Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program som mörkar vissa program

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick en jättebra idé (eller snarare kanske ett problem) när jag satt och såg på film i ett fönster och hade en del andra fönster framme. Alla fönster var vita och filmen var mörk. Något som blev ganska påfrestande.

Min idé går följaktligen ut på ett program som helt enkelt lägger ett mörkt filter över hela skärmen, men lämnar ett hål för valt fönster.

Är jag helt obegriplig/orealistisk?
Har du sett/hört talas om ett liknande program?
Eller du kanske iaf delar mitt problem?

hur kommer det sig att du inte bara väljer "dölj övriga"?

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

hur kommer det sig att du inte bara väljer "dölj övriga"?

Helt enkelt eftersom om jag döljer dem, kan jag inte se dem och inte använda dem.
Problemet är inte att de syns, utan att de (och bakgrunden) är så mycket ljusare än filmen, och därför bländar och gör filmen svårtittad.
Problemet med Exposé, är att det inte är i närheten av så snabbt som mina ögon.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-16 13:36
Ursprungligen av IngeNaning:

Problemet med Exposé, är att det inte är i närheten av så snabbt som mina ögon.

Antingen är jag exceptionellt trög, eller så förklarar du dåligt.
En av de tre funktionerna i exposé mörkar ner allt utom det "närmaste" fönstret. Vad har det med snabbheten av dina ögon att göra? Det är ju bara att starta filmen, starta exposé och sen titta.
Eller?

Ursprungligen av Danne V:

Antingen är jag exceptionellt trög, eller så förklarar du dåligt.
En av de tre funktionerna i exposé mörkar ner allt utom det "närmaste" fönstret. Vad har det med snabbheten av dina ögon att göra? Det är ju bara att starta filmen, starta exposé och sen titta.
Eller?

Problemet är att om du tittar noga så skalas fönstret om och du får ej den perfekta bilden som du hade förr

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-16 14:29
Ursprungligen av EricBradley:

Problemet är att om du tittar noga så skalas fönstret om och du får ej den perfekta bilden som du hade förr

Nej, den skalas inte. Jag har nu suttit och testat i fem minuter med olika fönster och t.o.m. mätt med en linjal för att vara säker: Fönstret blir inte en millimeter mindre. Garanterat.

Däremot verkar det flytta sig en aning om det är väldigt nära kanten på skärmen. Men den skalas fortfarande inte.

Jag kanske har ett annat Exposé är er i alla fall?

EDIT: Tänkte försöka ta några screenshots:ett med exposé och ett utan, men det funkar ju inte när exposé är aktivt, tydligen.

Ursprungligen av Danne V:

Nej, den skalas inte. Jag har nu suttit och testat i fem minuter med olika fönster och t.o.m. mätt med en linjal för att vara säker: Fönstret blir inte en millimeter mindre. Garanterat.

Däremot verkar det flytta sig en aning om det är väldigt nära kanten på skärmen. Men den skalas fortfarande inte.

Jag kanske har ett annat Exposé är er i alla fall?

EDIT: Tänkte försöka ta några screenshots:ett med exposé och ett utan, men det funkar ju inte när exposé är aktivt, tydligen.

Det stämmer faktiskt! Det verkar bara skalas när man tar upp allt för stor del av skrivbordet...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 15:01
Ursprungligen av EricBradley:

Det stämmer faktiskt! Det verkar bara skalas när man tar upp allt för stor del av skrivbordet...

Eller snarare:
Om fösntret inte kan flyttas domdär tio pixlarna utan att hamna utanför kanten så skalas det (ie. full bredd eller höjd på fönstret), om det inte behövs för att se hela fönstret trots flyttningen så skalas det inte...
Dom som inte kan använda F10 (eller aktivt hörn) för att mörka ut bakgrunden kan ju prova detta själva…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-14 19:48

Exposé har detta redan.

Exposés funktion skalar, ompositioner och "kantutjämnar" dock fönstren, vilket gör den i praktiken oanvändbar för det som frågeställaren efterlyser.

Det finns dock ett freeware som gör just det, tyvärr kan jag inte för mitt liv komma ihåg vad det heter, kanske någon annan har bättre minne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-16 13:31
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Exposés funktion skalar, ompositioner och "kantutjämnar" dock fönstren, vilket gör den i praktiken oanvändbar för det som frågeställaren efterlyser.

Det finns dock ett freeware som gör just det, tyvärr kan jag inte för mitt liv komma ihåg vad det heter, kanske någon annan har bättre minne

Då har du nåt vajsing på din exposé, Richard, eller så har dom gett mig en särskilt bra version av 10.3.5.
En av de tre funktionerna mörkar ner allt utom det fönster som är "närmast" - och som jag fattar är det exakt vad OP frågar om.

Jag får exakt samma effekt som Danne V beskriver, men fönstret får inte vara maximerat över hela skärmen för att det inte ska skalas. Och om du ändå maximerar filmen. Varför inte köra filmen i helskärmsläge?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-16 14:38
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag får exakt samma effekt som Danne V beskriver, men fönstret får inte vara maximerat över hela skärmen för att det inte ska skalas. Och om du ändå maximerar filmen. Varför inte köra filmen i helskärmsläge?

Tack!

Det som danne syftar på är helt enkelt F10 (om ni inte har fattat det redan ), har man bara _ett_ fönster så mörkas endast bakgrunden ner och ingen skallning sker, men har du mer än ett fönster öppet inom samma program så skalas de ju som bekant. Jag användar ofta samma funktion just för att mörka ner bakgrunden när jag tittar på en filmsnutt, i vissa spelare får man ju givetvis stänga kontrollfönstret (det med paus etc på) för att få önskat effekt utan skalning.

Det freeware jag pratar om dämpar ner de program som ligger i bakgrunden och funkar därmed i alla sammanhang, till skillnad från Exposés funktion

Rent utseendemässigt kan jag få den effekten med Exposé, utan problem, men då kan jag inte använda de andra programmen utan att "gå ur" Exposé, och gör jag det blir ju programmen för ljusa igen.

Exv. brukar jag ha ett Proteus-chattfönster öppet, samtidigt som jag tittar på film.

Men det där freeware-programet låter väldigt intressant. Hoppas att du kan komma på vad det hette. = )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 17:21

Jag brukar lösa detta med två skärmar. Filmen på ena (maximerat fönster) och resten på andra. Tyvärr fungerar det inte att ha fullskärm på ena skärmen och arbeta med något annat på den andra.

Ursprungligen av xerent:

Jag brukar lösa detta med två skärmar. Filmen på ena (maximerat fönster) och resten på andra. Tyvärr fungerar det inte att ha fullskärm på ena skärmen och arbeta med något annat på den andra.

Det skulle naturligtvis lösa det problemet, men å andra sidan skapa ett stort budgetproblem = D

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-17 07:11

Har lett etter det samme programmet, og fant det igår kveld, DooDim..!

http://www.lachoseinteractive.net/en/products/doodim/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-17 07:37

Fantastiskt!
En tråd som startade 2004 har fått sin lösning. Man undrar om det var Cold Case-gruppen som hittade lösningen?
Eller medlemmarna på 99Mac när dom är som bäst.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-17 07:46
Ursprungligen av Yes:

Fantastiskt!
Man undrar om det var Cold Case-gruppen som hittade lösningen?

good one! *ler*

1
Bevaka tråden