Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Apples originalmus?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skulle vara intressant att se hur många som bytt enknappsmusen mot en två-eller flerknappsmus.

Jag använder en Kensington Expert Mouse (4 knappar) sedan urminnes tider

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-07 10:09

Jag kör med en gammal M$ intellimouse explorer och (hör och häpna) ett PS2-tangentbord med windowsknappar till min PB12. Enknappsmöss får man ju damp av

Ursprungligen av Svante S:

Skulle vara intressant att se hur många som bytt enknappsmusen mot en två-eller flerknappsmus.

Ursprungligen av rhesus:

Jag kör med en gammal M$ intellimouse explorer och (hör och häpna) ett PS2-tangentbord med windowsknappar till min PB12. Enknappsmöss får man ju damp av

Hur kopplar du PS2 till USB?

SJälv kör jag med en Logitech MX510 men oftast fräser jag omkring på PB-ens styrplatta me fingrarna.

• Medlem
  • 2004-09-07 10:10

Kensington tvåknappsmus just nu. Hade Logitech trådlös ett tag men den åt batterier och började strula lite efter uppgradering. Ska se om jag kan gå tillbaka snart. Annars gillar jag äpplemössen faktiskt - vet inte varför, men det är kanske för att de är just äpplemöss?

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 10:11

Sitter med en Logitech MX 500 mus på min PowerBook, 7 knappar och scrollhjul räcker. Till min eMac har jag en Logitech Cordless MouseMan Optical. Orginalmusen ligger i en låda.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-07 10:20

"Logitech Click!" tre-knappars USB-mus m. scrollhjul här.

Logitech tillverkar inga enknappsmöss

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-07 17:06
Ursprungligen av Andersson:

Logitech tillverkar inga enknappsmöss

Skruva upp en gammal ADB-mus så får du se en sak.

Bytte min Logitech cordless mouseman optical mot Apples Blåtandsmus. Klarar mig utmärkt utan två knappar och scroll eftersom kortkommandon på tangentbordet är snabbare än kontextmenyer. Fast när det ska spelas plockar jag fram en Macally dot-mouse.

Klart som korvspad att man använder Apples originalmus! Ett underverk!

(Kommer från PC-miljö och är väldigt glad över enknappsideologin, är trött på möss med ziljarder knappar)

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-07 11:48
Ursprungligen av Leftrustle:

Klart som korvspad att man använder Apples originalmus! Ett underverk!

(Kommer från PC-miljö och är väldigt glad över enknappsideologin, är trött på möss med ziljarder knappar)

Samma här. Tycker Apples egen mus är störtskön. Sen har jag visserligen inte orkat leta efter en flerknapparsmus som skulle kunna ersätta den. Visst, fler knappar må vara roligt, men få möss/musar/pekdon ligger så skönt i handen som Apples. Att klicka med "hela" musen är bra mycket mer vilsamt än att anstränga individuella fingrar dessutom.

Enknappsideologin? Det blir nästan lite politiskt. Själv så kan jag inte tänka mig en mus utan fram och bakåt knappar för webbläsare med mera. Utan skroll och "högerklick" kan jag inte heller klara mig. Har numera sju knappar på min ena gnagare och fem på den andra.

Jag hade en gång i tiden en enknappars ProGnagare från Apple, men den bet sig i svansen och självdog. Sååå Mac-igt.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-09-07 11:44

Jag kör med Apples Bluetooth mus (och tangentbord). Fungerar kanon. Tycker att det är lite fult med mus och tangentbord som inte är i samma design eller ens samma färg, som resten av datorn. Men så är jag ju petig också. Dessutom fungerar både mus och tangentbord suveränt!

-- Patrik

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-07 11:48

Enknappsmus, självklart!
Sen har jag ett tangentbord fullt av knappar som jag använder för det mesta.

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 11:55

wacom pennan.

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 12:05

Enknappsmus är ju det enda rätta. Jag hatar alla rullknappar och högerklick, vänsterklick osv. Plus att originalmusen är så skön att hålla i. Det enda minuset är att den glansiga ytan ibland tenderar att bli smutsig, men det är ju mest mitt fel, plus att det åtminstone märks då musen är smutsig och så torkar man av den.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-07 12:21

När jag inte kör med styrplattan har jag en någorlunda enkel Logitech-mus (två knappar & scrollhjul). Men jag har alltid gillat apples originalmus, även pucken. Som ohennig sa så finns det bättre sätt än högerklick. Vissa program blir t o m så där äckligt windows-aviga om man använder högerklick istället för direktkommandon.

Enknappsmus är det som gäller

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 13:23

Apples enknapps. Har aldrig funderat på tvåknapps med scrollhjul för när jag sitter på skolan där det finns dylika får jag spänningar i handen efter ett par timmars användande. Apples ligger som andra sagt mycket väl i handen.

Har en MX500 och använder faktiskt 7 av de 8 knapparna, nästan hela tiden...

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 13:40

Microsoft Notebook Optical för tillfället. Gillar.

Logitech Mx500, vänster-/högerklick, tabba höger/vänster (i safari), exposé och back/forward (mycket praktiskt i Finder). Använder (sällan) en vit applemus till powerbooken.

Apples svarta optiska, mycket skön och snygg.

Ibland använder jag min wacombrädas 3knappsmus, men det är allt mer sällan som jag lockas av den, dess penna däremot används lite mer.

Apples vita mus eller bluetooth mus använder jag dagligen. Jag hade en trådlös logitech mus ett tag, men jag byte ut den mot Apple's Bluetooth mus.

Jag skulle vilja använda Apples mus , men tyvärr nästan vilken tvåknappsmus som helst med scrollhjul överträffar Apples vad gäller snabbhet och användarvänlighet.Så jag använder en logitech variant och så har jag en Kensington Trackball med programmerbara knappar som är suverän vid musikproduktion/surfning/photoshop m.m..

Nej - orginalmusen förpassades till att följa med Powerbooken - till min MDD så är Logitech MX700 som gäller. Håller inte med om att originalmusen är så värst skön att hålla i, OK bättre än puckmusen. Logitechs större möss är ju ergonomiskt bra mycket vettigare... fast naktdelen är att dom kan kännas lite för tunga.

När skall Apple släppa en ny mus? Den gamla känns bedagad oavsett man gillar en eller flera knappar. Nytt tangentbord vore också välkommet. Gärna i en tunna smäckra tangenter liknande Logitech UltraX Flat

Ps: I "knappdebatten" så vill jag tillägga att jag själv tyckte väldigt mycket om min enknappars ProMus, det vill säga innan jag upptäckte flerknapparsmössens totala överlägsenhet. Så nog är det tur att det är urusel kvalitet på apples svindyra enknappars historia. För mig alltså, annars hade jag inte provat något annat ännu kanske...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 16:23

Apple Pro mus - den enda jag inte får ont i handleden av tack vare sin låga profil och att man klickar med tre fingrar.

Logitech här.

Bevaka tråden