Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släpp ordet fritt - fria bannade medlemmar?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-09 22:52
Ursprungligen av RobertSt:

Vänta nu... Har jag inte just beskrivit demokratiska rättigheter i en rättstat?

Jo. Det tror jag nog.

Lille vän.
Detta är ingen "stat".
Det är ett privat företag som driver ett forum med regler som man måste godkänna innan man börjar delta i diskussionerna.
Så länge ingen diskrimineras p.g.a. ras, religion, osv, så har Björnström & Co sin fulla rätt att porta vem som helst som brutit mot dessa regler och behöver inte redovisa nånting nånstans.

Ursprungligen av RobertSt:

Men tag nu lärdom av detta! Jag hoppas av hela mitt hjärta att handlandet har varit gott, med ett gott syfte; men ni tänkte inte er för när det gällde att samla bevisen.

Det är också fullt möjligt att ni dessutom har rätt i de beslut som fattats! I det betvivlar jag inte! Men inför framtiden MÅSTE NI DOKUMENTERA era beslutsunderlag! Inte nödvändigtvis så att de alltid finns för beskådande för alla alltid. Men efterfrågas materialet för en banning och varför det skett, så måste ni 'ha på fötterna' och kunna presentera materialet.

Tro mig, jag har slösat bort tillräckligt med tid här på 99mac för att veta hur det ser ut innan någon blir helt bannlyst, och dina förslag skulle inte innebära en rättvisa för dem som bannlysts; det skulle innebära att man avslöjar onödigt förnedrande saker om någon. Om man samlade "bevis" - för vem skulle man redovisa dem? Du verkar ju förstå att man inte kan göra dem öppna för alla. Så det blir ändå bara en sak mellan moderatorer och den som är missnöjd med hur han/hon behandlats. I det avseendet är ett forum som 99mac otroligt demokratiskt, för den enda "högre instans" man skulle kunna vända sig till för en rättvis dom är medlemmarna!

Ibland är det bättre att tysta ner saker än att försöka motbevisa någon offentligt, för den bannlystes egen skull. Jag har fullt förtroende för moderatorer/admins i det avseendet, och i alla de fall jag har sett så måste jag ge dem stort beröm för att hantera problemen med smak och omdöme!

Ursprungligen av Nicklas Högås:

/klipp/ Ibland är det bättre att tysta ner saker än att försöka motbevisa någon offentligt, för den bannlystes egen skull. Jag har fullt förtroende för moderatorer/admins i det avseendet, och i alla de fall jag har sett så måste jag ge dem stort beröm för att hantera problemen med smak och omdöme!

Fundera på vad du just skivit.......

Demokrati = offentlighet. Men att bara ge moderatorerna beröm utan att veta vad de gjort (eller har du alla informationer, som vi andra saknar?) verkar lite väl naivt?

Av de svar jag sett i denna tråd kan jag bara dra dessa slutsatser:

1. Tolka alla inlägg subjektivt.
2. Släng all självkritik överbord.
3. Lita på systemet blint.

Ingen, vare sig kan eller vill, presentera några bevis om 'xplanes' uteslutning. Den skedde, vad jag har förstått, efter varning iofs. på livstid. 'Raderat' är försvaret, och han/hon förtjänade det.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

"Ibland är det bättre att tysta ner saker än att försöka motbevisa någon offentligt"....

Inga kort skall läggas på bordet. Vi 'tystar ned saken' för allas bästa. ???

"Om man samlade "bevis" - för vem skulle man redovisa dem?" Allmänheten? Användarna? Vid förfrågan? Nä...

Jag tycker att svaren jag fått är ett gäng som skjuter sig i fötterna är svar nog!

Ursprungligen av Danne V:

"Lille vän.
Detta är ingen "stat".
Det är ett privat företag som driver ett forum med regler som man måste godkänna innan man börjar delta i diskussionerna."

Låter som välkommen till...

Ursprungligen av Nicklas Högås:

"Han var outtröttlig, och gav sig ständigt in i samma Mac/PC-diskussion. Många diskussioner som från början hade en intressant ingångspunkt spårade ur i samma uttjatade argument om Mac/PC som vi hört till leda förut. Mitt intryck är att han hängde här antingen för att irritera oss, eller för att han inte kunde tåla att folk använder Macintosh. Om han hade ett ärligt och givande syfte med att delta i diskussionerna, så borde han ha förstått att de flesta medlemmar var trötta på att höra samma argument om PC/Mac om och om igen, och försökt bidra lite mer konstruktivt till diskussionerna."

Javisst var han det! Kritisk till Apple till 110%. Det var altså därför han bannades! För att han var Apple-kritisk! Och VAR i reglerna står det att man inte får vara kritisk mot Apple??? Just det! Ingenstans! Men ut åkte hon/han på precis det!

Mitt "Gå inte på sånt 'bullshit'" ångrar jag och ber om ursäkt för att ha fallit ner i den grop jag vill att alla skall undvika! Det var klart ovärdigt sagt och jag ber om ursäkt!

Vänner! För trots alla motsättningar och, ibland för hårda ord, är vi inte ovänner. Jag tål tuffa tag och avvikande åsikter bra! Ty det finns alltid en riktig människa bakom varje tangentbord (än så länge iaf!).

Nu skall jag låta tangentbordet vila en vecka!

Min sista önskning i denna tråd är enkel: Skriv ut den i sin helhet och diskutera den med era vänner utanför detta forum.

Läs den själva och jämför med den värld vi lever i. Fundera på vad som sagts i denna tråd och dra egna slutsatser! (snälla, glöm mitt 'bullshit'... )

Misstag gör vi alla. Jag är inget undantag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 01:07
Ursprungligen av RobertSt:

Något annat svar hade jag faktisk inte förväntat mig... Tyvärr. (se tidigare post)

Den taktiken är välkänd från många diktaturer runt om i världen etc etc...

Med all respekt så har du inte varit här länge nog för att förstå hur några av de här människorna förpestade forumet då det begav sig innan de stängdes av...

Det här är som sagt ett privat forum som drivs med initiativ och regler av Björnström och dem han förtroligt tillsätter som moderatorer, även om det finns en stor lyhördhet gentemot medlemmarna och "den allmänna viljan". Vill du ha en kopia av ett utopiskt demokratiskt samhälle är det nog bättre om du startar ett eget forum.

Ursprungligen av Sjovall:

Var det inte BigMac som höll på och fjantade runt ett bra tag innan han till slut slängdes ut?

BigMac var väl självaste tjuven till mailregistret!? Den fjärde var väl en viss antisocial pcbesserwisser som hade tagit på sig som livsuppgift att argumentera emot allt vad Mac stod för, med alla tillåtna medel. Att han dessutom förolämpade de flesta han diskuterade med var bara en charmig detalj. Han kom igen under flera pseudonymer men hans retorik var alltid så larvigt tydlig att han kunde kallat sig vad som helst utan möjlighet att gömma sig...

Ursprungligen av Earth:

Med all respekt så har du inte varit här länge nog för att förstå hur några av de här människorna förpestade forumet då det begav sig innan de stängdes av...

Om de bröt mot reglerna för forumet håller jag helt med. Men om 'förpestandet' enbart var Apple-kritik eller av 'obekväm åsikt'. Ja då ÄR det ett problem.

Eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 01:46
Ursprungligen av RobertSt:

Om de bröt mot reglerna för forumet håller jag helt med. Men om 'förpestandet' enbart var Apple-kritik eller av 'obekväm åsikt'. Ja då ÄR det ett problem.

Eller hur?

Jo, men så var det inte. Samuls och Earths senaste inlägg förklarar situationen fint. Det handlade helt enkelt om folk utan minsta hyfs.

Ursprungligen av tei:

Jo, men så var det inte. Samuls och Earths senaste inlägg förklarar situationen fint. Det handlade helt enkelt om folk utan minsta hyfs.

Aha! Det förklarar allt. Eller? Forumets regler kräver altså att inläggen är 'hyfs'. Har man inte det bryter man mot reglerna. Förstår jag det rätt?

Var vänlig och peka ut 'hyfs' - regeln, matcha det mot ett eller flera inlägg som gjorts av 'xplane' där hon/han bryter klart mot 'hyfs'-regeln och jag skall bli nöjd.

Jag misstänker att det har begåtts ett justitiemord här. Det luktar inte bra, om man säger så.

Hittils har ingen kunnat prestera något 'bevis' för att denna kvinna/man vid nick 'xplane' gjort sig skyldig till ett annat brott än att ha skrivit negativa artiklar om Apple. En obekväm röst kan ha tystats utan saklig grund baserat på luddiga argument.

Jag snubblade nog över något som detta forum inte riktigt har koll på!

Tills jag får motsatsen bevisad måste jag nog konstatera att skriver man tillräckligt många Apple-negativa inlägg på 99mac så hammnar man snart i en uteslutning från forumet. Skulle det vara så är det förskräckligt! Har 'xplane' bannats på riktiga grunder (personangrepp te.x) så är jag helt ute och cyklar. Då har min debattråd varit helt fel från förta bokstav.

För att kanalisera Apple-kritik föreslog jag, och föreslår jag fortfarande, att ett 'djävulens advokat' forum skapas dit sådana inlägg kan hanteras på ett ordnat sätt!

Finns det flera i samma sits som den diskuterade 'xplane' är det riktigt illa... Förhoppningsvis inte eftersom det inte är så många bannade.

Nu har jag säkert, med mitt 'envisa' argumenterande också gjort mig skyldig till brott mot den obskyra 'hyfs'-regeln! Så snart är det väl 'Game Over' för mig också... ?

Ursprungligen av RobertSt:

Jag misstänker att det har begåtts ett justitiemord här. Det luktar inte bra, om man säger så.

Leta reda på ett annat macforum om du inte litar på detta ställe.

Citat:

Tills jag får motsatsen bevisad måste jag nog konstatera att skriver man tillräckligt många Apple-negativa inlägg på 99mac så hammnar man snart i en uteslutning från forumet.

Men då får du väl tro det då.

Citat:

Finns det flera i samma sits som den diskuterade 'xplane' är det riktigt illa...

Men seriöst, det är totalt 4 "portade" personer på 99mac. Jag tror nog att det finns en hel del fler medlemmar som kritiserat Apple på forumet än så. Känns inte som din teori håller. Hade 99mac haft över 200 "portade" medlemmar kanske jag också skulle undra.....men 4?

Citat:

Nu har jag säkert, med mitt 'envisa' argumenterande också gjort mig skyldig till brott mot den obskyra 'hyfs'-regeln! Så snart är det väl 'Game Over' för mig också... ?

Nej då, personligen tycker jag att det är rätt underhållande.

  • Medlem
  • 2004-10-10 11:40
Ursprungligen av RobertSt:

Jag misstänker att det har begåtts ett justitiemord här. Det luktar inte bra, om man säger så.

Hittils har ingen kunnat prestera något 'bevis' för att denna kvinna/man vid nick 'xplane' gjort sig skyldig till ett annat brott än att ha skrivit negativa artiklar om Apple. En obekväm röst kan ha tystats utan saklig grund baserat på luddiga argument.

Jag snubblade nog över något som detta forum inte riktigt har koll på!

Tills jag får motsatsen bevisad måste jag nog konstatera att skriver man tillräckligt många Apple-negativa inlägg på 99mac så hammnar man snart i en uteslutning från forumet. Skulle det vara så är det förskräckligt! Har 'xplane' bannats på riktiga grunder (personangrepp te.x) så är jag helt ute och cyklar. Då har min debattråd varit helt fel från förta bokstav.

Nu har jag säkert, med mitt 'envisa' argumenterande också gjort mig skyldig till brott mot den obskyra 'hyfs'-regeln! Så snart är det väl 'Game Over' för mig också... ?

Justitiemord?! Det är stora ord... Jag ser inte varför man måste lägga fram bevis för dig (eller nån annan heller, utöver den som drabbas). som sagt, detta är ingen stat, ingen förening med en styrelse, ingen myndighet.
Tycker du att det är fel att man styr ett forum mot det ämne man vill att det ska behandla? Om någon medvetet försöker sabotera för dem som driver 99mac genom att blanda in saker som inte har med mac att göra kan jag inte tycka annat än att inläggen, och i förlängningen medlemmen, stryks.

att du sedan slänger in "snart blir jag nog bannad" är ju ett fegt sätt att förekomma en eventuell banning. Apropå hyfs är du hittills väldigt hyfsad, och lär inte bli bannad bara för den här tråden. Kan du inte lita på oss som varit med ett tag och utgå från att det vi sägfer är sannt? Det finns ingen konspiration som går ut på att baktala allt som inte är Apple och helt okritiskt hylla Apple.

edit: Richard Rönnbäck hann få in en del av vad jag menade under tiden jag skrev...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 21:07

Eh…
The plot thickens

  • Medlem
  • 2004-10-09 21:35
Ursprungligen av Pär:

Eh…
The plot thickens

spännande ¡¡¡

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-09 21:42

Ursäkta, men kan man inte använda ett annat ord är "bannad"? Det e ju iofs korrekt (fast egentligen gammaldags) svenskt ord, men jag tror dom flesta har tagit engelskans "banned" och försvenskat, eller?

Saken är nämligen den att vi som blivit lite till åren inte kan läsa ordet utan att tänka på Martin Ljungs monolg "Är det inte Fingal Ohlsson som sitter därborta?" vari han utbrister "bannade Fläsk-Fia" eftersom man inte fick säga phula ord i revyer (Knäpp Upp) på den tiden...

För oss är alltså "bannade" liktydigt med "förbannade", och då blir hela den här tråden hemskt skojig...

Man kanske skulle säga "utestängda" eller "spärrade" eller "portade" eller nåt istället?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 23:22

Ur ett privatmess:

Ursprungligen av mess från RobertSt:

Jag är INTE 'xplane'! Gå inte på sånt 'bullshit'.
Jag har inte blivit 'bannad' från något forum. Ever!
Pudelns kärna är:
-uttrycker man sig (mycket) Apple-kritiskt tillräckligt så blir man bannad och utesluten!
Har jag fel, så kommer jag att göra detta publikt.

Vad säger man?
Ofelbar?
Whatever by me, men som samling till ev. framtida motiveringardå man "MÅSTE (NI) DOKUMENTERA (era) beslutsunderlag!" (sic)…

--> Pär: Jag tror inte det är xplane under nytt namn (med betoning på tror), för om jag minns rätt (nu kan jag ju inte plocka fram ett inlägg av xplane och jämföra) så har RobertSt lite mer genomarbetat språk.

(Varför kan jag inte hålla mig ifrån sådana här diskussioner? Men det vore ju taskigt att blanda samman två personer som inte är samma. Hur det nu är med den saken?)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 00:00
Ursprungligen av Nicklas Högås:

--> Pär: Jag tror inte det är xplane under nytt namn (med betoning på tror), för om jag minns rätt (nu kan jag ju inte plocka fram ett inlägg av xplane och jämföra) så har RobertSt lite mer genomarbetat språk.

Det roliga är att jag inte ens påstått något sådant heller - mer än såg vart åt diskussionen barkade
Det är faktiskt denne RobertSt som tjatar om att han inte är det…
Vad jag kan se så spelar det noll roll om han är det eller inte, totalt ointressant…
(…så när som på VSB på initialfrågan som ev. skulle kunna följa…)

Citat:

(Varför kan jag inte hålla mig ifrån sådana här diskussioner? Men det vore ju taskigt att blanda samman två personer som inte är samma. Hur det nu är med den saken?)

Tror du och jag är mer än lika
Så jag får väl poängtera:
Jag är INTE 'Niklas Högås'! Gå inte på sånt 'bullshit'.
(apropå prydlighet skulle jag aldrig använda sånt utan sådan om det inte varit en parafras… när jag ändå är inne på det så hade väl 'xplane' ett hyfsat språk, även om innehållet var sådär hundra jämt )

Jag tror att alla spekulationer om vem som sagt vad och vem som är vem+förklenande benämningar om åsikter som utrycks är föga fruktsamt. Tydliggör vad som gäller och gå vidare. Vill ngn inte godta moderatorers beslut är det så. Det är då den icke accepterandes problem. Anser andra att ngn tjatar så bemöt det inte då. Deltagandet är ju liksom ömsesidigt. Nu upplever jag visserligen att det är klädsamt att svara på frågor och motivera sig men blir det tjat så är det sällan EN som rullar det....

  • Medlem
  • 2004-10-10 01:15

1. Det handlar INTE om apple-kritik. Det måste du förstå och lita på när det sägs. Det är INTE specifikt på grund av att någon kritiserar Apple som lett till ban av någon. Det handlar om tråkigt/dåligt beteende under en längre tid. Detta oavsett vad de tycker/framfört om Apple. Jag tycker personligen att det är störtlöjligt att påstå något sådant.

2. Jag har fullt förtroende för moderatorerna och KRÄVER inte någon slags 'bevisföring' då detta nästan enkom skadar personen som trampat snett. Jag tycker det var riktigt magstarkt att påstå att Björnström & Co har en sådan skyldighet.

3. Jag tror du missar (misstolkar) tex citering av Nickas Högås. Det handlar INTE om att det var pc/mac-krig i sig utan att det var en mängd icke konstruktiva diskussioner som startades (+ en massa andra tråkiga uttalanden). Och detta skedde om och om igen. Du stirrar dig blind på att det kanske var trådar innehållandes tex Apple-kritik.

Men men... Sure, häng ut de som beter sig så illa att de till och med blir bannade. Ha en öppen "bevisföring", fine by me. Men jag förstår inte varför. Det skadar väl bara alla inblandade mer än det gör nytta?

Jag kan helt ärligt erkänna att jag suckade djupt när jag läst klart denna tråd. Jag har hängt här på 99mac väldigt länge och jag kan säga att de som bannats har blivit detta på goda grunder (har sett en del mycket tråkiga saker skrivas här tyvärr).

Apple-kritik är vädligt viktig/hälsosam och finns i väldigt saklig form här. Jag har aldrig sett att det skulle ha tystats ner, det vore ju att skjuta oss själva i fötterna om något. Jisses...

Och; Nej, jag har inte blivit betald för att skriva detta. Jag är bara så evinnerligt less på all form av arg metadiskussion som sker titt som tett. (ja jag tycker stämningen är arg, sur och anklagande i denna tråd. Jag tycker även att det är lustigt att grundinställningen kan vara att Moderatorerna gör fel och trampar på den enskilde med utstickande åsikter!)

Det tar emot att säga det (då jag bara är 22 år och inte borde vara någon tillbakasträvare... ännu) men ibland saknar jag 'andan' av det gamla 99mac...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-10 04:43

RobertSt om du är missnöjd med hur forumet sköts så lämna det och hitta dig ett bättre forum. De flesta här är glada över att dessa personer är bannade.

Om man börjar röra i gammal skit så börjar det bara lukta mer illa än vad det är.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 07:07

...metadiskussion var ordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 09:26

Bra sagt RoberSt! Håller med dig till 100%.

Du har helt klart brutit mot "hyfsregeln" här på 99mac. Det blir man bara mobbad för här. Inte bannad. Du kommer iofs möjligen få ett mail från Martin Björnström, där han ber dig inte lägga ut sådan här kritik på forumet, utan ta det med honom direkt.

Jag tillhör en av dem som följde xplane:s inlägg med stort intresse. Och precis som i denna tråd, urartade de ofta eftersom några här på forumet (ni vet själva inte vilka ni är) började med den sedvaliga pajkastningen. "Stick om det inte passar", "Rättshaverist", "lille vän" och andra tillmälen.

Demokrati och justa spelregler tycker jag man ska slåss för överallt. I hemmet, på jobbet, i skolan och på sitt favovrit-forum. Kritiker som RobertSt är inget hot. De är en tillgång.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 09:36

Kort sammanställning:

2 - som föreslår att banningar släpps och forumet sköts av andra personer på annat sätt
14 - som tycker det funkar bra som det är

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-10 09:47

Hur många tycker att 4bannad.se var en bra idé?

  • Medlem
  • 2004-10-10 10:53

Jag tror inte att det är konstruktivt att blanda ihop ett demokratiskt samhälle med en ideellt driven servicesite för macanvändare. 99mac är intgen medborgerlig rättighet.
Jag brukar vara väldigt generös med vad man får säga och inte, men tycker inte att det finns anledning att låta vad som helst passera i yttrandefrihetens namn.
Hyfs är heller inte alls ointressant. Det gäller överallt. Vem vill ha med nån att göra som bara är otrevlig, dessutom helt osaklig?

Senast redigerat 2004-10-10 11:29
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-10 11:32
Ursprungligen av Baron:

Jag tror inte att det är konstruktivt att blanda ihop ett demokratiskt samhälle med en ideellt driven servicesite för macanvändare.

Bara undrar: Inte är väl detta en "ideell" sajt? Ligger det inte ett bolag bakom?

I övrigt är det helt riktigt, och man undrar över folks verklighetsuppfattning ibland. "Demokrati"???? Precis som om 51% av kunderna i närbutiken runt hörnet skulle kunna kräva - i demokratins namn - att innehavaren målar taket rosa. Eller att nån kund som kommer in och river ner några hyllor, skriker och svär, ska "dömas" av en "jury" innan butiksinnehavaren har rätt att porta vederbörande.

I Drömmarnas Rike kanske det funkar så, men tack o lov inte i verkliga världen.

  • Medlem
  • 2004-10-10 11:44
Ursprungligen av Danne V:

Bara undrar: Inte är väl detta en "ideell" sajt? Ligger det inte ett bolag bakom?

Bolaget, vilket det nu kan vara, gör inte detta för att det genererar vinst. Det går med brakförlust enligt vad jag har förstått. Möjligen finns det förhoppningar om att dra in stålar framledes, men just nu är det ingen bra affär, tror jag. Många arbetar ideellt även om inte Björnström gör det.

(Han har utveklat detta själv i flera trådar så det är kanske bäst att jag inte gör mig till hans talesman.)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-10 11:56
Ursprungligen av Baron:

Bolaget, vilket det nu kan vara, gör inte detta för att det genererar vinst. Det går med brakförlust enligt vad jag har förstått. Möjligen finns det förhoppningar om att dra in stålar framledes, men just nu är det ingen bra affär, tror jag. Många arbetar ideellt även om inte Björnström gör det.

(Han har utveklat detta själv i flera trådar så det är kanske bäst att jag inte gör mig till hans talesman.)

OK, hajar.

Men ordet "ideell" kanske inte ska användas eftersom det leder tankarna till en ideell förening. Jag tror inte heller Martin gör nån större vinst (eller nån vinst över huvud taget), men syftet med bolag är att generera vinst, annars säger våra lagar att det ska avvecklas. Om nu inte innehavaren använder förlusten till att göra avdrag i andra verksamheter, förstås.

Skit samma..men det var alltså ordet "ideell" som nog ska bytas ut mot nåt annat.

Lessen för detta off-topic. Snälla alla, låt detta nu inte bli ett nytt ämne....

  • Avstängd
  • 2004-10-10 10:56

Hmmmm....vem är den femte bannade medlemmen? Den som gissar rätt har vunnit en fin resa till Irak.

Anledningen till att man ska kräva demokrati i en stat är att staten ensamt förfogar över en rad tvångsmedel och innehar våldsmonopolet för att se till att dess regler följs.

Ett diskussionsforum som 99mac innehar överhuvudtaget inga såna medel utan är bara en förening vars regler man kan gilla eller ogilla, några "rättigheter" har man öht inte i sån förening. Alltså har man inte någon "yttrandefrihet". Det är heller ingen rättighet att få bli eller vara medlem. Den enda rättigheten man har är att lämna föreningen när man vill.

Personligen tycker jag dock att man ska ha väldigt högt i tack och vare sig moderera eller stänga av folk bara för att de ibland blir förbannade och vräker ur sig korkade saker, det gör vi alla då och då. Även mac99:s moderatorer och administratörer har vid flera tillfällen gjort riktiga grodor, men det är inget konstigt med det, alla gör mindre genomtänkta saker ibland.

Ibland tycker jag modereringen är för hård, och inriktar sig på fel saker, men med enbart fyra uteslutna medlemmar så är det ju löjligt att påstå att folk blir uteslutna för lättvindigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 12:27

Richard: Eftersom 99mac inte är en medlemsägd förening, så har dess medlemmar såklart heller inga rättigheter. Det är något som man måste acceptera om man vill vara medlem här. Precis som du skriver. Inget konstigt med det.

Men... det finns fler skäl till att ha demokratiska och öppna spelregler än det som du anger. Det ger bla IMHO en bra skjuts åt utveckling och nytänkande. Det ger vingar åt tanken. Vilket ju kan vara bra för ett forum som det här. Det finns alltför många ja-sägare och ryggdunkare i världen. Och i Macsamhället i synnerhet.

99mac skulle vara ett ännu bättre forum, om dess ledning och dess medlemmar vågade släppa fram kritikerna. Vi har förlorat allt för många intelligenta, vältaliga och kritiska röster här på 99mac, pga vår oförmåga att se dem som tillgångar och istället se dem som bråkmakare. Några har blivit bannade, några har blivit bortmobbade och några har "frivilligt" bytt forum.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-10 12:46
Ursprungligen av Axel von Matern:

Richard: Eftersom 99mac inte är en medlemsägd förening, så har dess medlemmar såklart heller inga rättigheter. Det är något som man måste acceptera om man vill vara medlem här. Precis som du skriver. Inget konstigt med det.

Men... det finns fler skäl till att ha demokratiska och öppna spelregler än det som du anger. Det ger bla IMHO en bra skjuts åt utveckling och nytänkande. Det ger vingar åt tanken. Vilket ju kan vara bra för ett forum som det här. Det finns alltför många ja-sägare och ryggdunkare i världen. Och i Macsamhället i synnerhet.

99mac skulle vara ett ännu bättre forum, om dess ledning och dess medlemmar vågade släppa fram kritikerna. Vi har förlorat allt för många intelligenta, vältaliga och kritiska röster här på 99mac, pga vår oförmåga att se dem som tillgångar och istället se dem som bråkmakare. Några har blivit bannade, några har blivit bortmobbade och några har "frivilligt" bytt forum.

Jamen....som jag fattat så handlar detta inte om "många intelligenta, vältaliga och kritiska röster..." utan helt enkelt om folk som burit sig åt som rövhål (ursäkta analogin). Det har alltså inget att göra med kriterierna du nämner.

Jag har retat upp bra många här genom att posta både åsikter och fakta som anses vara besvärliga av många - ibland de flesta. Men trots att diskussionerna ibland varit väldigt beska, så har jag (och andra) hållit oss till grundläggande "renlighetskrav". Jag har aldrig ens blivit kontakta av Björnström eller annan moderator fast jag är ganska säker på att dom suttit och bitit på naglarna ibland, rädda att en tråd ska kantra.

Det handlar alltså inte om VAD man säger, utan HUR. Och om man framför obekväma åsikter så får man vara beredd att att försvara dom, ibland in absurdum.

Bevaka tråden