Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hoppas att dom trixar med fläktregleringen i kommande OS-uppdateringar. Jag körde Hardware Test igår och så jävligt har jag aldrig hört en dator låta. Det gick knappt att höra TV'n. Jag kan aldrig tänka mig att iMac blir sååå varm att det behövs en vindstyrka jämförbar med en byggfläkt för att kyla den.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 16:15

daniel> När man kör Hardware Test går det på max, och som du tror, det kommer fläktarna aldrig göra oavsett hur mycket man belastar datorn.

Jag pratade med en kille på Lanmaster idag och han berättade också det, att i Hardware Test finns det inget som kan kontrollera fläktarna. Inte så lätt för en switcher att veta Jag funderar på att skicka min iMac på service efter jul istället. Det borde inte vara något problem va? Att man skickar någon vecka efter att ha pratat med supporten om det? Det är ju fortfarande inom de 90 första dagarna.

Jag är så trött på dett amed min imac nu, jag började skruva upp hela datorn, för att byta midplanet. Det må vara rätt smidigt fast jag blev mer o mer förbannad över att jag ska behöva skruva o dra i kablar pga ett fel som inte jag har åstadkommit. I en av sladdarna som satt vid hårddisken så lossnade ett av stiften när jag lossade det.... kul sen när jag kom till en sista skruv så fick jag inte upp den, där tog det slut, är så j-kla förbannad så ord knappt räcker till. Nu är datorn ihop skruvad igen, och de får allt ta och fixa den åt mig, men enligt Apple ska JAG ta mig till ett service ställe... kanske ok om man bor på fastlandet men inte om man bor på gotland, alltså på en ö - resan upp till sthlm fram o tillbaka med bil går på över 1000:- typ. och sen måste jag ändå komma upp igen o hämta den.

Nej jag är (ord saknas) på Apple - framförallt eftersom detta är en så bra dator.

Ursprungligen av draags:

Jag är så trött på dett amed min imac nu, jag började skruva upp hela datorn, för att byta midplanet. Det må vara rätt smidigt fast jag blev mer o mer förbannad över att jag ska behöva skruva o dra i kablar pga ett fel som inte jag har åstadkommit. I en av sladdarna som satt vid hårddisken så lossnade ett av stiften när jag lossade det.... kul sen när jag kom till en sista skruv så fick jag inte upp den, där tog det slut, är så j-kla förbannad så ord knappt räcker till. Nu är datorn ihop skruvad igen, och de får allt ta och fixa den åt mig, men enligt Apple ska JAG ta mig till ett service ställe... kanske ok om man bor på fastlandet men inte om man bor på gotland, alltså på en ö - resan upp till sthlm fram o tillbaka med bil går på över 1000:- typ. och sen måste jag ändå komma upp igen o hämta den.

Nej jag är (ord saknas) på Apple - framförallt eftersom detta är en så bra dator.

Begär att de ska skicka ett bud som hämtar den och skickar den till Holland för reparation. Det hade jag gjort.

/M

  • Medlem
  • 2004-12-17 00:28
Ursprungligen av draags:

Jag är så trött på dett amed min imac nu, jag började skruva upp hela datorn, för att byta midplanet. Det må vara rätt smidigt fast jag blev mer o mer förbannad över att jag ska behöva skruva o dra i kablar pga ett fel som inte jag har åstadkommit. I en av sladdarna som satt vid hårddisken så lossnade ett av stiften när jag lossade det.... kul sen när jag kom till en sista skruv så fick jag inte upp den, där tog det slut, är så j-kla förbannad så ord knappt räcker till. Nu är datorn ihop skruvad igen, och de får allt ta och fixa den åt mig, men enligt Apple ska JAG ta mig till ett service ställe... kanske ok om man bor på fastlandet men inte om man bor på gotland, alltså på en ö - resan upp till sthlm fram o tillbaka med bil går på över 1000:- typ. och sen måste jag ändå komma upp igen o hämta den.

Nej jag är (ord saknas) på Apple - framförallt eftersom detta är en så bra dator.

Kontakta konsumentverket för att se vad som gäller. Från vad jag läser här

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1340&lngArticleId=133

så kan apple inte tvinga dig att ta datorn till Stockholm. Det finns exempel i andra forum av människor som har fått nya maskiner.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 12:09
Ursprungligen av capu:

Kontakta konsumentverket för att se vad som gäller. Från vad jag läser här
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1340&lngArticleId=133
så kan apple inte tvinga dig att ta datorn till Stockholm. Det finns exempel i andra forum av människor som har fått nya maskiner.

Dom kan tvinga en att lämna den där man köpt den, men man måste inte lämna den personligen...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-17 01:05

Har kikat runt lite på Apples egna diskussionsforum och det verkar som om Apple i vissa fall förklarat moppen med att det är fel på "fan bearings". Tydligen skall det vara fixat i nyare midplanes.
Sedan var det någon som kom med tipset att installera om OSX, vilket skulle kunna hjälpa. Det fungerar inte för mig då det var det första jag gjorde när jag fått den lilla skönheten, men vissa har tydligen fått bort moppen så.

Får väl se om det ligger sanning i det där med nya midplanes när mitt kommer..

Jag skulle behöva lite råd med det här midplane-bytet...

Jag lämnade in iMacen den 8 december till en auktoriserad serviceprovider, i felbeskrivningen skrev de att den "låter illa". Det hela är beräknat klart den 22 december. Men när jag pratade med dom på telefon sa de att de kan vara färdigt någon dag innan eller efter, det kan alltså i värsta fall betyda i mellandagarna vilket i så fall är en oacceptabelt lång tid.

Så frågan är om jag bara ska traska dit och hämta ut datorn idag och ringa Apple så att jag kan byta midplanen själv. Jag vet ju att det är det som behöver göras medan de på servicestället kommer att utföra en felsökning. Sen kan jag ju fortfarande arbeta med datorn om jag har den hemma och väntar på en ny midplane.

Jag har nu pratat med Apple, med en trevlig men bestämd ton berättade jag att de allt får fixa att den blir åtgärdad, först sa han att jag skulle ta den till ett service ställe, alltså i sthlm, jag berättade då vart jag bor och vad det innebär, han försvann för säkert en 15 minuter, kanske han kollade i en kartbok vart gotland ligger. När han kom tillbaka så skulle Lanmaster fixa den. Alltså Apple står för kostnaden. Lan Master ringde och då frågade jag hur lång tid det skulle ta, enligt dem skulle det gå på högst en vecka, jag är tveksam, ialla fall nu vid jul, men enligt dem så är detta högprioritet från Apple sa dom.

Så Kristian du borde kanske ringa Apple och säga det, kanske de kan snabba upp det hela.

Tack för tipset draags. Hur som helst så ringde jag Apple nyss och bad om ett midplane. Så nu har jag två lösningar på samma gång. Om servicestället inte blir färdiga nästa vecka så hämtar jag ut datorn och byter midplanen själv, om de hinner blir färdiga men det inte hjälper så kan jag ju testa byta till det midplane som Apple skickat. Och om servicen hinner bli färdig nästa vecka och det har hjälpt så kan jag skicka tillbaka Apples midplane. Låter det krångligt?

Nu har vi fått en ny iMac G5 på 20 tum på redigering.
Den är på prov för att se om den skulle duga till att användas professionellt för redigering av sidor.
I går satt jag nästan en hel kväll med den och jobbade.
Enligt mig har den för liten skärm för att vara tillfredsställande.
Alla texter i paletter t.ex. blir så små, att det är svårt att läsa vad det står i dem.
Jag tror inte att ens de som har bra syn skulle vilja arbeta med den åtta timmar i sträck och producera tidningssidor!

Just den burken som jag pulade med hade bara 768 Mb minne, men den rullade på rätt bra ändå.

Det är en oerhört bra dator, samt extremt tyst, när de har skickat ett ex som är okej, alltså.

Utseendet har man inte så mycket tid att fundera på när man ångar på, men visst är den snygg också.

Men i ärlighetens namn har den en aning för liten bildskärm för att redigera med.
Jämfört med 23 tummaren som vi har så är det en himla stor skillnad ändå. Men då tål det att tänkas att hela iMacen kostar mindre än bara 23 tums bildskärm!

hade iMac funnits med 23" hade jag köpt den...nu har jag en 20" och är övernöjd...

men som du säger...så är det fantastiskt att man får en 20" TFT, 1.8 Ghz G5, 160 HD, 256 MB ram, tangentbord, mus etc etc för samma pris som en 23" Cinema display!

Ursprungligen av pick-me-up:

Men i ärlighetens namn har den en aning för liten bildskärm för att redigera med.
Jämfört med 23 tummaren som vi har så är det en himla stor skillnad ändå. Men då tål det att tänkas att hela iMacen kostar mindre än bara 23 tums bildskärm!

Draags: Har du skickar din dator till Lanmaster än? Jag ska skicka min dit också men jag tror jag gör det efter jul istället. Det skulle vara intressant att veta om dom har lyckats fixa din.

Och Flipper, hur gick det med din iMac?

Vet ej..ännu, MacSupport i Frölunda ska titta på den denna veckan, trist att det kan bli så med oss som har nyss switchat, men det gäller att inte ge upp...
I alla fall, efter 3 veckor med mac, kan ingen övertala mig att köpa en win-burk längre, och det är jag j...igt glad för

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 15:06

Hr nu haft min iMac20 i ca två veckor. Den har givetvis moppeljudet. Men nu har den även ett rödaktigt streck uppifrån och ner. Tvärs över hela skärmen! Nu har jag kört hardwaretest och startat om den ett antal ggr, men inget hjälper. Kan det bero på Screenspanning-cracket som jag installerat? Kan man ta bort screen-spanning utan att det syns?

Idag fick jag tillbaka min iMac G5 17 från servicestället, efter att de bytt midplanet. Och datorn blev faktiskt en del tystare, den låter ungefär på samma sätt som tidigare med inte alls lika starkt. Så jag är ganska nöjd, men ännu ett snäpp tystare och en jämnare gång skulle varit ännu mer uppskattat. På eftermiddagen fick jag även ett midplane från Apple som jag beställde förra veckan, givetvis har jag testat med det också och det blir nog detta midplane som jag behåller. Det lät ungefär som det första.

Sen märkte jag att fläkten blir lite tystare om jag kör med läget automatiskt, så var det inte med mitt första midplane. Så jag kommer nog inte att köra på högsta längre, vid vanlig använding är ljudet viktigare.

Jag fick min i torsdags, var borta i helgen, och startade den igår kväll...dom bytte midplanet och tyckte att det låter mindre...visst, den går inte upp och ner i varv så mycket, det låter mindre...men det är bara och vänta och varva den på högsta...det låter inget fläkt ljud, bara det högfrekventa ljudet ....få se om några dagar om det blir sämre...

...börjar snart tro att det är det normala ljudet...man vet inte vad man skall tro längre...

Ursprungligen av Flipper 2:

...börjar snart tro att det är det normala ljudet...man vet inte vad man skall tro längre...

Jag ska skicka iväg min till Lanmaster om några dagar och jag hoppas att dom kan fixa till den. Men enligt vad man läst på Apple's supportforum så finns det ingen fix på problemet än. Visst, dom kan byta midplane 40 gånger tills man får en som är någorlunda tyst men det finns ju ingen garanti för att problemet inte uppstår senare. Det var ju någon på det här forumet som fick problemet först efter två månader.

Ring Apple och felanmäl igen. Då kanske du får ett nytt midplane när dom äntligen får tummen ur och designar en ny tyst cpu-fläkt.

Eller kan man inte felanmäla när en serviceprovider sagt att den är ok?

hmm...visst kan man ringa igen, det är massa folk som har PowerMacar med g5 som klagar att dom låter också.....det är global uppvarmning

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-28 10:12
Ursprungligen av Flipper 2:

hmm...visst kan man ringa igen, det är massa folk som har PowerMacar med g5 som klagar att dom låter också.....det är global uppvarmning

Jag fick en iMac 17tum i julklapp, kan bara säga en sak: Fantastisk!
Ångrar inte en sekund att jag har bytt från pc!

lycka till....gå i systeminställningar och strömmsparare, välj alternativ och sätt processor på högsta istället för automatisk.
Surfa sen till Aftonbladet.se och öppna 4-5 länkar i varsit fönster....och lyssna på din nya bebis...hör av dig om det låter illa i vänstra nedre delen av skärmen (där sitter processor-fläkten, där är felet)

Grattis, inte heller jag ångrar en millisekund...:)

...eller kör Chess, new game/computer vs computer och lyssna på ditt nya modellflygplan

Ska sticka till kullander nu och köpa en 20".. men dee har inte en 20" men inbyggd bt modul i lager så alternativet är en d-link eller vänta och jag hatar att vänta..... vad tycker ni jag ska göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-30 13:38
Ursprungligen av Stoffen:

Ska sticka till kullander nu och köpa en 20".. men dee har inte en 20" men inbyggd bt modul i lager så alternativet är en d-link eller vänta och jag hatar att vänta..... vad tycker ni jag ska göra?

Köp nu. Det är viktigt att tillfredställa sitt akuta köpbegär då får man mer glädje än att tröstlöst vänta i evigheter...

GOTT NYTT mac år allihopa.

Ja nu sitter jag här med världens underbaraste dator!!!! wohoo!

Gott Nytt ÅR!!!!

grattis stoffen så det blev 20"'aren ändå vad säger mamma och pappa

jo det var pappas idé att ha 20"aren efter som jag ska se tv på den sen m.m.. men de tycker den är skit cool annars! den är underbar!!

asså skulle imacen vara knäpptyst? och ni som har moppe ljudet låter det jätte högt eller bara lite sådär brus?

Bevaka tråden