Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny trend: iPod -> iMac G5 -> Mac för gott?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något som vi spekulerat i tidigare här på 99mac och som tydligt märks exempelvis på ipod.se är att ägare av iPod ofta får upp ögonen för Apples övriga hårdvara. Nu försöker Apple uppenbarligen dra nytta av den goodwill och uppmärksamhet som iPod ger företaget med nedanstående taglines som introducerar iMac G5 på förstasidan på apple.com respektive apple.se:
"From the creators of iPod"
"Från oss som skapade iPod"
Även designen av iMac G5 knyter an till iPoden på ett väldigt markerat sätt med den blanka vita plastytan och den extrema enkelheten (på utsidan).

Kanske Apples marknadsförare använde Daring Fireball som husbibel under framtagandet av detta material.
Citat från http://daringfireball.net/2004/08/2004_wont_be_like_1984:
"[...]the biggest reason for Microsoft’s lucrative monopolies in operating systems and office software — is that Microsoft built upon their previous successes, and Apple did not. Windows parlayed off MS-DOS, and Office parlayed off Windows. The Macintosh didn’t parlay off anything."

Verkar som att Apple tänker att "Nu jämrans är det dags att kapitulera på iPoden", och jag tycker det känns som en väldigt sund taktik eftersom de med iPoden redan befinner sig på top-of-mindplats hos många människor.

[edit]Fixade till en länk[/edit]

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 00:06

Den ända vägen är framåt. Offensiv taktik är kul!

Det märks helt klart att Apple försöker dra nytta av iPodens framgång. Jag kollade just på den film som handlar om iMac, men halva filmen är ju iPod...

http://www.apple.com/imac/video/

För min del började det med att jag hittade iTunes på nätet och tyckte att det skulle vara kul att testa det. Så jag laddade hem och testade blev helt kär direkt, satt och rippade skivor i 5 dygn. Sen så fick jag känna på en 1 gen iPod hemma hos en kompis morbror eftersom jag stod i begrepp att köpa en hårdiskbaserad spelare så tänkte jag att en iPod hade varit finemang, man ska ju inte vara elak mot sig själv så jag köpte en iPod och nu sitter jag och längtar efter min powerbook.

Innan iPoden har jag knappt kommit i kontakt med Apples produkter överhuvudtaget (förutom att jag har en morbror som servar Macar)...men nu är jag fast.

Jag tror att ipoden har gjort så att världen fått upp ögonen för Apples produkter och att de i framtiden kommer få en större bit av hemdatorkakan

Mvh. Olof

Ursprungligen av Kellogs:

Jag tror att ipoden har gjort så att världen fått upp ögonen för Apples produkter och att de i framtiden kommer få en större bit av hemdatorkakan

Jag tror du har helt rätt, iPoden var ett genidrag faktiskt och den har gjort att Apple fått en möjlighet att snika in "bakvägen" hos PC-användare. Har två PC-användande kompisar som i år köpt iPod och även om de fortfarande kör PC så har de fått upp ögonen för att Apple gör produkter man gillar.

Trots en stor skeptisism från början ("vadå? det är ju bara en mp3-spelare...") har folk insett att vi macanvändare har allt att vinna på iPoden och dess framgångar. Marknadsandelen bland mp3-spelare är ju löjligt stor (58 % sa Schiller om jag minns rätt) men utrymmet i media (musikvideor, artiklar, reklam för andra produkter, filmer, tv osv osv) är ännu större och ännu viktigare tror jag.

När jag åkte tåg förra veckan från Perpignan (i södra Frankrike) till Paris så satt det en man i 40-50-årsåldern mitt emot oss (han såg ut som Robert DeNiro förresten ) och han lyssnade på någonting i hörlurar. Jag tycker jag kände igen de vita sladdarna och mycket riktigt, lite senare la han upp en iPod (3:e generationen tror jag) på bordet. Där låg det då tre iPod för jag hade min iPod (första modellen) och min flickvän hade sin rosa iPod mini. Såg nästan lite överdrivet ut, men det är så det kan se ut nuförtiden.

• Medlem
  • 2004-09-03 10:18
Ursprungligen av Adrian B:

När jag åkte tåg förra veckan från Perpignan (i södra Frankrike) till Paris så satt det en man i 40-50-årsåldern mitt emot oss (han såg ut som Robert DeNiro förresten ) och han lyssnade på någonting i hörlurar. Jag tycker jag kände igen de vita sladdarna och mycket riktigt, lite senare la han upp en iPod (3:e generationen tror jag) på bordet. Där låg det då tre iPod för jag hade min iPod (första modellen) och min flickvän hade sin rosa iPod mini. Såg nästan lite överdrivet ut, men det är så det kan se ut nuförtiden.

Så fantastiskt! Det är nästan så att man får en tår i ögat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 09:53

För oss som vet mycket om Apple så framstår det ju som kontisgt att det är "från skaparna av iPod". Det är ju Apple - de har gjort datorer mycket längre, borde det inte vara tvärt om - från skaparna av iMac?

Men för de som inte alls känner till Mac, men har sett sin väns snygga iPod, så kanske de tänker "aha, deras MP3-spelare var ju ascool, jag måste testa deras dator!".

Det är genialiskt för att få nya kunder!

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-02 12:45
Ursprungligen av Rajje:

För oss som vet mycket om Apple så framstår det ju som kontisgt att det är "från skaparna av iPod". Det är ju Apple - de har gjort datorer mycket längre, borde det inte vara tvärt om - från skaparna av iMac?

Jag tänkte ungefär i de banorna med.. Lixom, vem vet inte vilka Apple är? Även om man aldrig har sett en Mac så vet man ju ändå att de finns, och att Apple är företaget bakom?

Men, då ska vi ju ändå komma ihåg att Mac faktiskt har haft en femtioprocentig marknadsandel i Sverige, medans de i USA aldrig har haft mer än 5% (eller nåt sånt).

Det skall bli intressant att se Apples nästa halvårsrapport!

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-09-02 11:43

Jag tror det hela är en väldigt nogrann och smart uträknad strategi med iPod, iTunes, Music Store och nu den nya iMacen.

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 12:27

jag vill ha en.. jag vill att den skall ha mina barn!

Ursprungligen av DimeR:

jag vill ha en.. jag vill att den skall ha mina barn!

äckligt...

1
Bevaka tråden