Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag ringde jag till Apple och frågade om jag har rätt till ny dator, hur skall jag skicka min dator till dom och vem står för frakten:

Efter 25 minuter väntan svarade en av svensktalande tekniker och sa att dom skall skicka en ny dator till mig, men att jag måste först faxa mitt kvitto så dom kan beställa en ny dator. På min fråga om jag kan uppgradera istället och köpa en 20" Imac, samt betala mellanskillnaden - fick jag direkt ett nej, utan jag skall få en helt ny 17". Jag skulle själv skicka min dator till Apple Sverige och betala frakten. På frågan om dom har mycket problem med 20" Imacen, visste han ingenting alls och kunde inte svara riktigt på min fråga !?!

På eftermiddag ringde jag "020"-nummret (Apple's kundservice) och frågade om Apple's adress i Sverige, samt berättade att jag skall skicka tillbaka datorn och få en ny, blev hon på kundtjänsten mycket...mycket förvånad och sa att så går det inte alls, utan att dom ska komma och hämta datorn som vanligt, och att det är inte jag som skall stå för frakten. Hon visste inte adressen till Apple Sverige, och kopplade mig tillbaka till teknisk support.
Efter 15 minuter svarade en svensk, tog mitt case-nummer och frågade mig vem är det som lovade att jag skall få ersättnings dator, samt kopplade mig till en engelsk talande tekniker som sa att det inte stämmer riktigt, att han skall snacka med sina medarbetare och fråga vem av dom har lovat mig en ny dator, samt att han skall ringa mig om några minuter....självklart ringde han inte!

Frågor som snurrar i huvudet är : Sitter Apple's kundtjänst i Bora Bora så dom inte vet Apple's adress i Sverige, hur mycket och hur många samtal måste man ringa igen, hur mycket tiger teknisk support om 20" Imacen's moppedljud, hur mycket samarbete finns på ett kontor med några teknisk-kunnande-så- kallade-tekniker och vad ska hända efter mitt samtal med konsumentverket imorgon?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-25 20:15

Ja sälja går ju bra men ta hand om konsekvenserna därav är bevisligen inte lika proriterat eller i varje fall väl fungerande. Svagt är bara förnamnet.

Ursprungligen av Flipper 2:

Idag ringde jag till Apple och frågade om jag har rätt till ny dator, hur skall jag skicka min dator till dom och vem står för frakten:

Efter 25 minuter väntan svarade en av svensktalande tekniker och sa att dom skall skicka en ny dator till mig, men att jag måste först faxa mitt kvitto så dom kan beställa en ny dator. På min fråga om jag kan uppgradera istället och köpa en 20" Imac, samt betala mellanskillnaden - fick jag direkt ett nej, utan jag skall få en helt ny 17". Jag skulle själv skicka min dator till Apple Sverige och betala frakten. På frågan om dom har mycket problem med 20" Imacen, visste han ingenting alls och kunde inte svara riktigt på min fråga !?!

På eftermiddag ringde jag "020"-nummret (Apple's kundservice) och frågade om Apple's adress i Sverige, samt berättade att jag skall skicka tillbaka datorn och få en ny, blev hon på kundtjänsten mycket...mycket förvånad och sa att så går det inte alls, utan att dom ska komma och hämta datorn som vanligt, och att det är inte jag som skall stå för frakten. Hon visste inte adressen till Apple Sverige, och kopplade mig tillbaka till teknisk support.
Efter 15 minuter svarade en svensk, tog mitt case-nummer och frågade mig vem är det som lovade att jag skall få ersättnings dator, samt kopplade mig till en engelsk talande tekniker som sa att det inte stämmer riktigt, att han skall snacka med sina medarbetare och fråga vem av dom har lovat mig en ny dator, samt att han skall ringa mig om några minuter....självklart ringde han inte!

Frågor som snurrar i huvudet är : Sitter Apple's kundtjänst i Bora Bora så dom inte vet Apple's adress i Sverige, hur mycket och hur många samtal måste man ringa igen, hur mycket tiger teknisk support om 20" Imacen's moppedljud, hur mycket samarbete finns på ett kontor med några teknisk-kunnande-så- kallade-tekniker och vad ska hända efter mitt samtal med konsumentverket imorgon?

Välkommen till Apples policy och verkligheten.
Jag hade samma problem med min PowerMac Dual 2.0 att man fick olika svar beroende vem man pratar med. De har noll koll på vad de andra avdelningarna gör fast all sitter på Irland och i samma byggnad på Cork. Kom ihåg att skriva ner namn och telenr på den du pratar med, för annars slutar det med att du sitter med mängder av olika svar. Klokare av det blir du inte!

Det som förvånar mig att Apple policy inte är ensamt utan även Dell har samma snurriga policy som Apple, har jag fått höra. Det verkar vara en amerikansk policy som är väldigt snurrig.

Ursprungligen av Hunter78:

Välkommen till Apples policy och verkligheten.
Jag hade samma problem med min PowerMac Dual 2.0 att man fick olika svar beroende vem man pratar med. De har noll koll på vad de andra avdelningarna gör fast all sitter på Irland och i samma byggnad på Cork. Kom ihåg att skriva ner namn och telenr på den du pratar med, för annars slutar det med att du sitter med mängder av olika svar. Klokare av det blir du inte!

Det som förvånar mig att Apple policy inte är ensamt utan även Dell har samma snurriga policy som Apple, har jag fått höra. Det verkar vara en amerikansk policy som är väldigt snurrig.

Känns som en lite amerikansk grej, förvirra kunden tills de inte vill tjafsa mer. Fick den uppfattningen när jag hade att göra med gateways support en gång i tiden. även de satt på Irland, och hade noll koll om vad som gällde.

Själv har jag nog haft tur, men den kontakten jag haft med Apples suppport är enbart positiv.

flipper 2: ledsen å dina vägnar! har också fått intrycket att det är "rörigt" när man ringer till apple. jag beställde en ibook och en ipod innan jul och skickade in en kupong som skall ge mig 2000 kronor tillbaks. skall bli kul och se om det händer...och om inte...hur jag skall driva "processen"

Ursprungligen av el gringo:

flipper 2: ledsen å dina vägnar! har också fått intrycket att det är "rörigt" när man ringer till apple. jag beställde en ibook och en ipod innan jul och skickade in en kupong som skall ge mig 2000 kronor tillbaks. skall bli kul och se om det händer...och om inte...hur jag skall driva "processen"

.Jag hoppas för din skull att du har något bildbevis på kupong annars är det nog hopplöst att försöka få igen de där 2000 Kr. Speciellt om Apple kommer att säga att de inte har fått någon kupong från dig.

då kommer jag kölhala apple sverige!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 23:23

Skit trist att höra att Apple är så snurriga, jag själv har bara bra erfarenheter, när jag ringde dom om en grej så såg han direkt via det tel jag ringde ifrån vad jag hade för grejer, eftersom jag hade reggat dom på nätet på det numret, fick hjälp direkt..
Men det känns som många företag har oklara regler när det kommer till garanti och fabriksfel. Jag köpte en ny Cheva Tahoe för en herrejösses massa dyra pengar får ett par år sedan och hade en massa problem med den, första året så var den på verkstan 5-6 gånger för samma fel, och eftersom dom inte kunde laga den så sa jag att jag inte ville betala för en bil som jag inte kunde använda, vilket dom inte tyckte var lika självklart. Och jag fick olika information varje gång jag pratade med dom, ena dagen så skulle jag få en ny, andra dagen så skulle jag inte.. Cheva fixade tillslut hit någon specialist som lyckades laga den,, men att det ska vara så jä..la svårt, dom skulle ha tagit tillbaka bilen efter tredje försöket och gett mig en ny, nästa gång blir det ingen cheva även om jag råkade ut för ett måndags ex..

Nada problemas är det enda man vill höra när ens grejer inte rockar..

/F

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 12:27

Apples support och sätt att hantera problem har alltid varit föremål för diskussion...med all rätt. Det konstiga är att varje gång nåt sånt här händer så lägger de locket på. Med tanke på att amerikanska universitet slänger ur sig högvis med böcker om krishantering och PR m.m så tycker man ju att det är konstigt att amerikanska företag beter sig så här.

Nåväl, nu till trådens ämne.

Fick min iMac 17" 1,8Ghz 1Gb RAM för cirka två veckor sen och tänkte avlägga rapport.

Jag förstår vad folk menar med moppeljudet. När jag drar igång Garageband så hör man hur moppen sticker iväg och kör en repa längs gatan Men sen ligger ljudet kvar på en viss nivå vilket gör att jag inte störs av det nämnvärt...iallafall inte nu längre...blev lite orolig första gången. Jag har märkt att om jag kör automatisk processorhastighet när jag inte kör Garageband så är datorn faktiskt ganska tyst....ljudnivån ligger iallafall kvar i samma läge och ändras inte.

Såååå.....jag känner mig ganska nöjd.....och hoppas nu att det inte inträffar några konstigheter efter ett tag som det har gjort för vissa här.

Senast redigerat 2005-01-26 13:07

Min iMac 20" 1 GB ram, 250 GB har varit mycket tyst och varvar enbart upp efter konstant och massiv användande av många program samtidigt. Men - på senare tid har jag börjat märka ett mycket svagt - syrse-surrande ljud...låter som det sitter en syrsa med munkavel inna i burken...när datorna har arbetat hårt i många timmar alltså. detta ljudet finns inte de första 6 timmarna - men står den på och arbetar i +12 - 24 timmar och mer då framkommer detta ljud.

inget som "stör" dock. har jag musik på i inbyggda högtalarna hör man det inte alls.

Det syrs-ljudet har jag på min iMac G4, när den blivit varm. Kommer fram då den arbetar mot nätverket, funderar på om det har något med nätverkskortet att göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 14:45
Ursprungligen av Leftrustle:

Det syrs-ljudet har jag på min iMac G4, när den blivit varm. Kommer fram då den arbetar mot nätverket, funderar på om det har något med nätverkskortet att göra.

Köp hem en låda öl ech lite skiftnycklar så fixar vi det

Edit: Släggor är ju oxå alltid bra att ha hemma, och sprit!

Jag försökte häva köpet på iMacen och hänvisade till konsumentköplagen... men eftersom jag köpt min dator genom vårt företag så gäller inte konsumentköplagen (??) enligt återförsäljaren. Vad tror ni om det?

nä - konsumentköplagen gäller inte på företagsköp - men företag har också rättigheter - vet dock inte hur dessa ser ut - på rak arm.

Ursprungligen av daniel_side:

Jag försökte häva köpet på iMacen och hänvisade till konsumentköplagen... men eftersom jag köpt min dator genom vårt företag så gäller inte konsumentköplagen (??) enligt återförsäljaren. Vad tror ni om det?

Jag väntar på midplane nummer 3. Den här gången är det tydligen en fläkt som glappar. Hörs lite då och då men egentligen inte särskilt störande. Men det är ganska lugnt, jag har fått in rutin på att byta midplanes. Mycket bättre än att behöva lämna in den igen och vänta tre veckor.

Enligt supporten ska problemen med fläktarna vara lösta i alla nya midplanes, så det ska inte finnas någon risk för den som köper en iMac G5 av nyare produktion.

Johan, det där låter inte som "moppeljudet", iallafall inte det som min iMac hade från början. För det ljudet fanns alltid där, mer eller mindre. När jag drog igång några program kunde jag inte koncentrera mig på något alls. Det var ren njutning att sätta datorn i vila...

Ursprungligen av Kristian B:

Enligt supporten ska problemen med fläktarna vara lösta i alla nya midplanes, så det ska inte finnas någon risk för den som köper en iMac G5 av nyare produktion.

Det var ju en underbar nyhet om det stämmer! Vilken instans av supporten var det som sa det? Level 2 eller dom knasbollarna som svarar först?

Ursprungligen av daniel_side:

Det var ju en underbar nyhet om det stämmer! Vilken instans av supporten var det som sa det? Level 2 eller dom knasbollarna som svarar först?

Först fick jag prata med en norska och jag fick gissa mig till det mesta hon sa. När hon började prata om F14 visste jag att hon var ute och cyklade eftersom det ju har med ett helt annat ljud att göra.

Efter några minuter kopplades jag vidare, den här gången till en schysst snubbe som kunde svenska och som hade mycket bättre koll på läget. Det var han som sa att felen är åtgärdade.

Ursprungligen av Kristian B:

Först fick jag prata med en norska och jag fick gissa mig till det mesta hon sa. När hon började prata om F14 visste jag att hon var ute och cyklade eftersom det ju har med ett helt annat ljud att göra.

Efter några minuter kopplades jag vidare, den här gången till en schysst snubbe som kunde svenska och som hade mycket bättre koll på läget. Det var han som sa att felen är åtgärdade.

Hittade nyss ett inlägg på Apples forum där det an snubbe tydligen fått tyst på sin dator med ett nytt midplane. kolla här

Det gäller väl bara att få dom att skicka ett sprillans nytt så man inte får den tidigare versionen eller ett lagat.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-28 16:02
Ursprungligen av daniel_side:

Hittade nyss ett inlägg på Apples forum där det an snubbe tydligen fått tyst på sin dator med ett nytt midplane. kolla här

Det gäller väl bara att få dom att skicka ett sprillans nytt så man inte får den tidigare versionen eller ett lagat.

Yeah!
Får hoppas att mitt midplane som jag beställde i onsdags är är av den nya, tysta sorten då!

helt sjukt att det skall behöva vara såhär!
Jag har haft en hel del macar och kan säga överlag så har det nog varit ett o annat på varje mac varit bristande kvalité.
För de priser vi betalar borde man också få en högre kvalité jämfört med adnra produkter! Men i ärlighetens namn så är nog inte Apple bättre vad gäller kvalité än ngt annat företag.

Skall ju sälja av allt nu i min studio och köpa ngn billigare mac men jag fasar över att köpa ngt nytt med tanke på att det med STOR sannolikhet kommer vara ngt fel på den.

Skall man behöva känna så ?

jag har haft powermac dual G5, powerbook 12", ibook 12" och nu en iMac G5 20" och det har inte varit något fel på dessa...

min powermac dual 1.42 windtunnel lät i och för sig mycket...en viktig sak är nog att akta sig för första generationen av nya produkter. ex. powerbook G5 generation 1 - när den nu kommer - skall man nog vänta med att köpa tills man kan "lyssna och känna" på.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 13:47

Jag har aldrig haft några problem med kvalitén på mina Macar, och menar inte att det är "kvalitéts"-fel på min iMac G5 heller. "moppe"-ljudet (överdriven beskrivning om man bara läser det och inte hört det själv) är inget jag stör mig på direkt, utan har vant mig vid det.
Men det är klart, om Apple nu har fixat problemet vill jag ju såklart ha ett helt tyst midplane!

Det är 'la bästa att vänta och se - när dom fixar problemet, beställer jag nytt midplane (nr:4) direkt...orkar inte ringa och klaga i evigheter...

Många av knasbollarna som svarar först har säkert inte jobbat där så länge och många har säkert ingen Mac-erfarenhet alls. Så var det när jag jobbade där och det har säkert inte förändrats. Folk stannar i snitt ett år där för att det är så drygt så det blir många "nybörjare" som sitter vid telefonerna hela tiden, för att ersätta de som tröttnat och sagt upp sig.

Sen finns det en del duktigt folk på Irland också ska ni veta, men det är nog inte alltid man får tala med dom.

Jag kan fortfarande inte begripa att Apple har problem med ljudnivån på sina datorer. Jag trodde detta var ett minne blott. De gör ju både hårdvaran och mjukvaran och bla bla bla.
Men, men. Man upphör ju aldrig att förvånas...

Hur startar man iMacen utan case? Är det bara trycka in de två kontakterna eller?

Ursprungligen av Kristian B:

Hur startar man iMacen utan case? Är det bara trycka in de två kontakterna eller?

Inte trycka in men du kan sätta en skruvmejsel eller något så den nuddar båda kontakterna. Det finns ett annat sätt att starta den också tror jag. Jag såg en bild någonstans som visade en annan knapp som man kunde använda för att starta den utan case.

Ursprungligen av daniel_side:

Inte trycka in men du kan sätta en skruvmejsel eller något så den nuddar båda kontakterna. Det finns ett annat sätt att starta den också tror jag. Jag såg en bild någonstans som visade en annan knapp som man kunde använda för att starta den utan case.

Tack, hittade det ingenstans. Idag kom UPS med mitt tredje midplane (andra som jag byter själv), två dagar efter att jag ringde Apple. Hittills låter det tyst och fint, kanske till och med lite mindre fläktuppvarvning än med det förra.

Jaha, det hjälpte tydligen inte att byta midplane. Det går fortfarande höra ett lätt hack då och då från en fläkt. Midplanen är utesluten (misstänkte en glappande fläkt). Kan det vara power supply som är skyldig?

Mitt förra midplane (det med trasig powerlampa) hackade till då och då. En gång varannan timme kankse. Mitt nuvarande beter sig inte så och inte heller dom jag hade innan. Så jag antar att det är midplanerelaterat... Lite surt att det är lite lotteri det där med midplanebytet. Men ditt nya är ingen moppe alltså?

Ursprungligen av daniel_side:

Mitt förra midplane (det med trasig powerlampa) hackade till då och då. En gång varannan timme kankse. Mitt nuvarande beter sig inte så och inte heller dom jag hade innan. Så jag antar att det är midplanerelaterat... Lite surt att det är lite lotteri det där med midplanebytet. Men ditt nya är ingen moppe alltså?

Det midplane jag bytte nyss började inte hacka förrän efter en vecka. Det som jag satte i nu verkar också ha samma ljud, men kanske inte lika tydligt. Så det är fel att dra slutsatsen att det är power supply som orsakar det?

Daniel, låter det så här: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=64034&highlight=imac

Moppeljudet tror jag är helt löst numera. Alla tre midplanes jag har stoppat in i datorn har varit tysta.

Bevaka tråden