Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förklara Digitalvideokompression?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag känner mig rätt bortkollrad när det kommer till olika DV-formats Codecar och deras kompressionsförhållanden. För mig är det bara siffror på papper och ingenting som erbjuder någon vettig information. Vissa skrivs som xx:xx:xx andra som xx:xx, typ!

Finns det någon här på forumet som skulle vilja ge en utförlig förklaring till nomenklaturen kring DV-kompression och förklara hur man skall förstå skillnaden i komprimeringsförhållande samt kvalitetsskillnaden mellan exempelvis DV, DV-Cam och DVCPRO HD?

Dessutom undrar jag när man vill använda interlaced video (ex 720i) eller progressive scan (720p).

Tack på förhand!

/Jont Olof

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-27 22:24

Dv formatet har komprimeringen 1:5. Dv cam går med snabbare hastighet men lagrar inte mer information utan får bara "mer mellanrum" mellan informationen så det blir väl säkrare. Några säger att det är bättre kvalite med Dv-cam än med Dv, jag märker dock ingen skillnad. Använder du ett 60 minuters dv band i en kamera som spelar in med Dv-cam så går det in 45 min på bandet.

Dcvpro däremot är väl sonys egna lilla format vad jag har förstått det som, är inte jättehaj på allt inom dvcpro men tror det är så här. Finns bara i "vanliga stora" formatet och inte på mini dv. Komprimeringen är samma men du har oftast bättre kamera med större ccd chip (2/3" istället för 1/3") Och kamerorna har oftast bättre optik ect vilket gör att det ser bättre ut. Svt har ju numera gått över till dvcpro som "standard" på tv serier etc tror jag.

Ja när vill man använda progressiv scan? Vet inte riktigt i vilka förhållanden det är bättre än interlaced. Tv kör ju fortfarande interlaced så skall det visas där är det väl det bästa att spela in på. Skall det däremot blåsas upp till 16 eller 35 och visas på bio så låter det väl rimligare att köra med progressivt, eller om man har en proj som kan köra det eller nåt, har inte så mycket mer förklaring till det.

Progressivt gör DV mer "film"likt eftersom film spelas in i 24 bilder/s och vanlig (interlaced) DV 25bps (fast 2 fields i varje bild alltså 50 fields i interlaced) och progressiv dv spelas in i 25bps.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-28 21:50
Ursprungligen av mikemccool:

Progressivt gör DV mer "film"likt eftersom film spelas in i 24 bilder/s och vanlig (interlaced) DV 25bps (fast 2 fields i varje bild alltså 50 fields i interlaced) och progressiv dv spelas in i 25bps.

Jo det är ju så det fungerar med progressivt, men när är det bättre att använda det? När blir det snyggare, under vilka förhållanden? Vilken typ av film och varför?

Det är väl en fråga om tycker och smak.

Jag jobbade på en dokumentär där vi spelade in alla vår syncar (intervjuer) i progressivt sedan körde vi en övervakningskamera som vi inte hade prog. på så att man fick den sköna kontrasten emellan. t ex.

Vill man ha lite mer "film" så kör Progressivt tycker jag.

Ursprungligen av mikemccool:

Det är väl en fråga om tycker och smak.

Jag jobbade på en dokumentär där vi spelade in alla vår syncar (intervjuer) i progressivt sedan körde vi en övervakningskamera som vi inte hade prog. på så att man fick den sköna kontrasten emellan. t ex.

Vill man ha lite mer "film" så kör Progressivt tycker jag.

Okej.. om jag som har en vanlig DV kamera och filmar för privat bruk och
använder Imove som redigerings station och vill få det lite mer filmiskt,
Kan jag ställa in detta på något sätt så jag kan köra progressivt?
eller få det lite mer filmiskt och inte så sterilt och "perfekt"?

Okej tack

Nej du måste nog ha en DV kamera i "semiproffs" klass tror jag för att det ska finnas att ställa in, är dock inte 100 på det.
Sen tror jag inte det finns att ställa in i iMovie heller. Kan heta "Field blending" om det finns, det finns i FCP i allafall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 17:15

MiniDV-formatet används i en rad olika tillverkares kameror. MiniDV är tänkt att vara ett "konsumentformat" men används även i en rad bra semiproffs-kameror, exv Canons XL1 & XL2.

DV-CAM är Sonys egna DV-format och är tänkt som lite mer professionellt, som Luzer skrev är det ett produktionssäkrare format. Dock är det ingen skillnad i kvalitet. Sonys absoluta storsäljare bland kamerorna är PD-150 (som nu hottats upp till PD-170)

DVCPRO är Panasonics DV-variant och finns som DVCPRO 25, DVCPRO 50 och DVCPRO 100 (eller DVCPRO HD som det nu har börjat att kallas.

-----

Progressiv video kan ge en lite filmisk känsla (enligt vissa), dock tycker jag den känslan lätt går förlorad om du filmar med en liten kamera och i DV-kvalitet

Om du ska manipulera ditt videomaterial i Shake, After Effects eller dyl. kan det vara bra med progressiv video då de hela bilderna ofta krävs i effektarbetet. (annars går det ju att de-interlace:a materialet men det kan vara struligt). Ska du göra mycket effekter ska du iofs. helst undvika att arbeta i DV.

-----

De olika siffrorna (x:x:x) visar hur videosignalen är uppdelad för att bli så "lätt" som möjlig för att kunna distribueras (härstammar från TVs barndom). Färgerna i en videosignal visas ju inte som RGB utan "beskrivs" snarare genom sin Luma och Chroma. Den första siffran beskriver Lumans samplingsfrekvens, de andra två Chroman och deras förhållande till varandra. Siffrorna visar också i vilket färgspann materialet är. Siffrorna är alltså inte riktigt en komprimering som i "IT-världen".

Det krävs mycket djupare kunskaper än mina för att förklara och bena ut detta, (man kanske skulle gå den fyraåriga utbildning på KTH!)

En väldigt bra sida om video i allmänhet och DV i synnerhet är Adam Wilts hemsida som jag tycker är bra.

-----

Tack för alla svar! Jag benar vidare!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 23:43

De jag inte har fattat, med progressiv, är det verkligen 24-25 p man filmar den. Jag har filmat med Sonys PD 100, testade progressiv o kom fram till att det inte fanns nån mening med den funktionen, Den filmade bara 12 bilder i sekunden, vilket upplevde väldigt ryckigt, totalt förlorad filmkänsla. Eller de läget på den kameran kanske va för stillbilder. Vilka kameror är de som har 25 bilder i progressivläget?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 08:40
Ursprungligen av Mickels:

Vilka kameror är de som har 25 bilder i progressivläget?

Jag tror att den enda DV-kameran som just nu klarar 50i/25P är Panasonics AG-DVX100A. Denna kamera var ganska omtalad när den kom förra året.

När det gäller kameror som filmar i högre kvalitet än DV så finns det en rad modeller från olika tillverkare som klarar att filma progressivt i olika hastigheter.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-09-02 21:41

Ehum, just de ja...Dvcpro var ju panasonics märke, fel av mig. Det är en djungel..bättre å hålla sig till ljud

1
Bevaka tråden