Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anders Båth:

Det skickas med UPS. och en ny power supply hjälper INTE mot moppeljudet, har själv testat byta. Jag väntar fortfarande på att Apple ska höra av sig om en lösning.

Anders har du provat din iMac vid olika strömuttag? Eller kanske med ett billigt nätfilter. Jag förutsätter att du alltid har haft den jordansluten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-08 16:26

Har också mopedljudet men jag väntar tills efter jul att byta in den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 21:18

Hittade detta på Macintouch sida:
"Bill Bradford may have put his finger on at least one iMac G5 noise problem:
I've had my iMac G5 (17", 1.8Ghz, SuperDrive) for almost a month now. Due to my ambient "computer room" noise, I never noticed any problems with the iMac (which replaced my quite noisy "Wind Tunnel" MDD 867 G4). After reading some of your Reader Reports concerning system noise, I turned off all of my other systems and had a listen. Sure enough, that's quite an annoying whine.
. I took the back of the iMac off, and noticed that the CPU fan vent cover (below the CPU, the part with the metal "bar" across it) had a tiny bit of "play" - it would move or rattle when I tapped it with a finger.
. I taped a piece of an old nylon backpack strap on top of it to eliminate any clearance with the back cover that would allow movement, put the back cover on, and fired everything back up. The whine is COMPLETELY gone - all I hear now is normal fan noise, and no whine at all. Even the "100% CPU" full-fans-on noise is much quieter.
. Looks like this is a problem that Apple can possibly solve by application of some pieces of sticky-back rubber, or other padding material (as someone else mentioned, furniture leg pads would be perfect).
. Otherwise, this system is perfect. No brightness problems, and not a single dead pixel on the screen."
Kanske kan va nåt?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 21:45

Kan du ge länken till den sidan där det stod?

Jag testade att öppna datorn, och ja, kanske var den delen lite lös. Visste dock inte hur jag skulle försöka få fast den, och hade inget bra hemma. Testade att bända o försöka få den att lägga sig i nåt annat läge, men om den stannade så vet jag ej. I a f är ljudet kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 22:25
Ursprungligen av Anders Båth:

Kan du ge länken till den sidan där det stod?

http://www.macintouch.com/imacg5.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-08 23:05

Tråkigt att höra om alla ljud problem med era iMac G5 or.

Då behåller jag nog min heltysta CUBE G4 ett bra tag tills nästa generation G5 burkar kommer.

Låter som barnsjukdomar i stora stora lass.

SKÄRPNING APPLE. Jag skäms för er räkning. jag lider med alla som tvingas ringa er sk.. support som i mångt och mycket liknar ett stort dyrt skämt !

Nej . Lämna tillbaks era iMacar tillsammans och slå på alla djungel trummor som finns.

Fy va trist att höra och läsa om detta....

Olja på [ljud]vågorna

Läste nedanstående på Apple Discussions-siten:
All sätt är bra utom de dåliga, heter det...

hi there,

in a german forum i found an interesting solution for the fan noise issue of a g5 20".

the user dismounted the cpu fan. than he removed the label of the fan on the bottom side wich protects the bearing of the fan. he put some oil on this bearing reassambled the fan and ... had a silent imac g5 20".

may be it is worth a try (at least for courageous users

Jag provade att tejpa fast den delen. Ljudet är kvar. Provade att lägga ett isoleringsmaterial mellan den och ytterhöljet och ljudet är fortfarande kvar. Vad jag förstår av hans beskrivning så har han ett vanligt ryggsäcks-nylonband mellan delen och ytterhöljet. Jag provade iofs med ett annat material. Det kanske måste vara från en ryggsäck?

Apple borde ha bättre koll på vad de släpper ut på marknaden, de förlorar pengar och vi tid. Hursomhelst, citatet nedan stämmer bra in på hur min iMac betedde sig:

This 17" iMacG5 fans aren't too bad in overall volume, but there's a somewhat annoying overtone pitch. As the machine has aged (just one month), it has become more prominent.

A fan always speeds up whenever I merely hold the mouse down -- browsing application menus or for contextual menus -- but in the past would quit while I'm reading or thinking, just as I most value quiet. Now, since the 10.3.6 upgrade, the fan never stops.

Jag öppnade min iMac nyss och slog på stömmen för att lokalisera moppeljudet. Det är ju CPU-fläkten som för ett sånt oväsen... Det går ju inte att göra ett skit åt det heller eftersom den sitter under det där plasthöljet. Det är väl bara att invänta nya PSU'n som Apple ska skicka, skicka tillbaka det och sen tjata till sig ett nytt midplane. Anders Båth, hur var det? Fick du ett nytt midplane eller sa dom bara att dom ska återkomma när dom har en fix?

Hm, jag skall prova göra något åt detta idag, blir det succè får ni veta på eftermiddag !

Jag borde få ett nytt midplane idag eller imorgon...

Ljdet på min imac är konstant, den är aldrig tyst.

Jag undrar om man ska ringa och vara förbannad. Saken är ju den att detta antagligen är ett konstruktionsfel och det borde vara inom ramen för konsumentverkets 6 månader alltså att Apple måste kunna bevisa att det inte är deras fel. Jag ska ringa till konsumentverket idag och höra.

Jag vill ha en tyst imac, det var det jag antog jag skulle få enligt Apple. Fast byter man maskin så kan man ge sig fasiken på att skärmen har döda pixlar....

Bara en fråga, någon av er med problem som mätt upp ljudnivån? Vore intressant att se vart det ligger.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 15:27
Ursprungligen av daniel_side:

Jag öppnade min iMac nyss och slog på stömmen för att lokalisera moppeljudet. Det är ju CPU-fläkten som för ett sånt oväsen... Det går ju inte att göra ett skit åt det heller eftersom den sitter under det där plasthöljet. Det är väl bara att invänta nya PSU'n som Apple ska skicka, skicka tillbaka det och sen tjata till sig ett nytt midplane. Anders Båth, hur var det? Fick du ett nytt midplane eller sa dom bara att dom ska återkomma när dom har en fix?

De sa att de skulle kontakta mig när de hade en lösning på det, och när jag frågade om midplane sa de att det tydligen inte alltid hjälper.

Ursprungligen av Leftrustle:

Bara en fråga, någon av er med problem som mätt upp ljudnivån? Vore intressant att se vart det ligger.

Problemet är ju inte själva volymen på det, då den är ganska låg. Datorn är ju alltså ganska tyst volymmässigt sätt, men det är den höga frekvensen på surret som gör det jobbigt. Och att det hela tiden ändrar frekvens beroende på vad datorn gör.

Ni som säger att ni inte ska köpa någon iMac för än ljudet är borta förstår jag inte. Får ni en iMac som ni tycker låter så kontakta bara Apple så löser dom det. Eller köp en direkt i affären och dra igång den där, och är det fel på den så är det bara att lämna tillbaka den direkt.
Jag har själv ett oljud, men jag är säker på att Apple löser det. Om dom inte gör det så lämnar jag bara tillbaka den.
Så köp en iMac, och är ni inte nöjda med den så är det bara att lämna tillbaka den.

Visst kan jag förstå om ni tycker det är jobbigt att ni först måste vänta en vecka på att få den levererad och senare behöva skicka tillbaka den. Jag tror inte detta är ett stort problem med iMacarna. I så fall hade vi hört om det mycket mer på andra sidor. Här på 99mac så är det väll 10 personer som har kommenterat sitt oljud.

Så jag hoppas ni beställer och att ni får en tyst en. Även om ni inte får det så tror jag ni får svårt att lämna ifrån er den.

Sitter nu och skriver på min allra första Mac. iMac 20".
Har väl haft datorn igång i ca 15 minuter o jösses vilket lättinstallerat system!
Hittade Dells trådlösa router på en halv sekund och den bråkade inte med mig ett smack!
Hittills hör jag, peppar peppar, "ingenting" från min dator, men mopedljudet är kanske något som uppdagas efter ett tags använande?
Förstår inte mycket hittills av OS'et så räkna med en hel del frågor framöver!

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Här på 99mac så är det väll 10 personer som har kommenterat sitt oljud.

Visst, men det intressanta vore ju hur många på forumet (som är aktiva) som inte har problemet.

Jocke08: sätt processorn på högsta och dra igång alla program du har. Gå in på någon webbsida också med många gif-animationer. Aftonbladet t.ex.

Min dator var knäpptyst första timmarna, även fast jag ställt processorinställningen på 'högsta'. Det blev värre dag 2 och nu irriterar jag mig som fan på det där ljudet. Jag har fått mitt nya PSU idag och frågan är om jag ens ska prova att montera in det....

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 16:44

Jocke> kom ihåg att ställa om processorinställningen till högsta, den står från början på automatisk. Det gör en väldigt skillnad i upplevelsen av datorn tycker jag. Har du moppeljudet borde du nog redan hört det, så det är väl bara att gratta i s f!

Hej där,
Fläkten under processorn rör sig 1-1.5 mm upp och ner när man tar i metall-skenan.
Jag har tejpat en bit svamp på locket, som ska tvinga fläkten neråt när man skruvar ihop datorn...det hjälpte inte.
Ok, nästa försök var att tvinga fläkten uppåt och hålla den i denna position med en tändsticka som satt mellan fläkten och högtalaren...nix, same shit.
Finns det en processorfläkt? - då är det den som spökar, eller denna fläkten under processorn som rör vid eget hölje mens den snurrar. Ska ringa till Apple ikväll och säga att jag är "me´i gänget".
Det är bara att sätta processorn på Automatisk och hoppas att dom hittar en lösning snabbt.

Ni som fick nya PSU hör av er, hjälper det eller ej...

Fråga: kan man starta datorn utan locket???
Har provat några gånger men startknappen tycks få ström bara i kontakt med locket...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-09 20:12
Ursprungligen av Flipper 2:

Fråga: kan man starta datorn utan locket???
Har provat några gånger men startknappen tycks få ström bara i kontakt med locket...

Det finns 2 små grå knappar inte så långt från Airport hållaren (20"), tryck på dom så startar den.

  • Medlem
  • 2004-12-09 22:17

vet inte om det här kan hjälpa någon, det är ett sätt att minska ljudet i 20" modellen. Fungerar rätt
bra. Mattorna kostar 200kr i Sverige. Beskrivningen är på franska men det räcker med att titta på bilderna. Man kan kontrollera med Temperature Monitor att temperaturen inte stiger.

inlägg #344 sidan 18
http://forums.macgeneration.com/vbulletin/showthread.php?t=76566&page=18&pp=20

inlägg # 15
http://forum.macbidouille.com/index.php?showtopic=96579

har provat, hände ingenting...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-09 20:39

Den skall starta! har du i strömsladden??

Jag ringde Applesupporten och innan jag ens satt i PSU'n och sa att det inte funkade. Dom ska skicka ett nytt midplane så jag får prova med det istället. Jag frågade om jag skulle skicka tillbaka den nya eller gamla PSU'n och dom ville att jag skulle behålla den nya i. Jag har satt in det nya nu och som väntat så är ljudet kvar. Ljudet är konstant numera. För några dagar sedan hörde jag det inte om datorn nyss kommit ur vila eller varit avstängd. Nu har jag ett irriterande grundljud som blir värre med belastningen.

När jag öppnade PSU-kartongen (efter samtalet) hittade jag ett papper där det stod att den nya delen ska "...kasseras enligt lokala förordningar. Du behöver inte skicka tilbaka de utbytta delarna till Apple"

Hoppas dom inte drar pengar från mitt konto nu då. Han som skickade det sa att om dom inte fick tillbaka den gamla delen inom 10 dagar så skulle dom dra pengar.

Flipper: Du kan också starta den genom att kortsluta de två metallpiggarna som sitter där powerknappen sitter när du har bakstycket på.

Mkt fläktljud

Har haft min Imac G5 17" i någon vecka nu. Jämfört med den Imac Globe jag har på jobbet märks fläkten av betydligt mer. Jag har inte något "moppeljud", men en fläkt är i gång nästan jämt, även om datorn knappt jobbar alls. Ska det vara så? Då är det ju helt fel att kalla det för en tyst dator. Härlig dator för övrigt, men oljudet tar ner intrycket en hel del.

Uppskattat med alternativa lösningar (typ mattor), men det är Apple som ska fixa det här, inte vi... Jag kommer vara i kontakt med Apple tills jag har en tyst dator på skrivbordet. Eller åtminstone en som inte låter som den ska lyfta när som helst.

Förresten, ni som har tysta iMacar, är fläkten alltid igång? Varvar fäkten ofta upp och ner?

Skit i mattor....vi har köpt en 20.000kr dator och den skall funka...garantin gäller..det är bara att tjata på Apple mer och mer, det är design-fel i massproduktion...dom får fan fixa nya

Ursprungligen av Flipper 2:

Skit i mattor....vi har köpt en 20.000kr dator och den skall funka...garantin gäller..det är bara att tjata på Apple mer och mer, det är design-fel i massproduktion...dom får fan fixa nya

Instämmer, tänker inte stoppa in en enda sak utan den ska fungera, jag fick igår midplanet så jag ska ta o fixa det så fort som möjligt.

Ursprungligen av draags:

Instämmer, tänker inte stoppa in en enda sak utan den ska fungera, jag fick igår midplanet så jag ska ta o fixa det så fort som möjligt.

Hör av dig hur det gick.

Bevaka tråden