Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Jag säger bara lycka till med ditt val och hoppas att du blir nöjd, du kanske kan köpa någon begagnad mac för de där 8000:- så har du ett mynt med två sidor

Välkomen till virus / trojaner / worms m.m. - världen

Ursprungligen av Hunter78:

Välkomen till virus / trojaner / worms m.m. - världen

Och du menar med det?

Ursprungligen av draags:

Och du menar med det?

Oj sorry fel person utan det skulle var till personen om köpte síg en DEll Burk!

Ursprungligen av Hunter78:

Oj sorry fel person utan det skulle var till personen om köpte síg en DEll Burk!

Va skickar du virus till mig

Ursprungligen av draags:

Va skickar du virus till mig

om jag hade hatat mac folket så kanske men tyvärr du tillhör den lyckliga skaran!

Sedan tror jag kanppast att det hade gjort mycket nytta med ett pc virus på mac plattform!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 00:58

Alla som har låång väntetid; pröva och gör som jag och maila till återförsäljare och hör med dem. Har ni tur prickar ni av någon som inte är uppbokad

En fråga till er som fått er iMac 20" - hur är det med ljudnivå vid olika processorbelastning? Funderar själv på en 20" men är livrädd för en fläkt-mardröm (= min nuvarande dell-laptop, mycket trevlig i övrigt).

Alltså: hur är fläktnivån vid normal användning (iTunes, divx-film etc) upp till hög belastning (Cubase, Logic, Photoshop)? Berätta gärna, såklart helt ovetenskapligt!

Ursprungligen av Brunzine:

En fråga till er som fått er iMac 20" - hur är det med ljudnivå vid olika processorbelastning? Funderar själv på en 20" men är livrädd för en fläkt-mardröm (= min nuvarande dell-laptop, mycket trevlig i övrigt).

Alltså: hur är fläktnivån vid normal användning (iTunes, divx-film etc) upp till hög belastning (Cubase, Logic, Photoshop)? Berätta gärna, såklart helt ovetenskapligt!

Har precis testat min brorsas 20" iMac. Den var hur tyst som helst. Jag hörde endast lite sus när jag la örat emot. Jäkligt cool maskin! En sån måste jag ha.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Har precis testat min brorsas 20" iMac. Den var hur tyst som helst. Jag hörde endast lite sus när jag la örat emot. Jäkligt cool maskin! En sån måste jag ha.

Jasså bara ett litet sus säger du? Jag hör fläkten hela tiden, dock uppfattar jag inte det som så jätte högt. Utan rätt lågt. Jag har då ställt in Processorn på max.

Hur högt ska iMacen egentligen låta när processorn är inställd på max?

Ursprungligen av FileX:

Jasså bara ett litet sus säger du? Jag hör fläkten hela tiden, dock uppfattar jag inte det som så jätte högt. Utan rätt lågt. Jag har då ställt in Processorn på max.
Hur högt ska iMacen egentligen låta när processorn är inställd på max?

Precis - processorn bör väl vara inställd på max? Iallafall vid musikproduktion? I pc-världen är iallafall motsvarande inställning (SpeedStep) helförbjuden då t ex Cubase störs av varierande processorhastighet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 13:20

Jag har inte fått min nya iMac än, men har läst en hel del på Apples diskussionsforum. Som du säkert vet blev det lite dumt i början för att fel power supply unit kom med många datorer vilket gjorde att vissa iMacs gav ifrån sig en himla massa ljud. De som fick dessa första ex har fått en ny PSU från Apple som de lätt kunde byta ut. De iMacs som skickas ut idag har inte detta problem.
Apple marknadsför datorn som en riktigt tyst dator, och det är den uppfattningen jag också fått av de, både från forumen och de gånger jag sett den i verkligheten. Vågar dock inte uttala mig om hur det låter när fläktarna surrar som de gör vid hög belastning.

och några till som du då Anders - men du går ju oxå i väntans tider.

Jag antar att när man själv fått sin burk och den funkar så blir det ett jippie på forumet och sen tystnar man antagligen och tråden känns mindre intressant att besöka...

Rätt förståligt...

Egentligen borde man glömma att man beställt en imac, göra annat, umgås med folk, se film, motionera och kommunicera med levande männsikor för att en dag helt plötsligt så dyker JETPAK upp med en kartong och man undrar, -jaha vad är det där då för stort paket.
Man öppnar upp och ser tillsin förvåning. -Nej men titta, en imac, kommer den redan, vad fort det gick, och då har man redan motionerat, umgåtts med folk osv och kan med gott samvete sitta framför sin älskade dator dag in o dag ut.

Alternativet är att varje dag, varje timme, minut sekund gå in på tracking sidan o inse -nehe, fortfarande open. för att sen sätta sig i soffan, proppa i sig godis som tröst tills den dan den kommer och man gått upp såpass mycket att man måste byta stol till sitt skrivbord eftersom man inte kommer ner för armstöden och då har man ju inte mage att sitta vid datorn och bli än mer förslappad...

Snacka om O.T. - sorry för ordbajseriet....

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 15:32

Så här står det på min statussida nu:

17 okt Flight Booked Apple Shanghai .
14 okt Data received from supplier Apple Shanghai .
14 okt departed from product source Kuehne & Nagel Shanghai .
14 okt boxes scanned Kuehne & Nagel Shanghai .
14 okt Departed from source Apple Shanghai

O har gjort så sen den 14e... Förstod det som att datorn skulle flygas igår (17e), men det verkar den ju inte ha gjort? Eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 22:09

Hej, fick min iMac G5 17" idag efterr en knapp månads väntan. Beställde extra BT men 1 gig minne köpte jag på inWarehouse.

Allt är frid och fröjd förutom tre saker:

* Fläkten låter som en liten moped på avstånd - som åker riktigt fort. Typ som nån långt borta som pressar sin lilla mped till det yttersta. Tonläget varierar - typ som mopedföraren gasar och bromsar - och det gör det hela irriterande. Har läst om olika fläktljud på nätet och i värsta fall får jag väll beställa en ny fläkt. Helt klart är att den iochmed detta låter mer än min föregående iMac 17" G4.

* Körde en hel del iPhoto och prestandan var inte bättre än min förra iMac. Badbollen dök upp allt som oftast. Det får mig att tro att 10.3.5 inte är riktigt intrimmat ännu. Hoppas på att nästa systemuppgradering ska få min nya iMac G5 att lyfta.

* Beställde iMacen utan Airportkort och satte i ett själv. VARNING! Alla ni som ska göra detta själva. Se till att ni trycker in antennploppen i det lilla Airportkortet längre än vad man tror. Det ska klicka till ordentligt. Till en början satt den bara halvvägs inne, och det resulterade i en väldigt medioker och buggig trådlös koppling.

Det var allt just nu. Trots detta skulle jag inte vilja gå tillbaka till min gamla iMac G4!

Ursprungligen av richard788:

Hej, fick min iMac G5 17" idag efterr en knapp månads väntan. Beställde extra BT men 1 gig minne köpte jag på inWarehouse.

Allt är frid och fröjd förutom tre saker:

* Fläkten låter som en liten moped på avstånd - som åker riktigt fort. Typ som nån långt borta som pressar sin lilla mped till det yttersta. Tonläget varierar - typ som mopedföraren gasar och bromsar - och det gör det hela irriterande. Har läst om olika fläktljud på nätet och i värsta fall får jag väll beställa en ny fläkt. Helt klart är att den iochmed detta låter mer än min föregående iMac 17" G4.

* Körde en hel del iPhoto och prestandan var inte bättre än min förra iMac. Badbollen dök upp allt som oftast. Det får mig att tro att 10.3.5 inte är riktigt intrimmat ännu. Hoppas på att nästa systemuppgradering ska få min nya iMac G5 att lyfta.

* Beställde iMacen utan Airportkort och satte i ett själv. VARNING! Alla ni som ska göra detta själva. Se till att ni trycker in antennploppen i det lilla Airportkortet längre än vad man tror. Det ska klicka till ordentligt. Till en början satt den bara halvvägs inne, och det resulterade i en väldigt medioker och buggig trådlös koppling.

Det var allt just nu. Trots detta skulle jag inte vilja gå tillbaka till min gamla iMac G4!

Vill du inte fotografera lite o lägga upp lite bilder? vore roligt även om det finns många liknande ute

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 11:38
Ursprungligen av smozle:

Vill du inte fotografera lite o lägga upp lite bilder? vore roligt även om det finns många liknande ute

Ska ta några bilder ikväll med min K700 - digitalkameran är på lagning.

Kan tillägga att min (PC) chef på kontoret varit eld och lågor över nya iMac G5 redan innan den anlände och att han efter att ha sett den IRL ska beställa en idag. En annan kille på kontoret som inte visat överdrivet stort macintresse beslutade sig också för att köpa en inom kort. Har mao inte upplevt att en annan Mac har haft samma utstrålning som denna. Bra jobbat Apple!

hm...låter inte kul :rolleyes:

Ursprungligen av richard788:

* Fläkten låter som en liten moped på avstånd - som åker riktigt fort. Typ som nån långt borta som pressar sin lilla mped till det yttersta. Tonläget varierar - typ som mopedföraren gasar och bromsar - och det gör det hela irriterande. Har läst om olika fläktljud på nätet och i värsta fall får jag väll beställa en ny fläkt. Helt klart är att den iochmed detta låter mer än min föregående iMac 17" G4.

Det var allt just nu. Trots detta skulle jag inte vilja gå tillbaka till min gamla iMac G4!

Ursprungligen av richard788:

* Fläkten låter som en liten moped på avstånd - som åker riktigt fort. Typ som nån långt borta som pressar sin lilla mped till det yttersta. Tonläget varierar - typ som mopedföraren gasar och bromsar - och det gör det hela irriterande. Har läst om olika fläktljud på nätet och i värsta fall får jag väll beställa en ny fläkt. Helt klart är att den iochmed detta låter mer än min föregående iMac 17" G4.

Ring Apple! Verkar som en del iMac har felaktigt nätagg, vilket ger ifrån sig sådana ljud. Ring och häör med dem, de kan skicka ett nytt nätagg åt dig.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 14:28
Ursprungligen av richard788:

Hej, fick min iMac G5 17" idag efterr en knapp månads väntan. Beställde extra BT men 1 gig minne köpte jag på inWarehouse.

Allt är frid och fröjd förutom tre saker:

* Fläkten låter som en liten moped på avstånd - som åker riktigt fort. Typ som nån långt borta som pressar sin lilla mped till det yttersta. Tonläget varierar - typ som mopedföraren gasar och bromsar - och det gör det hela irriterande. Har läst om olika fläktljud på nätet och i värsta fall får jag väll beställa en ny fläkt. Helt klart är att den iochmed detta låter mer än min föregående iMac 17" G4.

* Körde en hel del iPhoto och prestandan var inte bättre än min förra iMac. Badbollen dök upp allt som oftast. Det får mig att tro att 10.3.5 inte är riktigt intrimmat ännu. Hoppas på att nästa systemuppgradering ska få min nya iMac G5 att lyfta.

* Beställde iMacen utan Airportkort och satte i ett själv. VARNING! Alla ni som ska göra detta själva. Se till att ni trycker in antennploppen i det lilla Airportkortet längre än vad man tror. Det ska klicka till ordentligt. Till en början satt den bara halvvägs inne, och det resulterade i en väldigt medioker och buggig trådlös koppling.

Det var allt just nu. Trots detta skulle jag inte vilja gå tillbaka till min gamla iMac G4!

1. Det ska du absolut ringa Apple om. Jag väntar fortfarande på min nya iMac (Den är i Nederländerna nu!) och har därför följt med måånga diskussioner på Apples diskussionforum. Summa summarum är att OM den låter mer än gamla iMacen (såvida den inte står i ett överdrivet varmt rum), så är det något fel. Så ring Apple.

2. Det låter väldigt skumt. Barefeats test av nya iMacen visade att just iLife-programmen gick ca dubbelt så snabbt på nya iMacen jämfört med den gamla. Du har kollat att datorn känner igen minnet som sitter i datorn? Så att du verkligen har 1 gig? Testa också att ändra i Systeminställningar>Energiinställningar att sätta processorn till "hög" istället för "automatisk". Det automatiska läget funkar tydligen inte särskilt bra på nya iMacarna.

3. Ok.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 21:11
Ursprungligen av Anders Båth:

2. Det låter väldigt skumt. Barefeats test av nya iMacen visade att just iLife-programmen gick ca dubbelt så snabbt på nya iMacen jämfört med den gamla. Du har kollat att datorn känner igen minnet som sitter i datorn? Så att du verkligen har 1 gig? Testa också att ändra i Systeminställningar>Energiinställningar att sätta processorn till "hög" istället för "automatisk". Det automatiska läget funkar tydligen inte särskilt bra på nya iMacarna.

Ja minnet visas där - 1 Gig. Vikingminne är det dessutom. Jag har provat att höja processorn till hög, men då kommer "mopeden" verkligen igång. Lider mer av ljudet än att det ev kan påverka prestandan.

Visst är datorn snabbare på allt, byta mellan användare tex. Men just iPhoto upplever små frysningar. Lite pinsamt eftersom jag demade datorn för en hårdför PCman och potentiell iMac köpare. Han kommenterade badbollen oroligt. Jag ursäktade att det nog berodde på att operativet inte är riktigt intrimmat.

Ta min Powerbook G4 1.25 Ghz tex. I början hängde den sig när jag höll inne ljusknappen för länge. Det jobbade Apple bort i systemuppgraderingarna sedan dess. Att Powerbooken hänger sig (svart skärm) efter att den vaknat ur sömnläge är inte heller lika vanligt med 10.3.5. Osv.

Senast redigerat 2004-10-21 21:27
  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 20:08

Var förbi Fona här i Köpenhamn idag och de hade exakt den datorn jag väntar på (17" 1,6 Ghz, 256 MB RAM). Iofs har jag beställt till en extra gig, men det från en annan handlare...
I a f, det gjorde en himla skillnad att ställa om processorhastigheten till Hög från Automatisk! På automatisk flöt t ex inte dockan snyggt när man drog musen över den. När jag ställde om till hög så flöt allt på datorn väldigt bra! Tycker det är en miss av Apple att som default ha automatisk, det borde vara hög. Dumt med alla switchers som inte vet om detta och därmed tycker att datorn är slö...

Hurra!!

Fick min imac G5 1.8 768mb 80gb superdrive idag. Beställde den hos Macforum i Torsdags och fick den idag. Har en gammal beställning på Macoteket (2/9) som jag avbeställer i morgon. Den är snygg och snabb!!.....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-21 10:46

Fick nyligt ett mail om att min iMac är försenad från fabrik till senast 25/10..
Tydligen stor efterfrågan.

när beställde du?

Ursprungligen av dkz:

Fick nyligt ett mail om att min iMac är försenad från fabrik till senast 25/10..
Tydligen stor efterfrågan.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-21 10:49

21/9, skulle komma on or before 19/10 först..

hm...en vecka försenad :rolleyes:

Ursprungligen av el gringo:

hm...en vecka försenad :rolleyes:

Konstigt, min imac 20" BTO (mer minne + bluetooth) som beställdes 24/9 fick 'On or before 22/10', skickades idag! En dag tidigare än sista dagen apple angett!

Det kanske bara är tur?

du skall definitivt reklamera datorn hos apple! imac g5 skall inte låta som en moped

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 11:56

Håller med. låter som ett måndagsexemplar. Gud vad tråkigt, hoppas det går fort för dig att byta!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 22:09
Ursprungligen av JonesH:

Håller med. låter som ett måndagsexemplar. Gud vad tråkigt, hoppas det går fort för dig att byta!

Ringde Apple idag och efter en del bökande identifierades elaggregatet som källan till det surrande ljudet. Apple har skickat ett nytt som enkelt ska kunna bytas ut av mig själv. Dock har de fryst kostnaden för näragget på mitt kort tills jag skickat tillbaka det trasiga. De visste inte hur mycket det kostade. Fantastikt hur förlåtande man är som Apple-undersåte!

Insåg också hur enkel iMac är att serva själv, tom under handledning av Apples level 1 support. En intressant strategiskifte som säkert har att göra med Apple Stores i USA där relativt okvalificerad personal ska kunna hjälpa en bara man tar med datorn in till butiken.

Hämtade f ö ett BT Apple tangentbord på inWarehouse idag. iMac G5 kommer helt klart till sin rätt med trådlösa saker! Hoppas det dyker upp en vettig BT mus snart.

Bevaka tråden