Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fan vad coolt det ser ut med bara en endaste sladd inkopplad till datorn! Otroligt fint.

Och vilket städat skrivbord, det kan jag bara drömma om

Bytt powersupplyn idag, tyckte det såg enkelt ut men det var lite ståhej innan den satt klokt på plats.

Startade om men icke surret är kvar hmm kanske ska det vara så här. Jag bor på landet, inga bilar i närheten - det är knäpptyst så visst då skulle man nog höra vad som helst.
Men jag har nu enbart satt igång datorn och visst den låter.

Ciryon, du säger att din är tyst, menar du att den inte låter något när den inte jobbar, alltså när du enbart har den igång och inte gör något tyngre.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 12:15
Ursprungligen av draags:

Bytt powersupplyn idag, tyckte det såg enkelt ut men det var lite ståhej innan den satt klokt på plats.

Startade om men icke surret är kvar hmm kanske ska det vara så här. Jag bor på landet, inga bilar i närheten - det är knäpptyst så visst då skulle man nog höra vad som helst.
Men jag har nu enbart satt igång datorn och visst den låter.

Ciryon, du säger att din är tyst, menar du att den inte låter något när den inte jobbar, alltså när du enbart har den igång och inte gör något tyngre.

Nej, du har rätt. Apple har fel! De har gjort samma sak till mig. De förstår inte vad det är för ljud vi snackar om, och tror att vi menar det här hemska ljudet som kommer från om man har en felaktig power supply. Jag ska få min power supply idag, för att direkt kunna sätta in den och konstarera att den inte hjälper. Men av nån j...a anledning så lyssnar inte Apple på mig, utan de litar mer på den dåliga service de erbjuder, som inte kan nånting. Ring till dem, säg att power suppyn inte hjälpte ett skit och att det är ett nytt mid-plane board du ska ha! Därpå sitter fläkten som gör ljudet, och har du tur skickar Apple ut ett nytt fungerande midplane. Har du otur får du igen ett midplane med en lika kass fläkt.

Ursprungligen av Anders Båth:

Nej, du har rätt. Apple har fel! De har gjort samma sak till mig. De förstår inte vad det är för ljud vi snackar om, och tror att vi menar det här hemska ljudet som kommer från om man har en felaktig power supply. Jag ska få min power supply idag, för att direkt kunna sätta in den och konstarera att den inte hjälper. Men av nån j...a anledning så lyssnar inte Apple på mig, utan de litar mer på den dåliga service de erbjuder, som inte kan nånting. Ring till dem, säg att power suppyn inte hjälpte ett skit och att det är ett nytt mid-plane board du ska ha! Därpå sitter fläkten som gör ljudet, och har du tur skickar Apple ut ett nytt fungerande midplane. Har du otur får du igen ett midplane med en lika kass fläkt.

Det verkar så, men är så trött på att skruva o dona i datorn. Har du lyssnat på min ljudfil, skulle vara intressant om jag är ute o cyklar när det gäller ljudet.

Är det så att man knappt ska höra fläktarna i ett tyst rum och vid normalt användande?

Om det är så hör jag dem definitivt, även från 5 meters håll.

Skulle vara intressant att ha db mätare.

Ursprungligen av draags:

Ciryon, du säger att din är tyst, menar du att den inte låter något när den inte jobbar, alltså när du enbart har den igång och inte gör något tyngre.

Den ar tyst nar man inte inte kor nagonting tungt. Da gar det knappt att horas. Men visst vi bor i centrala malmo med mycket trafik utanfor plus att det var en uppgradering fran en MDD...

Men generellt ar datorn behagligt tyst vid normal anvandning.

Ciryon

Points of Reference *measured in dBA or decibels
0 The softest sound a person can hear with normal hearing
10 normal breathing
20 whispering at 5 feet
30 soft whisper
50 rainfall
60 normal conversation
110 shouting in ear
120 thunder

Några riktlinjer man kan tänka på är att gränsen för vägbuller ligger vid 48dB precis utanför fönsterrutan, en gräns som i stort sett alltid bryts i stadsmiljö. Så bor man i stadsmiljö har man nästan alltid ett bakgrundsbuller som säkert ligger runt 25dB, om inte högre.

Sen stör sig vissa på särskilda ljud, medan andra inte stör sig alls på samma ljud. Det är extremt subjektivt.

hm...jag har kört min i cirka två veckor nu. och:

1. när man surfar, kör iTunes, word, Indesign etc så är den "tyst" alltså - fläktarna och hd'n låter lite "avlägset" även när det är helt tyst i rummet.

2. så fort jag börjar encode'a film, eller ngt som kräver mycket av processorn under längre tid - renderingar etc så fläktar det på rätt mycket faktiskt.

men - i "normalläge" måste jag säga att den är tyst. den är dock inte HELT ljudlös.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-11-17 13:30
Ursprungligen av el gringo:

men - i "normalläge" måste jag säga att den är tyst. den är dock inte HELT ljudlös.

Sicken tur att man i alla fall någon gång få nytta av sin tilltagande lomhördhet.
Min 20'' hemPC kommer nog i januari och blir säkert knäpptyst.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-11-18 01:57

humm.. verkar som att man kanske borde skaffa nytt midplane..
fick min imac förra måndan och den hade "moppen". ringde och fick en ny powersupply och nu är den mkt tystare, dock fortfarande med det där mekaniska ljudet.
så jag vet inte. är van vid min gamla imac DV SE som lät såhär, men om denna ska vara helt tyst sånär som ett sus så kanske man borde satsa på en ny midplane då. känns lite drygt att sätta i bara.

Ursprungligen av dkz:

humm.. verkar som att man kanske borde skaffa nytt midplane..
fick min imac förra måndan och den hade "moppen". ringde och fick en ny powersupply och nu är den mkt tystare, dock fortfarande med det där mekaniska ljudet.
så jag vet inte. är van vid min gamla imac DV SE som lät såhär, men om denna ska vara helt tyst sånär som ett sus så kanske man borde satsa på en ny midplane då. känns lite drygt att sätta i bara.

Om man kunde få bort tjutet och enbart få suset vore det bra.

Det som känns trist är att behöva skruva i ett nytt midplane, gillar inte att behöva skruva och dona i datorn, lite av poängen med att köpa mac och då främst imacen.

Ringde iallafall supporten igår, fick först prata med en kille, han verkade inte ha riktig koll men trevlig, han ville att jag skulle beskriva ljudet - det är inte lätt.

Fick sen prata med en kille som bröt på tyska, han verkade ha bättre koll, han ställde en massa frågor, hur det lät o så men förstod att det inte är lätt att beskriva, jag fick spela in ljudet i imovie och maila över det till honom för att han skulle skicka det till några som kunde analysera det och efter det bestämma vad som behöver göras.

Varje gång man ringer så vill de att man ska ändra brightness på skärmen för att se om ljudet förändras, varför? är det för att kolla om det är powersupplyn eller är det så att processorn förändras beroende på detta, nån som vet?

det förstår du väl!? skruvar du ner brightness så minskar det högfrekventa ljuden

Ursprungligen av draags:

Varje gång man ringer så vill de att man ska ändra brightness på skärmen för att se om ljudet förändras, varför? är det för att kolla om det är powersupplyn eller är det så att processorn förändras beroende på detta, nån som vet?

Ursprungligen av draags:

Varje gång man ringer så vill de att man ska ändra brightness på skärmen för att se om ljudet förändras, varför? är det för att kolla om det är powersupplyn eller är det så att processorn förändras beroende på detta, nån som vet?

Ja, det är skumt... dom frågade mig samma sak på chatten förut.

Agent: please press F14 and F15 keys, does the intensity in sound varies?
TZW: no
Agent: Ok its not a power issue.

Ursprungligen av draags:

Varje gång man ringer så vill de att man ska ändra brightness på skärmen för att se om ljudet förändras, varför? är det för att kolla om det är powersupplyn eller är det så att processorn förändras beroende på detta, nån som vet?

Jag skulle tro att det är för att försöka utesluta pipet som uppkommer när man sänker ljusstyrkan på tft:n... Det är ett ganska välkända "problem" på vissa tft-skärmar, vet dock inte om det gäller nya imacen. Min 22" piper lite, men det är _mycket_ svagt och hörs bara nattetid då det är helt tyst i världen runt omkring mig och bara min ljudlösa kub är igång.

Det där med skärmen:

Ibland på min gamla iMac, G4 1GHz 17", så kommer det upp ett tjutande ljud då och då, och det mest när skärmen arbetar mycket. Alltså när mycket händer på skärmen. Jäkligt störande ljud, kan det vara samma? Och i sådana fall, är det skärmen som spökar?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-18 11:44

Så jäkla konstigt är det ändå inte, minskar du ljusstyrkan så minskar energiåtgången och sålunda belastningen på nätagget.

Ursprungligen av Peth:

Så jäkla konstigt är det ändå inte, minskar du ljusstyrkan så minskar energiåtgången och sålunda belastningen på nätagget.

Misstänkte det men man måste ändå fråga.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 12:07

Uppdatering: Som jag beskrivit tidigare i både text och bild har jag bytt ut powersupply och midplane, dock utan att modepljudet försvunnit.

Apple Support bad mig återkomma efter en vecka vilket jag nyss gjorde. Jag yrkar på att få en ny iMac G5 (jag vet nämligen hur en tyst iMav G5 kan vara) men först måste jag lämna in den till en auktoriserad service verkstad för att få mopedljudet bekräftat. På måndag ska jag således lämna in den hos QZ vid Frescati, Stockholm.

Fortsättning följer...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 11:48

surr och döda pixlar

har fått min Imac 20 nu och är mkt glad att jobba i OSX,. har dock haft problem med ett konstant surrande, det rubbas inte av att man höjer eller sänker ljusstyrkan på skärmen, inte heller av CPU inställing in Energinställingar..
sen är det en lite svart plupp nästan mitt på skärmen.. puhh
Så vad göra? får man räkna med 1 död pixel eller?, och ljudsurret är det något ni känner igen, kanske e det moppeljudet (om man tänker en moppe isolerad långt borta) ett dovt surr alltså.

MVH Johan

  • Medlem
  • 2004-12-02 12:21

Moppeljudet i min iMac G5

Angående moppeljudet:

Jag har haft min iMac i några veckor nu, och redan från början märkte jag att den väsnades oroväckande mycket. Fläktarna surrar på ett väldigt irriterande sätt och jag har lyckats pinpointa ljudet till de grå fläktarna i mitten av burken. Den ena (den vid super-drivern) surrar likadant hela tiden (den ger en ton vid 1,2 kHz) medan den andra (vid hårddisken) surrar med olika ton beroende på datorns belastning. Ljudet är inte starkt men tillräckligt irriterande för att ge mig huvudvärk (och säkert så småningom tinnitus). Det går att dämpa surret på olika sätt, men det går inte att få bort.

Jag har talat med AppleCare och de ska nu skicka mig ett nytt midplane. Jag skickade in ett ljudexempel och spektrogram gjorda med Signalscope (se bilder) och fick svaret att teknikerna kan återskapa ljudet och att det är ett vanligt förekommande fenomen. De är inte nöjda med det och jobbar på att försöka hitta en lösning -- men de kan inte utlova något.

Jag vet att att byta midplane oftast inte förbättrar saken, men jag tänkte att det kan vara värt att prova ändå, plus att erfarenheten av bytet kanske kan ge idéer om hur man själv i så fall kan dämpa surrandet.

I mitt fall är jag alltså helt säker på att båda fläktarna surrar, och det är alldeles särskilt tydligt när man t.ex. väcker datorn från vila. Då låter det som om två små modellflygplan startar inuti datorn. Och sen flyger de omkring där. Och retas.

Ursprungligen av d94ka:

I mitt fall är jag alltså helt säker på att båda fläktarna surrar, och det är alldeles särskilt tydligt när man t.ex. väcker datorn från vila. Då låter det som om två små modellflygplan startar inuti datorn. Och sen flyger de omkring där. Och retas.

Tack för den, fick mig att få skratta denna gråa och tråkiga dag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-11-19 16:16

hmmm... Jag vill lägga in ett veto mot det dä rmed ljusstyrkan, för när jag vrider upp/ner ljusstyrkan så ökar mitt ljud litegrann i och med att den där lilla rutan med solen dyker upp. Fast det kan ju bero på att jag har mycket grejer öppet och att den extra belastningen blir mer påtaglig då.

Eller ok det kanske var något annat som fick ljudet att höjas.. Testade igen och nu var det ingen skillnad.

A ja. Får vänta tills Apple tagit reda på vafan det är som är fel och gått ut med det så att man äntligen kan få en susande dator istället för en vinande.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-20 10:04

Jag har också bytt power supply, utan hjälp (har mopedljudet). Jag sa att jag ville ha ett nytt midplane, men killen jag snackade med sa att teknisk support jobbade på problemet just nu, och de fick min emailadress o skulle kontakta mig när de visste nåt mer. Tydligen så är det ju så att det inte är säkert att det hjälper att byta midplane. Men Apple kan ju glömma att jag skulle släpa in datorn med tåget till nån affär i Köpenhamn. Om de inte lyckas byta det får de skicka mig en ny dator, o sen kan jag skicka tillbaka denna. När jag sett att den inte heller har några döda pixlar såklart.

Ursprungligen av Anders Båth:

Jag har också bytt power supply, utan hjälp (har mopedljudet). Jag sa att jag ville ha ett nytt midplane, men killen jag snackade med sa att teknisk support jobbade på problemet just nu, och de fick min emailadress o skulle kontakta mig när de visste nåt mer. Tydligen så är det ju så att det inte är säkert att det hjälper att byta midplane. Men Apple kan ju glömma att jag skulle släpa in datorn med tåget till nån affär i Köpenhamn. Om de inte lyckas byta det får de skicka mig en ny dator, o sen kan jag skicka tillbaka denna. När jag sett att den inte heller har några döda pixlar såklart.

Precis det vore surt om man fick en ny imac med döda pixlar men tyst, hmmm har tänkt samma tanke, men samtidigt skulle jag vara glad om jag slapp att skruva o dona i datorn för att få den tyst men samtidigt vill man slippa att skicka iväg den.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 20:52

Uppdatering: Apple bad mig ju verifiera mopedljudet med tredje part innan de accepterade min iMac G5 i retur. Så på luchen släpade jag med mig datorn till Apple Service Providern QZ vid Stockholms Universitet.

Jag blev lite nervös när iMacen inte ville låta lika mycket som vanligt. Men personalen hade tålamod och efter 10 minuters användande var mopedljudet tillbaka i full kraft. Det var inget snack om saken och nu kan jag ringa Apple igen och yrka på att de byter ut min iMac G5 mot ett tyst exemplar.

Jag kan tillägga att QZ jämförde sin egen iMac G5 mot min, och den var avgjort tyst.

  • Medlem
  • 2004-11-23 11:06

Det här snacket har skrämt mig nog för att jag inte ska köpa en iMac G5. Dessutom är ju iMac G4 betydligt snyggare. Ni får ursäkta. En beggad 17" iMac G4 i fint skick lockar mer faktiskt. Är säkert ensam om att tycka såhär, som jag nämnt tidigare. Just nu, och detta skrämmer lite, så finns det ingen maskin som lockar mig hos Apple för stunden. Alls. Så har det aldrig varit innan. =(

/Fredrik

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-23 11:12
Ursprungligen av Nifo:

Det här snacket har skrämt mig nog för att jag inte ska köpa en iMac G5. Dessutom är ju iMac G4 betydligt snyggare. Ni får ursäkta. En beggad 17" iMac G4 i fint skick lockar mer faktiskt. Är säkert ensam om att tycka såhär, som jag nämnt tidigare. Just nu, och detta skrämmer lite, så finns det ingen maskin som lockar mig hos Apple för stunden. Alls. Så har det aldrig varit innan. =(

/Fredrik

Ja, smaken är som baken!

  • Medlem
  • 2004-11-23 11:21

[QUOTE="akesson"]Ja, smaken är som baken! :-)[/QUOTE

Så kan det vara.

Nifo - snacket om mopedljudet är enbart för vissa användare...jag har en 20" iMac G5 och den är underbar! alla som ser den tappar hakan och lyckas inte plocka upp den igen...hardcore pc-fans tittar med förundran och det syns ngt i blicken jag aldrig har sett tidigare. att den skulle vara en "moped"...njae...jag har helt tyst i lägenheten och jag hör bara ett svagt "surr"...om jag encode'ar film etc (mycket cpu-krävande) då surrar/susar det mer...inte så konstigt.

om jag vore i dina kläder hade jag gått in till en handlare och bett om demo i tyst miljö...och tagit den som låter minst. nu börjar ju leveranserna sätta fart...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 06:47

Uppdaterig: Efter att ha varit hos QZ där de verifierade att min iMac G5 verkligen surrade, ringde jag Apple och undrade vad som skulle hända härnäst. De sa att jag skulle lämna in datorn till QZ för reparation! Ja, ja - det var nog jag som missförtod lite, jag trodde bara att de skulle lyssna och att sedan Apple skulle ta emot den. Imorgon lämnar jag in den, och hoppas att QZ reparerar surret.

Bevaka tråden