Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick midplanet nyss. Ska installera det ikväll och återkommer senare med detaljer.

Instämmer med dig Draags, min 17" är som oskuldsfull bebis, den är så personlig på nåt mystiskt sätt - som esterella mini "bara för mig"
Mitt midplan kommer väl i veckan...
Dom på supporten tog mitt kreditkorts nummer i fall jag inte skickar tillbaka gammla midplanet, men jag tog ut alla pengar från kontot så dom inte drar av 700 DK ändå (som dom gjorde till en av oss här på forumet). Självklart skickar jag mitt tillbaka OM det nya funkar tillfredställande.

Hör av dig så vi andra vet att det funkar...

Ju, en fråga till alla: har nån av er kopplat Imacen till TVn - kan man "surfa från soffan" ?
Är det värt att köpa adaptern och kablar ???

Bildkvalité blir nog bra för filmer, men i övrigt???

Ursprungligen av Flipper 2:

Ju, en fråga till alla: har nån av er kopplat Imacen till TVn - kan man "surfa från soffan" ?
Är det värt att köpa adaptern och kablar ???

Bildkvalité blir nog bra för filmer, men i övrigt???

Duger bara för att se på film, om man kollar på min TV. Vet inte hur det är med dom nya LCD TV?

Det nya midplanet har kommit 5 min sen...nu skall jag börja skruva...då får jag önska mig själv lycka till och hoppas att nästa inloggning på forumet blir med "Enjoy the silence" av Depeche Mode i bakgrunden :)...

Lycka till!

Jag börjar få lite ångest inför mitt midplanebyte ikväll.
Tänk om man slår på datorn och hör det där surret igen...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 20:03

Hur ska man tolka det att det var 5 timmar sen Flipper skulle börja skruva i datorn?

Nu får du svar direkt Daniel:

Det tog lite tid, håll koll på alla skruvar...
OK, hur gick det...det låter mindre (dom på supporten sa att den skall gå upp och ner i varv beroende på belastning, surrandet är kvar, MEN man befinner sig inte "i en vind-tunnel" som innan...altså klart mindre "luft-ljud"

Hm....tog Imacen till köket och kopplade in den i jordat uttag...med nytt midplane surrar den fortfarande...dags att ringa till supporten igen (har bara mobilen - ännu en hundralapp åt helvete)
Dom får väl skicka midplane nr 2.
Man blir snart sugen på att komma överrens med er alla och skriva ett gemensamt brev till Sverker Olofsson på "Plus"...

Jag har läst det förut och läser det nu igen. Apples eMac är snabbare än iMac G5 på en del manövrer. http://www.macintouch.com/perfpack/comparison.html

Jag satte i mitt nya midplane igår och det blev lite bättre men fortfarande är det ett surrljud som jag värgrar att godta. 'Moppeljudet' försvann men jag har ett ständigt surrande som vägrar att försvinna. När jag startade datorn efter att ha skruvat ihop den igen så lät den förjävligt. Ett RIKTIGT högt surr. Jag fick en ingivelse och satte i mitt gamla PSU och då minskade ljudet i volym. Jag körde sendan datorn öppen för att höra var ljudet kommer ifrån den här gången och det verkar vara cpu-fläkten ändå. Om jag pressar ner plasthöljet på den så ändrar ljudet karaktär och jag tycker det borde bara bevis nog för att det härstammar därifrån. Det som är lite konstigt är ju att PSU'n hade inverkan... och ljudet som jag har nu är av samma karaktär som med mitt andra PSU (bara lägre volym) Jag vet inte om jag ska begära ett nytt midplane eller en ny PSU !?!

För att vara riktigt säker på hur en tyst iMac G5 låter så satte jag mig vid den vi har på jobbet och drog igång alla Adobeprogram, iMovie, iDvd samtidigt som jag körde Chess comp. vs comp. Den lät nästan inget! Inget surr, ingen uppvarvning, inga fläktar som blåser sådär hårt som dom gör på min hemma. Man hör en lite ökning i luftflödet bara. Men det är en 20":are och dom kanske inte blir lika varma som 17". Men fattar ni; den varvade inte upp och det blev inte orkan !!

Man kanske skulle lägga några tusingar mellan och skaffa en 20" istället. Hur mycket man än bråkar på Apple så kommer man nog aldrig ifrån orkanen. Surret går säkert få bort men faktum är att den blir varmare för att den är mindre.

det är nog inte helt orimligt...har en 20" och den är väldigt tyst. men - kör jag mycket cpu-intensivt då varvar den upp rejält...och verkar inte vilja gå ner i varv på ett tag heller. så länge jag bara surfar och skriver och annat smått...så är den mkt tyst.

Ursprungligen av daniel_side:

Man kanske skulle lägga några tusingar mellan och skaffa en 20" istället. Hur mycket man än bråkar på Apple så kommer man nog aldrig ifrån orkanen. Surret går säkert få bort men faktum är att den blir varmare för att den är mindre.

Ursprungligen av el gringo:

det är nog inte helt orimligt...har en 20" och den är väldigt tyst. men - kör jag mycket cpu-intensivt då varvar den upp rejält...och verkar inte vilja gå ner i varv på ett tag heller. så länge jag bara surfar och skriver och annat smått...så är den mkt tyst.

Du tycker kanske att den varvar upp rejält men om jag jämför min 17" mot 20" så är det en sån stor skillnad så man blir rädd. Det låter som när ett flygplan varvar upp inför take-off och så låter fan inte 20"aren på jobbet (inställd på 'högsta' cpu förresten).

Min låter precis som din Daniel, ljudek kommer från CPU-fläkten...undrar om man kan ringa till support och be dom skicka bara fläkten så få vi se hur det går...
"Take-off" är nog helt rätt beskrivning...ska ringa supporten nu, direkt

Ja du Flipper... lycka till. Jag ringde nyss och fick prata med en engelskspråkig herre som direkt sa att jag måste lämna in den till auktoriserad Apple-service vilket i mitt fall blir 20 mil härifrån.
Inga nya reservdelar alltså och inget snack om att hör av sig når en fix är färdig.

Jag bor i Gbg...är det Apple Store som är auktoriserad eller...

Dessa är auktoriserade service providers i Göteborg.

FÖRENINGSGATAN 31
41127 GÖTEBORG
Telefon: 031-721 31 00
Fax: 031-721 31 01
http://www.macforum.se

FABRIKSGATAN 10
41250 GÖTEBORG
Telefon: 031-7035600
Fax: 031-7035601
http://www.trifolium.se

LÅNGEDRAGSVÄGEN 48
426 71 VÄSTRA FRÖLUNDA
Telefon: 031-726 4300
Fax: 031-726 43 01
http://www.macsupport.se

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 11:08
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Dessa är auktoriserade service providers i Göteborg.

FÖRENINGSGATAN 31
41127 GÖTEBORG
Telefon: 031-721 31 00
Fax: 031-721 31 01
http://www.macforum.se

FABRIKSGATAN 10
41250 GÖTEBORG
Telefon: 031-7035600
Fax: 031-7035601
http://www.trifolium.se

LÅNGEDRAGSVÄGEN 48
426 71 VÄSTRA FRÖLUNDA
Telefon: 031-726 4300
Fax: 031-726 43 01
http://www.macsupport.se

Du är även välkommen till det 4:e auktoriserade servicestället. Det äldsta dessutom:

GAMLESTADSVÄGEN 14
415 02 GÖTEBORG
Telefon: 031-337 09 00
Fax: 031-337 09 29
http://www.sosdata.se

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-17 13:13
Ursprungligen av Schuckert:

Du är även välkommen till det 4:e auktoriserade servicestället. Det äldsta dessutom:

GAMLESTADSVÄGEN 14
415 02 GÖTEBORG
Telefon: 031-337 09 00
Fax: 031-337 09 29
http://www.sosdata.se

Vete honken om ni är de älsta i Göteborg, Trifolium startade 1/9-1988.

(jag var med och skruvade ihop kontoret...... och var Mac tekniker där mellan 1988-2000)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 20:32
Ursprungligen av MikaelF:

Vete honken om ni är de älsta i Göteborg, Trifolium startade 1/9-1988.

(jag var med och skruvade ihop kontoret...... och var Mac tekniker där mellan 1988-2000)

Vi startade ursprungligen 1982, men hette då Tryckeri- och Datakonsulter. Ny delägare och namnbyte 1994.
Låg inte trifolium i Alingsås ursprungligen?

Är det fritt fram att välja Service provider eller? Jag blev av Apple hänvisad till Pocab i Östersund men dom var inte längre auktoriserade så dom hänvisade i sin tur till Office i Sundsvall. När jag ringde Office och frågade så hade dom än så länge inte reparerat någon iMac G5 med missljud. Ska man kanske ringa runt och höra vilka som har erfarenhet av problemet? Vad tycker ni?

Förrsten... det är väl gratis va? Macforum t.ex skriver att dom tar 850 spänn i timmen.

Du kan välja vilken du vill. Bara det är en auktoriserad service provider. Det kan du se på apple hemsida om dom är.
Dom reparerar inget missljud på en iMac G5 eftersom dom inte vet vad felet är. Om du lämnar in datorn så gör dom bara en koll på datorn, och ser om det är något fel på den som dom kan laga.
Om Apple har sagt åt dig att upsöka en service provider så kostar det inget.

Var ska du lämna in din Flipper? Vi kanske borde välja samma ställe...

jag fick inte nån besked att jag skall lämn a det på service stället, jag snackar med supporten nu... men det blir V. Frölunda om det blir aktuellt... här är mitt nr så hörs vi 0739-233 773

nu blev jag tillsagd att lämna in den på service, det blir MacSupport i Västtra Frölunda...dom ska testköra ihop med andra Imacar och se om dom kan byta bara CPU-fläkten...jag tror
jag skall ditt nu direkt och se vad dom säger...

Har kollat lite på olika internationella forum...alla klagar på CPU-fläkten, det verkar vara stor problem både i Europa och Australien, men det är bara några få i USA...Apples policy är att inte byta datorn utan att den är servad 3 gånger, sen kan man byta den...ok, konsumentköpslagen säger väl likadant..men blir nya datorn helt felfri?

Jag kommer nog att skicka min till Lanmaster i Stockholm. Jag ringde runt lite och hörde om dom stött på problemet förrut och det hade Lanmaster gjort. Är det någon som har dålig erfarenheter av det företaget så hojta gärna till nu innan jag skickar min annars så underbara dator.

Fan, vilken separationsångest jag har... jag vill verkligen inte skicka den. Kommer säkert inte att få den före jul.

Senast redigerat 2004-12-15 16:46
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-15 17:25

Puuh..
Beställde äntligen ett nytt midplane idag.
Dansken jag hade ett mycket trevligt samtal med tidigare har vägrat svara mitt mail så jag ringde och snackade med en svensk och en norrman (med humor! första gången jag hör skratt på Apples support!) och fick mycket snabbt och smidigt löfte om att ett nytt midplane ska dimpa ner på fredag, senast måndag.

Nu återstår att se om det är till någon hjälp..

Någon förändring i hur fläktarna beter sig med 10.3.7-uppdateringen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-16 21:51
Ursprungligen av Kristian B:

Någon förändring i hur fläktarna beter sig med 10.3.7-uppdateringen?

Ingen skillnad alls på min 17-tummare. Den låter fortfarande som en hårfön med ett biljud av jetmotor. Personen som jag talade med på Apple Support kunde höra genom telefonen att den inte lät normal, så jag väntar just nu på ett nytt midplane liksom så många andra har gjort. Hjälper inte det så vet jag inte vad jag gör. Ser ut som en mikrovågsugn gör den också.

Varför gav jag mig in i detta när jag har en iMac G4 som fungerar helt problemfritt och är så ergonomiskt perfekt?

Bevaka tråden