Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 15:37

Kul! Grattis! 17", 20" ? Specialkonfig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-01 16:58
Ursprungligen av PF:

Kul! Grattis! 17", 20" ? Specialkonfig?

17" - 1.8 ghz. Annars standard. Köpte en billig Bluetooth-dongel till min gamla (sålda) peze, som fungerar utmärkt, så där sparades det in. Dessutom köpte jag ytterligare 512 mb ram på Crucial, vilket ser ut att fungera bra. Det jag möjligen har att anmärka på är att den inte är så tyst som jag trodde att den skulle vara.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 15:50

Ingen uppdatering på min än... jag har on or before 13/10, men då jag såg att en som hade 14/10 hade skeppats så hoppas man ju på nu i dagarna...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 19:43

Jag har fått min iMac G5 20 tums skärm!!

Vilken skärm!!
Blev smått chockad när man plcokade ut den ur kartongen.

Men nu är den på plats och den är kanon!

Ursprungligen av heiko:

Jag har fått min iMac G5 20 tums skärm!!

Vilken skärm!!
Blev smått chockad när man plcokade ut den ur kartongen.

Men nu är den på plats och den är kanon!

Kul att du har fått läckerheten! På viket vis blev du chockad när du plockade ut skärmen? Var den vacker, var den svår att få ur kartongen, var det döda pixlar? Rapportera mera om din nya iMac!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 20:44

Angående skärmen så går den ner i viloläge utan att stänga av maskinen.

Ja, chockad pga att skärmen var väääldig stor.
Tänkte först om den verkligen passa att ha på mitt skrivbord som inte är så jättestort.

Men väl på plats så blev det verkligen bra.

Efter att startat upp den och bootat om den gamla macen för att tanka över allt så är det fullt ös på den nya.

Jag är mer än nöjd!!

Ursprungligen av heiko:

Ja, chockad pga att skärmen var väääldig stor.
Tänkte först om den verkligen passa att ha på mitt skrivbord som inte är så jättestort.

Men väl på plats så blev det verkligen bra.

Tror du man skulle känna sig besviken om man köpte 17 tummaren? Om nu 20 tummaren känns stor så kanske det räcker med 17?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 08:15

Ja, jag skulle nog satsa på en 20 tummare om man ser till andrahands värdet.
Efter att kört med Macen knappt en dygn så är det verkligen kanon med en så stor skärm.

Men jag har också märkt att ljudet som kommer från macen är ganska jobbigt.
Svårt att förklarar men ljudet är lågt men ganska vasst ljud.

Har kollat runt på en del forum och hiitade en del på Apple egen sida om detta.
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689b1277

Kommer att ringa Apple Support och se vad man kan göra åt detta.
Om man jämför med en iMac G4 så är ljudet något lägre men betydligt vassare och det hörs i lägenheten vilket inte är så roligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 19:09

Hur mkt låter den då? Om du jämför med... ja, en mikrovågsugn, eller...

tell us more...

Hur är skärmen på 17"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-01 19:44

Går det att släcka skärmen utan att den går ner i vila som på de bärbara?

Heiko, kul att du är nöjd med din nya iMac. Jag såg 20" på Paris Xpo och den var hyfsat stor och väldigt cool. Vad tycker du om bildskärmens kvalitet. Är det bra upplösning, betraktningsvinkel och skärpa? Vad menar du med att skärmen går ned i viloläge utan att stänga av maskinen?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 21:35

Det var Max som undrade om skärmen släcktes utan att den går ner i viloläge.
Men det är ju en justering man kan göra under strömsparare och klicka för att skrämen ska gå i viloläge efter antal minuter.

Skärmen verkar vara utan bra kvalite och upplösningen, betrakningsvinkeln och skärpan är mycket bra.

Det som man ändå märker om man jämför med iMac G4 och G5:an är ljudnivån.
Ljudet var och är ganska låg i G4:an men lite mjukare i tonen.
I G5:an hör man även här att det är en fläkt som snurrar men ljudet är något vassare.

Men det är väl en något man vänjer sig vid.

Men jämfört med en PC så är G5:an i stort sett ljudlös.

Du menar väl inte att skärmen verkar vara utan bra kvalitet? Av bra kvalitet, menar du väl? Känns den snabb?

Senast redigerat 2004-10-02 12:33
  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 22:19

Sorry....

Det blev lite fel med svenskan...
Skärmen är kanon!

Har inte testat än så länge men det lilla jag har kört så är det mycket pigg.
Men jag ska få lite mer minne på måndag så då blir den nog ännu piggare.
256MB minne är inte mycket att hänga i julgranen.

Heiko, fortsätt att rapportera om positivt och negativt med din nya iMac!

Ursprungligen av Ian Curtis:

Heiko, fortsätt att rapportera om positivt och negativt med din nya iMac!

Läs mer här!

intressant, var på Inlife igår och lyssnade på både 17 och 20 tummaren.
När jag la örat mot 17 tummaren hördes ett mekaniskt ljud, påminnande om det som nämns i denna länk;
http://www.hardmac.com/niouzcontenu.php?date=2004-09-22#2905

20 tummaren hade normalt fläktljud, mycket tyst (i förhållande till sorlet i lokalen...)

Någon därute som testat 17" och som kan kommentera skärm kvalité osv på denne?

Och kanske lite bilder och annat godis...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 12:30

#164 Kanske har du fått ett "måndag-ex" av fläkten? En fläkti ur balans kan råta riktigt störande. Har du provat att lyssna på någon annan iMac G5 och jämfört?? Borde avgöra saken.

#165 Min erfarenhet också när jag testade igår på inlife. Men jmf. med min PC supertyst

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 12:37

Har snackat med Apple support och vi gjorde en tester men resultatet är likadant.
De kommer att skicka en ny powersupply och jag bör ha den på måndag eller tisdag enligt supporten.

Men jag fick ven veta att det kommer ut en firmware till iMac G5 för just fläkten inom kort så det är nog inte bara hårdvaran som felar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-02 17:01
Ursprungligen av heiko:

Har snackat med Apple support och vi gjorde en tester men resultatet är likadant.
De kommer att skicka en ny powersupply och jag bör ha den på måndag eller tisdag enligt supporten.

Men jag fick ven veta att det kommer ut en firmware till iMac G5 för just fläkten inom kort så det är nog inte bara hårdvaran som felar.

Hmm, det där låter intressant. Min iMac väsnas i mitten av den nedre delen, något till vänster om loggan. Har för mig att det var där elklumpen satt. Den andra fläkten låter däremot nästan inte alls.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 12:42

#168 Just det där har jag varit med om på en laptop, compaq. Fläkten gick ojämnt och lät allmänt illa. Sen kom en firmware update och vips var den tyst.

Inte ovanligt med mjukvarubuggar vid nya produkter idag tyvärr, man lägger inte ned samma tid och nogranhet. Det skall gå fort helt enkelt.

Sedan har jag läst om specifika fel på just 17" som låter, speciellt på vissa storlekar av disken osv.

Tala gärna om när och om det kommer en update och om det hjälpte. Så du får byta powersupply själv? Så o-appligt bra

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 12:50

Det är nog så tyvärr...
Det roliga annars att det gick enormt fort denna gång att få sin nya mac.

Jo, det är det som är poängen med nya iMac G5 är att man just kan byta ut ganska mycket saker själv.
Enligt support så följer det med en nogrann skiss och instruktion hur man gör och det ligger även med verktyg för att kunna utföra jobbet.

Det vill samtdigt ha en kreditkortsnummer där det ligger en bevakning i 10 dagar.
Det är den tiden du har på dig att skicka tillbacks den trasiga delen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 12:54

#170 Låter bra.

En fråga, 20" hur hög "markfrigång" har skärmen. Jag läser måtten och såg den live igår. Men nu undrar jag om den verkligen får plats vid mitt skrivbord. Hur stor "rymd" tar den verkligen upp?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 13:03

Höjden från skrivbordet upp till kanten är 47.5 cm och från nedre kanten till skrivbordet ca 7.5 cm
Foten som skärmen står på är ca 19 cm djup

Mitt skrivbord har måtten 138x75 och passar bra på skrivbordet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 13:12

För min del ser det ut som om det blir en Mac trots allt.

Sagan är som följer; jag var en av de första som beställde, då en 17". Men efter fyra veckor hade inget hänt. Sade AppleStore. Då lade jag en ny order på en 1,6 standardmaskin bara för att snabbt få en dator. Den gick inte att betala eftersom OCR-numret från AppleStore inte stämde / fungerade. Ringde dem fram och tillbaka men de hade ingen idé annat än att de sa att bankgirobetalningar kommer de upphöra med nu pga allt strul.

Jag avbeställde allt och hälsade den något arrogante AppleStore-killen att jag bad någon av hans chefer ringa upp. Ingenting hände på ett bra tag, så då beställde jag en PC i stället. Behöver en dator liksom. Men sedan när PCn var beställd och hade börjat plockas ihop så ringde ej tjej från Apple och var jättetrevlig. Hon har nu lovat att prioritera min nästa order.

Att jag beställer från AppleStore beror på rabatter som man inte kan få när man handlar i butik. Så nu ska jag leka fram en ny konfiguration i stället. Funderar på att satsa på en 20" iMac i stället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 13:24

PF, din j*kla velputte!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 13:29

I know. Hopplöst ambivalent. Men det får bli Logic som fäller avgörandet.
Finns bara till Mac och är fett bra.

Bra beslut, PF!

Bevaka tråden