Niklas, det är AppleScript som gäller, men det är inte så svårt, jag har gjort ett exempelscript som du kan utgå från. Jag hade inga filmfiler att testa med, så jag gjorde det för jpg-bilder istället, men principen är densamma. Gör så här.
1) Skapa en mapp dit du vill flytta filerna
2) Starta Manusredigeraren/Script Editor, gör ett nytt tomt script och klistra in koden nedaför:
property theJPGFolder : alias "Macintosh HD:Users:richardr:Desktop:Ny mapp:"
on adding folder items to theFolder after receiving theAddedItems
repeat with theItem in theAddedItems
if (get busy status of (info for theItem)) is false then
tell application "Finder"
if name extension of theItem is "jpg" then
move theItem to theJPGFolder
end if
end tell
end if
end repeat
end adding folder items to
3) Ändra den första raden som börjar med "property" och pekar ut sökvägen till mappen dit du vill flytta filerna. Det är strängen inom citationstecken som ska ändras så att den pekar ut den mapp du skapade i steg 1. Den första delen i strängen är disknamn och alla andra delar är undermappar. Mappnamn separeras med kolon (OBS, mappen måste finnas när du skriver in sökvägen så hoppa inte över steg 1)
4) Spara scriptet i Macintosh HD>Library>Scripts>Folder Actions Scripts. Ge det namnet "Flytta JPG" och stäng sedan manusredigeraren (Obs!, det finns en mapp som heter bara "Folder actions" men var noggrann med att lägga den i mappen som heter "Folder Actions Scripts"
5) Nu är du klar med scriptet och det dags att tala om vilken eller vilka mappar som ska använda ditt script. Det gör du genom att leta reda på den mapp du vill bevaka i Finder och högerklicka på den. I kontextmenyn väljder du alternativet "Koppla ett mappkommando"
6) Dialogrutan som nu visas ber dig välja ett script ur mappen "Folder Actions Scripts" Välj scriptet "Flytta JPG" och klicka ok
7) Börja njuta av din egen automatiska filflyttare...
Scriptet bör anpassas en del för att få det precis som du vill, men se till att få grunden att funka innan du börjar tänka på det.