Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Flipper 2:

Daniel, har du snackat med Tech-support igen eller finns det någon hemsida så man kan beställa det online, så man slipper dyra telefonsamtal med mobilen?
Vill gärna byta midplanet själv, utan att dom på service taffsar på min nya leksak...
Midplanet är väl grattis?
Hoppas det fixar sig för oss alla...

Jag ringde den här gången. Jag provade att beställa via webbsidan först men tydligen var mitt senaste ärende inte stängt än så det gick inte.
Förresten... Finns det svenskar på svenska supporten eller är det bara norskar och engelsmän? Jag har jävligt svårt att förstå norska nämligen.

Vad händer egentligen efter att ens 90 supportdagar tagit slut? Får man inte byta ut fler delar då? Man kan ju i princip byta hur många midplanes som helst under de där 90 dagarna utan att få ett fungerande. Att lämna ärendet i händerna på en Apple service provider hjälper ju bevisligen inte heller...

hm, 90 dagar gäller väl bara för telefonsupport, men garantin är ett år, så det skall vara gratis inom garantin....jag beställde nytt midplane via webbsidan 5 min sen, det blir mitt 3:e...

Hjälpte i förrgår till att installera en iMac G5 17" med 160 GB hårddisk och 1 GB minne.

Datorn är jättefin, men förutom en svart död pixel (vilket verkar vara obligatoriskt på alla platta skärmar jag på något sätt har att göra med) så väsnas den rätt mycket. Helt klart mer än väntat.
Ett skärande surr som dessutom inte är konstant p.g.a att systemet anpassar fläktarnas hastigheten till temperaturen i datorn. Datorn kan vara nästan helt tyst, men det är om man inte gör något på den...

Jag sa ingenting om fläktljudet i fredags, men igår när jag träffade datorns ägare och jag frågade hur det känns med datorn så blev svaret: "bra, men den låter rätt mycket."

Om ni vill veta hur mycket det kan låta från en iMac G5, testa att starta om datorn i FireWire-läge (håll nere T-tangenten direkt efter uppstart). Då blir det orkan vill jag lova!
Fast sådana hastigheter kommer fläktandet aldrig upp i då man är uppstartad som vanligt.

Hursomhelst är jag mycket förvånad att en ny datorn från Apple för så mycket väsen.

hur stor % av nya iMac g5:orna är det som har moped-problem?
är jävligt sugen på att köpa en, men man blir lite feg när man hör om alla problem med fläktljud.
läste på apples supportforum att det kan vara hdd:n (250gb) som värmer upp iMac:en och gör att fläktarna varvar upp, kan det vara så?

Ursprungligen av C.Matsson:

hur stor % av nya iMac g5:orna är det som har moped-problem?
är jävligt sugen på att köpa en, men man blir lite feg när man hör om alla problem med fläktljud.
läste på apples supportforum att det kan vara hdd:n (250gb) som värmer upp iMac:en och gör att fläktarna varvar upp, kan det vara så?

Ingen aning om hur stor % det är av alla sålda men 3 av 3 har det varit för mig iaf.

• Oregistrerad
  • 2005-01-17 21:12

Min har moppeljudet, och jag har 80 GB hårddisk.
Visst, det vore skönt om datorn inte hade det, men jag tycker inte att det ska vara något som gör att man inte köper denna annars så underbara dator. Man vänjer sig till det ganska fort, och jag störs inte av det. Om Apple erbjuder en fix så kommer jag självklart ta den, men orkar inte engagera mig i att byta 39423 midplanes innan det blir bättre.

Jag har alltid tyckt att den låtit lite för mycket min imac, men när jag hade en vän här på besök som kör pc så blev han riktigt förtjust i imacen, framförallt skärmen och sen tyckte han den var så tyst....

Ja där ser man.

Hans fru blev faktiskt också intresserad, kan en dator verkligen se sån ut.

Han gillade också direkt osx - direkt sa han, jag förstår inte varför jag inte köper en mac när jag varje gång vill göra det efter jag sett en, kanske för att man är så inkörd på pc, det är som när man köper tvättmedel, diskmedel, tandkräm - man köper det som man är insmord med från reklamen.

Då var det dax, 3:e midplanet kom idag, så jag bytte det och....hade samma problem som Daniel: ingen vitt prick och bootsekvensen ändrad, men hur lät det?
Mitt gammla var tystare, det nya lät inte som mopped utan som Harley...så jag skruvade tillbaka mitt gammla och skall skicka tillbaka det nya som dom har skickat, med ett brev...mycket surt brev...sen skall jag ringa till Apple och säga att jag vill vara me´när fixen kommer, och sen är det bara att vänta...några nyheter om dom plastkåpan-isärskruvade tyskar?..skall prova logga in mig ditt och kolla hur det går...

Då var det dax, 3:e midplanet kom idag, så jag bytte det och....hade samma problem som Daniel: ingen vitt prick och bootsekvensen ändrad, men hur lät det?
Mitt gammla var tystare, det nya lät inte som mopped utan som Harley...så jag skruvade tillbaka mitt gammla och skall skicka tillbaka det nya som dom har skickat, med ett brev...mycket surt brev...sen skall jag ringa till Apple och säga att jag vill vara me´när fixen kommer, och sen är det bara att vänta...några nyheter om dom plastkåpan-isärskruvade tyskar?..skall prova logga in mig ditt och kolla hur det går...

Ja, vad kan man säga... En fars utan dess like. Apple borde kanske ägna sig åt buskisrevyer á la Stefan & Krister istället. Hur fan kan man ha så många trasiga midplanes på lager? Jag får förhoppningsvis mitt nya midplane imorgon och jag hoppas att powerlampan fungerar iaf. Fick dessutom ett mail där det stog att mina 90 supportdagar snart är slut. Jag fattar fortfarande inte det där. Om jag ringer och anmäler ett fel efter 90 dagar.. kostar det 459:- då? Eller stryker dom den kostnaden om det är ett garantifel jag anmäler? Jag tänker inte betala någon Apple Care för 2000 spänn bara för att Apple inte lyckats leverera en felfri dator inom 90 dagar.

Här kommer bilden från våra tyska vänner på processor-fläkten UTAN plastkåpan:

Det har du rätt i , gällande Apple Care, det var felet från början...annars kan du lämna den på Lanmaster igen...och igen..och igen...tills det det fixar sig...eller ringa konsumentverket och kolla med dom, då kan du byta nog till en annan modell...(funderar själv på det...)

Det har du rätt i , gällande Apple Care, det var felet från början...annars kan du lämna den på Lanmaster igen...och igen..och igen...tills det det fixar sig...eller ringa konsumentverket och kolla med dom, då kan du byta nog till en annan modell...(funderar själv på det...)

Ja, fast jag vill ju inte betala 500 spänn i fraktkostnader varenda gång jag skickar den på service så jag byter hellre delar själv. Fick mitt midplane nyss. Jag kollade på baksidan och hittade inga skruvar till plastkåpan. Hur får man bort den egentligen?

Nu har jag bytt midplane och jag har ju iaf en fungerande powerlampa nu...

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-19 22:51

Allt frid och fröjd med den nyanlända 20''-aren. Knäpptyst och utan döda pixlar so far.
Sagolikt läcker maskin, den vita vida skapelsen!!!!
Tyvärr bombar maskinen när jag ska firewire-överföra allt från gamla G4:an. Någon....?

låter hemskt! kan du inte reklamera datorn och få en ny? konsumentköplagen gäller ju!

Ursprungligen av daniel_side:

Nu har jag bytt midplane och jag har ju iaf en fungerande powerlampa nu...

Daniel...låter den mindre eller?

Ja, jag vet faktiskt inte hur man går vidare med det här nu.
Nej den låter inte mindre. Jag börjar tro att det inte finns någon tyst 17"are. Hur kan jag annars 4ggr få ett moppemidplane?
Vad ska jag säga till Applesupporten nu? Några tips?

du kan häva köpet med stöd av konsumentköplagen. du kan åberopa fel på varan:

När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om

* den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren, detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
* bruksanvisning saknas.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om

* den inte kan användas till det den ska användas till, till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
* den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
* den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.

Varan är dessutom felaktig om

* säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
* den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
* säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
* den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147

det finns även lokala rådgivare som hjälper dig. men jag kan tycka att du har köpt en dator som skall var "viskande tyst" och det lever produkten inte upp till - det skall var skäl nog att häva köp. Och - köp en 20" iMac istället...för dessa verkar generellt vara bättre...

Ursprungligen av daniel_side:

Ja, jag vet faktiskt inte hur man går vidare med det här nu.
Nej den låter inte mindre. Jag börjar tro att det inte finns någon tyst 17"are. Hur kan jag annars 4ggr få ett moppemidplane?
Vad ska jag säga till Applesupporten nu? Några tips?

Det här var bra... * den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta*

OK, frågan är vad skulle ni välja istället (om Apple säger: visst, skicka tillbaka den och välj en annan produkt)...kom nu grabbar: Ibook, PB eller PM?
Ibooken känns för klen, PowerBooken är lite för dyr för prestandan och PowerMac's 2x1.8 Ghz låda ger mest för pengarna...jag vill ha tipps, tack!
Använder datorn mest för internet och bilder, GarageBand ibland...

hm...

20" iMac låter inte mkt - 16 000 via mecenat
Dual 1.8 kan man få för 16 600 via mecenat - har haft 2x2 ghz G5 och den är underbar att jobba på
powerbook 15" är inte fel 16 000 via mecenat.

men - till internet, "bilder" och garageband ibland...imac 20" tror jag på.

Flipper: Har du ringt Apple igen? Efter att du fick det nya trasiga midplanet?

Nix, inte än...men det skall jag göra på måndag (lönen kommer på tisdag:) )
Får jag byta...då väljer jag 20" Imacen - efter prisreduceringen så är det värt dom 1500 - 2000 kr extra, och man får bättre skärm, 160gb HD samt tyst dator...förhoppningsvis.

Nix, inte än...men det skall jag göra på måndag (lönen kommer på tisdag:) )
Får jag byta...då väljer jag 20" Imacen - efter prisreduceringen så är det värt dom 1500 - 2000 kr extra, och man får bättre skärm, 160gb HD samt tyst dator...förhoppningsvis.

Ja, jag har ju inte köpt min via Applestore utan via en återförsäljare (Redagruppen). Undrar om det gör det lättare eller svårare att reklamera...?

Sak samma...datorn var servad 3 gånger och det hjälpte inte, dom måste godkänna detta enligt konsumentköpslagen, och åt andra sidan får dom mer pengar i kassan om du väljer dyrare modell istället.

Undrar hur mycket kostar att skicka Imacen tillbaka till Apple, är det någon som vet?

250:- fick jag betala när jag skickade min till Lanmaster (med Posten). Apple kanske kräver att du skickar med UPS och då lär kostnaden dra iväg. Och om du måste skicka den till Nederländerna... ja då blir det dyrt. Iofs bör väl dom stå för frakten va?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 16:12

Jag tänkte köpa en iMac till min mamma,, men man kanske ska vänta tills nästa uppdatering med andra ord..
Hur många är det som har haft detta problem??

F

Ursprungligen av Fredric:

Jag tänkte köpa en iMac till min mamma,, men man kanske ska vänta tills nästa uppdatering med andra ord..

F

Ja det gör du rätt i.

Det skulle vara intressant med en poll så man fick se statistiken på mopparna.
Jag har ju i princip haft 4st iMac G5 eftersom jag bytte hela midplanet och min felstatistik är ju på 100%. Så jag antar att det är måååånga fler som har en moppe men som kanske biter i det sura äpplet och accepterar det.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-21 16:28
Ursprungligen av Fredric:

F

Följer man alla trådarna som finns i ämnet ser man att problemen nästan bara rör sig om 17-tummaren. Hur många procent iMac 17'' med fel det rör sig om är däremot svårare att få en bild av. Hälsan tiger som sagt still. Och Apple lär väl inte tillkännage någon statistik i ämnet.

Problemet uppmärksammas i Computer Sweden

Computer Sweden skriver om problemen och refererar även till detta forum.
http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200501/21/20050121150726_CS900/20050121150726_CS900.dbp.asp

Bevaka tråden