Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign och Adobe Print Engine

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-27 13:13

Läste ett inlägg från 2003 om utskriftsproblem som yttrar sig i följande felmeddelande:

Det gick inte att bearbeta data med Adobe Print Engine på grund av ett okänt problem.

I inlägget från 2003 var en möjlig lösning att kasta preferensfilerna men Rickad R var inte så säker på att det bara var det problemet utan att det kunde också hänföra sig till typsnittsproblem.

Nu har jag samma problem med på PC (ursäkta). Har det kommit fram någon mer information om detta utskriftsproblem Rickard?

Jag ska ringa till Adobe teknisk support också men ibland får man bättre svar här är min erfarenhet.

Jag tror inte det finns nåt generellt fel dokumenterat. Felet ligger nog i vad som skickas till Print Engine, en korrupt bild eller font som ställer till det. Så det är väl den vanliga felsökningsrutinen som gäller med att först hitta vilken sida som bråkar, och sen vad på just den sidan som ställer till det. Kör du Indesign CS så kan en rundtur till .inx eventuellt hjälpa att rensa galenskaper i själva dokumentet.

Jag har exakt det här problemet.
Vad betyder "...en rundtur till .inx eventuellt hjälpa att rensa galenskaper i själva dokumentet." ?

Det bedtyder att någonting i dokumentet, dess använda typsnitt, eller liknande, inte följer de förutsättningar som utskriftsmotorn kräver, och den ger därför felmeddelande.

Genom att exportera dokumentet till InDesign Interchange Format (inx) och sedan öppna det igen så byggs dokumentet om, kan man säga, vilket ibland kan lösa problem med skadade eller felaktiga dokument.

Ok, testar att göra så.

När man öppnar inx-filen, är det normalt att det tar väldigt lång tid?

Ja det kan ta väldigt lång tid. Förenklat uttryckt är inx ett sätt att beskriva ett InDesign-dokument i XML-format (text). När det öppnas så omformas beskrivningen till ett "riktigt" InDesign-dokument, vilket kan ta väldigt lång tid om det är stora, komplicerade dokument.

En annan skillnad är att ingen förhandsvisning för bilder sparas i inx-formatet, så när formatet då konverteras tillbaka så läser InDesign igenom alla grafikfiler för att skapa förhandsvisning, vilket kan ta mycket lång tid.

Ok, då kommer jag nog få vänta ett tag. Mitt dokument består av i stort sett enbart pdf-bilder. 214 sidor...

Ifall det här inte funkar, vad kan man göra då? Jag vet vilka sidor som krånglar, men fattar inte vad det är i dem som är fel. Hur ser man det? Jag hittar ingenting som ser konstigt ut. Dokumentet innehåller ingen text, enbart pdf-bilder.

Får jag fråga varför du har bilderna i PDF-format? Vad händer om du sparar om bilden som krånglar i ett annat format, t.ex. TIFF?

Egentligen är det en pdf från word.
Anledningen till att jag inte monterade in worddokumentet är att den hade sjuttielva olika sparade och osparade formatmallar. Dessutom var formatet fel. Så då försökte jag spara tid och gjorde en PDF av eländet i rätt format och monterade in i Indesign. Blev jättebra tills nu då, för nu tar allt strul lååång tid.

Det är bara 14 sidor som knasar, de övriga 200 sidorna funkar med den här metoden.

Problemet löst!
Det behövdes bara spara om de felande sidornas innehåll till EPSar via Illustrator.

1
Bevaka tråden