Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från illu till word!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 15:04

hejsan...

har en illu fil som jag vill kunna oppna i word!

Man ska inte kunna ända på det där men dock kunna skriva över det!

allså att illu blir som en "film" på det juag redan skrivit i word!

nägon som förstår?
och vet hur man gör...haha

mvh tobias

• Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-09 15:15

Jag fattar inte riktigt vad du menar men testa att exportera i .wma

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 15:30

gör såhär istället

jag vill kunna klippa in det här i ett word dokument så jag kan skriva till saker

jag har gjort hela dokumentet i illu.....så det är mer saker som måste in.....men ser ni det så förstår ni nog vad jag menar....

mvh tobias

• Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-09 15:39

Okej, nu tror jag att jag fattar. Lösningen kan fortfarande vara att exportera (eller spara som, kommer inte ihåg vilket) i .wma

Men hur du får texten ovanpå illustrationen i Word har jag ingen aning om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 15:43

Jag har fått in hela Illustartionen i word. men där ligger den som en img. som man inte kan skriva på...bara flytta och skriva före, efter över och under....

Hmm att folk på kontor måste vara så dumma och inte kan använda illu!

• Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-09 15:50

Lager, finns inte det i Word *host* nej förresten det var inget.

(Det går säkert på nåt jäkla vis).

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-09 17:53

Gör en textruta.
Ta upp egenskaper på textrutan, gå in på fliken Placering (eller vad det heter på svenska), kryssa i Flytande.
Du har nu en textruta som flyter ovanpå din importerade bild. Justera storlek, typsnitt mm efter tycke och smak.

Är det inte enklare att skapa ett formulär i Word och låsa de delar som inte skakunna redigeras? Det där känns som en rätt knackig lösning

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 21:11

Perfekt.....det funkade!

Men problemet jag har då är ju att det är meje svårt å kunna matcha in texter i datum / till / från.

Är det bara å matcha in dom i säg. 12punkter och säga till kontorsråttorna att dom abar får använda 12p just där?

En annan fråga!
hur gör man hela rutan aktiv...dvs jag kan trycka vart jag vill och börja skriva och behöver inte använda space för att komma dit?

är en sjuk newbee på word som ni förstår....haha

mvh tobias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 21:16

Perfekt.....det funkade!

Men problemet jag har då är ju att det är meje svårt å kunna matcha in texter i datum / till / från.

Är det bara å matcha in dom i säg. 12punkter och säga till kontorsråttorna att dom abar får använda 12p just där?

En annan fråga!
hur gör man hela rutan aktiv...dvs jag kan trycka vart jag vill och börja skriva och behöver inte använda space för att komma dit?

är en sjuk newbee på word som ni förstår....haha

rönnbäck. vad är det för formulär?

mvh tobias

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-10 20:34

Jag skulle rekommendera att du tar fram Wordhjälpen och söker efter "formulär" ("forms" om du kör engelska). Det finns en hel del guider som kan hjälpa dig.

Med formulärfunktionen kan du bygga mallar där användaren bara kan fylla i specifika fält men inte ändra någonting annat. Annars är ju Acrobat också bra på formulär.

Problemet med Word är att det numera kan så förtvivlat mycket att man går vilse.

Hälsningar
Gunnar,
som började i Word 3 på en Mac SE och nu är uppe i Office 2004 på Macen och snart Office XP på PCen på jobbet. Vilket förfall :rolleyes:

PS
Egentligen började jag med MacWrite på en Mac Plus.

1
Bevaka tråden