Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPods dominans. Bra eller dålig?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Visst är det bra att iPod dominerar för Apple, men är det verkligen bra för oss konsumenter?

Personligen skulle jag vilja se andra aktörer som gjorde bra hårddiskspelare. Just nu verkar alla stå och trampa vatten och spotta fram spelare som ser ut som iPod och är som iPod. Apple själva njuter väl tillsammans med många mac-vänner som glömmer att lite konkurrens skulle vara väldigt bra för oss konsumenter. iPod skulle tex kunna vara mycket billigare och kanske kunna ha ännu fler funktioner. Det finns en liten risk för att iPod generation fem kommer vara nästan identisk med de tidigare generationerna.
Trots detta får jag ändå gåshud när jag läser om Apples vinstsiffror. Antagligen för att det är ett företag som det under min uppväxt gick så dåligt för att jag själv tom switchade till PC ;).
Men vad tycker ni? Ska det vara en bra affär för Apple eller en bra affär för dig?

Ursprungligen av Leksvin:

Visst är det bra att iPod dominerar för Apple, men är det verkligen bra för oss konsumenter?

Personligen skulle jag vilja se andra aktörer som gjorde bra hårddiskspelare. Just nu verkar alla stå och trampa vatten och spotta fram spelare som ser ut som iPod och är som iPod.

Håller inte riktigt med det finns ju andra aktörer som gör bra ja till och med "bättre" hårddiskspelare än iPod som dessutom inte ser ut som iPod.
iAudio t.e.x. vars spelare har bättre ljud och fler funktioner och iRivers nya verkar ju också slå iPod med hästlängder. Både iRivers och iAudios modeller säljer tydligen väldigt bra.
iPods fördel är väl den smidiga hanteringen och integrationen med iTunes och Macen men inte alla behöver ju den. De flesta som lyssnar på musik låter ju ändå musiken gå nonstop. Tror att om inte Apple snart släpper en lite mer uppdaterad iPod (vilket de ryktas göra) så kommer de tappa försprånget.

Ursprungligen av Errol Garner:

Håller inte riktigt med det finns ju andra aktörer som gör bra ja till och med "bättre" hårddiskspelare än iPod som dessutom inte ser ut som iPod.
iAudio t.e.x. vars spelare har bättre ljud och fler funktioner och iRivers nya verkar ju också slå iPod med hästlängder. Både iRivers och iAudios modeller säljer tydligen väldigt bra.
iPods fördel är väl den smidiga hanteringen och integrationen med iTunes och Macen men inte alla behöver ju den. De flesta som lyssnar på musik låter ju ändå musiken gå nonstop. Tror att om inte Apple snart släpper en lite mer uppdaterad iPod (vilket de ryktas göra) så kommer de tappa försprånget.

Det stämmer nog, men Apple har ju lyckats göra sin iPod till en statuspryl som gör att man väljer den även om det finns bättre alternativ.
Tycker dock dom flesta verkar snegla lite väl på iPod när dom designar sina spelare. Dells nya "DJ" har ju onekligen inspirerats av iPod och "Creative Zen Micro".. mini.. mirco.. och i glada färger? hmmm...

Intressanta synpunkter. Jag har haft funderingar i samma riktning som er båda. Man ska nog inte underskatta gränssnittet och den smidiga manövreringen. Till skillnad från Errol Garner låter jag sällan musiken gå non-stop, utan manövrerar ständigt mellan låtar och spellistor. Där är klick-hjulet oslagbart. Det skulle vara intressant att höra hur andra värderar den biten.

Det verkar komma en ny HD-baserad spelare i veckan. Det står inte och trampar vatten. Nya spelare kommer med funktioner som iPod inte har. Jag tror att Apples spelare har övertag genom att vara original mot alla kopior, genom design, och som sagt genom hur enkelt den manövreras. Men med alla som ger sig in i branschen hoppas jag att Apple förstår att de är jagade. Nästa generation borde komma med trevliga överraskningar. Radio och färgskärm med koppling till digitalkamera utan tredjepartslösningar vore bra.

En sak man inte får glömma är allt det stöd Apple får genom alla tillbehör som finns på marknaden. Skins, högtalare och allt vad det nu är, gör att valfrihet och kompatibilitet faktiskt finns på Apples sida! Det är en spelare som du faktiskt kan köpa hundratals olika tillbehör till, vilket inte alls gäller för konkurrenterna.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

En sak man inte får glömma är allt det stöd Apple får genom alla tillbehör som finns på marknaden. Skins, högtalare och allt vad det nu är, gör att valfrihet och kompatibilitet faktiskt finns på Apples sida! Det är en spelare som du faktiskt kan köpa hundratals olika tillbehör till, vilket inte alls gäller för konkurrenterna.

Visst är det bra med många tillbehör att välja mellan men till många av iPods konkurrenter behövs ju inte tillbehören eftersom de ingår som standard (fodral ,radio,mikrofon,fjärr o.s.v.)
Vissa av högtalarna som specialgjorts till iPod låter ju heller inte speciellt bra för priset.
Tror dessutom Apple biter sig lite i svansen när de begränsat kvaliten på iPodinspelning med extern mik till 8khz (om det verkligen stämmer). Och dessutom nivåbegränsat volymen i iPod något som gynnar konkurrenterna som lätt låter bättre speciellt med trögdrivnare lurar (iofs går nivåbegränsningen att gå förbi relativt lätt men det känner ju inte alla till)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 15:53
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Till skillnad från Errol Garner låter jag sällan musiken gå non-stop, utan manövrerar ständigt mellan låtar och spellistor. Där är klick-hjulet oslagbart. Det skulle vara intressant att höra hur andra värderar den biten.

Jag manövrerar mycket på min 3G-ipod och tycker att menuknappen faller mig lättare i handen än på 4G-klickhjulet. 4G-hjulet är dock lite högre upp än 3G-hjulet så 4G är enklare att scrolla på. Det slår ut varandra kan man väl säga.

Man kanske ska lära sig läsa upp och ner så man kan hålla stadigare i ipoden och manövrera enklare med tummen.

Ipod ?
I vårt hus finns inga Ipods ?
Har inte ens sett en i verkligheten?
Är dom verkligen marknadsledande om man räknar i volym?

apple skulle verkligen behöva se över ljudkvaliteten i sina spelare, den är inte alls lika bra som konkurrenternas produkter. Jämför jag med tjejjens JensOfSweden spelare så låter den betydligt bättre än min iPod Mini. Blev faktiskt lite besviken på iPoden när jag fick den, snyggas på marknaden men förmodligen sämst ljud... för att inte tala om skräplurarna som ingår som man blir tvungen att byta ut direkt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 12:51
Ursprungligen av sventa46:

Ipod ?
I vårt hus finns inga Ipods ?
Har inte ens sett en i verkligheten?
Är dom verkligen marknadsledande om man räknar i volym?

I USA har dom 82% av den totala MP3 spelar marknaden,, och då är det inte Apples egna siffror..

Snöa inte in på iPod kamrater!!!!

Den egentliga frågan löd "Men vad tycker ni? Ska det vara en bra affär för Apple eller en bra affär för dig?"
För många här är ju väldigt trogna Apple och skulle vara intressant att veta hur dom skulle reagera om Apple fick dominans och började styra utvecklingen åt lite fel håll. Som Microsoft gjort tex.

En annan tankeställare jag fick när jag klurade på det här inatt var frågan om jag skulle tycka det var kul om alla jag kände hade en Mac istället för en pc. Jag kom fram till att det skulle vara skittrist.

Ursprungligen av Fredric:

I USA har dom 82% av den totala MP3 spelar marknaden,, och då är det inte Apples egna siffror..

Stämmer inte riktigt de något uppblåsta siffrorna gällde hårddiskspelande mp3 spelare sålda i ospecifierade "retail outlets". Den totala marknaden inbegriper ju också flashbaserade spelare som säljer betydligt mer än hd baserade dito och enligt en annan antagligen seriösare undersökning som redavisas av The Register så beräknas Apple ha runt 30% av världsmarknaden för HD spelare.

JAg kan hålla med om att ljudkvaliten är sisådär när man kör mp3 men med aac så dör jag man hör allt och det är kristallklart ljud.

Anlöeddningen till ljudcappningen är ju att frankrike har lag på det, därför är alla poddar som säljs i europa är cappade (men begränsningen är ju löjligt lätt att ta bort)

Det är väl svårt att tala om dominans, om man ser det ur ett svenskt perspektiv. Finns hur många som helst i målgruppen som aldrig hört talas om iPod. Någon som har siffror på svenska eller nordiska marknaden? Misstänker att JoS leder mindshare-ligan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 14:17

Sorry att jag var lite otydlig,, men jag vet att det bara var HD spelare..
Samtidigt kanske man ska fråga sig vad en MP3 spelare är för något,, snart är varje mobiltelefon en mp3 spelare,, eller mp3 spelare med telefon funktion..

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-17 17:47

Jag tycker det är bra så de kommer in på marknaden på något sätt istället för att vara en nonchalerad liten aktör.

Ursprungligen av iggy:

Jag tycker det är bra så de kommer in på marknaden på något sätt istället för att vara en nonchalerad liten aktör.

Apple har väl egentligen aldrig varit en nonchalerad liten aktör de har ju bara uppträtt så.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-17 18:10
Ursprungligen av Errol Garner:

Apple har väl egentligen aldrig varit en nonchalerad liten aktör de har ju bara uppträtt så.

Jag tror inte att MS, eller någon av de andra datortillverkarna, tagit dom på något större allvar på några år förrens iPodens intåg. Att sno deras bästa idéer innebär inte att man känner sig hotad eller att man tar något annat än deras lösningar på allvar.

Ursprungligen av iggy:

Jag tror inte att MS, eller någon av de andra datortillverkarna, tagit dom på något större allvar på några år förrens iPodens intåg. Att sno deras bästa idéer innebär inte att man känner sig hotad eller att man tar något annat än deras lösningar på allvar.

Det jag menade var att Apple har länge själv valt att vara en "nonchalerad liten aktör" genom att hålla sig till sin egen kant och inte ens halvhjärtat försökt att bredda sin användargrupp vilket de lätt skulle ha kunnat.

1
Bevaka tråden