Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så här låter min fläkt, inspelad med den inbyggda micen i sound studio med uppdragen gain.

Ursprungligen av draags:

Så här låter min fläkt, inspelad med den inbyggda micen i sound studio med uppdragen gain.

Glömde filen

Om du har ork och lust får du gärna ta bilder av monteringen. Vore intressant att se.

någon som har orkat lyssna på mitt fläktljud o kan säga nått.

Själv känner jag nog att det är helt ok nu. Plus att jag verkligen stortrivs med skärmen, BT t-bordet och faktiskt till o med enknappsmusen när man slipper kablar.

Jag är mycket nöjd.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-04 13:26
Ursprungligen av draags:

någon som har orkat lyssna på mitt fläktljud o kan säga nått.

Själv känner jag nog att det är helt ok nu. Plus att jag verkligen stortrivs med skärmen, BT t-bordet och faktiskt till o med enknappsmusen när man slipper kablar.

Jag är mycket nöjd.

Kan inte öppna din ljud fil i något program. Namnet fla&#77 säger ju inte vilket filformat det är

Ursprungligen av Kentor:

Kan inte öppna din ljud fil i något program. Namnet fla&#77 säger ju inte vilket filformat det är

jag antar att det ska stå fläkt men att nått hänt - men filen ska vara en itunes ljudfil och borde kunna gå o öppna där.

hm...jag är lite osäker på musen...tycker det är skönare med tvåknapp och scroll-hjul :rolleyes: fast det ser ju snyggare ut med "allt vitt"

testade min med 256 MB ram...och den kändes rapp med det. skall stoppa in 2x512 idag...

min är för övrigt väldigt tyst! låter som en tyst extern hårddisk utan fläkt...typ

Ursprungligen av el gringo:

hm...jag är lite osäker på musen...tycker det är skönare med tvåknapp och scroll-hjul :rolleyes: fast det ser ju snyggare ut med "allt vitt"

testade min med 256 MB ram...och den kändes rapp med det. skall stoppa in 2x512 idag...

min är för övrigt väldigt tyst! låter som en tyst extern hårddisk utan fläkt...typ

vilken modell har du?

Jo jag föredrar också två knapps o scrollhjul men gillar att det är trådlöst.

Nu har jag fått en katt inne i burken, ligger fläkten o skaver eller vad?

jag har 20" 1.8 Ghz med 250 GB hårddisk. det kanske är 160 GB hårddisken som e kass?

Ursprungligen av draags:

vilken modell har du?

Jo jag föredrar också två knapps o scrollhjul men gillar att det är trådlöst.

Jag har 160GBaren och ett ganska svagt moppeliknande ljud. Dock har jag bara ägt bullrande PC-burkar sen tidigare så jag tycker ju att imacen är riktigt tyst, egentligen.
Men lyssnar man efter "moppeljudet" hörs det ganska tydligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 20:47
Ursprungligen av Viklund:

Jag har 160GBaren och ett ganska svagt moppeliknande ljud.
Men lyssnar man efter "moppeljudet" hörs det ganska tydligt.

Precis så upplever jag det också. Väntar en ny power supply som Apple tror ska hjälpa, men jag vet att jag kan skicka tillbaka den och be om ett nytt midplane. Ringde Apple om det idag, men de sa att jag skulle testa denna del innan de kan skicka mig en ny del. Dock levererar UPS på riktigt dåliga tider, och man kan inte avtala nån direkt tid, så jag får vänta tills nästa torsdag med att få den (då har jag sagt att de kan komma för jag är ledig hela dagen).

hårddiskar låter ju VÄLDIGt olika...jag har en 5400 RPM 300 GB maxtor som rasslar/rosslar medan en hitachi 7200 RPM 160 GB är knäpptyst

ingen som kan höra om jag har ett "moppeljud"

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 18:13
Ursprungligen av draags:

ingen som kan höra om jag har ett "moppeljud"

Tycker mer det låter som om du fått in en liten nattfjäril i datorn…
(knyttet då alltså )

Ursprungligen av Pär:

Tycker mer det låter som om du fått in en liten nattfjäril i datorn…
(knyttet då alltså )

haha jo det kanske inte är nån fara med ljudet, så länge som min fw lacie disk surrar så hör jag inte imacen.

Någon därute som har en Lacie d2 disk och en imac som kan säga om ni tycker en sådan låter mycket eller lite?

jag körde en extern firewire hårddisk (speedmania) igår (utan fläkt) och den låter aningen mer än iMac'en. lite skillnad i ljudet i och för sig...

men...så länge iMac'en inte låter mer än en extern hårddisk utan fläkt så kan man nog inte klaga på att den är fööör ljudlig

Ursprungligen av draags:

haha jo det kanske inte är nån fara med ljudet, så länge som min fw lacie disk surrar så hör jag inte imacen.

Någon därute som har en Lacie d2 disk och en imac som kan säga om ni tycker en sådan låter mycket eller lite?

Fått min nu. Underbar, vacker och tyst. Blev en 1.8 GHz 17". Kan rapportera att World of Warcraft fungerar fint på den, så helt klent är inte grafikkortet. Däremot behövs desperat mer än 256 MB minne. Har inte fått tummen ur ännu, men det är på gång att sätta i en 512'a!

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Kan rapportera att World of Warcraft fungerar fint på den, så helt klent är inte grafikkortet.

Åh så härligt! Jag trodde jag hade sumpat mina chanser att spela det spelet när jag bytte till en desktop-mac. Trevligt!

Ursprungligen av Ciryon:

Fått min nu. Underbar, vacker och tyst. Blev en 1.8 GHz 17". Kan rapportera att World of Warcraft fungerar fint på den, så helt klent är inte grafikkortet. Däremot behövs desperat mer än 256 MB minne. Har inte fått tummen ur ännu, men det är på gång att sätta i en 512'a!

Ciryon

Roligt att höra.

Men tyst, inget moppeljud hos dig alltså?

Ingen där ute som skulle kunna lyssna på mitt fläktljud här. Tycker faktiskt att det är en aningen svårt att veta vad som är acceptabelt eller hur det ska låta eftersom upplevelsen kan vara olika.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2004-11-15 21:17

Ja, jag hör enbart suset inget metaliskt klickande som på vissa upplagda filer.

Jag tycker inte min imac är tyst, men frågan är vad som är tyst.

dom säger viskande, det är ett ljud som låter som ett typiskt viskande fläkt ljud men det är också ett ljud som är skarpare, vassare och mer påtagligt, om detta ljud försvann så är min imac tyst, men frågan är ska detta ljud vara där - har ingen aning, har inget att jämföra med.

Ni som säger att er är tyst, hör ni enbart det typiska "viskande" fläktljudet eller hör ni också ett mer påtagligt brum, det kanske är lika högt men det hörs definitivt mer pågrund av sin skarpare och vassare karaktär.

Ursäkta att man är tjatig ang. detta men sitter man på en ö och inte har någon möjlighet att jämföra med andra burkar så.

kan nog hålla med om att det är ett svagt fläktljud blandat med ett annat svagt "knarrande" ljud...men det ljudet är väldigt svagt...

min lägenhet är väldigt tyst och jag kan säga att min PB12" lät mycket mer när väl fläkten satt igång - och jag är väldigt känslig mot ljud och vill nog påstå att det där ljudet är ifrån iMac'en - ja - jag får nästan anstränga mig för att höra att datorn är igång. men - så länge man inte har två stycken bredvid varandra så kan man nog älta detta i oändlighet. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 14:44

Fick min iMac G5 20" idag, efter åtta långa veckors väntan. Efter att ha läst en hel rapporter om diverse "moppeljud" och gud vet allt så var man väldigt nervös. Kan nu efter 3 timmar konstatera att mitt exemplar är nästan helt ljudlös även med processorn inställd på "Högsta". Detta är min första egna stationära Mac, och hitills är jag mer än nöjd! Hoppas det löser sig för er med diverse oljud.

Ursprungligen av marko:

Fick min iMac G5 20" idag, efter åtta långa veckors väntan. Efter att ha läst en hel rapporter om diverse "moppeljud" och gud vet allt så var man väldigt nervös. Kan nu efter 3 timmar konstatera att mitt exemplar är nästan helt ljudlös även med processorn inställd på "Högsta". Detta är min första egna stationära Mac, och hitills är jag mer än nöjd! Hoppas det löser sig för er med diverse oljud.

Har du enbart ljudet av surrande tyst fläkt eller har du det gnisslande mer högfrekventa ljudet också?

För om du inte har det så ringer jag på måndag.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 18:23
Ursprungligen av draags:

Har du enbart ljudet av surrande tyst fläkt eller har du det gnisslande mer högfrekventa ljudet också?

För om du inte har det så ringer jag på måndag.

Har datorn hemma nu i en tyst lägenhet, det enda som hörs är ett lågfrekvent ljud från fläkten. Inget gnislande ljud alls, jag har absolut inga som helst problem att stå ut med det. Belastade processorn så att fläktarna varvade upp ordentligt, visst hördes dom men inget gnissel utan mera ett lågfrektvent fläktsus. Med lite skön musik på och en underbar espresso i handen är det verkligen inget man tänker på, jag är verkligen supernöjd!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 11:23

Nej, jag har inga döda pixlar på min skärm. Är grymt nöjd, förutom moppeljudet då.
Får vänta tills torsdag tills jag kan få min power supply (som inte kommer hjälpa, men som jag måste testa innan Apple gör nåt annat) för att UPS är så dåliga på att leverera att de inte kan säga en tid de kommer, och jag går i skolan de tider de levererar på. Förutom torsdag då, då jag är ledig.

Inga döda pixlar vad jag sett och helt ärligt jag har inte kikat så noga för jag vet att om jag ser en så blir den såååå irriterande.

Just nu är det mer fråga om det ljud jag hör från datorn är något att räkna med eller om det inte bör vara där. Om det ljudet som i o för sig inte är högt men ligger o mal i huvudet skulle försvinna vore detta en riktigt tyst och helt underbar dator.

Har någon fått en tystare dator tack vare att byta power supplyn?
Är det enkelt att byta en sådan?

Beställde igår på Applebutiken här i USA (leveranstid 2-3 veckor):

iMac 20"
1 GB RAM (1 DIMM)
Airport Extreme kort
Bluetooth kort
250 GB Hårddisk

För 2.653 dollar, vilket innebär ca 20.150 SEK

Till detta beställde jag även:
iSight
Airport Express basstation
Väggmonteringsfäste
.mac prenumeration

Totalt för alles ca 23.000 SEK
Är det ett bra pris om man jämför med Sverige?

Jag har redan köpt och fått levererat svenskt bluetooth tangentbord+mus från Kullander.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 03:12
Ursprungligen av pontus66:

Beställde igår på Applebutiken här i USA (leveranstid 2-3 veckor):

iMac 20"
1 GB RAM (1 DIMM)
Airport Extreme kort
Bluetooth kort
250 GB Hårddisk

För 2.653 dollar, vilket innebär ca 20.150 SEK

Till detta beställde jag även:
iSight
Airport Express basstation
Väggmonteringsfäste
.mac prenumeration

Totalt för alles ca 23.000 SEK
Är det ett bra pris om man jämför med Sverige?

Jag har redan köpt och fått levererat svenskt bluetooth tangentbord+mus från Kullander.

Hej där!

Att jämföra med våra svenska priser är lätt, bara att gå in på www.apple.se och välja Store.

Bra pris är inte rätt ord, ren orättvisa är bättre

• 1 GB DDR400 SDRAM - 1 DIMM
• 250 GB Serial ATA-enhet
• AirPort Extreme-kort
• AirPort Express-basstation med AirTunes
• Bluetooth-modul
• Tangentbord och mus + Mac OS
• iSight
• .Mac Promotional bundle
• 20-tumsskärm (TFT)
• 1,8 GHz PowerPC G5
• DVD-R/CD-RW-enhet
• GeForce FX 5200 Ultra - 64MB DDR

Pris: SEK 25.308,00
Moms: SEK 6.327,00
Summa: SEK 31.635,00

UTAN väggmonteringsfäste... :rolleyes:

Bevaka tråden