Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Va tycker ni jag ska köpa

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-07 11:06

Hej!

Jag måste köpa in en bärbar till företaget och har nu länge funderat på en powerbook. Men fråga är ska jag köpa en powerbook eller en acer ferrari 3200? Acer är ju lite billigare, men om jag köper billigare varianten av powerbook hamnar jag ungefär på samma pris. Det är tufft för att jag inte vet vilken jag ska välja? Vilka fördelar jag har? Har aldrig jobbat med en mac. Företaget sysslar med webdesign och lite DTP

Tack för all hjälp!

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-09-07 11:35
Ursprungligen av icep:

Hej!

Jag måste köpa in en bärbar till företaget och har nu länge funderat på en powerbook. Men fråga är ska jag köpa en powerbook eller en acer ferrari 3200? Acer är ju lite billigare, men om jag köper billigare varianten av powerbook hamnar jag ungefär på samma pris. Det är tufft för att jag inte vet vilken jag ska välja? Vilka fördelar jag har? Har aldrig jobbat med en mac. Företaget sysslar med webdesign och lite DTP

Tack för all hjälp!

Fördelar med en Powerbook:

- Lättare och smidigare (Acer Ferrari är en riktig klumpeduns jämfört med PowerBook)
- Snyggare
- Tyst
- Bättre kvalitetskänsla
- Bättre batteritid
- Inga virus/spyware
- Stabilt UNIX-baserat OS som verkligen _fungerar_
- Mindre och bättre designat nätaggregat
- VIt standbylampa som pulserar i andningtakt, mycket läckert

Fördelar med Acer:

- Bättre klinisk prestanda vid exempelvis rendering i 3D-program (vilket du ändå inte kommer syssla med)

Har själv både en Acer-notebook och en PowerBook. Min Acer har jag inte använt en enda gång sedan min PowerBook dök upp, ligger bara och samlar damm...

• Medlem
  • 2004-09-07 11:48

Köp macen och investera dessutom i Virtual PC. Då kan du kolla sidor i Internet Explorer, men slipper alla problem som Windows i övrigt för med sig. Senaste versionen av VPC lovar mycket, och det funkar redan nu bra.

Om du vill ha en liknande Acern, så bör du välja PB 17", som är en helt förträfflig dator. Inget man bär runt på jämt, men en utmärkt arbetsstation och allt ingår. Köp via en återförsäljare, så kan du få den med mycket RAM-minne utan att betala apples överpriser. Man brukar kunna förhandla till sig ett bra paketpris.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-07 12:02

Om du kommer att gilla Mac OS X eller inte är naturligtvis helt omöjligt att avgöra. Vissa gör det, vissa gör det inte. Jag tror du förstår att alla här gillar det.

Vanligtvis så finns det många fördelar med att köpa PC, framförallt friheten man har att välja hårdvara från olika leverantörer, att uppgradera den hårdvaran allt eftersom istället för att köpa rubbet nytt, osv. När man köper laptop så försvinner ju dock alla de fördelarna med PC (man kan ju inte öppna en PC-laptop och byta moderkort heller); Mac och PC blir jämlika på den fronten.

Vad du bör fundera på är väl om du kommer att kunna köra Mac plattform på jobbet; kör ni några speciella program som bara finns till PC? Har ni bara licenser för PC-mjukvara?

Om du inte kan komma på något sådant potentiellt problem, eller om det är överkomligt, så bör du fundera på att skaffa en PowerBook, tycker jag. Tänk dock på att du bör ha så mycket minne som möjligt i datorn, så Macen _blir_ lite dyrare, hur som helst; OS X är ganska minneskrävande. Å andra sidan är OS X mycket skönare att jobba med, jag switchade till PowerBook för inte mer än en månad sedan, och redan nu tycker jag det känns jobbigt att sitta framför PC, Windows känns lixom inte "optimalt", om man säger så (men jag hatar det inte eller nåt sånt).

Egentligen borde du "testa" OS X innan du köper en så dyr grej som en PowerBook, men samtidigt inte, för att spendera några minuter med OS X går inte att på något vis jämföra med att jobba med det på heltid. Självklart kommer det att kännas ovant och konstigt i början, men när du har vant dig så kommer du, kan jag nästan lova, tycka att det känns mycket skönare att jobba med än med Windows.

• Medlem
  • 2004-09-07 12:16

Jag var en jävligt långsam switcher. Jag använde Mac på jobbet, men gillade det inte till hundra procent. Mac-upplevelsen växte på mig, och samtidigt blev Windows bara sämre och sämre. Nu är jag taliban sedan ett par år . Mac OS blir faktiskt bättre på alla punkter för varje ny version, vilket bara det är imponerande i denna bransch.

Allt är inte bra, men summan av allt ger att Macen funkar mer pålitligt och på ett skönare sätt än Windows. Att webutvecklare börjar titta på Mac är ju hur bra som helst, eftersom vi ju ibland blir lite misshandlade i den arenan.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-07 14:05

Köpte en Ferrari till en kompis. Helt ok dator - men tro inte att den på nått sätt ens är i närheten av powerbookens kvalitetskänsla och finish!
Ferrari är en plastig sak fast den ser så häftig ut!

Om du redan har en stationär PC och jobbar med webdesign så får du ju fördelen att kunna se hur sidor ser ut både på PC och Mac. Annars finns ju som sagt Virtual PC som kör Windows på Macen, om än med ganska dåliga prestanda eftersom det rör sig om emulering.

På Macen har du dessutom en virusfri miljö och slipper otyg som spy ware. Säkerheten är högre.

DTP = Mac
Web = PC

Det är bara att välja... Eller gör som jag köp bägge så är du helgarderad.

Ps: Gillar du svindyra Leica-kameror, BMW-bilar, B&O-grunkor så är du en typisk Mac-kund. Jag gillar samtliga, och så har jag en Mac också. Men jag "klarar mig inte" utan en PC vid sidan om...

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-08 07:19

Jag skulle klara mig mycket utmärkt utan en pc.

1
Bevaka tråden