Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirus?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-28 02:07

Men om man bara skulle vilja skanna hårdisken på virus och skräp då och då, bara för att vara säker, vilket program är att då rekommendera?
Jag vill inte ha ett antivirusprogram som rullar i bakgrunden 24-7, utan somsagt bara göra en genomkörare med jämna mellanrum!..

//FRED på jorden

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-28 09:19
Ursprungligen av Fredric:

Men om man bara skulle vilja skanna hårdisken på virus och skräp då och då, bara för att vara säker, vilket program är att då rekommendera?
Jag vill inte ha ett antivirusprogram som rullar i bakgrunden 24-7, utan somsagt bara göra en genomkörare med jämna mellanrum!..

//FRED på jorden

Du har ju en länk i meddelandet ovanför

• Oregistrerad
  • 2005-05-28 11:35

Körde clamXav på min eMac och fick följande medelande.
Är det ett virus för OS X?
http://www.99mac.se/forum/attachment.php?attachmentid=5419&stc=1

/Patrik

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-28 13:13

men hackers och såna som gör virus tycker ju att det är roligare att göra ett virus till pc användare för att det inte finns så många mac användare imot pc användare, och då drabbas fler användare av viruset, och det är ju nästan det som att göra ett virus går ut på... jag är tacksam för, det inga virus

• Oregistrerad
  • 2005-05-28 13:26
Ursprungligen av kapatekk:

Körde clamXav på min eMac och fick följande medelande.
Är det ett virus för OS X?
http://www.99mac.se/forum/attachment.php?attachmentid=5419&stc=1

/Patrik

Verkar vara en Trojan som påverkar windows. Raderar eländet från Java cash mappen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 12:13

En anledning till att fler virus, spyware och intrång emot privat personer är så få till Mac OS ligger även rotade djupt ner i hacker kulturen. Windows och Microsoft har ju, som dom flesta borde veta vid det här laget, ett väldigt stort hat emot sig och dom är alldeles för stora för sitt eget bästa.
Ju mer skit som lyckas skapa till Windows, ju mindre kommer använda det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-30 19:32
Ursprungligen av ez0r4y:

Ju mer skit som lyckas skapa till Windows, ju mindre kommer använda det.

Ett samband som uppenbarligen inte gäller för Windows. Det har skapats tämligen mycket skit för Windows i rätt många år utan större negativ utveckling för Windows andel på en växande marknad.
(om du nu menade att ju mer skit som skapas till Windows, desto färre Windowsanvändare blir det. Det var lite otydligt vilka det var som blev mindre).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 15:35

ett virus är ju nåt som ''förökar'' sig hela tiden och sprider sig genom systemet. Detta går ju inte på Mac OS X eftersom det måste ha lösenordet för att få köras/installeras.....

Jag fick Virex med .mac och installerade mest för att jag har för mycket fritid. Programmet segar ner datorn en del om man inte ändrar till scan on demand, tycker jag. Laddade just ner nya definitioner och scannade / och hittade inte ett enda virus. Känns onödigt att ha. Svärfars peze-laptop å andra sidan är en virushärd..

Bevaka tråden