Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirus?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-06 08:46

Kan nämligen beställa gratis igenom jobbet om det behövs, men hur mycket virus finns det för mac? hur mycket drar det ner prestandan isf? Tacksam för snabba svar!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-06 12:00

Är det verkligen ingen som kan svara, det är 26 personer som har läst tråden i denna stund. Använder just DU antivirus kanske jag ska fråga isf? erfarenheter??

Jag har Norton Antivirus installerat i datorn (kör fortfarande OS 9). Har varit Mac-användare i ca 4 år men har ändå aldrig fått ett enda virus.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 12:59
Ursprungligen av kainen:

Är det verkligen ingen som kan svara, det är 26 personer som har läst tråden i denna stund.

Mest inne och kolla om någona sagt : "-Sök!!!"
Änna som läge för det...
Svara på prestanda och krångel när du inte ens nämner vad det är du skall köra i så fall...
Ungefär som att svara på om rättstavningsfunktionen funkar bra i ett ordbehandlingsprogram...

Citat:

Använder just DU antivirus kanske jag ska fråga isf? erfarenheter??

Inte på Mac... ...numera...
Hade "Desinfektant" för tusen år sedan och jag kan inte påminna mig om att det hittade mycket under alla år... ...var antagligen onödigt, men det var ett så snyggt program så man kunde ha det till att inspireras lite utav om inte annat...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-06 12:18

Använder inte antivirus. Sålänge det inte finns några kända virus som kan drabba OS X sover jag lugnt. Sen kan man väl ha det i förebyggande syfte, men jag vet inte. Är inte den virusfria plattformen ett av de tunga argumenten för Mac – mot Windows idag?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-06 12:53

Förutsett att man är beskaffad med förmågan att använda sunt förnuft samt har lite datorvana så behövs inte anti-virus ens på Windows. 99% av alla "virus" är ju exekverbara filer som skickats som bifogade filer från främlingar, fattar man att låta bli att köra de filerna så är man ju rätt säker. På Mac torde det vara ännu mindre nödvändigt med anti-virus.

Ursprungligen av tjogin:

Förutsett att man är beskaffad med förmågan att använda sunt förnuft samt har lite datorvana så behövs inte anti-virus ens på Windows. 99% av alla "virus" är ju exekverbara filer som skickats som bifogade filer från främlingar, fattar man att låta bli att köra de filerna så är man ju rätt säker. På Mac torde det vara ännu mindre nödvändigt med anti-virus.

Om det var så, men det är inte fallet. Många - för att inte säga de flesta exekveras automatiskt. Det är en del av problemet. Om det var som du sa så hade det ju varit lätt.

Mina Macar har inte virusskydd, men i en blandad Win/Mac-miljö bör man ha det. Det som kan spöka är Wordmacro-virus. Men det var länge sen det var på tapeten. :rolleyes:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-06 15:30
Ursprungligen av Svante S:

Om det var så, men det är inte fallet. Många - för att inte säga de flesta exekveras automatiskt. Det är en del av problemet. Om det var som du sa så hade det ju varit lätt.

Näe, det stämmer inte. En gång i tiden så exekverades VBScript automatiskt i preview-rutan, men det var många år sedan. Idag så exekveras ingenting automatiskt.

Ursprungligen av tjogin:

Näe, det stämmer inte. En gång i tiden så exekverades VBScript automatiskt i preview-rutan, men det var många år sedan. Idag så exekveras ingenting automatiskt.

Hmm, via webläsaren kan det hända en mass skit, spyware och annat som planteras i din Windowsburk, men det är inte virus förstås - men bra jävla irriterande och besvärande.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 00:44
Ursprungligen av Svante S:

Hmm, via webläsaren kan det hända en mass skit, spyware och annat som planteras i din Windowsburk, men det är inte virus förstås - men bra jävla irriterande och besvärande.

www.mozilla.org

Ursprungligen av henrrrik:

Skulle jag gärna köra på jobbet, om jag fick. Det är bara Explorer och W2K över hela linjen..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-07 10:27
Ursprungligen av Svante S:

Hmm, via webläsaren kan det hända en mass skit, spyware och annat som planteras i din Windowsburk, men det är inte virus förstås - men bra jävla irriterande och besvärande.

Inte automatiskt.

För att det ska installeras något "virusliknande" eller annan "elak kod" via IE så måste man godkänna något certifikat eller nåt active-x objekt eller nåt sånt. I allra senaste versionen av IE så har detta förbättrats en hel del faktiskt, man behöver inte oroa sig för att råka klicka ja på fel popup-ruta, för det hanteras inte längre av popup-rutor.

Mer om det: http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2/ieoeoverview.mspx

Dessutom så finns det faktiskt andra webbläsare än IE till Windows också.

Ursprungligen av tjogin:

Inte automatiskt.

För att det ska installeras något "virusliknande" eller annan "elak kod" via IE så måste man godkänna något certifikat eller nåt active-x objekt eller nåt sånt. I allra senaste versionen av IE så har detta förbättrats en hel del faktiskt, man behöver inte oroa sig för att råka klicka ja på fel popup-ruta, för det hanteras inte längre av popup-rutor.

Mer om det: http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2/ieoeoverview.mspx

Dessutom så finns det faktiskt andra webbläsare än IE till Windows också.

Inte på mitt jobb. Explorer eller hejdå!
Så kan det vara på storföretag (snarare regel än undantag)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 21:06
Ursprungligen av Svante S:

Inte på mitt jobb. Explorer eller hejdå!
Så kan det vara på storföretag (snarare regel än undantag)

Men är det så så behöver man faktiskt inte bry sig - får man in jox på sin win-burk så har man ju faktiskt gjort som man är tillsagd…
…sen att det är idioter och fåntrattar som bestämer att alla skall ha spyware på sina burkar är väl bara som det brukar vara.

Angående Mac och OSX så är det inga problem (om man inte intallerar konstigheter som man fått på konstiga vägar och som uppträder konstigt under installationen), enda risken är väl om man kör VPC och då håller sig virus och jox och hejsangrejor i VPC (och man behöver antivirus för peze dessutom).

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 22:32

Om man nu vill ha ett virusskydd på datorn kan man ju prova:

http://www.markallan.co.uk/software.php?page=clam

Gratis och sägs vara bra på andra operativ. Vi ska installera det på jobbet och testa.

/C

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-28 09:50

jag har antivirus program, man kan ju aldrig vara helt säker på att inte få virus, det finns ungefär 90000 virus för pc och ca. 90 för mac...

Ursprungligen av isac.j:

jag har antivirus program, man kan ju aldrig vara helt säker på att inte få virus, det finns ungefär 90000 virus för pc och ca. 90 för mac...

90 för Mac???
På 15 år har jag drabbats av Word macrovirus. Det var 1997 och OS 8.x såå... inte katten kan det finnas 90 virus för Mac, jag har aldrig haft virusprogram för den delen. I så fall borde det smällt till vi det här laget....

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-28 20:29
Ursprungligen av Svante S:

90 för Mac???
På 15 år har jag drabbats av Word macrovirus. Det var 1997 och OS 8.x såå... inte katten kan det finnas 90 virus för Mac, jag har aldrig haft virusprogram för den delen. I så fall borde det smällt till vi det här laget....

Totalt sett finns det nog runt 90 virus, om man räknar med dem som enbart påverkar Mac OS 9 och neråt. Vilket är ganska irrelevant idag för det stora flertalet som kör Mac OS X. Desutom så är virus på Mac OS 9 inget större problem längre ändå, eftersom så pass få använder systemet och spridningen därför blir väldigt begränsad.

Till Mac OS X finns inga virus, så kör man inte MacOS 9 behöver man inte bry sig.

Jag har inte använt antivirusprogram sedan jag bytte upp mig till Mac OS X i samband med att den första publika betan släpptes. Under Mac OS 7-9-tiden använde jag antivirusprogram till och från utan att, vad jag kan komma ihåg nu, någonsin hitta ett enda problem. Då har jag haft olika fasta uppkopplingar med olika datorer igång mer eller mindre konstant sedan 1998 också kanske jag ska lägga till.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 13:09

Jag kör med antivirus, använder Virex som man fick med .mac kontot.
Inte för att jag tror det behövs men man vet aldrig, jag kommer ju från pc-världen.
Presdandan verkar inte påverkas något nämnvärt annat än i uppstarten då den kör en scanning.

  • Medlem
  • 2004-09-06 13:28

Det kan vara vettigt med antivirus om man kommunicerar med PC-folk. Bilagor kan ju tyvärr innehålla otrevliga saker. Om du kan få det genom jobbet så slå till! Med en modern burk ska man inte känna någon skillnad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-06 13:29

Om du kan få det sponsrat via jobbet: beställ. Med dagens frånvaro av virusar på Mac, så är det inte så akut att installera det med en gång, men den dagen det varnas för ett riktigt virus kan det vara skönt att ha programmet på hyllan färdig att installeras omgående. (Om den inte har blivit hopplös omodern under tiden, vill säga).

Enda typen av virus jag oroar mig för är macrovirus i Microsoft-filer, typ Word, Excel osv. De kan tydligen vara rätt elaka och har, vad jag förstått, den osympatiska egenskapen att de inte bryr sig om vilket OS jag kör i. Lösningen lär vara att stänga av macron i Microsoftprogrammet om man öppnar en fil osäker på innehåll och ursprung.

Nu är jag absolut ingen virusexpert, så ta det med en ltien nypa salt. Någon som är bättre informerad?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-06 15:32

Tack för alla svaren
Efter vad jag läst nu så hoppar jag nog över antivirus till mac:en... har ju det på PCn men där behövs det ju... dyker ju upp nya säkerhetshål hela tiden och ofta så kommer det ju virus som kryper igenom dessa innan det har hunnit komma en uppdatering från MS.
Om det skulle behövas någon gång så jag kan fortfarande få det från jobbet... men eftersom det förmodligen drar ner systemprestandan lite och tar plats på hårddisken och inte verkar speciellt nödvändigt så känns det inte så akut just nu iaf.
Sitter iaf o väntar på att TNT skall leverera min PB 12"... tog ju 14 dagar för apple store o plocka ihop den... skulle väll inte förvåna mig om den inte ens dyker upp idag :/

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 00:48

Antivirus-program till Mac OS X är totalt onödigt, men Symantec och de andra gör sig nog en bra hacka ändå.

Ursprungligen av henrrrik:

Antivirus-program till Mac OS X är totalt onödigt, men Symantec och de andra gör sig nog en bra hacka ändå.

Med tanke på hur ruttet Norton Utilities för OSX är så vet katten om Symantec är värda att stödja öht.

  • Medlem
  • 2004-09-07 10:21

Har aldrig sett ett macvirus så jag har slutat fundera på virusprogram och inte installerat de ens om man fått med dem vid datorköp.

På gamla OS 7-8 tiden så var tydligen det värsta man kunde drabbas av en sorts mask(?) som kallades för Autostartsmasken(? minns jag rätt?). Det räckte visst att man ändrade i inställningarna så att en CD-skiva inte startades automatiskt när man satte in den så var man skyddad. Inte ens det gorde jag iofs, såg inte röken av den heller trots det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 18:10

Själv tror jag inte att det finns några virus på riktigt, utan misstänker att det hela bara är en vandringssägen i stil med råttan i pizzan…

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 20:36

Är det någon som fått virus på mac här? Det är ju det man undrar.

Faktum är att det gått en släng Seven Dust hos några musiker här i Malmö. Det är ett relativt ofarligt virus som spreds framförallt 1998. Drabbar bara "classic" användare.
Jag misstänker att det i detta fall spreds av en falsk dongle till Cubase. Så kan det gå när man inte köper programmen...

Bevaka tråden