Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storlek på bild?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-12 10:25
Ursprungligen av iljic:

Jag har ett litet problem i Dreamweaver.
Har skapat en sida med några thumbnails, meningen är att man sedan ska
trycka på en thumbnail för att ett nytt fönster med en högupplöst bild ska dyka upp.
Problemet är bara att när jag lägger in bilden så blir det bara ett stort grått fält.
När jag förhandstittar i webbläsaren så syns inte bilden där heller, men det går att hämta ner den till skrivbodet.
Bilden är 1900 gånger 2500 pixlar och 72 dpi, kanske hysteriskt stor, men ska ju hålla för tryck.
Kan någon förtälja hur man gör så att bilden syns?

Din bild är inte "hysteriskt " stor

Den duger att tryckas i följande fysiska storlek

21 x 16 cm i 300PPI . Bättre tidningar, magazin broschyrer etc
37 x 28 cm i 170-200 PPI= dagstidningstryck etc

Faktiska storleken på bildens antal pixlar är 2500 x 1900 vilket motsvarar en bild på ca 13Mb

Hur denna bild levereras har ingen betydelse så länge inte antalet faktiska pixlar ändras i bildens yta.. dvs 1900 x 2500.

Redaktioner, reklambyråer, tryckare räknar om bilden för att den skall passa tryckändamålet.
mvh

Senast redigerat 2004-09-12 10:46
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 11:06
Ursprungligen av iljic:

Jag har ett litet problem i Dreamweaver.
Har skapat en sida med några thumbnails, meningen är att man sedan ska
trycka på en thumbnail för att ett nytt fönster med en högupplöst bild ska dyka upp.
Problemet är bara att när jag lägger in bilden så blir det bara ett stort grått fält.
När jag förhandstittar i webbläsaren så syns inte bilden där heller, men det går att hämta ner den till skrivbodet.
Bilden är 1900 gånger 2500 pixlar och 72 dpi, kanske hysteriskt stor, men ska ju hålla för tryck.
Kan någon förtälja hur man gör så att bilden syns?

Vart blir det "ett stort grått fält"? I webbläsaren? Eller i Dreamweaver?
Är det när du förhanstittar med Dreamweaver?
Det råkar inte vara så enkelt att det faktiskt ÄR ett stort grått fält i bilden, och det är det enda du ser?
Allt du behöver göra är faktiskt att länka från tumnageln till den stora bilden (gärna med en liten varning om hur stor den är i Mb) så ska det funka. Om inte så har du gjort nåt elementärt fel.
Kan du ladda upp sidorna och bilden och ge oss en URL så kan du få ett slutgiltigt svar istället för en massa gissningar.
Förresten (nån kanske nämnt detta tidigare), du har inte funderat på att zippa bilden så att den laddas ner till användaren automatiskt istället för att öppna i ett nytt fönster?

Jo såhär är det, det beror på hur många lpi företaget kör med. Detta beror på företag till företag, det bästa är om du frågar det företag du skall göra bilder åt så svarar dom.

Generella regler:

Om företaget skriver ut i exempelvis 150 lpi, så skall du ha bilder i 300 ppi (150 x 2). Om företaget skriver ut i 120 lpi, så skall du ha bilder i 240 ppi etc. Det kallas att man använder samplingsfaktor 2 då det antytts vara den mest optimala när det gäller tryck.

Pixelupplösning = Rastertäthet x 2

Dock hör med tryckeriet först.

  • Medlem
  • 2008-02-03 19:02
Ursprungligen av MacFille:

Jo såhär är det,...

Trådens senaste inlägg är 3,5 år gammalt...

Bevaka tråden