Jag tror att ipoden har gjort så att världen fått upp ögonen för Apples produkter och att de i framtiden kommer få en större bit av hemdatorkakan
Jag tror du har helt rätt, iPoden var ett genidrag faktiskt och den har gjort att Apple fått en möjlighet att snika in "bakvägen" hos PC-användare. Har två PC-användande kompisar som i år köpt iPod och även om de fortfarande kör PC så har de fått upp ögonen för att Apple gör produkter man gillar.
Trots en stor skeptisism från början ("vadå? det är ju bara en mp3-spelare...") har folk insett att vi macanvändare har allt att vinna på iPoden och dess framgångar. Marknadsandelen bland mp3-spelare är ju löjligt stor (58 % sa Schiller om jag minns rätt) men utrymmet i media (musikvideor, artiklar, reklam för andra produkter, filmer, tv osv osv) är ännu större och ännu viktigare tror jag.
När jag åkte tåg förra veckan från Perpignan (i södra Frankrike) till Paris så satt det en man i 40-50-årsåldern mitt emot oss (han såg ut som Robert DeNiro förresten ) och han lyssnade på någonting i hörlurar. Jag tycker jag kände igen de vita sladdarna och mycket riktigt, lite senare la han upp en iPod (3:e generationen tror jag) på bordet. Där låg det då tre iPod för jag hade min iPod (första modellen) och min flickvän hade sin rosa iPod mini. Såg nästan lite överdrivet ut, men det är så det kan se ut nuförtiden.