Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippa musikvideos från DVD till iTunes

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 20:07

Hej,

Då jag under några år rippat alla mina cdskivor och digitaliserat hela skivsamlingen så började jag fundera på om man inte skulle ta och försöka göra samma sak fast med musikvideos också. På det sättet skulle man ju så att säga kunna ha MTV i datorn fast enbart bra musik

På flera cdskivor så slänger dom ju med musikvideos som avi/mpeg filer men där brukar ju inte ljudet vara så där lysande precis men däremot så har jag köpt en bra bund dvdskivor med olika artister och även samlingar. Det jag skulle vilja göra är att kunna rippa enskilda spår från dessa dvdskivor och därmed skapa mina egna små spellistor etc. Frågan är bara går det? Och i så fall, hur gör jag? Jag vill ha kvar den kvalitet, eller i princip samma, som finns på DVD skivorna. Hårddiskplats är ej ett problem utan det går att lösa. Man kan ju också anta att varje låt på en musikdvd är ett eget kapitel, eller vad det heter på dvdspråk.

Någon som gjort något liknande eller har kolll på hur man skulle kunna göra?

D.

Senast redigerat 2005-11-14 14:00
  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-09-14 22:13

Det är inte så enkelt att varje Musikvideo är en egen fil på DVD'n. I alla fall inte på mina DVD. Så det blir nog till att konvertera i alla fall en stor del av skivan först till t.ex Mpeg4 med Handbrake och sedan ta dom bitar man vill ha med QuickTime Pro.

• Oregistrerad
  • 2005-11-14 13:59

Hej,

Tänkte väcka denna gamla tråd igen. Det har ju hänt en hel del på denna front antar jag, speciellt nu med musikvideos i iPods och iTunes. Jag har också införskaffat en eyeHome så det hjälper ju en del. I den kan jag spela alla musikvideos jag har sparade på mina datorer och det är väldigt nice.

Behovet är ju lite annorlunda med ovan parametrar så jag omforulerar mig lite.

1.
Först skulle jag vilja rippa av en DVD skiva utan att behöva klippa den manuellt. Dvs på ungefär samma sätt som iTunes gör med en cd och ta varje kapitel, ej fil, på en DVD och spara den som en egen fil. Helst direkt i ett format som iTunes sväljer.

2.
När man fått ovan så känns steg två som ren lyx men det hade varit skitschysst att få iTunes att spara ljudfiler (aac och mp3) på en disk och alla videofiler på en annan disk. Lyxproblem men är det inte sådana vi diskuterar här.

Det är ju främst fråga ett som är väldigt relevant. Jag har köpt på mig ganska många musik DVD's och det är schysst att kunna köra ut dem i stereon och ha på bilden på dator/tv/projektor. men jag vill ju kunna ha playlists som är snygga i helst iTunes där jag kan spela hela playlisten upp och ner eller random.

Är ovan något som fungerar med någon prodgramvara idag?

Undrar,
D.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-14 14:53

Som Kentor skrev: först "Handbrake och sedan ta dom bitar man vill ha med QuickTime Pro" eller som jag gör först MacTheRipper (gratis) och sedan (för att jag tycker det blir enklare så) Cinematize (inte gratis men relativt billigt) där jag intill minsta filmruta kan bestämma exakt vad jag vill ha med. Resultatet (det jag väljer, här finns i och för sig andra alternativ) blir ett antal QuickTime-filer (.mov) som kan importeras direkt in i brännarprogrammet Toast Titanium. Väl där kan man om man vill "finredigera" filmernas längd och på ett enkelt sätt göra egna menyer.

Så mitt tips blir alltså programmen MacTheRipper, Cinematize och Toast Titanium....men det finns nog lika många tips som det finns forummedlemmar, så vad som är bäst beror nog på den egna smaken och på hur mycket man vill betala.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-11-14 17:09
Ursprungligen av Jan L:

Cinematize (inte gratis men relativt billigt) där jag intill minsta filmruta kan bestämma exakt vad jag vill ha med.

Ett gratis alternativ till Cinimatize är MPEG Streamclip som till och med är bättre, dock så behövs Apples MPEG-2 komponent vilket kostar några hundra om man inte har t.ex FCP eller DVDSP då den följer med.

• Oregistrerad
  • 2005-11-14 23:09

Okej, inget "iTunes för DVD's" med andra ord. Misstänkte det. Det handlar ju ändå om ett 25-30 tal musik DVD's i alla fall och då måste jag erkänna att jag inte pallar att klippa loss låt för låt. Jaja, ser någon ett program som fixar hela biffen så ropa gärna till.

D.

Jag kanske inte skulle göra så här, men både kvalitetsmässigt så är denna i paritet med tidigare nämnda förslag, och handhavandemässigt väldigt enkelt:

1. Koppla din DVD/TV till en lånad DV-kamera som du sätter i REC-läge.
2. Spela över alla filmer/videos du vill ha till DV-bandet med en sekunds paus mellan varje.
3. Koppla DV-kameran till din Mac och starta upp iMovie.

iMovie splittar nämligen upp av sig självt om du lagt ett litet mellanrum mellan "klipp".

Omständigt om du bra koll på hur man hanterar datorn. Men enklare att förstå för någon som är van VCR och annan äldre teknik.

mina 5 cent.

• Oregistrerad
  • 2006-03-18 18:29

Handbreak fixade verkligen detta på ett lysande sätt måste jag säga så här i efterhand, tack för det tipset så nu är alla musik DVD i iTunes - lysande!

Nu ska jag hoppa på alla andra musikvideos som man har fått i alla möjliga format från nerladdningar och medföljande på cdskivor etc. iTunes är ju lite kräsen med vilka format den sväljer så jag har använt ffmpegX för att konvertera de videos jag konverterat hittills. problemet är att man måste göra inställningar i programmet. Jag skulle vilja ha ett program/script där jag enbart kan släppa min .avi och .mpg filer och få ut dom i exakt samma kvalitet och upplösning som originalfilen men i ett mpegformat som iTunes sväljer. Finns det någon lösning för det som är enkel?

Undrar D.

• Oregistrerad
  • 2006-03-20 14:35

Om någon mer söker efter detta kan jag tala om att lilla programmet Podner (http://www.splasm.com/products/productpodner.html) fixar detta galant. Man kan välja vilken upplösning man vill att en hel hög filer ska få men man kan också välja original encoding. Lysande!

D.

1
Bevaka tråden