Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Stoffen:

asså skulle imacen vara knäpptyst? och ni som har moppe ljudet låter det jätte högt eller bara lite sådär brus?

Den är inte knäpptyst. Som en viskning ska den låta.

Vi med ljudet har en dator som låter väldigt högt när den arbetar hårt.

Grattis till 20".

snart är det väl dags för mor och far din att byta också

knäpptyst är den inte...jag har ett mycket tyst surr...hårddisk och fläkt tror jag. inget som stör alls. när jag drar igång idvd eller encode'ar saker då drar surret igång påtagligt dock...men det är ju inte så ofta man pillar med sånt...

ok tack!!! puh då har jag inte "moppe" ljudet jo mamma e lite så där inne på en mac så jag tror faktiskt hon kommer byta nån gång! och hon tycker de äär riktigt coola också! den hon gillar mest är en 17" PB

och förresten el gringo! att min dator vill inte starta när den gått i vila!? kan det vara för att bt musen/tg stängs av efter en tid eller vad?

/Stoffen

Draags: Har du fått tillbaka din dator från Lanmaster ännu? Och isåfall, lyckades dom få bort moppeljudet?

Edit: Är det någon med oljudet som fått det fixat genom service/midplanebyte?

Senast redigerat 2005-01-03 13:04
Ursprungligen av daniel_side:

Draags: Har du fått tillbaka din dator från Lanmaster ännu? Och isåfall, lyckades dom få bort moppeljudet?

Edit: Är det någon med oljudet som fått det fixat genom service/midplanebyte?

den är ej ännu tillbaka däremot fick jag nyligen ett samtal där han frågade vad som är fel med datorn, han tyckte inte den lät så mycket, han påpekade dock att det kan bero på att det är mer ljud där han är än hos mig.

Daniel du skriver att er imac 20" är knäpptyst. Eftersom jag nu blir tveksam till om det är så att det enbart är jag som är känslig pga som skrivits så undrar jag bara, hur mycket låter en tyst imac G5, hur tyst är den? På min så är det ett mer högfrekvent ljud, mer mekaniskt tillsammans med ett vanligt fläkt sus.

När den nu är inlämnad så sitter jag med en pbook 12" 887mhzare och visst hör jag en fläkt men ljudet på denne är betydligt mer behagligt, ska imacen låta mer, mindre eller lika mycket som en pbook?

Jag måste ha lite på fötterna när jag pratar med dom igen imorgon, antingen så är det enbart jag som är känslig eller så är det något som de i sin mer bullriga miljö inte hör.

Tips tack.

Ursprungligen av draags:

den är ej ännu tillbaka däremot fick jag nyligen ett samtal där han frågade vad som är fel med datorn, han tyckte inte den lät så mycket, han påpekade dock att det kan bero på att det är mer ljud där han är än hos mig.

Daniel du skriver att er imac 20" är knäpptyst. Eftersom jag nu blir tveksam till om det är så att det enbart är jag som är känslig pga som skrivits så undrar jag bara, hur mycket låter en tyst imac G5, hur tyst är den? På min så är det ett mer högfrekvent ljud, mer mekaniskt tillsammans med ett vanligt fläkt sus.

När den nu är inlämnad så sitter jag med en pbook 12" 887mhzare och visst hör jag en fläkt men ljudet på denne är betydligt mer behagligt, ska imacen låta mer, mindre eller lika mycket som en pbook?

Jag måste ha lite på fötterna när jag pratar med dom igen imorgon, antingen så är det enbart jag som är känslig eller så är det något som de i sin mer bullriga miljö inte hör.

Tips tack.

Den (20") är väääldigt tyst. När jag insåg att jag hade ljudproblem med min 17" så testade jag den på jobbet nästa morgon. För det första så hörs den inte alls när den man sitter vid den. Och morgonen när jag testade den så var det helt tyst i lokalen. Jag drog igång iDVD, alla program i Adobe CS-serien och fläktarna varvade inte ens upp. När jag sedan på det körde Chess så kunde man förnimma att luftflödet ökade i datorn men absolut inget högfrekvent ljud eller ens någon uppvarvning. Bara en behagligt väldigt lågt ljud av luft. Och givetvis var processorn ställd på 'högsta'. Han som jobbar vid den har den på högsta hela tiden. Man hör den knappt ens när man sätter örat mot den. Men det är ju iofs 20"... kanske 17" har en helt annan lägsta ljudnivå som standard.

Mina fläktar tystnar inte heller när datorn är idle. Först när jag stätter den i vila blir den tyst.
Lanmaster fick min dator idag och jag hoppas verkligen att dom hör hur den låter.

knappast....har lyssnat på min i några dagar, högfrekventa ljudet låter mindre men jämnt (går inte upp och ner i varv så mycket)...ska avvakta lite och kolla om det kommer något nytt om detta.
Blir det värre då är det bara att ringa och lämna in den igen...

Jag börjar tro att moppeljudet finns på alla 17" men att olika ägare uppfattar det som mer störande än andra. Läste lite på Apple's forum och supporten säger till vissa att det är en fix på gång och till andra att ljudet är helt normalt. Vissa har fått missljudet efter 2-3 månaders tyst användning och det är ju lagom kul isåfall när ens 90 dagars support gått ut. Jag misstänker att det kommer att fixat till rev.2 av iMacen.. Vi stackars satar som var tidigt ute får lida för att vi var så snabba att köpa. Trist bara att man inte köpte en 20" för den vi har här på jobbet är verkligen knäpptyst. Den varvar inte ens upp på samma jetplansliknande sätt när man kör något processorkrävande.

Måste oxå tillägga att när jag går ifrån datorn, skärmen släcks ner så tystnar inte fläktarna förrän jag fysiskt sätter den i vila. Vet inte om detta spelar någon roll.

Nu har jag igen pratat med Lanmaster och fler tekniker har testat den, de säger att det är så här den ska låta, jaha ja då är det väl bara att acceptera, men jag har det knäpptyst här hos mig och då är den verkligen inte tyst, det kanske är det som är problemet.

Lite besviken faktiskt då jag inte riktigt kan säga varken bu eller bä, jag vet ju faktiskt inte hur den ska låta, utan går mer på vad folk säger här på forumet.

Men om man säger att den är tyst hmm, min frus far satte sig vid den när jag fick den, hans första kommentar efter att den var snygg var, fast den låter en del.

Ursprungligen av draags:

Nu har jag igen pratat med Lanmaster och fler tekniker har testat den, de säger att det är så här den ska låta, jaha ja då är det väl bara att acceptera, men jag har det knäpptyst här hos mig och då är den verkligen inte tyst, det kanske är det som är problemet.

Lite besviken faktiskt då jag inte riktigt kan säga varken bu eller bä, jag vet ju faktiskt inte hur den ska låta, utan går mer på vad folk säger här på forumet.

Men om man säger att den är tyst hmm, min frus far satte sig vid den när jag fick den, hans första kommentar efter att den var snygg var, fast den låter en del.

Vad innebär det här för dig nu då? Att ärendet är avslutat? Synd isåfall eftersom Apple gett vissa ett ärendenummer och sagt att dom ska höra av sig när dom har en fix. Jag menar.. Apple är ju medvetna om att det ÄR ett problem. Varför säger då en Apple Service provider att det är normalt? Jag tror att dom försöker sopa det under mattan och att nästa revision är käpptyst....

Min iMac var helt tyst första dagen. Andra dagen kom moppeljudet när den belastades hårt men försvann när den var idle. Efter typ 4-5 dagar var moppeljudet konstant och försvinner bara vid vila. Klart som fan att det är ett hårdvarufel på den. Om det där är hur den verkligen ska låta så hade den väl betett sig så från början!?

Senast redigerat 2005-01-06 00:16

Det är bara bita ihop och ställa in den på Automatisk, eller lyssna på sin favorit skiva och hoppas att det inte blir värre...hellre detta än :
" iexplorer.exe har utfört förbjuden åtgärd och kommer att stängas. Du måste starta om Windows, hjälper inte detta då har du fått virus, mask eller liknande. Installera om skiten några gånger och hoppas att det funkar, skicka fel-meddelande till Microsoft vill du absolut inte göra.....var glad du slipper Windows...

Trots detta skulle jag verkligen inte gå över till windows, nej tack!!!

Nej jag gillar min imac G5, men det e klart - det vore skönt om den var tystare men men.

Osammanhängande tankar kring mitt imac ljud problem.

Jag ska ta och gå till något ställe där de har en tyst imac och lyssna, det är nog det enda raka för min del.

Det som var intressant var att han på Lanmaster inte tyckte det var bra alls att kunderna själva skulle in o pilla i datorn, alltför mycket kan gå åt skogen, jag kan enbart hålla med, visst är det positivt att man kan byta hd, minne osv men inte när det kommer till att byta hela logikkortet.

Det intressanta är att jag spelat in en ljudfil som skickades till en Apple tekniker och denne skulle senare höra av sig och då berätta hur det lät och vad som skulle kunna göras, inget sådant har skett, knäpptyst helt enkelt.

Sen så när jag skulle byta mitt hemskickade midplane så upptäckte jag när jag lossade en av kontakterna som satt svårt till vid hårddisken att ett av stiften i den kontakten var löst. Jag kan inte säga om detta beror på mig eller om det var så, nu verkar det i o försig som att datorn ändå fungerar, men jag tog upp det med Lanmaster, tänkte att de kanske kunde fixa det. Men icke, då skulle de vara tvungna att byta midplane och jag skulle vara tvungen att stå för den kostnaden. Jag avbröt bytet av midplanet då i ilska när jag inte fick upp en av skruvarna, mina tankar var då, varför i helsike ska jag stå här o skruva.

När jag skulle få midplanet hemskickat frågade jag en på Apple vad som skulle hända om något hände, då fick jag endast svaret att det kommer inte hända något, det är en sådan enkel operation.

Ja ja, Lanmaster gav mig rådet att avvakta med det lösa stiftet i kontakten tills dess att något händer och då vara tyst o skicka den till service.

Saken är den att jag faktiskt tycker att efter det att jag bytte powersupplyn så har den börjat låta mer, men det kanske är inbillning.

Detta ärende är inte slut för min del, jag ska undersöka det vidare.

Har någon av er köpt AppleCare...29/1 går mina 90 dagar ut...det skulle bli värt pengarna OM dom hittar lösning på det hela, så man blir tvungen att ringa då...
Men annars är det bara att lämna in den på service....
Vad tycker ni...AppleCare till Imac eller ej?

Ursprungligen av Flipper 2:

Har någon av er köpt AppleCare...29/1 går mina 90 dagar ut...det skulle bli värt pengarna OM dom hittar lösning på det hela, så man blir tvungen att ringa då...
Men annars är det bara att lämna in den på service....
Vad tycker ni...AppleCare till Imac eller ej?

Du hinner ju byta midplane några gånger till på den tiden.
Skit i att ringa Applesupporten. Gå in på http://depot.info.apple.com/imac/ och beställ nya bara. Det var någon på Apples diskussionsforum som hade gjort det 4 ggr tills han fick ett som var tyst. Om Lanmaster påstår att min iMac låter som den ska (vilket den inte gör!) så ska jag fanimej beställa nya ända tills jag är nöjd.

Vad händer egentligen om Apple kommer fram med en fix efter att ens 90 dagar gått ut men fortfarande under garantitiden (1 år)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 20:46

Läste recensionen av iMac 20" i senaste numret av Datormagazin. De skrev att det var stora kvalitetsskillnader mellan 20" och 17".

Vänligen, Ylan

draags...låter mkt underligt att du skall behöva göra det. när jag inte var nöjd med min powermac G5 dual...så lämnade jag in den till auktoriserad mac-verkstad - inom garanti - och dom bytte allt som de identifierade vara felaktigt. jag behövde inte göra ngt...

man kan ju alltid reklamera en produkt...och köpa en ny - de imac'ar som kommer nu...har kanske mindre problem?! + de är billigare

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 00:32

Jag menar att även om ens 90 dagar gått ut så ska Apple fixa produkten då det har varit produktionsfel på den från första början, och man gjort det gällande att de är medvetna om detta. Grejen är ju att de inte har en lösning på det än, och självklart måste man då få tillgång till lösningen gratis när de har den. Vore ju sjukt annars att Apple kan spara pengar genom att INTE komma på en lösning, vore ju snarare va tvärtom. Jag menar att när datorn kom som ny så köpte ju de flesta den (av de som köpt den). Och härmed skulle de i s f kunna säga att de inte har en lösning, fast de egentligen har en, för att slippa betala för det.

Så, Apple SKA fixa detta för alla oss som väntat på en lösning. Oavsett hur lång tid det tar. Väntar själv fortfarande på svar från Apple på mailen om mitt ljud, och har väntat i några veckor nu.. Skickade precis ett påminnelsebrev.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-07 01:21
Ursprungligen av Anders Båth:

Jag menar att även om ens 90 dagar gått ut så ska Apple fixa produkten då det har varit produktionsfel på den från första början, och man gjort det gällande att de är medvetna om detta.

Det skulle vara intressant om någon har mätt upp hur högt en moppe-iMac egentligen låter. Apple garanterar ju inget annat än högst 25 dB (på ca en halvmeters avstånd) - en ljudnivå på 24 dB är ju i det fallet inget fel. Ljudnivån på en moppe-iMac är ju dessutom inte högre än andra persondatorer. Det gör att man troligen inte kan anföra det argumentet att datorn är ovanligt högljudd.

Jag misstänker att det är totalkört att uppgradera grafikkortet? Ram, hårddisk och annat verkar gå, men grafiken ser ut att vara totalintegrerad med processorn och andra kretsar ..? Tacksam för svar, ska (förhoppningsvis) köpa en snarast!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 09:16
Ursprungligen av jahve:

Det skulle vara intressant om någon har mätt upp hur högt en moppe-iMac egentligen låter. Apple garanterar ju inget annat än högst 25 dB (på ca en halvmeters avstånd) - en ljudnivå på 24 dB är ju i det fallet inget fel. Ljudnivån på en moppe-iMac är ju dessutom inte högre än andra persondatorer. Det gör att man troligen inte kan anföra det argumentet att datorn är ovanligt högljudd.

Det är sant, men samtidigt är det ju inte själva ljudvolymen som är det jobbiga, och detta vet ju Apple också då de erkänt att det ÄR ett problem. Därmed tycker jag också att det är deras ansvar att hitta en lösning på det och erbjuda den för alla som är drabbade.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-07 12:00
Ursprungligen av Anders Båth:

Det är sant, men samtidigt är det ju inte själva ljudvolymen som är det jobbiga, och detta vet ju Apple också då de erkänt att det ÄR ett problem. Därmed tycker jag också att det är deras ansvar att hitta en lösning på det och erbjuda den för alla som är drabbade.

Då tror jag att det här är en fråga om Apple vill förbarma sig över sina iMac-kunder, vilket iofs kan vara klokt men också säkert väldigt dyrt. <spekulation>Jag tror emellertid att det är svårt att kräva att få sin dator åtgärdad om inte Apple startar ett service program liknande det om iBookens logikkort.</spekulation>
Hoppas att det löser sig. Det är ju i grunden en fin maskin som man har köpt för att slippa ett problemfyllt ägande.

Jag trodde jag hade lämnat den här tråden, nu när jag har bytt två midplane och allt, men inte. iMacen är helt acceptabelt tyst numera men nu har den börjat spöka på andra sätt. Tänkte höra vad ni säger om det. Började efter drygt en veckas användande.

Skärmen flimrar lite lätt ibland, ofta med många timmars intervall.
En fläkt hakar till ibland, som om den lägger av i en fjärdedels sekund då och då.
Ett jättekort knaster hörs då och då när jag har kopplat datorn till stereon.

Det är helmystiskt, tre små grejer som plötsligt dyker upp samtidigt. Och inget av dom är särskilt störande i sig men det är lite irriterande med alla tre på en gång. Någon som vet vad det är som händer här?

Nu har jag en fråga:
Hur många av 20" Imacar har moppedljudet?
Ni som sitter vid 20" hör av er...undrar om det bara drabbar oss med 17".
Undrar också om man kan lämna tillbaka sin 17" och byta den mot 20" (nu är dom billigare).
Det är ändå konstruktionsfel från början!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-09 20:01
Ursprungligen av Flipper 2:

Nu har jag en fråga:
Hur många av 20" Imacar har moppedljudet?
Ni som sitter vid 20" hör av er...undrar om det bara drabbar oss med 17".
Undrar också om man kan lämna tillbaka sin 17" och byta den mot 20" (nu är dom billigare).
Det är ändå konstruktionsfel från början!

Jag har en av de bevisligen första exemplaren. Den är *tyst*. Jag har tidigare ägt en Cube, så jag vet vad jag menar.

Ursprungligen av William Naversten:

Jag har en av de bevisligen första exemplaren. Den är *tyst*. Jag har tidigare ägt en Cube, så jag vet vad jag menar.

Du kan inte specificera mer exakt vad du menar med tyst.

min 20" är tyst. visst encode'ar jag mycket video etc...samtidigt med annat - då varvar fläkten upp...men ingen moped utan naturligt fläktljud...

William...hör du det mekaniska ljudet eller bara "luft-ljudet"...hur låter det?
Och hur låter det när du startar datorn???

Bevaka tråden