Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick min 20" idag, efterlängtad endast 5 dagar försenad. Den e mäktig!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-10-11 19:35
Ursprungligen av [email protected]:

Fick min 20" idag, efterlängtad endast 5 dagar försenad. Den e mäktig!!

Undras hur jag kommer att reagera, om jag kommer att tycka att den är liten! Jag går faktiskt ner i storlek - från min nuvarande skärm på 24" till nen här nya på 20". Men jag har hört att den effektiva bildstorleken är större på platta skärmar så det kanske blir rätt så lika ändå.

"När jag står bakom min 20" ser jag nästan inga färger alls".
Ärligt talat, vad är finessen med att ha en bra skärmbild en bit från Macen?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 20:47

Va? Har du ätit svampar Olav?

Om man beställer en iMac från Apple med trådlöst tangentbord och mus, leverera det inte med någon sladd-drivet tangentbord och mus då? Klarar man sig helt utan sladdar?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 22:16

Som jag förstår det levereras det helt utan sladdburet tgb och mus. Annars skulle det nog kosta betydligt mer.

[edit]Jag knep inlägg nummer 300 i tråden, såg jag [/edit]

Är det någon som har fått 20" med inbyggd BT (eller någon annan typ av BTO) ännu?

Har väntat ett tag och håller på att dö av iver!

Ursprungligen av Audiosponge:

Är det någon som har fått 20" med inbyggd BT (eller någon annan typ av BTO) ännu?

Har väntat ett tag och håller på att dö av iver!

Jag fick min 20" iMac med 250 GB HD, 512 Mb ram, BT Tb+Mus, APExtreme igår kl 12.09.

Ulf

Ursprungligen av [email protected]:

Jag fick min 20" iMac med 250 GB HD, 512 Mb ram, BT Tb+Mus, APExtreme igår kl 12.09.

Ulf

När beställde du?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 11:20

Yiihaaa! Min 20", 250 GB och BT kom nyss. Nu ska jag plocka in 2x512 MB och sedan återkommer jag med synpunkter.

(Det känns ungefär som när man var sju år och fick en bilbana i julklapp!)

Redan nu kan jag konstatera att den är skitsnygg!

Ursprungligen av superduperjacob:

När beställde du?

31 august kl 12.08

Ulf

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 12:08

So far so good!

Den verkar kanon. 512 MB-minnena från Komplett funkade klockrent!

Airport express går toppenbra.

Skärmen är stor och fin med skitfin skärpa.

Dessutom är den jäkligt tyst, tycker jag.

Jag säger som Schwarzenegger: I'll be back!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 10:29
Ursprungligen av superduperjacob:

När beställde du?

Jag beställde min (20", 250 GB, BT tgb+mus, Airport) den 7 september och den dök upp igår den 12 oktober. Väntan kändes lång men som de säger i Heineken-reklamen (Det är väl Heineken?): "Worth waiting for!"

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-12 12:28

Why is it taking so long??

JAG VILL HA MIN DATOR NUUUUUUU!

Kan vi inte få lite comments om din nya burk, o kanske lite bilder för oss i väntans tider...

Senast redigerat 2004-10-13 11:09

"Worth waiting for. Carlsberg, probably the best beer in the world"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 13:57
Ursprungligen av Macaddict:

"Worth waiting for. Carlsberg, probably the best beer in the world"

Du har rätt Macaddict. Visst f-n är det Carlsberg! Nu när du säger det så är det ju solklart.

ja - kan någon göra ett subjektivt test av lite olika saker

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-10-13 11:27
Ursprungligen av el gringo:

ja - kan någon göra ett subjektivt test av lite olika saker

Jag kan säga en sak; iTunes och Mail hänger sig som satan nu. Har byggt ut minnet till 2GB och är lite rädd för att minnet kan vara boven? Någon som kan stärka/dementera? Har även fyra externa diskar anslutna.

I övrigt är datorn....tyst. Jämfört med iMac G4 Globe 20" i alla fall är den en viskning... Skämen på Globe (20") *kändes* faktiskt bättre. Misstänker att det är inramningen som förstör intrycket lite på G5:an.

Den nya rippar AIFF till Lossless ca 50% snabbare (=2/3 av tiden). Det som förr tog en minut går nu på 2/3 av den tiden.

  • Medlem
  • 2004-10-13 12:46
Ursprungligen av William Naversten:

Jag kan säga en sak; iTunes och Mail hänger sig som satan nu. Har byggt ut minnet till 2GB och är lite rädd för att minnet kan vara boven? Någon som kan stärka/dementera? Har även fyra externa diskar anslutna.

I övrigt är datorn....tyst. Jämfört med iMac G4 Globe 20" i alla fall är den en viskning... Skämen på Globe (20") *kändes* faktiskt bättre. Misstänker att det är inramningen som förstör intrycket lite på G5:an.

Den nya rippar AIFF till Lossless ca 50% snabbare (=2/3 av tiden). Det som förr tog en minut går nu på 2/3 av den tiden.

Det var lika på min iBook (mest då iTunes som hängde sig). För mig räckte det med att jag körde Apple Hardware Test en gång.. surrade jävligt länge när det kollade minnet.. men sen så har den inte hängt sig. (Jag trodde inte Apple Hardware Test kunde fixa något.. men tydligen så skrämde jag väl min lilla iBook så det inte hänger sig.. ) När jag hade detta problem så läste jag samtidigt på andra forum om folk som hade lika problem. Det visade sig nästan alltid att det var nå skoj med minnet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 11:42

William> Ja, låter onekligen som att det skulle kunna vara RAM-minnet som krånglar. Vad för RAM-minne har du köpt?
Testa att köra Apple Hardware Test (finns med på en CD som följer med datorn) och se om den hittar något fel. Testa också att ta ut de nya minnena och sätt i det gamla 256aren och se om det funkar bättr då. Men som sagt, jag är nyfiken på vilken minne det är, då jag själv snart ska besluta mig för vilket/vilka jag ska köpa till min nya iMac G5 (som skulle skickas senast idag!)

Tycker det är rätt dött på reflektioner, tester och bilder från er som fått den, istället en massa ot....

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-10-13 16:52
Ursprungligen av draags:

Tycker det är rätt dött på reflektioner, tester och bilder från er som fått den, istället en massa ot....

Tja, bilder tycker jag personligen är HELT ointressant. De finns ju hos Apple, såvida det inte är någon spännande detalj inuti...

Jag har bytt hårddisk, och kan konstatera att muttrarna den är fastskruvad i verkar vara en dämpande detalj av något slag som jag inte sett förut. Den satt lite illa till också, så man var tvungen att ta bort en plastkåpa internt. Påminnde lite om några plastdetaljer i en gammal PowerMac 7200 som hade en risk att gå sönder. Var lite småförsiktig utöver det vanliga således...

Ursprungligen av William Naversten:

Tja, bilder tycker jag personligen är HELT ointressant. De finns ju hos Apple, såvida det inte är någon spännande detalj inuti...

Jag har bytt hårddisk, och kan konstatera att muttrarna den är fastskruvad i verkar vara en dämpande detalj av något slag som jag inte sett förut. Den satt lite illa till också, så man var tvungen att ta bort en plastkåpa internt. Påminnde lite om några plastdetaljer i en gammal PowerMac 7200 som hade en risk att gå sönder. Var lite småförsiktig utöver det vanliga således...

Nej bilder kanske inte är så viktigt men det är alltid trevligt med lite kommentarer och tester och annat, bättre det än att det fylls med en massa o.t.

Ursprungligen av draags:

Nej bilder kanske inte är så viktigt men det är alltid trevligt med lite kommentarer och tester och annat, bättre det än att det fylls med en massa o.t.

Istället för vi som sitter här med en iMac berättar om våra datorer så tycker jag att NI som inte har en iMac ställer frågor till oss. För jag har redan yttrat mig om vad jag fick för "upplevelser" med min iMac. Så istället för att klaga över att folk inte berättar om sina iMac:ar, ställ frågor!

Ursprungligen av FileX:

Istället för vi som sitter här med en iMac berättar om våra datorer så tycker jag att NI som inte har en iMac ställer frågor till oss. För jag har redan yttrat mig om vad jag fick för "upplevelser" med min iMac. Så istället för att klaga över att folk inte berättar om sina iMac:ar, ställ frågor!

Jo det e sant, min reflektion var mer för att det är trist när en tråd blir mer o mer o.t.

Jag har tidigare frågat i denna tråd om 20" på imacen är i samma klass som på den tidigare cinemadisplayen?

Ursprungligen av FileX:

Istället för vi som sitter här med en iMac berättar om våra datorer så tycker jag att NI som inte har en iMac ställer frågor till oss. För jag har redan yttrat mig om vad jag fick för "upplevelser" med min iMac. Så istället för att klaga över att folk inte berättar om sina iMac:ar, ställ frågor!

Du verkar vara den enda som svarar, alla andra är tysta trots att frågor kommit in...

jaja thats life...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 19:15
Ursprungligen av draags:

Tycker det är rätt dött på reflektioner, tester och bilder från er som fått den, istället en massa ot....

Jag testade ett filter på en riktigt stor bild i Photoshop. Det var exakt samma inställningar på jobbets G4 med dubbla 1 ghz-processorer och min nya 20-tummare. På jobbet tog det 84 sekunder och hemma 41! Kanske inte någon vetenskaplig test, men ändå.

Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag testade ett filter på en riktigt stor bild i Photoshop. Det var exakt samma inställningar på jobbets G4 med dubbla 1 ghz-processorer och min nya 20-tummare. På jobbet tog det 84 sekunder och hemma 41! Kanske inte någon vetenskaplig test, men ändå.

Kanske inte vetenskapligt men dock ändå trevligt... att det iallafall gick snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 22:59

FileX : Helt riktigt. Ok kör då, vad ser du för nackdelar efter att ha använt din iMac G5? Svaga länkar i konfigurationen? Känns det som en dator som kommer att stå sig några år som en riktigt snabb dator?

Bevaka tråden