Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hoppas den låter mindre än vad min pbook 12" gör när fläktarna går igång, vad tror ni?

jag tror den (iMac G5) låter mindre - eftersom pbook'en har en mindre fläkt och högre hastighet.

side'note: jag sålde precis min pbook 1.33 ghz och den lät klart mer än min tidigare ibook 12"...

Ursprungligen av draags:

Jag hoppas den låter mindre än vad min pbook 12" gör när fläktarna går igång, vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 17:17

Apple måste ju vara medvetna om dessa problem nu, och att de verkar tillhöra några få batchar iMacs. Jag tyckte de skulle erbjuda en en helt ny dator istället för allt detta krångel med att byta smådelar som ändå inte så ofta lyckas..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 02:29

Nu har jag fått min!
Allt med den är grymt läckert! Den är snabb, snygg och .... ja, så mycket Apple det kan bli helt enkelt!
Dock har jag också det irriterande tjutande ljudet som ändrar frekvens beroende på hur mycket datorn får jobba. Vad gör man åt detta? Är det en fläkt som är problemet?

Ursprungligen av Anders Båth:

Nu har jag fått min!
Allt med den är grymt läckert! Den är snabb, snygg och .... ja, så mycket Apple det kan bli helt enkelt!
Dock har jag också det irriterande tjutande ljudet som ändrar frekvens beroende på hur mycket datorn får jobba. Vad gör man åt detta? Är det en fläkt som är problemet?

Det tjutande ljudet känns oroväckande, tycker det är konstigt att inte fler reviews har tagit upp detta som ett minus, de flesta har ju skrivit att de tycker den är tyst.

Annars verkar du nöjd.

Jag antar att man ska vara glad över att fläktarna bara jobbar när dom verkligen behövs, och inte står på max hela tiden...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 10:59

Vad jag förstått så är det inte alla som har problemet, utan det är bara några batchar med (vad det nu är som tjuter) som inte funkar helt korrekt. Lite irriterande är det klart, och Apple ska få fixa det. Men det är inga problem att sitta vid datorn ändå.

Ursprungligen av Anders Båth:

Vad jag förstått så är det inte alla som har problemet, utan det är bara några batchar med (vad det nu är som tjuter) som inte funkar helt korrekt. Lite irriterande är det klart, och Apple ska få fixa det. Men det är inga problem att sitta vid datorn ändå.

Så du ska lämna in den på rep.

Känns trist att först vänta flera veckor och sedan få den o inse att man måste lämna in den på rep. ---jag hoppas verkligen jag slipper detta.

Jag tror detta med ljudet är väldigt subjektivt - folk uppfattar det uppenbarligen på olika sätt. En del säger att iMac G5 är knäpptyst, andra vill lämna igen den för att den för sånt oväsen...

Sitter man i en kontorslokal med andra fläktar och ljudkällor i samma rum upplever man antagligen iMac G5 som helt tyst.

I hemmiljö uppfattar man nog saken annorlunda.

Har man haft en "vindtunnel" innan tycker man antagligen att iMac G5 är tyst i jämförelse. Har man som jag haft en Cube innan så vore det en lögn att påstå att iMac G5 är helt tyst.

Men... fläktarna är intelligenta och arbetar olika mycket beroende på vad man gör.

Om jag till exempel drar igång iDVD så sätter fläktarna igång i en ljudnivå som ligger precis på gränsen för vad jag kan acceptera. Ganska jobbigt faktiskt.

Men så snart jag är klar med iDVD så spinner fläktarna ner, och jag hör inget annat än det hemtrevliga ljudet från hårddisken.

Trots att ljudnivån ibland är jobbig så upplever jag den som helt normal och inget som motiverar en reklamation.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 18:15

Nej, jag TÄNKER inte lämna in på rep! Inte nu i a f.. klarar inte av det nu, som sagt. Apple får skicka delar hem till mig som jag i s f får byta ut. Eftersom detta med det tjutande ljudet verkar vara det största problemet just nu får apple se till att hitta en lösning på det.

TZW> Då har du en som ÄR tyst. Det finns också de som har det här moppeljudet som jag talar om. Ett tjutande ljud som ändrar frekvens hela tiden. Jag hör också fläktarna (knappt!) och deras ljud är underbart.. Bara lite luft som blåses igenom datorn typ.. Åsså blåser det lite mer när man spelar nåt spel eller så, men de är verkligen tysta. Jag vet att om jag får bort det tjutande ljudet så kommer datorn kännas mer än tillräckligt tyst. Tråkigt bara att ha det tjutande ljudet... Man får försöka inte tänka på det så länge.

Min imac bör komma i början av nästa vecka men nu känner man sorgligt nog en viss rädsla över de ljudproblem som det pratas om, är det fler här på detta forum som fått sin imac och som har stött på samma problem?

Det känns skrämmande faktiskt.

På apples diskussionsforum så har någa lyckats fixa ljud problem genom att installera om system totalt från den medföljande dvd skivan. Det är nog det första jag kommer att göra när jag får min 20" ! Om inte annat för att se att dvd är OK!

/

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 06:51

Gjorde en ominstallation och det blev mycket bättre ljudmässigt.
Macen har blivit lungnare och fläktarna låter inte alls lika mycket mer.
Den låter ungefär som min iMac G4 1.25.
Men när man pressar den så går den upp i högvarv och då låter fläktarna ganska högt.
Men det är ju inte så ofta man kör tyngre program.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 10:07
Ursprungligen av jonte0:

På apples diskussionsforum så har någa lyckats fixa ljud problem genom att installera om system totalt från den medföljande dvd skivan. Det är nog det första jag kommer att göra när jag får min 20" ! Om inte annat för att se att dvd är OK!

/

Det som installerat om och som det blivit bättre för är nog de som flyttat över allt från sin tidigare dator, och därmed fått med sig den gamla builden av systemet som inte arbetar tillsammans med iMac Gs dynamiska fläktar. Men "moppeljudet" hjälper nog inte det emot, då det verkar vara ett fysiskt fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 14:14
Ursprungligen av Anders Båth:

Det som installerat om och som det blivit bättre för är nog de som flyttat över allt från sin tidigare dator, och därmed fått med sig den gamla builden av systemet som inte arbetar tillsammans med iMac Gs dynamiska fläktar. Men "moppeljudet" hjälper nog inte det emot, då det verkar vara ett fysiskt fel.

Stämmer nog...
För om belasta den allt för hårt så börjar den att låta igen.
Men när man jobbar med med mail, word eller liknande är den bra mycket tystare än tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 15:29
Ursprungligen av heiko:

Stämmer nog...
För om belasta den allt för hårt så börjar den att låta igen.
Men när man jobbar med med mail, word eller liknande är den bra mycket tystare än tidigare.

Hade du moppeljudet? Och installerade om systemet, och det försvann? I s f är jag intresserad av detta!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 17:28
Ursprungligen av Anders Båth:

Hade du moppeljudet? Och installerade om systemet, och det försvann? I s f är jag intresserad av detta!

Japp, jag hade "moppeljudet" och det har försvunnit.
När jag fick min iMac så gjorde jag bara en öveföring som macen förslog men det visade sig inte vara så bra även om det vara enkelt och smidigt.

Det snurra på bra och jag är mer än nöjd.

Någon nämnde tidigare om att inställningarna till en iMac G4 kanske inte är optimalt på en G5:a.
Kör en backup på dina usersfiler och plocka tillbaks det du behöver som mail, iTunes filer och andra saker som du inte vill bli av med.

Kör hårt och lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 19:04
Ursprungligen av heiko:

Japp, jag hade "moppeljudet" och det har försvunnit.
När jag fick min iMac så gjorde jag bara en öveföring som macen förslog men det visade sig inte vara så bra även om det vara enkelt och smidigt.

Det snurra på bra och jag är mer än nöjd.

Någon nämnde tidigare om att inställningarna till en iMac G4 kanske inte är optimalt på en G5:a.
Kör en backup på dina usersfiler och plocka tillbaks det du behöver som mail, iTunes filer och andra saker som du inte vill bli av med.

Kör hårt och lycka till!

Tack!
Jag undrar dock om du och jag menar samma sak när vi säger "moppeljudet". Jag menar ett ljud som det är ganska låg volym på, men som ändrar frekvens efter hur belastad datorn är. Jag ska nog dock testa att installera OS X på min externa hårddisk och se om det hjälper. Men mina fläktar snurrar inte alls mycket, de är mycket tysta, förutom det tjutande ljudet (som dock har väldigt låg volym, men irriterande).

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 19:19
Ursprungligen av Anders Båth:

Tack!
Jag undrar dock om du och jag menar samma sak när vi säger "moppeljudet". Jag menar ett ljud som det är ganska låg volym på, men som ändrar frekvens efter hur belastad datorn är. Jag ska nog dock testa att installera OS X på min externa hårddisk och se om det hjälper. Men mina fläktar snurrar inte alls mycket, de är mycket tysta, förutom det tjutande ljudet (som dock har väldigt låg volym, men irriterande).

Kanske inte har försvunnit men det har blivit mycket bättre.
Men om jag belasta den som jag har gjort nu i ca en timma på ca 25-35% så hörs ljudet ganska tydligt och att den ändrar frekvensmässigt ljudet.
Men ligger man under 10% så är det behagligt tyst.

Har snackat med Apple och de vill att jag ska spela in ljudet och skicka det till dem och sedan ska de göra en bedömning på vad som måste bytas. Jag tror ännu på att det är fläktarna som låter inte nätagr.

jag tycker det är underligt att apple - gång på gång - verkar göra detta fel. för powermac G5 sa dom att den skulle vara "viskande tyst"...och nu iMac G5 - skall definitivt vara tystare än iMac G4...men så verkar inte vara fallet :rolleyes:

är också lite orolig för hur min iMac G5 kommer låta...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 16:07

Har ni ringt Apple, och efter att ha talat med en (enligt mig) väldigt okunnig person i ca en halvtimme kom han fram till att det var power supply-delen som det var fel på. Han frågade nämligen: "Låter din dator så här?" och spelade upp ett ljud som knastrade en massa. Nej, sa jag. Mitt är mer som en tjut-ton på låg volym och härmade ljudet. Han gick och frågade sin kollega 4 ggr och de trodde då att det var power supplyn. Jag beskrev att ljudet verkar komma från den nedre vänstra delen av datorn, och där sitter väl inte power supplyn. Fick reda på på Apple Discussions forum att de antagligen kommer säga att de ska skicka en ny midplane board, men så blev det då inte. Efter att ha gett mitt kredirkortsnummer till honom sa han att de skulle skicka delen som jag skulle byta ut. Självklart hoppas jag att det är det som är problemet, men jag tror det inte. Beskrev också att det ändrar frekvens beroende på hur belastad datorn är, och jag förstår inte hur det skulle kunna spela in på power supplyn att göra de ljuden. Bara att hålla tummarna!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 15:38
Ursprungligen av Anders Båth:

Har ni ringt Apple, och efter att ha talat med en (enligt mig) väldigt okunnig person i ca en halvtimme kom han fram till att det var power supply-delen som det var fel på. Han frågade nämligen: "Låter din dator så här?" och spelade upp ett ljud som knastrade en massa. Nej, sa jag. Mitt är mer som en tjut-ton på låg volym och härmade ljudet. Han gick och frågade sin kollega 4 ggr och de trodde då att det var power supplyn. Jag beskrev att ljudet verkar komma från den nedre vänstra delen av datorn, och där sitter väl inte power supplyn. Fick reda på på Apple Discussions forum att de antagligen kommer säga att de ska skicka en ny midplane board, men så blev det då inte. Efter att ha gett mitt kredirkortsnummer till honom sa han att de skulle skicka delen som jag skulle byta ut. Självklart hoppas jag att det är det som är problemet, men jag tror det inte. Beskrev också att det ändrar frekvens beroende på hur belastad datorn är, och jag förstår inte hur det skulle kunna spela in på power supplyn att göra de ljuden. Bara att hålla tummarna!

Ringde Apple igen, för jag tänkte att det inte kan vara det som är felet. Förstår inte hur power supplyn skulle kunna ge upphov till ett läte som låter PRECIS som en lite "skev" fläkt som skapar ett tjutande ljud i o m att det ändrar frekvens beroende på hur mycket datorn får jobba.
Förklarade detta för en annan kille som jag fick tag på hos Apple idag, men han sa bara att jag får testa att byta ut den där delen och sen om inte det hjälper ringa igen.
Vad tror ni andra? Kan ljudet som är här ovan i tråden på nåt sätt hjälpas bort genom att byta power supplydelen? För vad jag förstått ska det ljudet där power supply-byte hjälper vara mycket mer som ett sprakande ljud.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-02 16:37
Ursprungligen av Anders Båth:

Ringde Apple igen, för jag tänkte att det inte kan vara det som är felet. Förstår inte hur power supplyn skulle kunna ge upphov till ett läte som låter PRECIS som en lite "skev" fläkt som skapar ett tjutande ljud i o m att det ändrar frekvens beroende på hur mycket datorn får jobba.
Förklarade detta för en annan kille som jag fick tag på hos Apple idag, men han sa bara att jag får testa att byta ut den där delen och sen om inte det hjälper ringa igen.
Vad tror ni andra? Kan ljudet som är här ovan i tråden på nåt sätt hjälpas bort genom att byta power supplydelen? För vad jag förstått ska det ljudet där power supply-byte hjälper vara mycket mer som ett sprakande ljud.

Du har samma missljud som hörde från min iMac (som TNT hämtade för ett par timmar sida *suck*). Powersupply-byte hjälper inte - talar av egen erfarenhet på den punkten. Om du inte lyckas övertyga dem om att få ett nytt midplane (moderkort?), som jag personligen tror var problemet, så återstår tyvärr antingen att leva med ljudet eller utan din iMac.

skönt att det verkar som det kanske går att åtgärda detta problem, man får hoppas att min imac är super duper och helt felfri (kanske önsketänkande)

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 20:05

För att undvika alla missförstånd spelade jag in hur datorn låter, och vad jag menar med "mopedljudet". När jag spelade in ljudet drog jag musen snabbt över dockan, så att processorn fick jobba. Därmed ökar frekvensen på whining-ljudet. Jag har också höjt amplituden på ljudet något, för annars hördes det knappt om man inte ställde om till maxvolym (i hörlurar). Så det är massa brus, men det beror mest på micen som är inbyggd skulle jag tro. De andra fläktarna för inte alls särskilt mycket liv.

Edit: Jag tog bort filen, då jag inte tänkte på att min externa hårddisk stod precis jämte och förde liv. Den spinner snart ner, och då spelar jag in ljudet igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 20:19

Så, nu kommer inspelningen med avstängd extern hårddisk. Nu hör man i ljudet hur jag klickar på att sätta igång Visualisern i iTunes och därmed går whining-ljudet upp. Så här låter min "moppe" i datorn alltså. Vad säger ni andra?

Ursprungligen av Anders Båth:

Så, nu kommer inspelningen med avstängd extern hårddisk. Nu hör man i ljudet hur jag klickar på att sätta igång Visualisern i iTunes och därmed går whining-ljudet upp. Så här låter min "moppe" i datorn alltså. Vad säger ni andra?

Låter precis som när fläktarna i min iMac G5 spinner loss.
Jag är ganska säker på att det betraktas som ett normalt ljud.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 21:05
Ursprungligen av TZW:

Låter precis som när fläktarna i min iMac G5 spinner loss.
Jag är ganska säker på att det betraktas som ett normalt ljud.

Tror du det betraktas som ett normalt ljud? Vore konstigt tycker jag, för det är ju irriterande, och passar inte ihop med att datorn ska vara "quiet as a whisper".

Det är ingen hög volym på det, jag har datorn i sovrummet som är precis vid "storarummet", och är jag i storarummet får jag verkligeni lyssna för att höra det. Men om man är i sängen och läser (vilket jag gör mååånga timmar per dag) är det mer irriterande än de höga fläktarna från den PowerMac G4 jag hade innan. Även om det inte är högre volym, så är det ett mer irriterande ljud.

Ursprungligen av Anders Båth:

Tror du det betraktas som ett normalt ljud? Vore konstigt tycker jag, för det är ju irriterande, och passar inte ihop med att datorn ska vara "quiet as a whisper".

Ja, jag *tror* att Apple skulle hävda att det är normalt. Man hör ju att ljudet kommer från fläktarna och att det kommer och går i takt med hur pass intensivt de arbetar.

Jag har i varje fall valt att acceptera det här ljudet så länge - det är alldeles för jobbigt att vara missnöjd Självklart kommer jag att haka på om Apple erkänner att det är ett problem och erbjuder en lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 19:56
Ursprungligen av Anders Båth:

Så, nu kommer inspelningen med avstängd extern hårddisk. Nu hör man i ljudet hur jag klickar på att sätta igång Visualisern i iTunes och därmed går whining-ljudet upp. Så här låter min "moppe" i datorn alltså. Vad säger ni andra?

Min låter exakt som din...hör gärna av dig om du blir av med det! Om inte kommer jag inte bry mig, jag betraktade ljudet som normalt hittils.. Men tystare är ju bättre..

Bevaka tråden