Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Acrobat 6 Pro, boktips?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på jakt efter en bok som kan hjälpa mig att maximera tillgänglighet för funktionshindrade i PDF-filer. Jag har en, milt uttryckt, krävande kund som både vill ha maximalt grafiskt uttryck och som dessutom skall vara maximalt tillgängligt ex vis för blinda som använder sig av skärmläsare.

Så boken måste ha just tillgänglighetsaspekten väl genomlyst. Gärna också beskriva fällor jag ska undvika när jag producerar foldrar, produktblad etc i InDesign CS som sedan också ska distribueras som PDF.

Jag föredrar om boken är på svenska då jag kör svensk version av CS-paketet.

Ok, jag är öppen för alla förslag som kan hjälpa mig att förstå/bli bättre på att leverera tillgänglighetsanpassade PDF-filer. Så kom igen med boktips, sajt-tips etc.

Tackar på förhand för alla bra tips! / Roger

Det finns så vitt jag vet inget på svenska utöver hjälpfilerna, däremot har Adobe publicerat en hel del om hur man gör "accesible document" så sök på www.adobe.com

Ursprungligen av charger68:

Är på jakt efter en bok som kan hjälpa mig att maximera tillgänglighet för funktionshindrade i PDF-filer. Jag har en, milt uttryckt, krävande kund som både vill ha maximalt grafiskt uttryck och som dessutom skall vara maximalt tillgängligt ex vis för blinda som använder sig av skärmläsare.

Så boken måste ha just tillgänglighetsaspekten väl genomlyst. Gärna också beskriva fällor jag ska undvika när jag producerar foldrar, produktblad etc i InDesign CS som sedan också ska distribueras som PDF.

Jag föredrar om boken är på svenska då jag kör svensk version av CS-paketet.

Ok, jag är öppen för alla förslag som kan hjälpa mig att förstå/bli bättre på att leverera tillgänglighetsanpassade PDF-filer. Så kom igen med boktips, sajt-tips etc.

Tackar på förhand för alla bra tips! / Roger

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-21 12:57

http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=63607972

Här....på svenska -- men om det är den du söker kan jag inte svara på.

Jag har tankat hem det mesta som finns på Adobes hemsida i ämnet tillgänglighet. Väldigt omfattande! men tyvärr det mesta på engelska. I nte så att jag har svårt med engelskan men det går snabbare på svenska och jag slipper översätta menyvalen.

Och boken på Pagina har ju ett väldigt attraktivt pris men beskriver standardversionen av Acrobat och jag jobbar med Pro. Det finns en motsvarande för Pro som jag funderar på att köpa.

Jag tar gärna emot fler tips! /Roger

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 20:25

Under "Avancerat" i menyraden kan du välja "Tillgänglighet" och sedan "Fullständig kontroll". Då går Acrobat igenom dokumentet och kollar vad som kan hindra tillgängligheten. Sedan skapas också en rapportfil med förslag på hur man fixar till det.
Kanske det kan vara en början.

Den bok på svenska som jag sett är:
"ADOBE ACROBAT 6.0 : PROFESSIONAL Allt i en Bok". Jag har inte kollat närmare på den.

1
Bevaka tråden