Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kristian B:

Senaste ryktet från Thinksecret säger att iMac G5 kommer få uppdaterad SMU firmware. Vad styr denna firmware egentligen, fläktarna kanske?

http://www.thinksecret.com/news/0503imacemac.html

Apple säger:
"The SMU (System Management Unit) is a microcontroller chip on the logic board that controls all power functions for your computer. "

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300341

Jag bytte midplane på min 20" Imac igår, innan hade jag moppeljudet, ganska svagt men i kombination med suset som många här pratar om blev det riktigt irriterande. Efter bytet då?
Jo, jag fick höra hur moppeljudet verkligen kan ge sig tillkänna. Det blev alltså tre gånger värre. Fruktansvärt jobbigt efter att ha kämpat med att byta allt i över 2 timmar (är ingen natural born datatekniker direkt). Inte nog med det så funkade inte heller bluetoothmodulen i midplanet så jag kunde inte göra något eftersom jag bara äger tangentbord och mus med bluetooth.

Det som irriterar mig mest är att de skickar ut ett midplane som är i det skicket. Det såg använt ut, lätt men ändå påtagligt ytligt slitage och att döma av serienumret var det ett äldre än det jag hade i min dator. Har inte mycket till övers för apple support...
Nu ska den iaf skickas till Sthlm för reparation, låter den djävel efter att jag fått tillbaka den bryter jag ihop.

Sånt här borde det ges kompensation för.

Jag beklagar..

Jag har skickat min imac 20" på lagning pga grafikkort, de kommer att byta ut det och sätta i ett nytt och om det visar sig att det blivit något moppe ljud för min del eller att det är ett gammalt midplane - ja då blir jag galen.

Att Apple håller på så här är riktigt uselt.

Kompensation - ja - händer det mer än tre gånger - då e det bara att kräva att få en ny.

Fasen vad iMacen verkar strulig, såg nån som skrev här och varnade för att köpa första generationen av en ny Mac-modell, verkar vara väldigt sant, hoppas min kommande mini inte håller på som en iMac...

man får inte glömma att genomslaget av några klagomål blir så mycket större än tidigare - just genom såna här trådar & internet. detta är i och för sig mycket bra - power to the people. och - jag vill inte förringa allvaret i dålig service etc - men ofta är det en handfull missnöjda kunder som blåser liv i dessa trådar. jag var en av de första ägarna av 20" iMac G5 och jag kunde inte vara mer nöjd än vad jag är. det verkar som om det var första gen 17" som led av "moppeljudet". jag har ett mindre "problem" - ett syrseliknande ljud...men inget som man behöver börja demonstrera för. det vore intressant att se hur många av totalt levererade iMac's som lider av moppeljudet :rolleyes:

vad det gäller mac mini så verkar den grymt bra. testade lite snabbt på kullander i malmö och den kändes rapp o go i systemet. 1.25an med 512 MB minne...knäpptyst var den.

Ursprungligen av bruksarn:

Fasen vad iMacen verkar strulig, såg nån som skrev här och varnade för att köpa första generationen av en ny Mac-modell, verkar vara väldigt sant, hoppas min kommande mini inte håller på som en iMac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 20:27

Tror faktiskt faran är över redan nu,, en kollegas byrå köpte 26 st och ingen har haft några problem..

Nästan 1000 inlägg och nästan 50000 som har läst den här tråden som jag skapade för några månader sen. Kul! Är detta den längsta tråden nånsin på 99mac?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 20:28

Hallå allihop, jag tänkte köpa en iMac 20" inom snar framtid. Dels till företaget och personligtbruk.

Hm, har läst en del på Think Secret om att en uppdatering ligger nära nästa månad (April). Dvs. 2GHz rappare och bundle med Tiger (om det släppts) och iLife '05.

Ingen som hört något om att grafikkortet ska uppdateras?

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Hm, har läst en del på Think Secret om att en uppdatering ligger nära nästa månad (April). Dvs. 2GHz rappare och bundle med Tiger (om det släppts) och iLife '05.

Ingen som hört något om att grafikkortet ska uppdateras?

En uppdatering, oavsett när den kommer, är rimlig att anta att den kommer innehålla nytt grafikkort. Apple har användt GeForce 5200Ultra sen sept 2003 (iMac G4 1,25Ghz, iofs AGP 4X) så man kan ju tycka det är dags för nåt lite fräschare nu. Men oavsett vad det blir snackar vi inte direkt Radeon 850XT eller GeForce 6800 ut snarare... ja jag vet inte faktiskt men hypersnabbt lär det inte bli.

Ursprungligen av Rickard A:

En uppdatering, oavsett när den kommer, är rimlig att anta att den kommer innehålla nytt grafikkort. Apple har användt GeForce 5200Ultra sen sept 2003 (iMac G4 1,25Ghz, iofs AGP 4X) så man kan ju tycka det är dags för nåt lite fräschare nu. Men oavsett vad det blir snackar vi inte direkt Radeon 850XT eller GeForce 6800 ut snarare... ja jag vet inte faktiskt men hypersnabbt lär det inte bli.

Tydligen är grafikkoret i de ny iMac G5orna tröttare än det som sitter i PowerBook G4...

http://www.barefeats.com/imacg52.html
(Kolla tabell i slutet på sidan)

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 22:41

Nej, det är sant. Ingen som har lyckats klämma in ett eget grafikkort i iMac:en. Visserligen ser de ut att vara specialtillverkade...

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Nej, det är sant. Ingen som har lyckats klämma in ett eget grafikkort i iMac:en. Visserligen ser de ut att vara specialtillverkade...

Nog är de specialtillverkade de allt. Och mer eller mindre fastlödda på moderkortet. Det är inte direkt att bara gå ut på stan och köpa ett. Det har påståtts att det "verkar som det kanske borde gå att få tag på lösa delar och byta när det kommer snabbare" men det är då inget jag skulle ta för givet. OM det nu ens kommer vara möjligt lär såna kosta skjortan. Jag tror dock Apple designar om fästet eller nåt sånt så man ens slipper bekymra sig om att byta.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 00:35
Ursprungligen av Rickard A:

".."Jag tror dock Apple designar om fästet eller nåt sånt så man ens slipper bekymra sig om att byta.

Sant, sant. Tråkigt att de bara har 64 Mb i grafikminne. Får hålla tummarna tills uppdateringen.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Sant, sant. Tråkigt att de bara har 64 Mb i grafikminne. Får hålla tummarna tills uppdateringen.

Men är det inte 128 meg grafikkort i den nya?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 16:54
Ursprungligen av Ian Curtis:

Men är det inte 128 meg grafikkort i den nya?

Jo den vart ju nyss uppgraderad.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 13:56
Ursprungligen av Ian Curtis:

Men är det inte 128 meg grafikkort i den nya?

Haha, kolla datumet på mitt inlägg först innan du postar.

Bevaka tråden