Om du kommer att gilla Mac OS X eller inte är naturligtvis helt omöjligt att avgöra. Vissa gör det, vissa gör det inte. Jag tror du förstår att alla här gillar det.
Vanligtvis så finns det många fördelar med att köpa PC, framförallt friheten man har att välja hårdvara från olika leverantörer, att uppgradera den hårdvaran allt eftersom istället för att köpa rubbet nytt, osv. När man köper laptop så försvinner ju dock alla de fördelarna med PC (man kan ju inte öppna en PC-laptop och byta moderkort heller); Mac och PC blir jämlika på den fronten.
Vad du bör fundera på är väl om du kommer att kunna köra Mac plattform på jobbet; kör ni några speciella program som bara finns till PC? Har ni bara licenser för PC-mjukvara?
Om du inte kan komma på något sådant potentiellt problem, eller om det är överkomligt, så bör du fundera på att skaffa en PowerBook, tycker jag. Tänk dock på att du bör ha så mycket minne som möjligt i datorn, så Macen _blir_ lite dyrare, hur som helst; OS X är ganska minneskrävande. Å andra sidan är OS X mycket skönare att jobba med, jag switchade till PowerBook för inte mer än en månad sedan, och redan nu tycker jag det känns jobbigt att sitta framför PC, Windows känns lixom inte "optimalt", om man säger så (men jag hatar det inte eller nåt sånt).
Egentligen borde du "testa" OS X innan du köper en så dyr grej som en PowerBook, men samtidigt inte, för att spendera några minuter med OS X går inte att på något vis jämföra med att jobba med det på heltid. Självklart kommer det att kännas ovant och konstigt i början, men när du har vant dig så kommer du, kan jag nästan lova, tycka att det känns mycket skönare att jobba med än med Windows.