Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DTP på ryska...:-(

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp...!
Har häng på ett jobb med en folder, kruxet är att den ska tryckas på ryska!!! Har en rysk kille som översättarhjälp, men var hittar man teckensnitt? Nån som vet om det finns gratisversioner att plocka hem?

Det finns många language kit på installationsskivan. Jag hittade Japanska på den så det borde nog finnas Ryska på den också.

Kalas!
Tack, ska kolla omedelbart!

Njaeeeee.... Hittade inget användbart...
Var hittade du language kits? Under vilken rubrik på OS-installationsskivan?

AH! Found it...:-) Tack igen!!!

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 15:00

...DTP på ryska var det ja... Jag har ett problem i samma ämne. Jag har fått en text på ryska som ser fin ut i TextEditor (OSX) men jag kan för allt i världen inte få över den till Quark. Jag har ett gäng olika kerylliska typsnitt men det ser bara ut som konstig kod. Det kan ju inte ha nått att göra med tgb-layout eftersom jag inte behöver skriva texten, right? Är det nån form av konvertering som behövs?

TextEditor har rätta ryska utseendet men när man byter font på textmassan är det bara det "icke-kerylliska" som ändras, som t.ex en del årtal och andra siffror.

SNÄLLA! HJÄLP!!!

Det här är ett trixigare område än vad man tror.

Moderna program använder Unicode, vilket innebär att alla tecken finns på en fördefinierad plats och inga teckenförändringar sker mellan olika program. Däremot så är det inte säkert att det teckensnitt manväljer har "glyfer" som kan visa det angivna tecknet.

Äldre program som Quark använder däremot landsspecifika teckenuppsättningar och där måste man använda speciella teckensnitt som heter typ "Cyrlillic" etc. Det är en jäkla soppa och fungerar i bästa fall knackigt.

Om man vill göra det enkelt för sig ser man till att använda Unicoda-kapabla program, t.ex. Office 2004 för Mac, eller Office för PC och InDesign. Som teckensnitt väljer man lämpligen ett plattformsoberoende sånt, som t.ex. Hiragino eller Arial Unicode (windows, men funkar lika bra på mac) eller vilket Adobe-teckensnitt som helst som har tillnamnet "Pro", t.ex. Minion Pro som medföljer Creative Suite

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 15:30

FUNKAR! Tack! Ännu en anledning att inte använda Quark! Använde ett typsnitt som hette Times NR Cyrillic från Biblioteca Monotype. Det är ett fullvärdigt postscript-typsnitt som borde fungera fint i tryck.

Stort tack!

/d

De nada, fint att det löst sig så snabbt.

Även om jag försöker låta bli att hacka på Quark så måste jag säga att jag har himla svårt för program som inte hanterar Unicode. Jag uppgraderade till senaste versionerna av FileMaker (också Unicode-kapabelt) och Office 2004 rätt mycket bara för det, för att slippa såna problem

Tips: jag har massa "Cyrillic" versioner av standardtypsnitten i min burk.. det funkar bra för det mesta.

Det värsta jag har gjort ang repro på utrikiska var att sätta text till ett original från tjeckisk underlag som kom på fax

1
Bevaka tråden