Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt är enklare med Mac!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-30 19:16

Javisst, men min fråga är nu, när man då möter Dart Wader (den mörka sidan) och börjar lovorda Macen och dom undrar vad som egentlligen är så mycket bättre, vad/vilka bitar kan man då trycka på. Allt det där vanliga om inga virus och stabilt OS det kan man ju. Men om man ska göra några exempel som ruskar om dom i sina grundvalar????

Hjälp please....

Tomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 19:21

Darth Vader. Han hette Darth Vader.

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-30 19:24

Tack Mondo.
Hur skulle man klara sig utan dig.
Tomashttp://99mac.se/forum/images/icons/icon1...

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-30 19:25

Tack Mondo.
Hur skulle man klara sig utan dig.
Tomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 19:26

Inga virus
Stabilitet
Genomtänkt, Unixbaserat operativsystem
Bra program
Bra hårdvara
Stilig formgivning
Smarta konstruktioner (kolla nya iMac och Power Mac till exempel)
G5-processorer i Power Mac G5
De flesta program finns för Mac också
Mycket bra bärbara datorer (Powerbook G4, iBook G4)
Mycket bra konsumentdator (iMac G5)

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-30 19:32

Mmmmm, tack bättre.
Men idag golfade jag med en sån där PC-nisse och då undrade han bl.a. om t. e. x. att spara och hantera filer skiljer sig.
Tyvärr så är jag själv en av många som kan alldeles för lite om den fina dator som jag använder.
Tomas

• Medlem
  • 2004-09-30 19:32

Jag har haft min Powerbook 17" stängd hela dagen, med en extern skärm, och kört Photoshop, Illustrator, surfat och mailat. Fläkten har inte gått igång en gång och datorn är inte ens varm. Det är fan helt omöjligt med en PC.

Ursprungligen av stfm:

Jag har haft min Powerbook 17" stängd hela dagen, med en extern skärm, och kört Photoshop, Illustrator, surfat och mailat. Fläkten har inte gått igång en gång och datorn är inte ens varm. Det är fan helt omöjligt med en PC.

Hur gjorde du det?!

• Medlem
  • 2004-10-02 13:56
Ursprungligen av sisyfos62:

Hur gjorde du det?!

Stängde locket och tryckte på en tangent på tangentbordet.

Ursprungligen av stfm:

Stängde locket och tryckte på en tangent på tangentbordet.

Frågar för att vid tidigare frågor ang stängt lock har det varnats för vad värmen gör med skärmen. Så vart fan tog värmen vägen?

• Medlem
  • 2004-10-03 12:36
Ursprungligen av sisyfos62:

Frågar för att vid tidigare frågor ang stängt lock har det varnats för vad värmen gör med skärmen. Så vart fan tog värmen vägen?

Min misstanke angående det är att 17" är så stor, och har så mycket aluminium, att det inte spelar någon roll. Det mesta av överskottsvärmen försvinner bakom skärmen, där det finns ventileringshål. När skärmen är uppfälld, så täcks dessa hål en aning, och värmen passerar då snarare framför skärmen.

Hur som helst blir datorn inte varm, och fläkten går inte igång. Aluminium verkar vara en suverän avledare av värme. Dessutom har jag aldrig hört någon rapport om att en dator skulle gått sönder för att man kört med locket stängt. Jag vet folk som alltid körde sina Pismo (G3 Powerbook) med locket stängt under flera år, utan problem.

Med det sagt, så vågade jag själv inte köra min iBook med stängt lock, eftersom den blev varm och fläkten drog igång. Antagligen bidrar plasten till att isolera värmen inne i datorn.

Ursprungligen av stfm:

Min misstanke angående det är att 17" är så stor, och har så mycket aluminium, att det inte spelar någon roll. Det mesta av överskottsvärmen försvinner bakom skärmen, där det finns ventileringshål. När skärmen är uppfälld, så täcks dessa hål en aning, och värmen passerar då snarare framför skärmen.

Hur som helst blir datorn inte varm, och fläkten går inte igång. Aluminium verkar vara en suverän avledare av värme. Dessutom har jag aldrig hört någon rapport om att en dator skulle gått sönder för att man kört med locket stängt. Jag vet folk som alltid körde sina Pismo (G3 Powerbook) med locket stängt under flera år, utan problem.

Med det sagt, så vågade jag själv inte köra min iBook med stängt lock, eftersom den blev varm och fläkten drog igång. Antagligen bidrar plasten till att isolera värmen inne i datorn.

Har inte använt bärbar Mac sedan jag sålde min TiBook 800Mhz förra året (har en Sony Vaio 2,8Ghz nu men kan nog tänka mig att jag skaffar mig en bärbar G5 när en sådan erbjuds) och min TiBook blev så varm att man nästan brände fingrarna när man använde de övre numeriska tangenterna närmast processorn och fläkten. Vaion har visserlighen en rejäl fläkt men den blir inte märkbart varm.

• Medlem
  • 2004-10-03 12:57
Ursprungligen av Martin Munthe:

Har inte använt bärbar Mac sedan jag sålde min TiBook 800Mhz förra året (har en Sony Vaio 2,8Ghz nu men kan nog tänka mig att jag skaffar mig en bärbar G5 när en sådan erbjuds) och min TiBook blev så varm att man nästan brände fingrarna när man använde de övre numeriska tangenterna närmast processorn och fläkten. Vaion har visserlighen en rejäl fläkt men den blir inte märkbart varm.

Jag har en gammal rutten TiBook/667, som också blir rätt varm... problemet verkar betydligt mindre med de nya powerböckerna. Smartare konstruktion helt enkelt. Jag tycker att det är en viktig egenskap hos en bärbar att fläkten inte går för ofta. På min HP går fläkten igång efter någon minut, och tystnar sedan i princip aldrig. Helt OK dator för övrigt, men det är rätt jobbigt.

Alltså en sak som jag avgudar med Mac OSX är pdf-motorn.
Här har man suttit och svurit som bara den i flera år i Windows-världen så fort någon bifogat ett pdf-dokument.
Och alla sidor man surfat till där man ska ladda ner pdf.

Hur lång tid tar det inte för Acrobat Reader att ladda, och hur stabil är browsern sedan?

Nu när man sitter och kör OS X så har jag fått ett helt annat förhållande(?!) till pdf.
Otroligt snabbt, snyggt, och användbart.
Och pdf-skapande vid varje utskrift är ju lysande.

Mac är stabilare och mer underhållsfritt. Windows är ett bättre val om man ska hålla på med stora Windows-nätverk, Exchange-servrar och spel, men om man bara vill jobba och få saker gjort så är Mac:en bättre

Så stor är iofs inte skillnaden mellan plattformarna, snarare en fråga om var tyndpunkterna ligger, personligen gillar jag båda operativen

• Oregistrerad
  • 2004-09-30 22:31

Man slipper dom där dxxxla menyerna i varje fönster.

Man kan flytta fönster utan att ändra i sorteringen.

Man har fetstora iconer

Man har effektivare plasering av vänsterhanden under kortkomandon. Vanliga tråk-komandon som komando + "nått" gör ju ingen skillnad än om man som pc-användare joxar med controllen. När man skall kombinera ena sutunden komando + "nått" och andra komando + skift + "nått" eller komando + alt + "nått" är man glad att tummen inte behöver flytta sig, utan den är kvar så man inte behöver kolla på tangentbordet hela tiden.

Exposé tål att upprepas. Suverän att bara greppa en bild eller länk i tex Safari och dra ner pilen med objektet i hörnan så att Exposé kör "visa skrivbord" och droppa i en mapp och sedan ner i en hörnan för att vara tillbaka i Safari. Haleljua! (kanske lite överdriven reaktion)

Så himla massa kuliga program att ladda ner som gör kluriga saker. PC hade många program innan, men nu kan dom slänga sig i väggen. Är bara spelmarknaden som drar ner.

Att Windows och tillverkarna av hårdvara för denne verkar ha seriösa smakproblem är ju inget man kan klandra dom för. Användarna av deras produkter är ju oftast inte kända för några större estetiska fallenheter när det gäller form och funktion. Men det biter säkert på några enstaka användre. Fast dessa är och andra sidan med halva foten inne i ljuset och behöver inte inte predikas för. Dom skola alla den vägen vandra förr eller senare, oavsett dina fyndiga påpekningar.

Mac är logisk och överens stämmande(särskrivning?) Är lika svårt att lära sig som Windows, men med den skillnaden att allt är lika dant. Samma kluriga kortkomandon är oftast representerade i dom flesta programmen. Som visa fil i Finder, komando + "r", funkar i iTunes så väl som när man skall hitta ett alias i Finder mm. Skall man bli snabb på en dator funkar inte Windows.
Men om man inte kan jobba snabbt, av olika anledning, kanske skillnaden inte uppenbarar sig lika kraftfullt. "Mus-klickaren" och "Meny-klickaren" är nog inte dom mest kreativa datoranvändrana.

Hu va' mycket det blev

Edit: Använde enter för att slippa allmän prygling och strut i hörnan.

Senast redigerat 2004-10-01 01:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 00:33
Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Man slipper dom där dxxxla menyerna i varje fönster. Man kan flytta fönster utan att ändra i sorteringen. Man har fetstora iconer Man har effektivare plasering av vänsterhanden under kortkomandon. Vanliga tråk-komandon som komando + "nått" gör ju ingen skillnad än om man som pc-användare joxar med controllen. När man skall kombinera ena sutunden komando + "nått" och andra komando + skift + "nått" eller komando + alt + "nått" är man glad att tummen inte behöver flytta sig, utan den är kvar så man inte behöver kolla på tangentbordet hela tiden. Exposé tål att upprepas. Suverän att bara greppa en bild eller länk i tex Safari och dra ner pilen med objektet i hörnan så att Exposé kör "visa skrivbord" och droppa i en mapp och sedan ner i en hörnan för att vara tillbaka i Safari. Haleljua! (kanske lite överdriven reaktion) Så himla massa kuliga program att ladda ner som gör kluriga saker. PC hade många program innan, men nu kan dom slänga sig i väggen. Är bara spelmarknaden som drar ner. Att Windows och tillverkarna av hårdvara för denne verkar ha seriösa smakproblem är ju inget man kan klandra dom för. Användarna av deras produkter är ju oftast inte kända för några större estetiska fallenheter när det gäller form och funktion. Men det biter säkert på några enstaka användre. Fast dessa är och andra sidan med halva foten inne i ljuset och behöver inte inte predikas för. Dom skola alla den vägen vandra förr eller senare, oavsett dina fyndiga påpekningar. Mac är logisk och överens stämmande(särskrivning?) Är lika svårt att lära sig som Windows, men med den skillnaden att allt är lika dant. Samma kluriga kortkomandon är oftast representerade i dom flesta programmen. Som visa fil i Finder, komando + "r", funkar i iTunes så väl som när man skall hitta ett alias i Finder mm. Skall man bli snabb på en dator funkar inte Windows. Men om man inte kan jobba snabbt, av olika anledning, kanske skillnaden inte uppenbarar sig lika kraftfullt. "Mus-klickaren" och "Meny-klickaren" är nog inte dom mest kreativa datoranvändrana. Hu va' mycket det blev

Men hur i helvete skriver du karl... Mondo, på honom!

• Medlem
  • 2004-10-01 00:35
Ursprungligen av acke:

Men hur i helvete skriver du karl!

Stream of counciousness. En beatnick grej.

• Oregistrerad
  • 2004-10-01 01:54
Ursprungligen av acke:

Men hur i helvete skriver du karl... Mondo, på honom!

Felåt, skall bättra mig.

• Medlem
  • 2004-10-01 02:21

Med glimten i ögat....

Är som Apple/Mac kontra pyttemjuk/PEZE:

En dyslektiker kan man förlåta, inte en analfabet....

Dock för att vara ödmjuk kan man ha sympati med en mindre vetande.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-01 17:19

Men, en sak undrar jag ang. virus - är Mac fritt från virus för att det inte går att sprida dem i OS X eller är det egentligen inte så att de som sitter och skapar virus inte bryr sig om Mac för att deras virus når ut till så få datorer då? Alltså - om OS X var lika stort som Windows, visst skulle det finnas virus då? (Jo, jag är på väg att switcha men är fortfarande lite skeptisk till en del som sägs...)

• Medlem
  • 2004-10-01 18:24

"If I were a fame-driven cracker with solid technical skills, cracking a BSD-based system would be the fastest way to show off my capabilities," said Rich Morin, a programmer and consultant based in San Bruno, Calif.

"My suspicion, therefore, is that many crackers have tried this challenge and failed," Morin added. Still, he cautioned "nobody has any way to know for sure."
Från den här sidan:http://www.baltimoresun.com/technology/custom/pluggedin/bal-mac082803,0,1353478.column

/Daniel

• Oregistrerad
  • 2004-10-03 13:55
Ursprungligen av Ronta:

Men, en sak undrar jag ang. virus - är Mac fritt från virus för att det inte går att sprida dem i OS X eller är det egentligen inte så att de som sitter och skapar virus inte bryr sig om Mac för att deras virus når ut till så få datorer då? Alltså - om OS X var lika stort som Windows, visst skulle det finnas virus då? (Jo, jag är på väg att switcha men är fortfarande lite skeptisk till en del som sägs...)

Visst skulle jag tro att bristen på virus/malware till viss del handlar om marknadsandel. Men en stor anledning till att Windows har så stora problem är att de flesta kör med administratörsrättigheter aktiverade för standardanvändaren. Det innebär att de program man kör (avsiktligt eller inte) kan ändra i princip vad som helst i systemet. I OS X (och alla andra Unix-varianter) är det inte så.
Ett annat argument mot att marknadsandelen skulle styra är ju att kombinationen Linux+Apache har en saftig kaka av webbservermarknaden (och därför vore en smaskig måltavla för en mask) men inga virusproblem.

Två saker sak som jag måste ta upp i samma anda som Per-Olof:
* Håll nere Kommando-tangenten samtidigt som du flyttar ett fönster om du inte vill göra det fönstret som flyttas aktivt.
* Det är lätt att komma till det program som man vill under ALT+TAB-processen genom att peka på den ikon som tillhör programmet.

• Medlem
  • 2004-10-01 00:15

Ja

Så enkelt är det. Allt är enklare. Har mängder av års erfarenhet av både delarna.

Första är väl egentligen virus. Har haft hand om olika kunder och ungdommars användande av PEZE. Dyngsura av virus från Kaazaa, chatprogram etc. Spel konstruerad på maskiner folk aldrig kommer att plocka ihop för hemmabruk. Ingen återvändo.... Full formattering och sparande av back-up nerlusat av PEZE-könssjukdommar. Fel i BIOS och och ditto uppdatering. Var tog USB-portarna vägen?
XP och uppdateringar med reg-nr. Fy för f....

Designet och användarvänligheten.

Du kan köpa en fem år gammal Mac och du får något som PEZE-användare tror kommer till nästa år... samtidigt som Macén funkar fortfarande..... Vem vill ha en fem år gammal PEZE?
Min gamla fågelholk (Mac Classic II från 1992 funkar och går fortfarande... 4 MB RAM och 40 MB HD...)

Apple LaserWriter 16/600 går fortfarande i OS X och på nätverk med PEZE och Windows. Inköpt för 500,- och har 300.000,- sidor kvar av sin kapasitet.... (Passerade 150.000 utskrifter i början av veckan...)

PEZE och pyttemjuk-världen har numera kommit med ett program som gör att deras X-box kan läsa mac-format på HD och CD-skivor (MacDrive). Har aldrig haft problem att få upp en skiva på mac som kommer från MS eller PC-världen.

Hårdvarukompabilitet vet man vad är i PEZE-världen men sällan upplevt det med Mac. Väldigt ofta funkar vanliga standard datordelar numera till Mac.

Mac hårdvara och OS är som dator-världens Esperanto......

Tyvärr så är det väl för dyrt för företag att köpa ny utrustning och program samt att utbilda anställda till denna himmelska plats på jord....

• Medlem
  • 2004-10-01 16:35

Varför finns det antivirusprogram till Mac om det inte finns några virus?

Ursprungligen av said:

Varför finns det antivirusprogram till Mac om det inte finns några virus?

Mest för att hindra vidarespridning av windows-virus i epostbilagor och liknande.

Ursprungligen av AlnöTomas:

Javisst, men min fråga är nu, när man då möter Dart Wader (den mörka sidan) och börjar lovorda Macen och dom undrar vad som egentlligen är så mycket bättre, vad/vilka bitar kan man då trycka på. Allt det där vanliga om inga virus och stabilt OS det kan man ju. Men om man ska göra några exempel som ruskar om dom i sina grundvalar????

Hjälp please....

Tomas

Kort och gott kan du säga att allt är bättre utom:
1. Supporten. Jag fick en maskin reparerad under totalt fem månader. Det var ständigt nya fel på den och i den sista vevan hade reparatören slitit sönder en PCI-plats. Då fick jag nog och ville ha pengarna tillbaka eller en ny dator. Då hotade Apples återförsäljare med advokat och snackade om hur Apple var villiga att spendera hur mycket som helst på att ta slippa betala tillbaka eller ersätta med en nyare modell (min modell hade utgått på fem månader). Mitt företag var beroende av den här maskinen under den perioden och det innebar obeskrivligt mycket strul för oss. Det lustiga är att ungeför samtidigt som det här hände drabbades en kompis till mig av ett liknande problem med en nyinförskaffad och väldigt dyr workstation från Dell. Han ringde dell och två dagar senare stod en splitterny maskin utanför dörren.

2. QuickTime behöver en grundläggande genomgång. För att vara mediaarkitektur i Macen (och det är väldigt bra) saknar den massor av saker som skulle kunna göra den så mycket bättre. Nativestöd för flera kanaler ljud än två vore t ex lysande.

3. Jag har alltid tyckt att det borde finnas en slavmodell med den snabbaste processorn. Att idag bygga ett kluster med G5 är svindyrt. Jag pysslar mycket med distribuerade renderingar och peezee-sidan har ett rejält övertag när man kan bygga en snabb AMD 64 maskin för 4 500:- och dedikera den i t ex en renderfarm på Windows XP eller Linux. Med Mac är du tvingad att köpa en massa design och tillbehör som du kanske inte behöver. Ett nod för 17 000:- är för dyrt. Jag skulle vilja se en barebone-lösning för Mac för just det här ändamålet. En X-serveliknande låda utan lull lull för max 7 000:- så att alla Apples Maya eller Shake användare slipper köra två plattformar vilket blir dyrt och krångligt i längden.

I övrigt är Apple bäst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 11:48

Kort och gott kan du säga att allt är bättre utom:
1. Supporten. Jag fick en maskin reparerad under totalt fem månader. Det var ständigt nya fel på den och i den sista vevan hade reparatören slitit sönder en PCI-plats. Då fick jag nog och ville ha pengarna tillbaka eller en ny dator. Då hotade Apples återförsäljare med advokat och snackade om hur Apple var villiga att spendera hur mycket som helst på att ta slippa betala tillbaka eller ersätta med en nyare modell (min modell hade utgått på fem månader). Mitt företag var beroende av den här maskinen under den perioden och det innebar obeskrivligt mycket strul för oss. Det lustiga är att ungeför samtidigt som det här hände drabbades en kompis till mig av ett liknande problem med en nyinförskaffad och väldigt dyr workstation från Dell. Han ringde dell och två dagar senare stod en splitterny maskin utanför dörren.

2. QuickTime behöver en grundläggande genomgång. För att vara mediaarkitektur i Macen (och det är väldigt bra) saknar den massor av saker som skulle kunna göra den så mycket bättre. Nativestöd för flera kanaler ljud än två vore t ex lysande.

3. Jag har alltid tyckt att det borde finnas en slavmodell med den snabbaste processorn. Att idag bygga ett kluster med G5 är svindyrt. Jag pysslar mycket med distribuerade renderingar och peezee-sidan har ett rejält övertag när man kan bygga en snabb AMD 64 maskin för 4 500:- och dedikera den i t ex en renderfarm på Windows XP eller Linux. Med Mac är du tvingad att köpa en massa design och tillbehör som du kanske inte behöver. Ett nod för 17 000:- är för dyrt. Jag skulle vilja se en barebone-lösning för Mac för just det här ändamålet. En X-serveliknande låda utan lull lull för max 7 000:- så att alla Apples Maya eller Shake användare slipper köra två plattformar vilket blir dyrt och krångligt i längden.

I övrigt är Apple bäst.

Kloka ord!

...
...

På G?

Bevaka tråden