Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips till en Switcher

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 14:27

hejsan, jag är gammal pc användare som tänkte att jag skulle byta upp mig till mac. är innerligt trött på windows och pc över lag.

Jag vill ha en bärbar dator och har halvt om halvt bestämt mig för en iBook G4 med:
1ghz Procceor, 256 ram, och 60gb hd.

Om man vill kunna köra photoshop bör man då ha 512 i ram? i övrigt används datorn mest för att tanka och surfa med. lite bränning blir det ju oxå såklart. Är airport att rekomendera eller finns det andra alternativ och är de bra?

Slutligen, 14" el. 12" skärm? hur upplever ni förhållandena lätt bära runt med mindre skärm och lite vikt gentemot större skärm och lite mer att släpa på?

mvh// Erik Rinkvist
-snart en av er.

Tänk på att iBook 12" och 14" har samma upplösning på skärmen, så du får inte plats med mer, det blir bara större.
256mb är nog i minsta laget, men du kan ju alltid testa först och uppgradera senare om du tycker det behövs.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-06 16:58

Jag har en iBook 12", och skulle inte alls vilja ha en 14". Precis som ptolemy säger är det samma upplösning på skärmarna, så man får bara extra kilon att släpa på. Pixeltätheten på en 12" ligger på dryga 100ppi, så allt blir mycket mjukare och trevligare att titta på.

Om jag skulle köpa en med större skärm så skulle det vara en PB 15". Då blir det fler pixlar istället för fler kilon...

Ska du ha trådlöst nätverk har du inget annat alternativ än Airport, åtminstone inte i datorn. Vad du sen har för basstation/accesspunkt har ingen betydelse, bara den följer den standard du vill ha. Själv har jag en ASUS 54Mbit accesspunkt som funkar finfint.

Ska du köra Photoshop behöver du nog mer än 256 MB minne. Lika bra att uppgradera med en gång. Men köp inte via Apple, de är snordyra på minnen. Köp någonannanstans istället.

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 02:00

Köp så mycket ram-minne du kan... allt kanske flyter bra med mindre men... om du köper mer så... oj oj oj!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-09 03:26

Köp 512 MB model direkt

En iBook kommer väl med 256MB.

Jag skulle köpt en extra 512MB. Då får du 768 MB. 1GB-modulerna verkar rätt dyra.

256 är för lite. Det funkar inte. Bättre att erkänna detta faktum. Den kommer köra på hårddisken (virtuellt minne) hela tiden. Jag har en 512 modul i min burk pga att min andra 512 gått sönder. Det är en enorm skillnad. Ett program går bra, men när man kör flera samtidigt kör den på hårddisken. Gjorde i princip aldrig det innan.
Då har jag ändå 512...

256 MB får både Windows XP och Mac OSX att gå på knäna.
Det är rent trams att dom ens säljer datorer med så lite minne.

Så snåla inte, det får du i så fall äta upp i tid och irritation.

När det gäller minnen från Apple är dom dyrare, men inte så mycket längre om man jämför längre tillbaks. Jämför! Jag funderar att köpa därifrån nästa gång eftersom ett av de minnen jag köpt gått sönder. Då har jag ändå köpt från en seriös Mac åf. Det trasiga minnet har orsakat en !"@€% massa strul som har tagit tid och krävt ominstallation och strulat till en hårddisk. Visst, garantin på minnet kan jag säkert utnyttja. Men det betalar tyvärr inte den tid jag förlorat och det strul jag haft. Det är bättre att det aldrig strular. Dåliga minnen ställer till en massa elände i ett "minnes-intensivt" system som OSX.

Jag förmodar att Apples minnen är de bästa. Jag kommer i alla fall prova dom nästa gång.
¨

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 12:08

tack för alla svar, Jag insåg efter ett tag att denna diskussion hamnat i fel tråd men men...jag har iaf sålt mitt gamla härke till PC i går och ska bara fixa resten av det som behövs för att beställa den. Jag har nog bestämt mig för en Ibook med 12" skärm, 60 gb hd och airport extreme kort.

Ramminne blir ett 512 minne till när ekonomin har återhämtat sig. tills vidare får jag slite på 256.

varhandlar man det bästa minnet? Bod, du verkar ju ha haft lite strul med minnen, var har du handlat dom så man slipper sånt strul, vad var det för märke?

någon som kan tipsa om de bästa minnena och var man handlar dessa? som inte kostar multum förstås. vad har ni för märken på era minnen?

En sista fråga, hur lång tid borde det ta att få min ovanstende konfig. från apple store, vill ju att det ska gå SNABBT

skönt att komma med i sekten snart.....ha det fint/erik

• Oregistrerad
  • 2004-09-11 00:17

Tips: www.macoteket.se

"Macotekets minnen är 100% Apple-kompatibla och kan installeras av användaren utan att någon garanti påverkas.

Macoteket lämnar livstidsgaranti på alla minnen!"

Priser:

256 MB: 459kr (Apple Store: 900 kr)
512 MB: 949kr (Apple Store: 1800 kr)

Viss skillnad

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-11 00:52

Med och utan moms

Ursprungligen av Macvarg:

Tips: www.macoteket.se

"Macotekets minnen är 100% Apple-kompatibla och kan installeras av användaren utan att någon garanti påverkas.

Macoteket lämnar livstidsgaranti på alla minnen!"

Priser:

256 MB: 459kr (Apple Store: 900 kr)
512 MB: 949kr (Apple Store: 1800 kr)

Viss skillnad

Tror du har jämför Macotekets priser exkl moms och Apples inkl moms.
512MB blir istället: 1186 resp 1800.

Själv anser jag att garantin spelar rätt liten roll i förhållande till det strul minnena skapar. Vi har skickat tillbaks minnen, dvs använt denna livstidgaranti. Men man får ju inte betalt ett öre för den skada och tid som dåliga minnen skapar. Man kan ju säga så här: De 614:- Apples minnen kostar mer, är en väldigt låg kostnad jämfört med den tid vi förlorat. Betalar gärna detta. Men har inte provat Apple minne, så jag vet inte att de ÄR bättre. Tror bara det. Skall i alla fall köpa dom nästa gång. Förbannat trött på struliga minnen.
¨

• Oregistrerad
  • 2004-09-11 13:18

My mistake.

Nej man vet ju aldrig, jag kan förstå att man väljer Apple-minnen med så mycket strul. Det kan ju också vara en väldig otur. Kan ju också vara skillnad på olika typer av minnen (minne till iBook, minne till stationära Apple-datorer, äldre minne, nyare minne osv). Jag tycker själv att 600 spänn är ganska mycket pengar, i alla fall. Men om man kommer att använda datorn till "kritiska" och inte klarar sig utan minne ett par dagar, så är det klart att man kanske ska satsa på minne direkt från Apple.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-11 18:28

Tyvärr inte otur

Ursprungligen av Macvarg:

My mistake.

Nej man vet ju aldrig, jag kan förstå att man väljer Apple-minnen med så mycket strul. Det kan ju också vara en väldig otur. Kan ju också vara skillnad på olika typer av minnen (minne till iBook, minne till stationära Apple-datorer, äldre minne, nyare minne osv). Jag tycker själv att 600 spänn är ganska mycket pengar, i alla fall. Men om man kommer att använda datorn till "kritiska" och inte klarar sig utan minne ett par dagar, så är det klart att man kanske ska satsa på minne direkt från Apple.

Både min bror och jag har haft problem med minnen. Min bror vid ett par tillfällen. Och vi köper aldrig skräpminnen... Jag tror problemet är större än vad folk inser. Tror nog att en hel del kan sitta med buggiga maskiner pga detta. Man märker det inte direkt utan tror det beror på annat. Man märker det mest när man kör tunga saker.
¨

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 16:11

Apple minnen däliga? Tips om perfekt minne?

Såg att en del hade haft problem med Apple original-minnen på 2GHz G5.
Nu blir man ju klart tveksam. Skall dom också börja strula med skitminnen?
Vi har haft problem med minnen tillräckligt, minnen köpta från seriösa Mac-åf.

Jag bryr mig inte om det är 1000 års garanti. Spelar ingen roll. Vi har haft sådana minne som pajat också.

Någon som har tips om var man köper minnen som FUNGERAR 100%.
¨

• Oregistrerad
  • 2004-09-11 14:34

Du kan köpa minnnen på http://www.crucial.com

1100 för 512 istället för 1600 som det kostar hos apple.

• Medlem
  • 2004-09-11 14:45

Köp datorn hos en återförsäljare. Jag fick mitt minne för en tusenlapp i samband med köp. Sammantaget blev priset på min specialbeställning av en PB 17" nästan tre tusen under vad jag hade fått ge hos Apple.

1
Bevaka tråden