Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-PC-diskussion

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-23 10:51
Ursprungligen av snowdog:

p.s. Anders Båth och Shattapp - Det vet väl alla att Neil Peart springer frivarv runt Mike Portnoy

Rush i Globen på onsdag, upp till bevis!

Jag måste säga att det är ofta det pratas om Apples suveränitet i produktdesign men jag har under de senaste åren mest hållit ögonen på Sony Vaio som jag anser är vida överlägsna allt. Har själv en bärbar sådan. Vaio har ju varit lite långsamma i Europa men dom är helt groteskt stora i USA och Asien. Dom är alltid först med trådlösa lösningar, smarta minnesmoduler, extremt kompakt prestanda och riktigt bra tekniska lösningar. Nya iMac G5 tycker jag personligen mest är en ganska blek kopia av Sony Vaio V-serien (med datorn inbyggd i skärmen) men det minuset att jag tycker att V-serien har en aningen roligare design med sin "zen-tech" filosofi.

Nu kommer ju Sony också att börja släppa portabla MP3-spelare och jag tror att det kan bli riktigt jobbigt för Apple.

Jag tycker att det är helt fel av Apple att marknadsföra iMacen som ett tillbehör till iPoden. "From the makers of iPod", som det heter. Dom kommer att göra en kortsiktig vinst på det med hypen av iPod men vad händer sedan. Hur kul känns det egentligen att ryggraden i Apple är en musikspelare? Vad hände med "Think Different"?

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-05 13:28

Jag har inte riktigt greppat den här grejen med att uppgradera sin PC.
Visst, det går fint att göra det, men när man väl har haft den några år och det är dags att uppgradera, då är mer eller mindre _allt_ förlegat.
Processorer, moderkort, minnen, grafikkort, hårddiskar - allt har blivit snabbare. Då kan man faktiskt fråga sig om det blir så mycket billigare att byta ut allt det än att skeppa iväg allt och köpa nytt.

Ursprungligen av nillon:

Visst, det går fint att göra det, men när man väl har haft den några år och det är dags att uppgradera, då är mer eller mindre _allt_ förlegat.
Processorer, moderkort, minnen, grafikkort, hårddiskar - allt har blivit snabbare. Då kan man faktiskt fråga sig om det blir så mycket billigare att byta ut allt det än att skeppa iväg allt och köpa nytt.

Håller inte med.

Uppgraderingspaket från Komplett.se. Det är ett smidigt sätt att uppgradera sin gamla PC-häck

Förtydligar: det blir billigare att köpa ett helt uppgraderingspaket än att 1. köpa ny dator, 2. köpa nya komponenter efter hand.

Senast redigerat 2004-09-05 20:27
Ursprungligen av Andersson:

Håller inte med.

Uppgraderingspaket från Komplett.se

Det är ett smidigt sätt att uppgradera sin gamla PC-häck

Du bekräftar ju bara det som Nillon skriver, paketen du refererar till inkluderar ju rubbet.

Ta cpu och grafikkort till exempel, de går oftast hand i hand.
Dagen spel kräver vassa grafikkort, men samtidigt är det onödigt att hotta upp maskinen med det snabbast grafikkortet om din cpu inte orkar mata kortet tillräckligt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-17 20:22

Håller inte med.

Uppgraderingspaket från Komplett.se. Det är ett smidigt sätt att uppgradera sin gamla PC-häck

Förtydligar: det blir billigare att köpa ett helt uppgraderingspaket än att 1. köpa ny dator, 2. köpa nya komponenter efter hand.

För en privatperson kan det ofta bli billigare att uppgradera själv än att köpa nya datorer. För företag är det en helt annan sak. Ska IT-avdelningen börja uppgradera gamla häckar drar kostnaderna lätt iväg rejält. Två tre timmars arbete för att uppgradera och installera uppgraderingen per dator är inte en orimlig siffra. Multiplicera dessa timmar med lönekostnaden för en IT-tekniker så är man farligt nära priset för en helt ny dator.

Ursprungligen av nillon:

Grejen är att om man byter ut komponenter kontinuerligt så kommer aldrig datorn kännas seg och tråkig som "paketdatorer" lätt blir. Vissa komponenter har mycket längre livslängd än andra. Den älsta komponenten i min dator är från 1997 :).
Varför ska man till exempel byta ut chassi vart annat år när man lätt kan ha samma i 4 år.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-06 08:25
Ursprungligen av ptolemy:

Varför ska man till exempel byta ut chassi vart annat år när man lätt kan ha samma i 4 år.

Precis, eller tvärtom. Varför ska man byta moderkort och processor bara för att man är sugen på ett nytt chassi?

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-09-05 13:32

Nillon, du har helt rätt, det enda i en PC som kan vara värt att uppgradera, kan vara grafikortet och möjligen ram i övrigt så är det nästan bättre att köpa nytt efter ett par år.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-05 16:54

Man kan alltid byta HD, sätta dit en DVD brännare. Installera USB 2.0 kort dessutom. Men annars är det väll som Nillon skriver. Uppgraderings möjligheterna är ganska överskattade tycker jag.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en mac främst efter som min nuvarande alldeles nya pc med xp, 1024 i ram osv. fungerar så dåligt. Det är alltid problem, allt möjligt krashar mest hela tiden.

Det som skulle tala för pc är väl spelen men annars vet jag inte om det är så mycket annat längre, priset möjligen.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-17 19:47

Det finns säkert lika många anledningar att välja PC som det finns att välja Mac. Själv föredrar jag MacOs X framför XP. Mest p.g.a av att det tilltalar mig mer mer än det andra.

>>spockeroid, hur gör du för att krascha allt möjligt mest hela tiden?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-17 20:18

Jag switchade för ca 1,5 år sedan. Det finns några anledningar till detta. Design, pris, prestanda, nytänkande, OS X och framför allt 99mac.se var det som fick mig att byta från den mörka sidan. Jag hade aldrig någonsin använt OS X innan jag fick min PB 12". När jag skulle byta dator var jag otroligt less på allt strul som mina tidigare PC-burkar ställt till med. När den lilla PB:n lanserades blev jag såld och slog till direkt. Vill man ha en bärbar är apples produkter klart prisvärda jämfört med PC-världen.

Apples försäljning har tydligen ökat ordentligt den senaste tiden enligt Macworld . Det ser ljust ut för Apple. Jag tror att den senaste tidens ständiga virushärjningar en stor anledning till Apples ökande försäljning. Gemene man vill inte hålla på och ladda ner uppdateringar i tid och otid, konfigurera brandväggar de inte förstår sig på, konstant uppdatera virusprogram m.m. De vill att datorn ska fungera, punkt! De vill skriva sina dokument, surfa på nätet och skicka epost utan att det ska strula hela tiden.

Min flickvän är ett sådant exempel. Hon är inte intresserad av hur saker fungerar, bara att de fungerar. Efter att ha låtit henne leka med min PB blev hon såld och införskaffade sig en iBook. Just enkelheten och att systemet är lätt att förstå är något Apple aldrig får överge, men det ska finnas möjligheter för superusers att mecka runt så mycket de vill. Med OS X har Apple lyckats med denna avvägning.

Ramen är troligtvis inkompatibel, jag får in spyware hela tiden, det blir konstiga dll fel på saker.

• Oregistrerad
  • 2004-09-20 16:41
Ursprungligen av spockeroid:

Ramen är troligtvis inkompatibel, jag får in spyware hela tiden, det blir konstiga dll fel på saker.

Öhh... va?

För mig spelar det ingen roll hur pass cool en Vaio ser ut.
Den kan slå Apples hårdvara med hästlängder, men den kommer fortfarande inte kunna köra OSX och dess applikationer.

Styrkan hos Apple är just att man har koll på hela "ledet".

För mig spelar det ingen roll hur pass cool en Vaio ser ut.
Den kan slå Apples hårdvara med hästlängder, men den kommer fortfarande inte kunna köra OSX och dess applikationer.

Styrkan hos Apple är just att man har koll på hela "ledet".

Ja, kanske det. Det avgörande är ju som vanligt behoven. Vissa saker är lättare att göra i OSX. Andra är lättare att göra i OS9. Och ytterligare andra är lättare att göra i Windows eller Linux. Jag jobbar mycket med specialeffekter och där går det inte att lägga allt på en plattform. Shake t ex körs ju oftast utelsutande på Linux om man tittar på de större bolagen. Det är ganska få som använder Shake på Mac även om Mac-versionen är billigare. Även om LOTR hade ett stort Äpple i eftertexterna så användes de få Macarna i produktionen för mattepaintings och Corel Painter (och liknande "DTP"-interface).

Just OSX programvara besitter ju ingen direkt unik särprägel. I allafall inte de jag använder, FCP, DVDSP, SoundTrack, Logic, som har kraftig konkurrens från t ex Adobe Video Collection med Premiere Pro, After Effects, Audition osv. Och det är ju inte precis så att det saknas alternativ till iLife på PC. Googles gratisprogram Picasa är t ex ett alldeles ypperligt stilfult alternativ till iPhoto. Det enda Apple äger som är en spjutspets är ju iTunes Store. Och den finns ju för båda plattformarna.

Macens stora plus är ju avsaknaden av Explorer som är ett konstant problem med all spyware den genererar. Och Safari var ju snabb tills man började köra FireFox (Mac/PC).

En stor nackdel med OSX interface i det jobb jag har är en väldigt enkel sak nämligen färgen på interfacet. Skärm-vitt är ingen bra färg att omge en bild man färgkorrigerar. Våpra XP interface är kalibrerade i tråkgrått för att inte hålla på och distrahera ögonen hela tiden. Det är förstås ett specialbehov som kanske inte så många har men för oss är det nödvändigt.

• Medlem
  • 2004-09-30 15:44
Ursprungligen av Martin Munthe:

En stor nackdel med OSX interface i det jobb jag har är en väldigt enkel sak nämligen färgen på interfacet. Skärm-vitt är ingen bra färg att omge en bild man färgkorrigerar. Våpra XP interface är kalibrerade i tråkgrått för att inte hålla på och distrahera ögonen hela tiden. Det är förstås ett specialbehov som kanske inte så många har men för oss är det nödvändigt.

Om det är en sådan nödvändighet kanske du skulle kolla på Unsanitys ShapeShifter?

http://www.unsanity.com/haxies/shapeshifter

I sammanhanget ganska överkomliga $20, och du kan få vilket tokigt/tråkigt utseende som helst.

Dessutom är väl inte så stor del av gränssnittet ljusgrått (helt vitt är det ju inte längre)? Det är ju också mest själva menylisten som påverkas.

När det gäller hardcore produktion i en speciell programsvit, så kvittar det ju ganska mycket vilken plattform man kör. Den som ger mest prestanda till lägst pris, utan att krascha är väl den bästa.

• Medlem
  • 2004-09-30 19:26
Ursprungligen av stfm:

Om det är en sådan nödvändighet kanske du skulle kolla på Unsanitys ShapeShifter?

http://www.unsanity.com/haxies/shapeshifter

Lite oortodoxt att citera sig själv, men här är ett väldigt grått och trist tema (maila och få det skickat kanske funkar?):

http://www.funmac.com/showthread.php?t=9280

Ursprungligen av stfm:

Lite oortodoxt att citera sig själv, men här är ett väldigt grått och trist tema (maila och få det skickat kanske funkar?):

http://www.funmac.com/showthread.php?t=9280

Inte så dumt. Det är väl bara jag som är lite anti interfacemoddar av olika skäl. De jag kört hittills gör bara datorn dum i huvudet. På alla plattformar. Men det där kanske är undantaget. Får prova det någon dag.

Fördelar PC: DVDshrink och att man kan dubbelklicka i toppen på en "kolumn" så anpassar sig bredden till längsta filnamnet.

Fördelar Mac: allt annat.

• Medlem
  • 2004-09-30 15:58

...man kan dubbelklicka i toppen på en "kolumn" så anpassar sig bredden till längsta filnamnet.

Det låter ju helt fantastiskt. Jag switchar!

Ursprungligen av stfm:

Det låter ju helt fantastiskt. Jag switchar!

Du behöver inte switcha, det går ju att anpassa bredden i Findern också.
I "kolumn"-läget så finns en knapp längst ner i varje kolumn som gör detta.

Och i detalj-läget dubbelklickar man mellan 2 kolumner.

...och jag fattade att du var ironisk;-)

Ursprungligen av Martin Munthe:

Och det är ju inte precis så att det saknas alternativ till iLife på PC. Googles gratisprogram Picasa är t ex ett alldeles ypperligt stilfult alternativ till iPhoto.

Visst finns det alternativ, men Picasa är inte ett alternativ till iPhoto.
Personligen tycker jag inte att det är i närheten när det gäller funktioner.

GarageBand är ett annat exempel där det inte finns motsvarande alternativ på Windows-plattformen.

Visst kan man hitta program som nästan gör samma sak, men som många gånger har sagts på detta forum - du hittar inte den gemensamma funktionaliteten som finns i iLife-applikationerna. Integrationen mellan produkterna.

GarageBand är ett annat exempel där det inte finns motsvarande alternativ på Windows-plattformen.

Sonic Foundry´s (numera Sony) program Acid har ju funnits i hur många år som helst till PC.
Acid

Fördelar PC: DVDshrink och att man kan dubbelklicka i toppen på en "kolumn" så anpassar sig bredden till längsta filnamnet.

Fördelar Mac: allt annat.

Behåll DVDshrink som enda fördel på PC - i Finder får du samma resultat om du klickar på de dubbla strecken längst ner i fönstret (se bifogad bild).

• Oregistrerad
  • 2004-09-30 16:17

Beställ en PC och du kan få den levererad. Beställ en Mac och du kan få en käftsmäll av Apple.

Så kände jag idag. Och så får det bli.

Jag ringde dem igår för att höra om min order. Då hade jag väntat i 4 veckor. "Vi har tyvärr inte
börjat behandla din order ännu". Och så lade jag om beställningen till en standard-iMac idag.
Då fungerade inte Apple Stores OCR-nummer.

Då blev jag putt. Så jag kollade på www.inet.se - enormt fina burkar och helt OK priser. Och lade
en beställning. Ringde även dem. Otroligt trevligt och schysst bemötande.

• Medlem
  • 2004-09-30 16:31
Ursprungligen av PF:

Då blev jag putt. Så jag kollade på www.inet.se - enormt fina burkar och helt OK priser.

Du gör ju som du vill, men "enormt fina"? Jämfört med precis vilken mac som helst, tycker jag att de är enormt fula.

Jag hajar fortfarande inte varför folk inte går till en återförsäljare och köper sin Mac. Varför använda Applestore? Ibland funkar det säkert, men det har gått snett lite väl många gånger tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2004-09-30 17:22
Ursprungligen av PF:

Då blev jag putt. Så jag kollade på www.inet.se - enormt fina burkar och helt OK priser. Och lade en beställning. Ringde även dem. Otroligt trevligt och schysst bemötande.

Får vi hoppas att det ordnar sig

InetData svajjar från väldigt bra leverantör till bluff och båg -firma med äckligt jämn regelbundenhet.
Hoppas de år inne i en 'väldigt bra' period just nu…
(Tror det har att göra med cashflow - precis som för de flesta halvstora pezemånglare.)

Skulle ju kunna tala lite om hur mycket koll på Mac dom har på InetData
Men det är ju upp till dom om de vill ha den marginalförsäljningen eller inte…

• Oregistrerad
  • 2004-09-30 16:37

I mitt fall: för att jag hade Mecenat-rabatt.

Tänker inte sitta och försvara en PCs andraklass-design men för att vara en PC
så ser den helt OK ut i alla fall...

• Medlem
  • 2004-09-30 16:50

Min pappa beställde en Dell med 17" TFT-skärm. Två-tre dagar skulle det ta enligt ordern. Två och en halv vecka senare dök den upp med en 15"-skärm.

Av någon anledning så är det nästan bara Apple som får skit för sina glädjekalkyler och snedsteg. Att datorerna är lite dyrare spelar i det avseendet ingen roll, tycker jag. Leveranser ska funka, men det är många som inte riktigt lever upp till sina löften.

Hoppas verkligen att du blir nöjd med PC:n, det är ju ungefär hur mycket som helst som kan skita sig, och XP-home är riktig skit även när det funkar som det ska (enligt mig).

Bevaka tråden