Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort apps? Hur?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Hur tar man bort OsX appsen? Bara att dra till papperskorgen eller?

I princip ja. Programmen läger två små filer i Library. Egentligen gör det inget om dessa ligger kvar. De innehåller dina inställningar, vilket kan vara bra om du vill installera programmet någon gång i framtiden. Vill du ha bort filerna så brukar de gå att hitta om man söker efter programmets namn i finder.

Det snabba svaret är ja.

Sök lite så hittar du tidigare trådar i ämnet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-01 11:33

Skulle däremot inte vara så dumt att lägga in en avinstallationsfunktion i OSX (som i windows).. För att hjälpa nybörjare och switchare.. Man känner sig fan själv lite nojig på vad som finns och inte finns kvar när man tagit bort ett program.. Inte för att det spelar roll. MEN ÄNDÅ. Har nog suttit för mycket på winburkar i mina dagar.. Usch! Visste inte att smittan var så långt gången.´

Ja herregud.

Och hur ofta fungerar avinstalleraren i Windows tillfredställande?

"Filen abc.dat används av andra program. Vill du ta bort den ändå?"

Vilken hjälp är detta för en vanlig användare?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-01 11:42
Ursprungligen av Anders Täpp:

Och hur ofta fungerar avinstalleraren i Windows tillfredställande?

"Filen abc.dat används av andra program. Vill du ta bort den ändå?"

Vilken hjälp är detta för en vanlig användare?

Jo jo. Det är p.g.a 6000 sådana meddelanden i windows som jag har blivit nojig om filer.. Men om avinstalleraren bara tar bort typ prefsfiler och liknande i OSX, sådant som skapats av programmet.. Mac OS har inte samma problem med .dat och .dll och .vafansomhelst som windows så det känns som att det åtminstone i teorin inte skulle bli så mycket problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 11:38

En del program lämnar kvar mer än så. Ta tex Keynote som lämnar kvar ett över 50mb stort bildbibliotek i /Library/Application Support/ Absolut inga problem att låta detta ligga kvar men om man vill ha ordning så kan det ju vara bra att veta att de finns.

Ursprungligen av dkz:

Jo jo. Det är p.g.a 6000 sådana meddelanden i windows som jag har blivit nojig om filer.. Men om avinstalleraren bara tar bort typ prefsfiler och liknande i OSX, sådant som skapats av programmet.. Mac OS har inte samma problem med .dat och .dll och .vafansomhelst som windows så det känns som att det åtminstone i teorin inte skulle bli så mycket problem

Kruxet är nog att Apple inte kan göra en avinstallerare som bara tar bort lite grann eller en viss del av programfilerna. Alllt måste bort för att programmet ska vara värt namnet. Då hamnar man nog rätt snabbt i samma bekymmer som i Windows dvs avinstalleraren kan inte med 100% säkerhet veta om den har rätt att peta bort vissa filer. Att fråga användaren är lönlöst - han har startat avinstalleraren för att få hjälp, inte för att svara på frågor.

Har ingen aning om hur sånt här är uppbyggt, men skulle man inte kunna låta plist-filer och liknande ligga i app-paketet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-01 19:09
Ursprungligen av Kristofer G:

Har ingen aning om hur sånt här är uppbyggt, men skulle man inte kunna låta plist-filer och liknande ligga i app-paketet?

Nej, för att de kan vara olika för olika användare på samma burk. Appsen är (oftast) gemensamma, medan plist-filer ligger i användarens privata hemmapp. Det är en ganska smidig uppställning.

plist + prfs är den enkla grejen. Det är väl när program installerar deamons, startup objects, prefs panes och liknande eller lägger småprogram i Application Support-mappar som det blir knivigare. Det är nog inget alternativ att låta alla apps ha en egen library-mapp inuti paketet.

Men om det finns ett program som söker upp vartenda litet spår av programmet efter man sökt skulle det ju vara väldigt enkelt att slänga. Eller är jag fel ute nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 21:53
Ursprungligen av sisyfos62:

Men om det finns ett program som söker upp vartenda litet spår av programmet efter man sökt skulle det ju vara väldigt enkelt att slänga. Eller är jag fel ute nu?

Jo, men om Apple gör en avinstallerare som ska användas till alla tillverkares program, så kommer den inte att funka 100 % bra. Om den ska ta bort ett program som inte Apple har gjort så kan den inte riktigt veta var den ska söka och då kommer man att få frågor som "Filen LIBGSBHL.com.plist har upptäckts i ~/Library/Preferences/LIBGDPREFS/. Vill du radera den?" och det är mycket värre än att bara låta programmets filer ligga kvar.

Apple har alltid gjort så - kan de inte göra något användarvänligt, så låter de bli. Jag har hört flera såna uttalanden från Steve Jobs, tex om nerladdning av filmer.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 22:22
Ursprungligen av sisyfos62:

Men om det finns ett program som söker upp vartenda litet spår av programmet efter man sökt skulle det ju vara väldigt enkelt att slänga. Eller är jag fel ute nu?

Nja, snarare så att det som installeras i /lib ofta är sådant som laddas i systemet vid start, och för att kunna slänga sådant skall processerna avslutas… iofs inget omöjligt med lite terminalknattrande men jag kan tänka mig att det blir _lite_ trist med ett installationsprogram…
Är det saker i /lib så kommer de inte startas igen efter en omstart, är det "demoner" så hoppar de igång… Fast mest handlar det nog om lata programerare som slänger massa jox i /lib som kunde ligga i applikationens mappar (en app är ju en samling grejor om man kikar i den, ofta bla en bom som talar om vad som installeras)…
Nu tappade jag tråden

Ok. Tror jag fattade.
Finns det program av ngt slag då som kan leta upp sådant som inte är länkat till ngt o se om de har ngn som helst funktion
då? För med tiden lär det väl bli en del slask?

Avinstallation i Mac OS är om möjligt ännu sämre än i PC, men å andra sidan så är det färre Apps som installerar bakgrundsprocesser etc., men summa summarum så är d det som i Windows, efter något år så är det bara att ta ominstallera från scratch.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 22:24
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Avinstallation i Mac OS är om möjligt ännu sämre än i PC, men å andra sidan så är det färre Apps som installerar bakgrundsprocesser etc., men summa summarum så är d det som i Windows, efter något år så är det bara att ta ominstallera från scratch.

Avinstallation i OSX är om möjligt bäst så till vida applikationerna inte sprider onödigt jox i /lib

Egentligen skulle jag vilja länka till förra gången du skrev samma sak och jag svarade samma sak - men why bother…

Vad heter det nu igen...hm...i någonting. jaja Pär kommer nog på det.
Men Pär har du ngn ide om hur man minimerar förekomsten av slask? Är det som sas tidigare ominstallation som gäller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 23:10

Skillnaden är att i Mac OS X gör det absolut ingenting att det blir massa plist-filer över.
Enl vad jag har förstått så sinkar detta ner datorn i Windows, vilket gör att man måste installera om systemet efter ett tag. Detta sker inte i Mac OS.

Ursprungligen av Rajje:

Skillnaden är att i Mac OS X gör det absolut ingenting att det blir massa plist-filer över.
Enl vad jag har förstått så sinkar detta ner datorn i Windows, vilket gör att man måste installera om systemet efter ett tag. Detta sker inte i Mac OS.

Nej men det borde väl efter ett tag stjäla utrymme?

Ursprungligen av sisyfos62:

Nej men det borde väl efter ett tag stjäla utrymme?

Inte prefsfilerna i sig. Dom är små. Däremot kan vissa program lägga upp mappar på olika ställen i systemet.

Den som vill städa kan göra så här:

Öppna mappen Bibliotek. Mappen finns på rootnivå på hårddisken men även i ditt hem.
Tryck Kommando 2 så visas innehållet i listform
Tryck Kommando J för inställningar
Aktivera "Endast detta fönster"
Aktivera "Beräkna storlek"
Klicka på menyn Storlek så sorteras mapparna efter detta (se bild)

Ge datorn en stund för att räkna. Öppna mappar i listan med pilen till vänster så fortsätter den räkna storlek även på undermapparna.

Jag vill poängtera att man inte vill ha funktionen "Beräkna storlek" påslagen jämt för alla fönster. Det blir segt i längden. Jag vill även poängtera att om man städar i sitt eget system så gör man det på egen risk.

(Varför har jag 6,2 Gb i Application Support? GarageBand + Keynote tar 5,6 Gb tillsammans)

Tack Anders för att du så tydligt illlustrerar behovet av en avinstallerare. Jag har bara för några dagar sen fått min nya PB 17" och sitter precis med min Library-mapp visad på samma sätt som Anders, på iBooken har jag gjort likadant. Det visar sig då att praktiskt taget ALLA library-mappar under den tid jag kört iBooken har samlar på sig massor med "extra-grejer", loggar, dokumentation, frameworks, caches, packages, preference panes, färgprofiler, kontextmenyer, scripting additions etc. etc. - en riktig djungel!

Och då ska vi inte ens tala om hur det ser ut i User-mappen!

Nä, sanna mina ord, frånvaron av avinstallerare i OS X suger. Den enda ljusglimten i mörkret är att färre Mac OS-utvecklare tycks benägna att installera bakgrundsprocesser o dyl än PC-utvecklare.

Det är en djungel och så är det två stora kartonger med skräp som står utanför djungeln. Så ser jag på det.

Genom att sortera mappen som i bilden får man snabbt reda på var man kan hitta saker som ödslar plats. Resten skiter man i. Vi har 80 gig och mer på dagens hårddiskar. Vem bryr sig om det ligger 300 mb som skräp nånstans?

1
Bevaka tråden