Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 10:27

Ni som har beställt era iMacar via Apple Store. Hur lång har leveranstiden varit? Vet att de skriver 2-3 veckor, stämmer det?

när jag beställde var det 3-4 veckor och den kom på dagen 3 veckor efter beställning/betalning. nu står det 2-3 veckor vilket borde betyda tidigast 2 veckor senast 3 veckor. beställer du en "standardbeställning" så kan det gå snabbare. bygger du din egen så måste den byggas i fabrik = längre leveranstid.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 16:11
Ursprungligen av el gringo:

när jag beställde var det 3-4 veckor och den kom på dagen 3 veckor efter beställning/betalning. nu står det 2-3 veckor vilket borde betyda tidigast 2 veckor senast 3 veckor. beställer du en "standardbeställning" så kan det gå snabbare. bygger du din egen så måste den byggas i fabrik = längre leveranstid.

jag har i och för sig beställt burkar tidigare som jag "customizat" och då har jag fått dem tidigare.
har inte läst hela tråden så förlåt om jag missuppfattat nåt.

jo - instämmer - men som jag skrev så "kan det gå snabbare"...ingen garanti dock

jag specialbeställer nästan alltid och det går relativt fort ändå...och jag misstänker att det har med att göra att jag beställer via mecenat...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 10:09

låååg lev tid

Ursprungligen av el gringo:

jo - instämmer - men som jag skrev så "kan det gå snabbare"...ingen garanti dock

jag specialbeställer nästan alltid och det går relativt fort ändå...och jag misstänker att det har med att göra att jag beställer via mecenat...

jag har själv beställt en custom imac g5 20, beställde den den 6:e okt och den skulle ta 3- 4 veckor att komma, den lämmnade fabriken den 18:e och det är det ända som framgår av lev.meddelandet.. så den kan fortfa vara i asien vad jag vet. Kan inte hålla med på något sätt om att det är snabb leverans, men allt är ju relativt..

Jag har nu fått min iMac 17" och den har givetvis det där 'moppeljudet'. Vi beställde samtidigt en 20" och det är helt tyst sånär som på ett vindsus när man belastar den. Båda datorerna är ställda i högsta processorläget och 17"-aren börjar vina och ha sig så fort man drar muspekaren över dockan. Jäkligt irriterande att min första mac blev det här måndagexemplaret... Är det någon som genom midplane-/aggregatbyte fått but på det här problemet? Är det någon mening att ens ringa och få nya delar skickade till sig?

En annan fråga också; kan jag ringa Applesupporten även fast jag köpt min dator hos Redagruppen?

Tråkigt att höra för dig, verkligen. Ja du borde kunna ringa Apple.

Jag väntar fortfarande på att Apple ska höra av sig för att berätta vad de ska göra åt problemet.

Jag kan bara säga att min imac 20" numera aldrig är tyst förutom när den sätts i vila. På det planet måste jag säga att jag är riktigt besviken.

Ang. gui hastigheten i macen så stör jag mig aldrig på det, och precis som Cyrion säger så finns funktioner såsom Exposé som får arbetet att flyta på otroligt snabbt och smidigt.

  • Medlem
  • 2004-12-01 12:07

Returnerade min imac 20 (1GB) för några dagar sen pga den alldeles för höga ljudniván. Jag använde den endast för att surfa, maila, chatta och lyssna på musik och inte ens detta klarade den av utan att låta som en överansträngd moped. Åndrade processorhastighet till Reduced för att bli av med mopedens accelerationer när jag surfade in i visa webbsidor men den allmäna ljudnivån var ändå för hög för min smak. När jag lyssnade på itunes på medel-låg volym hördes det för mycket fläkt (jag har Soundsticks).

Apple bad mig ta datorn till en ASP. Tog den till Inlife på Sveavägen. I den miljön var datorn naturligtvis helt tyst. Så jag valde att returnera den, ville inte behöva bråka med Apple. Lättare att returnera och beställa nytt. Jag är inte säkert på att det var något fel på min dator- provade den på mitt kontor och där var den hyfsat tyst (iallafall medan en kopiator stod och tröskade 20 meter längre bort).

Ingenjörerna i USA skulle ha fått en inspelning av mitt mopedljud men Apple Care Sverige lyckades glömma att skicka iväg den i över en vecka. Väldigt oprofessionell service.:mad:

Dessutom verkar det som om nya midplanes inte förändrar mycket.

Så nu är jag tillbaka med min helt tysta powerbook. Jag är inte helt övertygat att det är en så bra idé att i en dator främst konstruerad för hemmabruk ha fläktar som hamnar i ansiktshöjd. Sitter i centrala Stockholm så det är ändå inte helt tyst i min lägenhet.

Utesluter inte att köpa en ny om de börjar lyckas fixa de defekta macarna

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 12:02

Jag har fortfarande moppeljudet, att byta powersupply hjälpte inte (som jag visste, men det ville inte apple tro på). Apple sa till mig för någon vecka sen eller två när jag bad de skicka ett nytt midplane att det inte var säkert att det hjälpte, och att de har tekniker som arbetar på problemet just nu. När de kommer fram till vad som är felet ska de höra av sig. Så riung apple du också o säg att du har problemet.

Ja, jag ska ringa Apple och be att få ett nytt midplane. Hoppas bara att jag slipper det till synes onödiga nätaggregatsbytet bara. Dom borde iofs vid det här laget fattat att det inte är det som är problemet. Jag läste nyss ett inlägg på Apples egna diskussionsforum om en kille som fick bort missljudet när han fick sitt nya midplane. Men samtidigt så finns det flera inlägg där det berättas att det inte gjorde någon skillnad...

Jag har lagt upp lite bilder på min nya iMac G5 här:

http://homepage.mac.com/pontus66/iMac/PhotoAlbum12.html

Tack o lov har jag inget moppeljud i min.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-02 12:01

Det finns en Blåtands iMac 20" på invaruhus. Mkt dyrare men snabbt får man den. Får min på måndag!!!!!!!! Jobbets iof... Men jag får ha den

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-06 15:13

Jaha. Bara att konstatera. Jag har moppeljudet i min splittnya 20". Vad göra? Nåt nytt på moppeljudsfronten?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 15:48

same same but differnet

Ursprungligen av c5j:

Jaha. Bara att konstatera. Jag har moppeljudet i min splittnya 20". Vad göra? Nåt nytt på moppeljudsfronten?

har gjort det (obligatoriaska) power supp bytet och väntar nu på ett nytt midplane,, har 1 död pixel också men det täcks inte av Apples PixelPolicy.. tuff start som ny macanvändare. Apple har dock lovat att alla
nya komponeneter som skickas ut är testade.

:rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-06 15:54
Ursprungligen av killemall:

har gjort det (obligatoriaska) power supp bytet och väntar nu på ett nytt midplane,, har 1 död pixel också men det täcks inte av Apples PixelPolicy.. tuff start som ny macanvändare. Apple har dock lovat att alla
nya komponeneter som skickas ut är testade.

:rolleyes:

Är det svårt att byta dessa grejorna? Midplane osv...

Ursprungligen av killemall:

har gjort det (obligatoriaska) power supp bytet och väntar nu på ett nytt midplane,, har 1 död pixel också men det täcks inte av Apples PixelPolicy.. tuff start som ny macanvändare. Apple har dock lovat att alla
nya komponeneter som skickas ut är testade.

:rolleyes:

Jag ska ringa tillbaka till Apple-supporten ikväll (dom hade ingen som kunde ta hand om det här problemet i lördags) och hoppas att dom inte skickar mig ett Power supply... Fast det kanske är ett obligatoriskt steg som dom måste göra först.

Upplever du också att surret kommer från nedre vänstra delen? Till vänster om äpplet?

Ja det är verkligen surt för oss nya macanvändare... Fast å andra sidan så sitter jag hellre vid ett surrande OSX än ett knäpptyst Windows.

F-n, jag känner hur jag sakta börjar förvandlas till en sån där otäck mactaliban

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-07 09:15

Antingen har jag huxflux blivit döv (el. dövare) eller så försvann större delen av moppeljudet efter jag körde Apple Hardware Test (Fullständig). Klart mindre är det nu iaf. Förut var det inte så högt (dB) men ganska högfrekvent vilket gjorde att det störde även när man lyssnade på musik. Nu hörs det fortfarande men i lägre dB. Men efter ett tag så kommer det mer och mer. Det måste ju vara nån slags fläkt har jag kommit fram till.

Jag avvaktar och följer tråden och hoppas att Apple plockar fram en enkel lösning på problemet. F.ö är den heeeeeelt underbar. Skärmen är attans bra och sparkade mina 19"TFTs ända tillbaka till skolbänken på stenåldern. 1 GB RAM är att rekommendera.

Senast redigerat 2004-12-07 09:29
  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 14:54
Ursprungligen av c5j:

Antingen har jag huxflux blivit döv (el. dövare) eller så försvann större delen av moppeljudet efter jag körde Apple Hardware Test (Fullständig).

Det ska jag testa!

Samtalet till Apple slutade, som väntat, med att dom ska skicka ett nytt powersupply. Båda gångerna jag ringt har jag haft det tvivelaktiga nöjet att prata med norrmän vilket resulterar i att jag sitter halva samtalet och frågar 'vad sa du?'. Är det en mixad skandinavsik support eller vad är det frågan om?

Beställde en iMac 17" väldigt sent på torsdagskvällen (2 dec). När jag kommer hem från skolan nästa dag har den redan skickats och är till och med i Holland. På lördag kommer den till Malmö och ligger där tills måndag då den levereras, och jag får den klockan 10.30 Otroligt snabb leverans tycker jag.

iMacen är helt underbar... inga döda pixlar, helt tyst och fantastiskt snygg

Det var verkligen snabbt! Själv fick jag vänta 5 veckor på min. Helt tyst? Grattis! Men har du ställt in processorhastigheten på 'högsta' och öppnat en massa tungdrivna program? När jag gör det på iMacen hemma så kommer moppeljudet direkt. 20"aren på jobbet däremot är helt tyst.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 13:53

Nu är jag ganska förbannad.
Förutom att Apple fortfarande inte lyckats komma fram till vad som orsakar moppeljudet (jävligt dåligt, med tanke på att de haft flera månader på sig) så såg jag nu på kontoutdraget att de dragit pengar för powersupplyn som jag SKICKADE TILLBAKA! Då de klantade sig vid utlevereringen av den så ringde jag och sa till dem att de skulle tänka på att inte dra pengar lika snabbt (10 dar) som är deras standard. Okey sa dem, men inte faan hjälpte det. De har en dag efter betalat in pengar igen, men inte hela summan! De drog 700, men betalade bara tillbaka 625 DK. Visst, pengarna spelar väl ingen roll i sig, men jag tycker det är för JÄVLA dåligt av dem! Och jag tänker verkligen inte ringa de igen, är så j...a trött på deras kassa kundsupport! Förlåt för alla svordomar, men jag är verkligen verkligen trött på Apples sätt att hantera kunder just nu.

Ursprungligen av Anders Båth:

Nu är jag ganska förbannad.
Förutom att Apple fortfarande inte lyckats komma fram till vad som orsakar moppeljudet (jävligt dåligt, med tanke på att de haft flera månader på sig) så såg jag nu på kontoutdraget att de dragit pengar för powersupplyn som jag SKICKADE TILLBAKA! Då de klantade sig vid utlevereringen av den så ringde jag och sa till dem att de skulle tänka på att inte dra pengar lika snabbt (10 dar) som är deras standard. Okey sa dem, men inte faan hjälpte det. De har en dag efter betalat in pengar igen, men inte hela summan! De drog 700, men betalade bara tillbaka 625 DK. Visst, pengarna spelar väl ingen roll i sig, men jag tycker det är för JÄVLA dåligt av dem! Och jag tänker verkligen inte ringa de igen, är så j...a trött på deras kassa kundsupport! Förlåt för alla svordomar, men jag är verkligen verkligen trött på Apples sätt att hantera kunder just nu.

Får jag lov att vara med i din kör? Eftersom jag är som dig också lika förbannad över att Apple supporten är så kass. Man fick en power supply, bytte ut den, skickade den tillbaka - ringde upp Apple igen eftersom det inte hjälpte, spelade in en fil, mailade, väntade en vecka - inget svar - ringde upp, personen som jag sökte var sjuk, men han skulle enligt Apple återkomma med problemet när han var tillbaka, en vecka senare - idag ringer jag upp eftersom ingen hört av sig. Jag frågar angående ljudfilen som jag skickat, inget svar om den utan nu ska de skicka en midplane, hmm ok - har det fungerat för någon????

Häromdan var jag inne på min internetbank, en summa kring 800:- var dragen som jag inte vet vem som dragit, kanske Apple.
Jag frågade Apple om vad som skulle hända om det nu inte skulle fungera med midplanen. Ja då skulle jag få ta den till sthlm - kul för mig som bor på Gotland, alltså jag ska åka en jäkla båt för att få datorn fixad, och vad kostar inte det mig. Om jag hade haft Apple care så hade de stått för kostnaden för att skicka den, men va fasen, har jag ingen garanti på burken - ett år iallafall.

På ett sätt skulle det vara skönare att skicka iväg hela datorn, få den fixad och sen få den tillbaka istället för detta, jag är inte så förtjust över att behöva öppna upp datorn, skruva o dona, det var lixom en av anledningarna till att köpa en imac...

Ursprungligen av draags:

Får jag lov att vara med i din kör? Eftersom jag är som dig också lika förbannad över att Apple supporten är så kass. Man fick en power supply, bytte ut den, skickade den tillbaka - ringde upp Apple igen eftersom det inte hjälpte, spelade in en fil, mailade, väntade en vecka - inget svar - ringde upp, personen som jag sökte var sjuk, men han skulle enligt Apple återkomma med problemet när han var tillbaka, en vecka senare - idag ringer jag upp eftersom ingen hört av sig. Jag frågar angående ljudfilen som jag skickat, inget svar om den utan nu ska de skicka en midplane, hmm ok - har det fungerat för någon????

Häromdan var jag inne på min internetbank, en summa kring 800:- var dragen som jag inte vet vem som dragit, kanske Apple.
Jag frågade Apple om vad som skulle hända om det nu inte skulle fungera med midplanen. Ja då skulle jag få ta den till sthlm - kul för mig som bor på Gotland, alltså jag ska åka en jäkla båt för att få datorn fixad, och vad kostar inte det mig. Om jag hade haft Apple care så hade de stått för kostnaden för att skicka den, men va fasen, har jag ingen garanti på burken - ett år iallafall.

På ett sätt skulle det vara skönare att skicka iväg hela datorn, få den fixad och sen få den tillbaka istället för detta, jag är inte så förtjust över att behöva öppna upp datorn, skruva o dona, det var lixom en av anledningarna till att köpa en imac...

tycker synd om dig, med det är Apple

  • Medlem
  • 2004-12-07 18:26
Ursprungligen av draags:

Om jag hade haft Apple care så hade de stått för kostnaden för att skicka den, men va fasen, har jag ingen garanti på burken - ett år iallafall.
.

Jag hade Apple Care och blev ändå väldigt dåligt behandlad. Jag trodde inte Apple Care ger fördelar första året. Jag skulle vänta med att ta båten, har fortfarande inte sett många som har fixat moppedljudet, de flesta misslyckas med det. Följer 2 franska forums och där har inte en enda lyckats.

Jag fick en känsla av att Apple ville att jag skulle ta datorn till en butik bara så att mina 2 veckors returrätt skulle försvinna. Butiken ifråga sa att dem inte kände till någon fix.

Alldeles för bullersam iMac G5!

Vi hade en kort stund på redaktionen en iMac G5, men den väsnades så in i "h-vete", att våran it-tekniker var tvungen att stänga av den.

Låter alla iMacar som den här, så kommer jag ALDRIG att skaffa mig en sån!!!
Man skulle bli ett nervvrak om man var tvungen att lyssna åbäket åtta timmar i sträck fem dagar i veckan!!

Den må vara annars vara hur bra som helst, men någon redigeringsverktyg kan den aldrig bli om den låter så mycket!!
Dessutom harr den en aning för liten skärm att kunna användas i professionell produktion av tidningssidor, tycker jag.

En av de kortaste tester som jag har varit med om, faktiskt. Fast det var inte jag som höll i spakarna, men var tvungen att "lyssna".

just packat upp min iMac 17"... wow häftig skärm.. snabb, tyst så här långt inget att anmärka på ...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 14:53

Tänkte bara tillägga att jag tänkte att jag kunde testa att chatta med nån på apple (ny grej de har på sin support-sida), men har nu stått i kö en timme utan att fått chatta med nån. Fantastiskt Apple.

  • Medlem
  • 2004-12-07 19:12
Ursprungligen av Anders Båth:

Tänkte bara tillägga att jag tänkte att jag kunde testa att chatta med nån på apple (ny grej de har på sin support-sida), men har nu stått i kö en timme utan att fått chatta med nån. Fantastiskt Apple.

Jag fick chatta nästan på en gång, väntade inte ens en minut. Men när jag skulle vidare till en produkt specialist tog det slut. Efter en låååååång väntan fick jag höra att han inte kunde hjälpa mig med mitt problem eftersom jag inte var i USA. Call Apple Care in your country.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-07 17:17

testade det där med Hardware Test.. Tycker inte att det blev någon skillnad, möjligen att ljudet fick en lite mildare karaktär. Dock kan jag konstatera att fläktarna fick sig en REJÄL omgång! Det gick upp på typ Ultra-Max när jag startade upp från skivan. Fan jag kunde ha dammsugit och haft svårt att höra dammsugaren!

Bevaka tråden