Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer som "tappar" sin programikon

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var en gång... Resedit härskade oinskränkt! Hur gör man numera för att få tillbaks sina filer som envisas med att plötsligt bli unix körbara dokument och vägrar att öpnnas i t ex Quark.

• Oregistrerad
  • 2004-10-14 12:57

Välj visa information på den aktuella filen, sen kan du välja vilket program som filtypen ska öppnas med. Ikoner etc ska följa med på köpet.

OS X vill ju helst ha relevanta filtillägg.

• Medlem
  • 2004-10-14 12:57

Har du visat info och valt Öppna med... ?

edti: snabbt, emilsson

Har testat allt, även era förslag. Har även provat att rensa allehanda cache + permissions via Xupport. Tycker detta är väldigt skumt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-14 13:50
Ursprungligen av Thomas Rynell:

Har testat allt, även era förslag. Har även provat att rensa allehanda cache + permissions via Xupport. Tycker detta är väldigt skumt.

På Xupports "Maintenance" har du längst ned en möjlighet att tömma nån slags cache. Den rättar till filers "tillhörigheter" till default, ungefär som "bygg om skrivbordet" i OS9. Har du testat den?

• Oregistrerad
  • 2004-10-14 13:52

Jag hade problem med ett gäng AAC-filer som inte iTunes hittade. De blev skumma unix-filer istället. Då fick jag tips om programmet R-Name som var kanon. Det var bara att markera de filer jag ville ändra på och ge dem filändelsen .m4a. Gick på ett kick. Jag vet inte om det funkar för dig men det kan ju vara värt att testa, bara du vet de korrekta filändelserna.

Det låter som om filens resursdel har förlorats. Vissa filformat klarar sig utan, andra förstörs och kan inte öppnas. Har filerna flyttats via någon server/hårddisk som inte är Mac?

Tack alla för era förslag, i slutändan var det den enklaste lösningen som funkade - i välkänt pc-maner - la jag till filändelsen qxp. Något märkligt då filen alltid varit quark, men någonstans hände det nått på vägen. Typiskt PC servrar att ställa till det!

/T

1
Bevaka tråden