Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delad WinXP skrivare i MacOS X?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har i mitt nätverk hemma en Epson 740 ansluten till min PC-server. Denna skrivare är utdelad och används av alla klienter i hemmet... alla utom Mac:arna... hur får jag dessa att fatta att de ska ansluta till skrivaren?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-09-28 02:16

Har du testat att hämta upp skrivaren via samba? Om du klickar alt när du klickar på lägg till skrivare så får du upp ett extra val, avancerat, där kan du välja SMB.

Du har ett nätverk hemma utan domän, och använder dig av arbetsgrupp. Har du ställt in i macen att även den här till samma arbetsgrupp? Om inte så gör du det i kataloginställningar, och klickar på SMB och däe byter ut WORKGROUP mot din arbetsgrupp.

Ursprungligen av jobke:

Har du testat att hämta upp skrivaren via samba? Om du klickar alt när du klickar på lägg till skrivare så får du upp ett extra val, avancerat, där kan du välja SMB.

Du har ett nätverk hemma utan domän, och använder dig av arbetsgrupp. Har du ställt in i macen att även den här till samma arbetsgrupp? Om inte så gör du det i kataloginställningar, och klickar på SMB och däe byter ut WORKGROUP mot din arbetsgrupp.

Ok, Samba säger du... vart hittar jag det i OS X10.1 då? Har sökt på både Samba och SMB men tyvärr ingen träff där inte.

Vad gäller arbetsgrupp så måste det ändras, har inte default i mina PC-burkar. Frågan är bara vart jag hittar denna fuktion... inte i systeminställningar och jag har sökt på kataloginställningar utan framgång. Tittade i Utilites-mappen men inget som verkar hjälpa mig där heller...

MVH
/Robin

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-09-29 00:42
Ursprungligen av robin.z:

Ok, Samba säger du... vart hittar jag det i OS X10.1 då? Har sökt på både Samba och SMB men tyvärr ingen träff där inte.

Vad gäller arbetsgrupp så måste det ändras, har inte default i mina PC-burkar. Frågan är bara vart jag hittar denna fuktion... inte i systeminställningar och jag har sökt på kataloginställningar utan framgång. Tittade i Utilites-mappen men inget som verkar hjälpa mig där heller...

MVH
/Robin

Usch, är osäker på 10.1, jag kör 10.3.5 och det var samma på 10.3.4. Försökte du göra som jag skrev? Klicka alt på "Lägg till skrivare" (kommer dit efter du varlt systeminställningar och sen skrivare.

Nej inte i systeminställningar, utan i Program/Vertyg/ där finns ett prog som heter kataloginställningar. (På engelska Directory access).

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-29 00:45

Tror rätt mycket har ändrats avseende Windows-kompatibilitet sedan 10.1.
Ett gammalt system som du bör uppgradera. Kanske inget svar du gillar men...
¨

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-09-29 00:49
Ursprungligen av bod:

Tror rätt mycket har ändrats avseende Windows-kompatibilitet sedan 10.1.
Ett gammalt system som du bör uppgradera. Kanske inget svar du gillar men...
¨

Jo, misstänker skarpt att det är så....

Hallå igen!
Jo jag har gjort lite efterforskningar på Nätet och sett att det är stora skillnader på 10.1 och 10.3 i just fildelning mellan Mac och Pc. Jag provade Directory Access men där hittade jag bara två installerade "språk" och jag kunde inte lägga till några nya.

Får tacka för hjälpen för nu så får jag återkomma när jag fått tag på Panther

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-09-29 02:09
Ursprungligen av robin.z:

Får tacka för hjälpen för nu så får jag återkomma när jag fått tag på Panther

Oki, lycka till!

1
Bevaka tråden