- freemanen
- Medlem ●
De finns ju redan, och har bevisligen fungerat vid presentationer. Det är ju inga konstiga saker direkt, utan i princip applikationer som ligger ovanpå Panther. Det ballaste är väl Spotlight, och den funktionaliteten kan man ju (nästan i alla fall ) få med t ex Quicksilver.
Det går hur som helst inte ens att spekulera om Apples releaser. De släpper ju när de vill... eller när Steve vill.
vad är det du menar som finns? en alpha release av tiger är det som finns, du har kanske inte högre krav på mjukvaran än så men det har jag och det hoppas jag att apple har också.
Det har funnits en developer release ett tag, och det är fyra till sex månader kvar NU till vad man kan kalla början av 2005. Jag har absolut ingen aning om när Tiger kommer, men med tidigare täta OS-släpp i åtanke så ser jag inte att det finns något som står i vägen för att det ska gå planenligt.
Det skulle möjligen vara om de får problem med 64/32-bitar, men det kan jag inte tillräckligt mycket om för att spekulera i... Vad jag har hört så funkar developer-releasen bra, men jag har inte haft anledning att testa själv.
Dessutom har inte Apple lika hårda krav på sina släpp som t ex Debian. Det slinker alltid igenom buggar, men de åtgärdas ju oftast ganska snabbt.
Apple Insider tror inte på att 10.4 kommer i början av året, dvs redan i januari (min markering):
Apple has said that Mac OS X 10.4 Tiger will ship within the first half of 2005. And while several rumors have hinted at a release as early as January, it's extremely unlikely that Apple could wrap up the development of the new system within the next two months, considering a large majority of its features are still seeing modifications.
AI har nog ganska goda skäl för att kunna göra ett sådant uttalande. Men 31:a mars kanske?
Om det inte händer något konstigt, så kommer Tiger sannolikt att släppas när det är sagt. Prereleasen finns ju redan, och Apple brukar (tyvärr kanske) inte rädas att släppa produkter som alla kanske inte tycker funkar till 100%. Det som ska göras är ju "bara" att räta ut eventuella buggar i ett redan färdigt system.
Nu har man ju tagit längre tid på sig än tidigare, så förhoppningsvis blir Tiger en kanon-release, utan de frågetecken som ibland omger nya system.
Hoppas det dröjer ett tag till nästa sedan. Jag är inte ett fan av allt för täta uppgraderingar.
Jag tror på mars, om de hinner tills dess, annars WWDC.
Vad talar mot för en tidig/sen lansering? tycker att så mycket redan har släppts talar för en tidig lansering?
Det enda som talar mot en tidig lansering är att det uppstår problem med några av de större förändringarna (plus några bakåtsträvare här i tråden som tycker det är jobbigt att uppgradera och därför hellre ser att vi andra blir utan alla läckerheter i 10.4 än att de ska behöva genomföra uppgraderingar som ändå inte är något krav - en konstig inställning i mina ögon, 1-1,5 år är väl inte så farligt ofta? Speciellt nu när takten på uppgraderingarna blivit långsammare för första gången - 10.4 skulle ha varit här nu om den tidigare takten hållits - Apple har alltså rejält dragit ner takten och då kommer klagomål på att det är för ofta).
Det 10.4 som vissa utvecklare har tillgång till idag har väl de flesta funktioner 10.4 ska ha, men jag antar att det fortfarande är rätt grova kanter på det, så att säga.
Jag tror på mars, om de hinner tills dess, annars WWDC.
Det enda som talar mot en tidig lansering är att det uppstår problem med några av de större förändringarna (plus några bakåtsträvare här i tråden som tycker det är jobbigt att uppgradera och därför hellre ser att vi andra blir utan alla läckerheter i 10.4 än att de ska behöva genomföra uppgraderingar som ändå inte är något krav - en konstig inställning i mina ögon, 1-1,5 år är väl inte så farligt ofta? Speciellt nu när takten på uppgraderingarna blivit långsammare för första gången - 10.4 skulle ha varit här nu om den tidigare takten hållits - Apple har alltså rejält dragit ner takten och då kommer klagomål på att det är för ofta).
Det 10.4 som vissa utvecklare har tillgång till idag har väl de flesta funktioner 10.4 ska ha, men jag antar att det fortfarande är rätt grova kanter på det, så att säga.
Klart att man inte MÅSTE uppdatera, men de senaste versionerna har ju gett så mycket bättre funktionalitet att man måste vara lite korkad om man inte gör det. Att ha så stora uppdateringar en gång om året är för ofta, och kan inte heller ge dem själva särskilt mycket tid för eftertanke.
Jag skulle tycka att det var bättre om de släppte en riktig killer var 18:e eller 24:e månad. Och det verkar de ju tycka själva också. Man kan ju inte klaga på det vi fått hittills, men det hade varit bättre om man släppt Panther istället för Jaguar så att säga, och fixat akuta problem i 10.1 med buggfixar.
Klart att man inte MÅSTE uppdatera, men de senaste versionerna har ju gett så mycket bättre funktionalitet att man måste vara lite korkad om man inte gör det. Att ha så stora uppdateringar en gång om året är för ofta, och kan inte heller ge dem själva särskilt mycket tid för eftertanke.
Jag skulle tycka att det var bättre om de släppte en riktig killer var 18:e eller 24:e månad. Och det verkar de ju tycka själva också. Man kan ju inte klaga på det vi fått hittills, men det hade varit bättre om man släppt Panther istället för Jaguar så att säga, och fixat akuta problem i 10.1 med buggfixar.
Jag tycker Apple borde ha sparat OS X till 10.1 kom ut. Men egentligen spelade det ingen större roll för det fanns absolut inget krav eller tryck att gå över till OS X redan då. Själv så köpte jag 10.0 på premiärdagen, men valde att inte gå över förrän 10.2 kom ut, det säger väl en del. Jag hade absolut inte velat vänta i ett år till bara för att andra vill ha en lägre takt. 10.1 var en helt nödvändig uppdatering av OS X. 10.2 var första gången OS X var riktigt bra.
Från att 10.0 släpptes till att 10.3 kom ut så har det hänt så otroligt mycket förbättringar att det vore väldigt synd om Apple nån gång under den tiden lyssnat på de som klagade över att det kom uppdateringar för ofta. Tänk bara att Macens OS har blivit *snabbare* för varje stor uppdatering, bara det är en bragd (men samtiditg säger det en del om hur dåligt optimerat det varit). Det vanliga är ju att det går långsammare. System 7 var mycket långsammare än System 6, System 8 var långsammre än System 7 osv. OS X var ett helt nytt operativsystem och det behövdes verkligen förbättras precis så mycket.
Jag tror att macvärlden har tjänat stort på att takten varit väldigt hög såhär i början av OS:ets historia. Nu har vi kommit fram till en produkt som är riktigt angenäm att använda. Nästa steg, 10.4, är ett helt nytt kliv framåt, men även det ett behövligt kliv. Stödet för 64 bitar är det många som vill ha (även om de inte verkar fatta att det knappast har något större nytta av det i praktiken), sökning av och hantering av filer behöver förnyas och Apple ska knappast vänta till 2006 med det. Det finns många andra detaljer i 10.3 som många gärna skulle se förbättras. FontBook t.ex. är en sån sak som de som jobbar med grafisk formgivning fortfarande rynkar på näsan över.
Och som sagt, ingen måste uppgradera, men varför undanhålla folk massa smarta funktion som de verkligen vill ha och längtar efter att använda? Dessutom har det aldrig varit mera sant att man numera inte verkligen inte behöver stressa fram en uppdatering. När man satt i 10.1 så var man mer eller mindre tvungen att gå över till 10.2. Till 10.3 var det lugnare och till 10.4 är det ännu lugnare.
Ett intressant exempel är BBEdit. BBEdit har fram till och med version 7 alltid fungerat på OS 9. Nu när BBEdit 8 kom så släppte de stödet för Classic helt och hållet för att dra nytta av fördelarna med OS X. Och då blev automatiskt kravet 10.3.5 vilket kan tyckas magstarkt eftersom det är den absolut senaste versionen. Men på grund av buggar i tidigare version så hade de inget val. Det säger en del om hur viktiga Apples uppdateringar varit för programutvecklarna (och fortfarande är).
24 Mars 2005
Det var det datumet jag tänkte på när jag gissade på mars
Ett intressant exempel är BBEdit. BBEdit har fram till och med version 7 alltid fungerat på OS 9. Nu när BBEdit 8 kom så släppte de stödet för Classic helt och hållet för att dra nytta av fördelarna med OS X. Och då blev automatiskt kravet 10.3.5 vilket kan tyckas magstarkt eftersom det är den absolut senaste versionen. Men på grund av buggar i tidigare version så hade de inget val. Det säger en del om hur viktiga Apples uppdateringar varit för programutvecklarna (och fortfarande är).
Jag tycker att det exemplet är intressant av en helt annan anledning än du. Nämligen att varken 10.0, 10.1, 10.2 eller 10.3 förmodligen kan betraktas som riktigt färdiga system. Väldigt många program kräver 10.2. En del kräver 10.3. Det gör att uppdateringarna knappast kan kallas frivilliga.
Jag tycker att det exemplet är intressant av en helt annan anledning än du. Nämligen att varken 10.0, 10.1, 10.2 eller 10.3 förmodligen kan betraktas som riktigt färdiga system.
Jag håller med när det gäller 10.0 och 10.1. Men å andra sidan... inget system blir väl någonsin riktigt färdigt? Allting fortsätter att utvecklas. Frågan är när det är användbart. När blev Photoshop ett riktigt färdigt program? När blev Windows ett färdigt system? Många använde Photoshop i version 2, men när version 3 kom med lager insåg man att man aldrig skulle kunna vara utan det igen.
Vad gäller OS X så håller nog de flesta med om att från 10.2 och framåt har det varit rätt användbart. 10.0 var en slags publik beta. 10.1 var en 1.0-version med vad det innebär. 10.2 gjorde OS X trevligt och användbart på riktigt. 10.3 är ännu bättre. Många känner nog att de kan jobba i 10.3 utan att se OS:et som ett hinder.
Väldigt många program kräver 10.2. En del kräver 10.3. Det gör att uppdateringarna knappast kan kallas frivilliga.
Näe, men å andra sidan var det ingen krav att gå över till OS X vid 10.0. Så för de som satt i OS 9 och väntade på en riktigt bra version av OS X värd att byta till på heltid (vilket jag tycker var 10.2) så var det ju intressant att få ut 10.2 så fort som möjligt. Inte att dra ut på tiden för att en del inte gillar att uppgradera.
Apple påstod visserligen att OS X var bra redan vid 10.0 men alla vet att det var en hel del brister, om inte annat så i prestandan. Men Apple var väl tvungna att gå ut hårt för att locka användare och programmerare för att inte hamna i ett moment 22 (användarna väntar på programmen, utvecklare väntar på användare - fast jag anser att det är utvecklarnas bit som måste komma först). Hursomhelst så visste alla andra att det inte var någon brådska att gå över direkt och alla visste att det fanns stora brister. Och de som ändå bestämt sig för att härda ut redan från början var nog de som var allra gladast när de nya snabbare versionerna kom.
18 månader eller vad nu takten blir i fortsättningen tror jag är en rätt rimlig cykel. Det är ju trots allt bara uppgraderingar, det är ju inte som att vi går över från OS 9 till OS X varje gång. Och för de som är nöjda där de är med dagens system, stanna för all del kvar. Det lär dröja innan de större programmen kräver 10.4. Och även när de gör det så är det ju *nya* versioner av dessa program det gäller.
Nåja, för att hålla mig mera till trådens ämne: ett hett tips för 10.4 verkar vara 10 januari nu. 10.4 eller iLife.
Eftersom jag inte har ägt en Mac med annat oparativsystem än Panther har jag lite svårt för att gissa, men däremot tänkte jag fråga en sak:
Hur stor skillnad är det egentligen mellan 10.3 och 10.4? Jag förstår att det inte är en "major release". Om man jämför med M$-Windows är det ungefär som de security release som de har släppt?
Eftersom jag inte har ägt en Mac med annat oparativsystem än Panther har jag lite svårt för att gissa, men däremot tänkte jag fråga en sak:
Hur stor skillnad är det egentligen mellan 10.3 och 10.4? Jag förstår att det inte är en "major release". Om man jämför med M$-Windows är det ungefär som de security release som de har släppt?
Det är svårt att jämföra med Windows, men skillnaderna är nog lika stora som skillnaderna mellan Windows 2000 och XP ungefär. Fast på ett lite annorlunda sätt. Bästa förklaringen jag kan ge...
skillnaden är som du själv kommit fram till i stort sett bara buggfixar, vilket apple själva medger om man läser release noten för .x versionerna
skillnaden är som du själv kommit fram till i stort sett bara buggfixar, vilket apple själva medger om man läser release noten för .x versionerna
Har du använt 10.0, 10.1, 10.2 och 10.3... och efter det hävdar du att skillnaden mellan dem är buggfixar? OCH att Apple någonstans skulle ha skrivit det? Jag tvingas nog att inte riktigt hålla med om det.