Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMac PC-klonad av IBM?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har hålslagsmacen (G5) fått konkurrens av en Intelkopia i mikroformat. IBM släpper ett tankecenter (ThinkCentre) med samma luftiga koncept. Har de varit och snokat i Ives skrivbord, se bilden på
http://www.theregister.co.uk/2004/08/26/ibm_compact_desktop/

Ibland är tänkandet i mittfåran inte mycket mer än svartmålning av Think Different.

• Oregistrerad
  • 2004-08-27 00:44

Ja just det, den designen måste ju vara stulen rakt av från Apple...

• Medlem
  • 2004-08-27 01:08

Tja, med tanke på att IBM länge haft hål på sina servrar så känns det inte som ett plagiat, hålen är till för kylningen - vilket knappast Apple var först med :). Och den är så typiskt IBM:ig att ingen kan ta miste på tillverkaren. Dessutom är hålen sexkantiga...

Men nog är det en häftig liten rackare, som skulle passa som desktop på många kontor - om den är tyst. Har alltid gillat IBM för att de är så ingenjörsaktiga, bra grejer och en helt egen idé om utseende.

• Medlem
  • Täby
  • 2004-08-27 07:31

HAHA Nån måste ju skämta, den där datorlådan ser ju ut att vara hämtad från 80-talet nån gång, skitful och gammal design.

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-27 09:29
Ursprungligen av kainen:

HAHA Nån måste ju skämta, den där datorlådan ser ju ut att vara hämtad från 80-talet nån gång, skitful och gammal design.

Precis, Skitful var den.

• Medlem
  • 2004-08-27 07:33

det hade ju inte ett jota gemensamt med macen bortsett från hålen.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-27 08:41
Ursprungligen av Baron:

det hade ju inte ett jota gemensamt med macen bortsett från hålen.

Men alla vet ju att det var Apple som uppfann hålet.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-08-27 09:48

Jag tycker den var snygg, faktiskt.

Ursprungligen av nillon:

Jag tycker den var snygg, faktiskt.

Ja, det finns gott om fulare datorer

Gillar IBM's "vi-skiter-i-hur-den-ser-ut" design, den är läcker!. Tänk er den tillsammans med en stor klumpig 21" Crt, 1st stort ps/2 tangentbord och sen in med OS/2 warp på den så har man en trevlig pjäs.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 09:48

Det där är en typisk IBM-produkt: svart och kantig. Hålen har de som sagt hämtat från sina servermodeller. Man får hoppas att den funkar med MS Office i alla fall. (IBM är, trots sin enorma storlek, slav till Microsoft.)

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-27 09:57

Ful och framförallt plastkänsla.

• Oregistrerad
  • 2004-08-27 10:05

Här snackar vi inte känsla för fem öre...

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-27 10:07

Argh! Vilken gräslig maskin! Det enda som skiljer den från alla fula AST-desktops folk hade i mitten på 90-talet är ju färgen.

Har de hittat den här designen i Ives idélåda hoppas jag Apple dumpar honom snarast. Har de hittat den i hans papperskorg efter hans 3-dagars magsjuka är det en annan sak.

Usch.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 10:18

Ja, den är gräsligt ful, men den är tänkt att användas på kontor, inte i hemmet. Man kanske kan gömma undan den under skrivbordet någonstans.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-30 21:12
Ursprungligen av Mondo:

Ja, den är gräsligt ful, men den är tänkt att användas på kontor, inte i hemmet. Man kanske kan gömma undan den under skrivbordet någonstans.

Jo, det har du visserligen rätt i. Men alla stackars kontorsråttor (mig inkluderad), varför ska de tvingas acceptera att det finns "kontorsdatorer" eller "arbetsstationer" som gärna får vara grymt fula? Sitter man vid datorn 8 timmar om dagen får den gärna se lite fin ut tycker jag. Har en 20" iMac på jobbet, och bara att sitta vid ett sån underbart stycke dator tycker jag är hur inspirerande som helst. Möjligt att jag hade känt samma sak vid IBM-klossen denna tråden diskuterar, men det vet jag ju inte förrän jag provat.

Ponera att den varit gjord i borstad aluminium, med runda hål i gallret och ett stort vitt äpple ovanpå lådan.

Då hade det nog låtit annorlunda.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-27 10:22
Ursprungligen av Andersson:

Ponera att den varit gjord i borstad aluminium, med runda hål i gallret och ett stort vitt äpple ovanpå lådan.

Då hade det nog låtit annorlunda.

Ja, hade den varit annorlunda så hade det nog låtit annorlunda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 10:26

Om den hade haft ett uns av Apples designtänkande hade det låtit annorlunda.

Visserligen gör IBM över lag riktigt bra maskiner, men den här måste jag säga var ful som stryk, i mina ögon

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-08-27 19:57

Jag skulle lätt tänka mig den där på mitt skrivbord, med Linux på såklart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 22:35

Inget nytt. Det finns ju massvis med liknande burkar från HP-Compaq och Dell.

Den hade inget prisvinnande design enligt min åsikt, men något illamående blev inte resultatet heller. Så vitt jag såg i artikeln var den främst avsedd för trångbodda japanska kontor och de kan ha helt andra åsikter om vad som är stiligt. Laserdiscspelaren och Sony lyxförsteget som jag använder som RFdemodulator är guld/champagnefärgade och har ett mycket industriellt tungt yttre. Tog lång tid innan jag vande mig vid att ha något så utstickande och "se på mig"-skrytsamt.

Hur kan man hitta någon likhet med en Apple designad dator i denna skapelse. Hålen - nej men sluta, ni måste skämta mig aprillo...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-08-30 21:35

Så här ser en dator ut:

allt annat är bara leksaker!

IBM RS/6000 320P 16MHz Power (och då menar jag Power, inget PPC-trams )

Jag har en sån, med en brutal 20"-trinitronskärm till. Trots sina 16MHz presterar den som en 486DX2-66, och var några år tidigare, 1987 för att vara exakt.

Ursprungligen av bollman:

<snip>

IBM RS/6000 320P 16MHz Power (och då menar jag Power, inget PPC-trams )

Jag har en sån, med en brutal 20"-trinitronskärm till. Trots sina 16MHz presterar den som en 486DX2-66, och var några år tidigare, 1987 för att vara exakt.

Jepp, RS/6000-stationerna var riktigt brutala på sin tid. Och välbyggda som bara den, chassit håller bästa Bolinder-Munktell-standard och kan försätta vilken servicetekniker som helst i extas. Annat än den fullständiga dynga som IBM:s persondatoravdelning presterat de senaste 5-10 åren; överprissatt skräp med ogenomtänkta chassin i en plastkvalitet man annars väntar sig från engångsmuggar. Behövs inte mycket tid med en sådan maskin för att inse exakt hur lågt IBM prioriterar det marknadssegmentet numera...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 08:52

En låda som passar loggan kan man säga. IBM borde verkligen fräscha upp sin gamla hemska logotyp.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-31 16:47

Jag är förvånad att IBM fortfarande använder en skumt färgad logga på sina laptops idag.

1
Bevaka tråden