- Gäst
- Oregistrerad ●
http://www.mikeportnoy.com/forum/tm.asp?m=602416&mpage=1&key=
Intressant att se att faktiskt så många PC-användare som alltid svurit över Macen nu verkar acceptera den mer och mer, och kanske t o m, som många säger, att deras nästa dator nog blir en Mac. Vi har mycket att tacka iPoden för!
Nä det är inte iPoden som skall tackas utan OS X. Det är inte ett mysterium (för mig i alla fall) att folk valde bort OS 9 och tidigare till förmån för Win-burkar. IPoden får väl tackas för att ha stärkt Apples varumärke, vilket aldrig är fel. Fortsätter Apple att ta fram fräcka datorer till rätt P R I S, så lär många byta plattform framöver...
Nä det är inte iPoden som skall tackas utan OS X. Det är inte ett mysterium (för mig i alla fall) att folk valde bort OS 9 och tidigare till förmån för Win-burkar. IPoden får väl tackas för att ha stärkt Apples varumärke, vilket aldrig är fel. Fortsätter Apple att ta fram fräcka datorer till rätt P R I S, så lär många byta plattform framöver...
Jag är helt övertygad om att det är just iPoden och inte i första hand OS X fa för "vanliga" användare! Visst har OS:et haft effekt men iPodens intåg har påverkat folk precis som Apple önskat, de är skrämmande bra på marknadsföring! Har stött på flera fall av switchare på senare tid av just den anledningen. Podden kommer lyfta Apples andelar mycket tack vare det så ljusa tider stundar...
Jag är helt övertygad om att det är just iPoden och inte i första hand OS X fa för "vanliga" användare!
Det beror ju på vad man menar med "vanliga" användare, men jag tycker mig iaf se ett väldigt stort intresse och beundran av OS X bland PC-användare. Ambitionen att "göra om Windows till en OS X" är ju väldigt vanligt och det finns ju massor av olika program, skins och grejor för att göra det möjligt (en kopia är ju dock alltid en kopia).
Jag tror det har spelat roll och betytt mycket. Men den effekt iPod har på användare som aldrig sett åt Mac tidigare tror jag är mycket större. Den fungerar som en brygga för många att intressera sig för Mac och den tilldragande effekt den har, påverkar också försäljningen av Apples övriga produkter.
Håller med tjogin, bland gamla kollegor till mig blir mac mer och mer intressant. Detta har i första hand med OSX att göra och i andra hand kommer designen av maskinerna, detta gäller alltså väldigt datorkunniga personer med lång arbetserfarenhet av systemutveckling osv.
Själv var jag mac-hatare tidigare, när jag pluggade användes powermacar som ideligen krashade och var allmänt hemska att jobba med. Jag tror det var OS 7 på den tiden (95-97). Men när OSX kom så var det bara att inse fakta och jag switchade förra våren. Ska faktiskt evangelisera lite Mac ikväll för några gamla arbetskompisar
Vad gäller "vanligt folk" så tror jag däremot att iPoden och design generellt är en viktig del, tyvärr faller det nog på spelsidan som jag tror är den enskilt största faktorn till folks datorval. Jag har också en windowsmaskin under skrivbordet som jag kan köra spel på. Allt annat använder jag såklart powerbooken till.
/J
Vad gäller "vanligt folk" så tror jag däremot att iPoden och design generellt är en viktig del, tyvärr faller det nog på spelsidan som jag tror är den enskilt största faktorn till folks datorval. Jag har också en windowsmaskin under skrivbordet som jag kan köra spel på. Allt annat använder jag såklart powerbooken till.
Jag har märkt att det dyker upp fler och fler PowerBooks/iBooks i min bekantskapskrets.
Man har ju i princip redan valt bort spelen när man bestämt sig för en bärbar och då försvinner ju den kanske största anledningen att köpa PC istället för mac.
För mig var det utseendet som gjorde att jag fick upp ögonen för mac. Jag kan inte förstå varför ingen PC-tillverkare gör designade lådor. Dom är iof inte grå-beiga längre, men det finns ingen som tilltalar ögat. Trodde Apple hade gjort den snyggaste med G4an, men så kom G5an och den är strået vassare. Tror att många är kvar i windows-världen pga. rädslan för att inte kunna hantera ett nytt operativsystem och priset då Apple ibland tar hutlösa priser för vissa tillbehör.
Tror att många är kvar i windows-världen pga. rädslan för att inte kunna hantera ett nytt operativsystem och priset då Apple ibland tar hutlösa priser för vissa tillbehör.
Det tror absolut inte jag, det förklarar ju verkligen inte varför GNU/Linux är så populärt iaf (vilket ju är ett mycket mer skräckinjagande operativsystem). Det beror snarare på att PC-hårdvara är billig och snabb, och att man uppgradera sin dator pö om pö, istället för att köpa en helt ny burk som inte är kompatibel med din gamla PC. Kör man Linux kan man dessutom boota om till Windows och spela sina favoritspel, som förmodligen inte kommer till Mac överhuvudtaget, och de få som gör det kommer inte förrän nästa år.
Att köra Mac är att bryta med PC-världen, både med nackdelarna (virus, trojaner, etc) men också med fördelarna (mångfalden, den ekonomiska fördelen, möjlighet att uppgradera delar av hårdvaran, etc, etc, etc).
Det tror absolut inte jag, det förklarar ju verkligen inte varför GNU/Linux är så populärt iaf (vilket ju är ett mycket mer skräckinjagande operativsystem).
Jag tror att de som kör Linux är de som kan lite mer om datorer än gemene man.
De flesta använder trots allt Windows på sin arbetsplats och då köper de samma hem för bekvämlighetens skull.
Jag kan inte förstå varför ingen PC-tillverkare gör designade lådor. Dom är iof inte grå-beiga längre, men det finns ingen som tilltalar ögat.
Nog finns det det, och en del är ganska snygga. Min Slix (liten nätt barebone, klart inspirerad av G4 cube) är snygg. Den kan inte konkurrera med en iMac i design, men den är enormt mycket snyggare än en vanlig skokartongs-PC.
Framsidan är snygg, sidan är plåtig och baksidan plåttrig. Som de säger i iMac-reklamen, iMacen är snyggare på baksidan än en PC på framsidan. Det stämmer till och med med en designad PC!
De som kör linux gör det för att det är "häftigt" (läs nördigt)... En sådan männsika vill knappast använda OS X, eftersom det är för enkelt - de har alltså datorn som en leksak i stället för ett redskap...
De som kör linux gör det för att det är "häftigt" (läs nördigt)... En sådan männsika vill knappast använda OS X, eftersom det är för enkelt - de har alltså datorn som en leksak i stället för ett redskap...
Jag får inte det där att gå ihop. OS X har ju attraherat många Unix/Linux-människor just på grund av att OS X är ett riktigt schysst gränssnitt byggt på en Unix-kärna?
Jag tror att de som kör Linux är de som kan lite mer om datorer än gemene man.
De flesta använder trots allt Windows på sin arbetsplats och då köper de samma hem för bekvämlighetens skull.
Ja, det är väldigt bekvämt att kunna uppgradera delar av hårdvaran istället för att behöva köpa helt nytt. Extremt bekvämt. Att hårdvaran dessutom är billig p.g.a. mördande konkurrens på marknaden är också mycket bekvämt. Och att alla spel och program fungerar på sin dator, det är bekvämt. Eller det kanske inte var det du menade med "bekvämt"?
De flesta kunniga PC-användare bygger ju (och uppgraderar ju) sina egna system, men knappast för att det är så skönt och bekvämt, utan för att det är ekonomiskt och praktiskt.
Jag tycker det låter som att flera här har många underliga uppfattningar om PC-användare som jag inte riktigt känner igen. Var det möjligtvis längesedan ni själva var PC-användare?
Det kan inte vara så att Linux är ett bättre redskap i vissa sammanhang?
switcher genom iPod.... jo, visst är man en av dem.
Visar jag upp powerbookens design och os:ets funktionalitet, främst stabilitet, så är än övertygan till switch inte långt borta. Jag tror på bredare framtida Mac-sammhälle. Vi är ju klart på väg, eller hur!
Det jag menade med bekvämt är att tex. mamma skulle knappast köpa en mac då hon lärt sig använda windows på jobbet. Jag har bara pratat om den stora massan som köper datorer och de köper (tror jag iaf) det operativsystem de kört förrut (läs bekvämt).
Jag använder själv PC varje dag och jobbar på bolag där bara PC finns så jag är i högsta grad i PC-världen fortfarande.
Man kan ju diskutera om det är smidigt att uppgradera hårdvaran på en PC, men en sak är ju klar och det är att på bärbart är iaf. möjligt för en vanlig människa att byta tex. hårddisk.
Det har ju skett en enorm skillnad de senaste åren, det märker jag som haft Mac i snart tio år och läst på Mac-diskussionsforum lika länge...
De missförstådda gamla Mac-fanatikerna som i alla år setat och kultiverat sin evangelism har numera blivit bortmotade av en massa fjuniga rookies som aldrig hört talas om System 7
"Vanliga användare" = kreti och pleti som inte vet vad GNU, linux, RAMminne, OS, uppdatera systemversion, BSD, terminal, X11 etc etc är och inte heller vill veta. De som köper och använder en dator för det de vill ha den till, för att den fungerar som den ska och troligtvis mer och mer pga designen. Så småningom kommer nog Apple med siffror och statisktik på vad OS X resp iPod har betytt för försäljningen av datorer... (kanske redan finns!?). Jag säger inte att det ena tar ut det andra, men är övertygad om att försäljningen av datorer ökar i skarpare kurva tack vare iPod än OS X.
Det är inte tack vare "hardcore" gamers eller hackande programmerares datorval som marknadsandelarna kommer förändras, det är hos "den allmänna datoranvändaren" potentialen finns. iPoden är uttalat tänkt som en inkörsport och jag tror att de har slagit huvudet på spiken.
Man kan ju diskutera om det är smidigt att uppgradera hårdvaran på en PC, men en sak är ju klar och det är att på bärbart är iaf. möjligt för en vanlig människa att byta tex. hårddisk.
Absolut, laptops tar ju det problemet/möjligheten ur ekvationen, så då är det mycket enklare att välja Mac. Vilket är exakt varför jag skriver detta på en PowerBook. Trots att jag idag har switchat så har jag mycket svårt att se mig själv skaffa en PowerMac.
Det är inte tack vare "hardcore" gamers eller hackande programmerares datorval som marknadsandelarna kommer förändras, det är hos "den allmänna datoranvändaren" potentialen finns. iPoden är uttalat tänkt som en inkörsport och jag tror att de har slagit huvudet på spiken.
Jag är inte så säker på att "vanliga användare" är folk som knappt vet vad en dator är, utan snarare att "vanliga användare" är du och dina kompisar; de är de vanligaste användarna. Varför tror du att det finns så många fler användare som inte kan något om datorer alls, än det finns användare som har en del datorvana?
Särskilt ur konsumptionsperspektiv så tror jag det finns avsevärt många fler datorkunniga köpare än det finns köpare som inte just kan någonting om datorer, i Sverige iaf.
Hur många "vanliga användare" (folk som inte kan ett skvatt om datorer enligt tidigare definition) känner ni? Hur många datorkunnig användare känner ni? (Alternativt, hur många "vet ni om", utan att känna dem allt för väl?)
Jag är inte så säker på att "vanliga användare" är folk som knappt vet vad en dator är...
Inte jag heller, läs igen...
Särskilt ur konsumptionsperspektiv så tror jag det finns avsevärt många fler datorkunniga köpare än det finns köpare som inte just kan någonting om datorer, i Sverige iaf.
Det tror inte jag. Om det vore för enkelheten, stabiliteten och allt annat så hade nog folk valt Mac. Men eftersom de inte vet annat än vad som presenteras för dem vid personalköp eller i butiker och går efter det billigaste alternativet (dvs det lägsta inköpspriset!! I långa loppet kostar inte Mac mer än PC snarare tvärtom men den diskussionen har vi haft så många gånger så jag hoppas ingen spinner vidare på den!) så blir det inte så.
... "vanliga användare" (folk som inte kan ett skvatt om datorer enligt tidigare definition)...
Din definition, inte min! Man kan kunna applikationer eller att använda datorn som ett redskap utan att ha en aning om eller vilja veta vad som sitter under skalet eller döljer sig i systemet!
...(Alternativt, hur många "vet ni om", utan att känna dem allt för väl?)
Många! De flesta har nog hört talas om/känner till Mhztal och Gigabyte och att det handlar om hur snabb datorn är eller hur nycket plats det finns. Sen tror jag inte så många t.ex känner till vilken roll minnet spelar eller hur mycket man behöver eller ens vilken typ man ska ha (eller hur man tar reda på vad det ska vara) etc
Men nu var det inte det den här diskussionen handlade om och jag ska rätt mig själv enligt ett tidigare uttalande: Jag tror iPodens effekt är i sin linda. Hittills har säkert OS X spelat störst roll, men med det jag sett och hört om iPodens spridning och "switchare" på senare tid tror jag den långtgående effekten kommer att stämma överens med Apples önskan, plan och marknadsföring att iPod blir den primära inkörsporten till byte av plattform.
Jag har precis i dagarna switchat till mac, enbart p g a OSX. iPod kanske kommer senare, men det är absolut inte prio 1. Kör själv Windows XP samt Linux just nu på datorerna hemma, och har varit nyfiken på OSX ända sedan det släpptes. Har tyvärr inte haft råd förrän nu att köpa en mac. Det blev en 12" iBook. Dels för att jag vill ha en liten bärbar dator (har en 15,4" bärbar Fujitsu-Siemens Amilo D 1840 för spel) och dels för att jag inte har plats för en till stationär dator hemma.
P.S Mike Portnoy är världens bästa heavy-metal-trummis
Absolut! Lyssnar du på DT mycket?
Det har väl hänt mer än en gång Har till och med hallusinerat (stavas det så?) till dem Hade lunginflammation och hög feber. Lyssnar på då på Images & Words samtidigt så får man se rätt konstiga saker.
Peronligen var det för att jag fick möjlighet att känna på OS X.
Tveksam till att iPod:arna har haft större betydelse här i Sverige, i alla fall ännu.
p.s. Anders Båth och Shattapp - Det vet väl alla att Neil Peart springer frivarv runt Mike Portnoy
p.s. Anders Båth och Shattapp - Det vet väl alla att Neil Peart springer frivarv runt Mike Portnoy
Nu har vi alltså en tråd med Mac/PC och Peart/Portnoy på en och samma gång! kan det bli bättre? Personligen gillar jag både Peart och Portnoy som trummisar, fast jag gillar DT mer än Rush, så skulle jag välja får det bli Portnoy som vinner.
Nu har vi alltså en tråd med Mac/PC och Peart/Portnoy på en och samma gång! kan det bli bättre? Personligen gillar jag både Peart och Portnoy som trummisar, fast jag gillar DT mer än Rush, så skulle jag välja får det bli Portnoy som vinner.
Word!