker mig märka skillnader i mappvisning beroende på hur man öppnar mappen, dvs öppnar man Applications via kortkommando eller klick i Favorites/mapp i dockan så kan det vara olika inställningar. Man får öppna-justera-stänga mappen för varje metod.

Just mappen Applications har börjat strula mer på senaste tiden (10.3.5?), verkar som den glömmer av visning ibland efter omstart/utloggning.

Det enda fönster jag aldrig lyckas justera är när man klickar på visa fil i Safaris d/l-manager. Den verkar inte ha ngt minne alls !?!

Såg inte det tidigare i tråden men man får ju inte glömma att man inte kan ha några andra fönster öppna när man vill "sätta" visningen av en mapp.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-26 06:58
Ursprungligen av mattan:

Såg inte det tidigare i tråden men man får ju inte glömma att man inte kan ha några andra fönster öppna när man vill "sätta" visningen av en mapp.

Bra tips.
På nåt sätt verkar det nu som om den motvilliga mappen det gäller har gett med sig och verkligen öppnar i "Columns" som jag vill. Ingen aning om vilket av de förslag jag fått som fick det att funka eftersom jag testade samtliga, så det får bli ett kollektivt "tack" till alla vänliga själar som bidragit till att pulsen återgått till normala 40 slag/minuten.
Taque, taque.

PS: För övrigt var jag uppe 5.30 imorse och loggade in på 99mac. Såg till min ohöljda förvåning att ett drygt dussin andra också var online. Sanslöst........

Ett tips som kanske inte hjälper så mycket är cmd + 1/2/3 för att skifta mellan de olika vyerna.. fast det kanske du visste

Håller med Rönnbäck om att det inte verkar vara någon vidare konsekvens i hur finder ibland visar fönster, tyvärr...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-26 22:56
Ursprungligen av johan dansk:

Ett tips som kanske inte hjälper så mycket är cmd + 1/2/3 för att skifta mellan de olika vyerna.. fast det kanske du visste

Håller med Rönnbäck om att det inte verkar vara någon vidare konsekvens i hur finder ibland visar fönster, tyvärr...

Johan,

Jorå, Cmnd + 3 har lixom blivit en inbyggd reflex direkt efter att jag slagit in Shift + Cmnd + a.
Men nu förefaller det som sagt fixat. Jag tror min maskin begrep att halva medlemsskadern i 99mac började reta upp sig, och att det var bäst att göra som pappa vill....

1
Bevaka tråden